Jadasikkert29 Skrevet 16 timer siden #61 Del Skrevet 16 timer siden Her er det helt klart mye de ikke forteller i artikkelen. Det er ikke lett å få innvilget pleiepenger. Først må man ha en god uttalelse fra en lege i spesialisthelsetjenesten og etter det så må det godkjennes av nav. Og man får sjeldent pleiepenger i lengre perioder enn 3-6 måneder i gangen før man må søke på nytt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #62 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er 3000kr jeg ikke har. Anonymkode: c15f9...088 Hvis ikke du klarer p skrape sammen 30 000 i året de får årene det er snakke om, så burde du aldri fått barn. Her ligger nemlig en sentral del av essense, ressurssvake foreldre som ikke vil/ gidde å jobbe for å bruke de mulighetene som er der. Anonymkode: 66614...11b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #63 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (18 timer siden): Har også hatt det slik da jeg gikk skole, men hadde ikke fått aksept for og hadde heller aldri funnet på å nekte å gå på skole. Her har foreldrene sviktet. Anonymkode: 5febb...e81 Skolen var noe helt annet da vi gikk på skolen. Det er blitt mange flere timer i småskolen og de fleste av dem i grunnleggende fag som lesing og skriving. Barna har f.eks knapt kunst og håndverk lenger, og det er mye mindre rom for å oppleve mestring i skolen om man kan dette fra før. At barn blir syke av dette er ene og alene skolesystemet sin feil. Det er ikke foreldrenes skyld at barna blir syke av å være på skolen. AnonymBruker skrev (18 timer siden): Vil ikke gå på skolen??? Helt vilt at staten sponser gratis fri til foreldre som ikke evner å få barna på skolen Anonymkode: 34ef8...d32 Helt vilt at myndighetene tillater omsorgssvikt i skolen slik at foreldre må ta seg fri fra jobben i stedet for å kunne ha barna på skolen. Å ikke tilpasse undervisningen til evnerike barn er dessuten brudd på barnekonvensjonen, men det bryr ikke norske politikere seg om. Anonymkode: ac693...599 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #64 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (18 timer siden): Joda det finnes og tilrettelegging har ungene krav på. Mitt ene barn har hatt tilrettelegging fra 1.klasse. Oppgaver på høyere nivå, fikk fra 4.klasse hospitere i ungdomsskolen og i 7.klasse hospitere på vgs. Å holde barnet hjemme er uansett ingen god ide. Da får barnet heller søkes til andre skoler eller begynne på spesialskole Anonymkode: 34ef8...d32 Og hvem skal trylle frem disse skoleplassen? Tilrettelegging for evnerike er desverre ingen individuell rett, og er det første som ryker når kommuneøkonomien er skral. Anonymkode: ac693...599 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #65 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (18 timer siden): Blant annet dette står i artikkelen. Foreldrene til Thomas får pleiepenger fra Nav og bytter på å være hjemme med ham annenhver dag. Hjemme leser han bøker, ser på dokumentarer og løser Rubiks kube. Slik får han dagene til å gå. Egentlig vil Thomas være på skolen. Der har han mange gode venner, og han er interessert i mye. Men det går ikke, forteller foreldrene. De gangene han prøver å dra på skolen, er alt som sist: Undervisningen består av repetisjon, noe som oppleves meningsløst for elever med høyt læringspotensial, forteller foreldrene. Derfor blir han sint og frustrert og kan utagere. Foto: Stein Bjørge Anonymkode: 80809...917 Er nok "utagere" som er stikkordet her. Vold kalles det i dagligtale. Anonymkode: b67ea...1ee 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #66 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (18 timer siden): Mandag: vekker barnet. Ser til at morgenstell blir utført, frokost inntatt. Går gjennom dagen og prøver å motivere for å dra på skolen. Kjører barnet til skolen, sender melding til lærer om at vi er utenfor. Lærer kommer ut for å møte, men angsten tar overhånd og vi må bruke tid på å puste. Lærer har ikke tid til å vente, går inn igjen. En time går, første friminutt er i gang. Barnet vil ikke gå bort til de andre fordi det ikke var i første time. Vi blir enige om å gå inn sammen til andre time. Hvorfor i alle dager gikk du ikke bare inn da læreren ikke hadde tid til å vente? Snakker om å dulle med ungen i TRE timer! Anonymkode: 49828...81e 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #67 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tror heller ikke at pleiepenger til foreldrene er noen god løsning for disse barna på lang sikt. En spesielt evnerik gutt i min klasse på barneskolen fikk jobbe med matte på videregående nivå og hadde en heltidsassistent. Men han hadde flere diagnoser, jeg tror at det blant annet var relativt tung autisme og noen fysiske utfordringer. Da vi ble eldre ble han flyttet til spesialskole. Trist for oss andre som lærte mye av å være sammen med et barn som var annerledes enn oss. Tror at det var en god løsning for ham å være sammen med oss, også. For selv om opplegget var tilpasset ham, måtte han også til en viss grad tilpasse seg oss ☺️ Den andre tanken jeg hadde etter å ha lest artikkelen, er at den kanskje er litt uredelig mot leseren? For dersom det er slik at det kreves diagnoser for å få pleiepenger, synes jeg at man skulle opplyst om en slik diagnose i artikkelen. Familien er jo anonym. I artikkelen fremstår det som at hovedproblemet er at gutten er faglig sterk, og skolen ikke kan tilby undervisning på hans nivå. Det blir et slags «mitt barn er et geni og veldig misforstått, da er det ikke rart at han utagerer»-narrativ. Dersom problemet i realiteten er at gutten sliter med tilpasningsevne, impulskontroll, etc (pga. diagnoser), og at spesialtilpasset undervisning er et virkemiddel for å få det til å fungere, tenker jeg at det burde ha kommet klarere frem. Jeg mener absolutt at det burde finnes midler til et litt mer tilpasset opplegg, det er slett ikke slik at man skal fokusere på barns utfordringer fremfor styrkene deres. Men det er ikke sikkert at skolen deler problembeskrivelsen slik den fremgår av artikkelen, og det synes jeg er litt problematisk. Anonymkode: f5566...4eb Vi har evnevnerikt barn og har hatt utredning av ppt pga mistrivsel og vi ble frarådet å utrede barnet som 7-åring fordi det kan være vanskelig å skille mellom et evnerikt barn i mistrivsel og et barn med adhd eller asperger. Det kan godt hende barnet i artikkelen har asperger eller adhd, men det er ikke dermed sagt at barnet har fått diagnosen. Så hva skal man i liksom? Anonymkode: ac693...599 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #68 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (17 timer siden): Selv kan jeg ikke skjønne at det er billigere å gi foreldrene pleiepenger enn å gi eleven tilrettelagt undervisning. Man kunne hatt en fast ansatt kun med denne eleven til samme pris som å gi pleiepenger (opp til 6G som tilsvarer årslønn på 750 tusen). Anonymkode: b9cc9...ec5 Det er ikke billigere men går av et annet budsjett. AnonymBruker skrev (17 timer siden): Men hvorfor får stadig flere barn autisme og lærevansker? Anonymkode: 80809...917 Fordi flere barn med utfordringer overlever. Anonymkode: b67ea...1ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #69 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Fordi flere barn med utfordringer overlever. Anonymkode: b67ea...1ee Tull. De overlevde fint på 80 tallet og. Det var ikke slik at det var høy barnedødelighet. Og det var lite autisme. Det må enten være miljøgifter eller håpløse foreldre som ikke kan sette grenser. Eller skjem? Jeg vet ikke, men noe er helt på tur med dagens barn. Det samme skjer i USA og så Trump skulle sette ned et ekspertutvalg for å finne ut hva som skjer. Han har fått pes for det, men de må finne ut hva som skjer!! Det går jo ikke an at 50 % av ungene er så syke. Og jeg har hatt pleiepenger for et barn som var innlagt på sykehuset veldig lenge og som måtte ha oppfølging lang tid etter. Som kun greide en halv time med skole hver dag. Jeg er ikke mot pleiepenger, men jeg er bekymret for barna våre. Anonymkode: d1960...579 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #70 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Skolen trenger flere ressurser. Jeg er lærer, og det blir null ekstra ressurser om en elev trenger noe ekstra. Jeg har i mange år strukket meg utrolig langt, gjort langt mer enn det jeg synes kan forventes av en lærer. Aldri fått så mye som et takk for den ekstra innsatsen jeg gjør. Jeg har 29 elever i klassen og lager gjerne 4-5 ulike opplegg. Når en unge stikker av, så kan jeg ikke forlate de 28 andre, for to av de som er igjen i klasserommet trenger en voksen, ellers kan de fly i tottene på hverandre. Det er en evig skvis, dette. Bup og ppt kommer inn i bildet, det er snakk om å tilpasse arbeidsplaner, timeplaner, mengden arbeid, ringe hjem til foreldre daglig, skrive ned det som blir gjort. Det å være lærer er allerede en jobb som krever veldig mye. Selv med 4-5 elever som trenger ekstra tilpasninger som nevnt over, så er det null ekstra til læreren som står i det. Ikke flere voksne i klasserommet, ikke ekstra tid til å få gjort alt. Så da blir det arbeid til langt på natt, litt venstrehåndsarbeid til gjengen som "fungerer normalt", mye kjefting på egen familie hjemme fordi jeg er utslitt. Jeg ble utbrent for noen år siden, det har tatt lang tid til å komme seg tilbake. Jeg er ikke helt tilbake ennå, men humper meg gjennom. Jobb kan ikke tilrettelegge noe særlig for meg, for sånn er det å være lærer. Jeg ønsker ikke å bli utbrent igjen, eller være en mor helt uten overskudd, som bare går hjemme og kjefter. Så jeg kan ikke gjøre alle de tilpasningene som kreves, som bare blir en ekstra belastning for meg. Anonymkode: 9e1e3...025 Er ikke lett som voksen. Det skjønner jeg veldig godt, som lærer idag er det mye å holde styr på. Men så er det jo nøyaktig på samme måten barna opplever det, og ungene med sine begrensninger og evne til å forstå hvordan de skal beskrive hverdagen, de er forventet å "stå i det", enda de faktisk er like utslitt og utbrent som de voksne. Det er så rart att vi ikke ser den der. De voksne går til legen og får seg (ganske forståelig) ei sykemelding for å komme til hektene igjen, ungene ender derimot på BUP, fordi det er noe i veien oppi hodet deres. Anonymkode: cf407...f74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå