Gå til innhold

Nerdrum-familien

Lawyam

Anbefalte innlegg

anno19 skrev (8 minutter siden):

De bygger jo hus på gården, det er ikke akkurat billig selv om tomt er gratis. Så spesielt billig lever de vel ikke heller. Hva jobber han der Daniel med? 

Det er nok ikke så veldig dyrt heller, mye billigere og bygge et lite hus om man har tomt, enn og f.eks. leie i Oslo som jeg antar de gjorde før. Et sted må man jo bo liksom. Så de er heldige som har tomt de kan bygge på. 
jeg vet ikke hva han der Daniel jobber med. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da har jeg sett ytterligere to episoder. Det er synd at store deler av serien er bygget over klaging og negativitet. Odd virker å ikke tåle motgang av noe slag. Jeg ser en sliten og kanskje litt deprimert gammel mann. Full krise at feil baby ble sendt til Polen. Veldig vanskelig at han må signere en kontrakt med Høstutstillingen. Og så har han ikke penn, det blir også et problem. Det virker som han er helt avhengig av kona Turid, som jevner ut veien, finner løsninger og oppmuntrer. Programmet hadde blitt mere balansert hvis de isteden kunne hatt en mere livsbejaende holdning til den klassiske kunsten de elsker. I stedet for hele tiden å rakke ned på andre stilretninger. Utstilling sammen Bjarne Melgaard var dog overraskende. Jeg lurer litt på hva som egentlig var motivasjonen for det. Det kom ikke særlig godt frem. 

• Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (7 timer siden):

Ja, man må jo helst se til Paradice Hotel og slikt for å finne 100 - 110% så ekte nok for min del hvertfall ;)

Om den var myntet på meg så har jeg aldri sett en eneste episode med Paradise og ikke noen av disse andre seriene heller som love island eller Kardashians. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boetica skrev (39 minutter siden):

Da har jeg sett ytterligere to episoder. Det er synd at store deler av serien er bygget over klaging og negativitet. Odd virker å ikke tåle motgang av noe slag. Jeg ser en sliten og kanskje litt deprimert gammel mann. Full krise at feil baby ble sendt til Polen. Veldig vanskelig at han må signere en kontrakt med Høstutstillingen. Og så har han ikke penn, det blir også et problem. Det virker som han er helt avhengig av kona Turid, som jevner ut veien, finner løsninger og oppmuntrer. Programmet hadde blitt mere balansert hvis de isteden kunne hatt en mere livsbejaende holdning til den klassiske kunsten de elsker. I stedet for hele tiden å rakke ned på andre stilretninger. Utstilling sammen Bjarne Melgaard var dog overraskende. Jeg lurer litt på hva som egentlig var motivasjonen for det. Det kom ikke særlig godt frem. 

Akkurat det med « feil baby» skjønner jeg. Ellers var han veldig flink til og skryte av alt annet rundt den utstillingen? Synes han var mye positiv der. 

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Patriarken selv, Odd, sier jo at han hadde vært på sinnsykehus om han ikke hadde hatt det talentet han har. Ellers synes jeg det er herlig å se en familie som er så gjennomført kunstnere. Du har heldigvis Öde som gjør sitt beste med å organisere og være mellomledd med byråkratihelvete. 

Endret av parmanoia
  • Liker 17
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittre skrev (47 minutter siden):

Akkurat det med « feil baby» skjønner jeg. Ellers var han veldig flink til og skryte av alt annet rundt den utstillingen? Synes han var mye positiv der. 

Ja, det er sant. De hadde også lagt godt til rette, slik at det ble en flott utstilling. Det er den unødige survingen som jeg synes drar ned. For mye trafikk i Oslo, huff. Må komme seg fortest mulig ut av Kunstnernes Hus, huff. Jeg tenker han har mye interessante tanker å by på. Skulle gjerne hatt en deep dive hvor han snakker litt inngående om enkelte av maleriene sine for eksempel. Eller mer av de små filosofi-stundene til familien. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Boetica skrev (1 minutt siden):

Ja, det er sant. De hadde også lagt godt til rette, slik at det ble en flott utstilling. Det er den unødige survingen som jeg synes drar ned. For mye trafikk i Oslo, huff. Må komme seg fortest mulig ut av Kunstnernes Hus, huff. Jeg tenker han har mye interessante tanker å by på. Skulle gjerne hatt en deep dive hvor han snakker litt inngående om enkelte av maleriene sine for eksempel. Eller mer av de små filosofi-stundene til familien. 

Mitt inntrykk er at han er, som minimum, svært introvert. Mulig også noen form for autisme eller sosial angst.

Det gjør at jeg tror han fort blir overveldet av inntrykk når han er utenfor tryggheten i sitt eget hjem, og da blir bagateller som trafikk og venting litt som den berømmelige dråpen. Det blir for mye når han allerede er i en situasjon som er mer enn nok for ham.

• Liker 36
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen 80-åringer i familen og alle har det tungsinnet der. Alt er huff og uff og feil hele tida. Der synes jeg Odd er overraskende vanlig.

• Liker 17
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så kom Bjarne Melgaard på besøk, og Nerdrum virker dermed ikke det spøtt eksentrisk. 🤣

• Liker 38
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anno19 skrev (6 timer siden):

Har sett alle episodene nå og det er en fin liten serie. Lurer nå fortsatt på hva alle der lever av…..de er jo ganske mange…. Hun som er gift med han der Bork har jo flere hester, det er jo ikke akkurat gratis😬 De er litt påtatt, og prøver å fremstå litt pompøse og viktige. Til å ikke være opptatt av hva andre mener og synest, så er de veldig opptatt av akkurat det. Svært lite toleranse for andre meninger enn sine egne og alle andre lever «tomme liv». Noen prøver liksom for hardt på en måte.

Det virker som alle mer eller mindre lever av kunsten til Odd. Ja, barna har alle prosjekter de driver med (podcast, foto, poesimagasin, maling ++), men det er vel ikke akkurat av det innbringende slaget. Ihvertfall ikke noe som man kan forsørge en familie og bygge hus for.  Disse prosjektene hadde vel vært noe de drev med som hobby om de ikke hadde hatt en rik kunstner til far. Akkurat hvor mye penger Nerdrum har aner jeg ikke, men familien har jo både en gård i Norge og et landsted i Sverige, pluss at de tar i mot studenter gratis året rundt. 

Dette med inntekt kan vel være noe av motivasjonen for å åpne museet også. På den måten kan jo "familiebedriften" leve videre selv om kunstneren selv dør. 

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det andre her syntes er pompøst og dramatisk, altså de ulike kommentarene som smeller fra gjengen er jo utrolig humoristisk.

Jeg ender opp med å små-le gjennom hver episode. Sitater som "det eneste som får meg opp om morgenen, er skam" er jo bare gull.

• Liker 44
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatsumomo skrev (43 minutter siden):

Det andre her syntes er pompøst og dramatisk, altså de ulike kommentarene som smeller fra gjengen er jo utrolig humoristisk.

Jeg ender opp med å små-le gjennom hver episode. Sitater som "det eneste som får meg opp om morgenen, er skam" er jo bare gull.

Jeg ler også mye!

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (2 timer siden):

Mitt inntrykk er at han er, som minimum, svært introvert. Mulig også noen form for autisme eller sosial angst.

Det gjør at jeg tror han fort blir overveldet av inntrykk når han er utenfor tryggheten i sitt eget hjem, og da blir bagateller som trafikk og venting litt som den berømmelige dråpen. Det blir for mye når han allerede er i en situasjon som er mer enn nok for ham.

Han er overhode ikke autistisk . Han har en enorm karisma og tilstedeværelse når han er til stede. Men om han liker det? Som introverte flest så er det vel sånn at hvis han har et visst overskudd så går det bra, og hvis han er sliten eller lignende så blir ting lett for mye. 

Syns det virker som en fin familie. Ungene er empatiske, høflige og fungerer godt sosialt så noe må de foreldra ha gjort riktig. 

barna, kanskje spesielt sønnene , og da spesielt øde er veldig far og mors -bundet. Ikke noe galt i det men er jo alltid fint når/hvis man skal få sin egen familie med seg ekteskap/forpliktelser og evt barn at man er litt løsrevet sine egne foreldre. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

anno19 skrev (På 27.12.2024 den 18.35):

Hva lever alle de folkene av? De er jo ganske mange, og det ser ut til at ingen har inntekt?

Det er vel ikke så vanskelig å tenke seg til hva en suksessfull kunstner og hans familie lever av ?

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatsumomo skrev (3 timer siden):

Synes at særlig Öde og broren snakker på en kunstig, påtatt måte. De vil liksom snakke gammeldags riksmål, men legger alt for mye trykk på ord som "nu" og "efter" slik at det virker som de prøver for hardt. 

Men mange av sitatene i serien, særlig fra Öde og Odd, er jo fantastiske. Måtte le høyt av Odds betraktninger om julen. For en grinebiter.😆 Men samtidig sympatisk at han tolererer det hele for familiens skyld. 

• Liker 15
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Likte serien godt. Vil mye heller se denne familien på tv enn bloggerne eller andre lignende serier hvor man følger «normale»/allerede populære influencer-familier. Overrasket over at serien virker å være filmet over såpass lang tid (aftur rekker å gå gravid to ganger, Öde rekker å gå fra kortklipt til å gro ut en vanvittig sveis osv). Håper det kommer en sesong to. Öde er jo en kjent sitatmaskin og både han og særlig Myndin virker å ha en fot både innenfor «sekten» og i storsamfunnet, så håper på å høre mer fra henne hva hun tenker. Blir riktignok ikke helt klok på filosofien, livssynet, verdigrunnlaget eller hva man skal kalle det, for de virker å være veldig opptatt av det klassiske (det som har evig kvalitet og ikke forringes av tidens tann osv) og i det så ligger det jo at man følger en rekke kvalitetskrav som f.eks. komposisjon i bilder og blomsterbed, men Turid var overraskende nok ikke noe tilhenger av å følge det hun kaller «andres tradisjoner» rundt jul. Hun har derfor bestemt seg for å lage egne tradisjoner (noe jeg opplever som en veldig modernistisk tilnærming til tradisjoner) hvor hun bl.a. har som mål i ikke vaske til jul, har byttet ut juletreet med piano osv. 

• Liker 20
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anno19 skrev (2 timer siden):

Noen som vet om det kommer flere episoder?

Kommer ikke flere episoder. De la alle ut samtidig, men krysser for at det kommer flere sesonger; noe jeg tviler på. Nerdrum er en gammel mann og det kreves nok endel å ha kamerateam osv rundt seg. Nå lager jo Bork dokumentarfilmer da så kan hende det kommer noe via ham. Jeg tror nok uansett at NRK ikke er uinteressert da, det har jo vært god mottakelse fra de fleste, veldig mange som vil se mer, så det er vel helst familien det står på. 

Endret av Lawyam
  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...