AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #1 Skrevet 26. desember 2024 Jeg er bekymret for min storesøster som jeg er ganske sikker på har en personlighetsforstyrrelse. Hun er dramatisk og selvsentrert, har lite selvinnsikt og en liten bagatell som skjer med henne, blir blåst opp til store saker. I tilegg har hun liten forståelse når det samme skjer hos andre, og er da veldig kritisk. Hun kan være kritisk og sint på meg i det ene øyeblikket, og så bare et par minutter senere kan hun være hyggelig, på tilbudssiden, og virke empatisk. Hun fremhever seg selv i de fleste situasjoner, og er en person som liker oppmerksomhet. Hun tar ikke til seg konstruktiv kritikk, blir da sint og begynner å kritisere den som har fortalt henne kritikken. Jeg blir forvirret da hun skifter sinnsstemning så kjapt. Hun har vært litt sånn hele livet, men har blitt verre de siste årene. Hun er 51 år. Anonymkode: 4f149...062 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #2 Skrevet 26. desember 2024 Bipolar er ikke en personlighetsforstyrrelse. Hvorfor er du så opptatt av å sette en diagnose på henne? Anonymkode: 1bdc6...9e3 1
Stoltskeiv Skrevet 26. desember 2024 #3 Skrevet 26. desember 2024 (endret) Nei! Bipolar betyr to motpoler https://naob.no/ordbok/bipolar Der man har episoder der man er høyt oppe manisk eller hypomanisk, og deretter faller ned i depresjon. Og dette pågår ofte over tid. Kan jeg spørre om hva som gjør deg opptatt av å diagnostisere henne? Endret 26. desember 2024 av Stoltskeiv 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #4 Skrevet 26. desember 2024 Dette du beskriver er ikke bipolart i det hele tatt. Kanskje hun har en personlighetsforstyrrelse men det er jo en sak mellom henne og hennes lege og ikke noe du har mandat til å mene noe om. Man kan ha vanskelige relasjoner og krevende personlighetstrekk uten å ha en sykdom. Anonymkode: 9ea1a...347 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #5 Skrevet 26. desember 2024 Borderline kan for noen minne om bipolar, bare at svingningene i humøret skjer raskere. Anonymkode: 63bdd...6e7
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #6 Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Bipolar er ikke en personlighetsforstyrrelse. Hvorfor er du så opptatt av å sette en diagnose på henne? Anonymkode: 1bdc6...9e3 For å finne en forklaring på hvorfor hun oppfører seg slik som hun gjør Ts Anonymkode: 4f149...062 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #7 Skrevet 26. desember 2024 Stoltskeiv skrev (50 minutter siden): Nei! Bipolar betyr to motpoler https://naob.no/ordbok/bipolar Der man har episoder der man er høyt oppe manisk eller hypomanisk, og deretter faller ned i depresjon. Og dette pågår ofte over tid. Kan jeg spørre om hva som gjør deg opptatt av å diagnostisere henne? For at det skal være lettere for oss i familien å forstå hvorfor hun er slik. Ts Anonymkode: 4f149...062 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #8 Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Dette du beskriver er ikke bipolart i det hele tatt. Kanskje hun har en personlighetsforstyrrelse men det er jo en sak mellom henne og hennes lege og ikke noe du har mandat til å mene noe om. Man kan ha vanskelige relasjoner og krevende personlighetstrekk uten å ha en sykdom. Anonymkode: 9ea1a...347 Hun går ikke til lege Ts Anonymkode: 4f149...062
Stoltskeiv Skrevet 26. desember 2024 #9 Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): For at det skal være lettere for oss i familien å forstå hvorfor hun er slik. Ts Anonymkode: 4f149...062 Men dere kan ikke tvinge henne til å diagnostisere seg pga. deres behov for å forstå. Kan dere prøve å forstå henne uten å sette en merkelapp?
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #10 Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hun går ikke til lege Ts Anonymkode: 4f149...062 Nei men du er likevel ikke i posisjon til å diagnostisere din søster. Det er kun helsevesenet som har kompetanse til det. Du får forholde deg til henne etter hva du orker men du tjener ingen ting på å diagnostisere henne ved hjelp av fremmede på nett, det sider minst like mye om deg som du søster… Anonymkode: 9ea1a...347 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #11 Skrevet 26. desember 2024 Med mindre hun selv søker hjelp og får en diagnose og hjelp til å forstå seg selv slik at hun klarer å tone ned svingningene har det lite for seg at dere har en mening om hva hun strever med. Det beste er at dere forsøker å se at ting nok ikke er enkelt for henne, at hennes væremåte ikke er noe hun velger fordi hun har lyst til å være slik. Vær litt medfølende og empatisk, ikke gå i konfliktene hennes men forsøk å vente til hun har rast ferdig. For en ting er klart, føler hun at verden er i krig not henne og dere svarer med...krig, så eskalerer det og hun får bekreftelser på at alle er imot henne. Anonymkode: 9a30f...0c3 2
Capazitet Skrevet 26. desember 2024 #12 Skrevet 26. desember 2024 Det høres slitsomt ut. Det kan godt være det feiler henne noe psykisk. Lettere å godta rar oppførsel når en vet at noen har en sykdom 5
Sefanja Skrevet 26. desember 2024 #13 Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er bekymret for min storesøster som jeg er ganske sikker på har en personlighetsforstyrrelse. Hun er dramatisk og selvsentrert, har lite selvinnsikt og en liten bagatell som skjer med henne, blir blåst opp til store saker. I tilegg har hun liten forståelse når det samme skjer hos andre, og er da veldig kritisk. Hun kan være kritisk og sint på meg i det ene øyeblikket, og så bare et par minutter senere kan hun være hyggelig, på tilbudssiden, og virke empatisk. Hun fremhever seg selv i de fleste situasjoner, og er en person som liker oppmerksomhet. Hun tar ikke til seg konstruktiv kritikk, blir da sint og begynner å kritisere den som har fortalt henne kritikken. Jeg blir forvirret da hun skifter sinnsstemning så kjapt. Hun har vært litt sånn hele livet, men har blitt verre de siste årene. Hun er 51 år. Anonymkode: 4f149...062 Bipolaritet er ikke det du beskriver, og det er heller ikke en personlighetsforstyrrelse 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #14 Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): For å finne en forklaring på hvorfor hun oppfører seg slik som hun gjør Ts Anonymkode: 4f149...062 Hun er 51 og først nå begynner dere å skal understreke at hun har en diagnose? Anonymkode: bb038...486
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #15 Skrevet 26. desember 2024 Capazitet skrev (42 minutter siden): Det høres slitsomt ut. Det kan godt være det feiler henne noe psykisk. Lettere å godta rar oppførsel når en vet at noen har en sykdom Ja nettopp Det er lettere å akseptere all dritten hun slenger ut av seg til oss, hvis jeg/ vi vet at det er en grunn til det. Ts Anonymkode: 4f149...062 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #16 Skrevet 26. desember 2024 Sefanja skrev (42 minutter siden): Bipolaritet er ikke det du beskriver, og det er heller ikke en personlighetsforstyrrelse Men det er jo ikke normalt å oppføre seg slik mot sine nærmeste? Hun er hyggelig og smilende mot fremmede/ kolleger, men så snart de er ute av syne er det bare kritikk og misunnelse. Ts Anonymkode: 4f149...062
Capazitet Skrevet 26. desember 2024 #17 Skrevet 26. desember 2024 En fattig trøst, men det gir mening 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #18 Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men det er jo ikke normalt å oppføre seg slik mot sine nærmeste? Hun er hyggelig og smilende mot fremmede/ kolleger, men så snart de er ute av syne er det bare kritikk og misunnelse. Ts Anonymkode: 4f149...062 Jeg har ikke skrevet at det er normalt, men det å diagnostisere uten å være lege går ikke. Litt rart at hun aldri går til lege. Hva sier resten av familien? Anonymkode: da44c...18c
Kullsyrevann Skrevet 27. desember 2024 #19 Skrevet 27. desember 2024 Om det er en personlighetsforstyrrelse kan bare en profesjonell vurdere. Og det er høyst få med psykopati eller narsissisme som oppsøker hjelp, med mindre livet rakner som følge av valgene de har tatt. Og da er det som regel verden det er noe galt med, ikke de. Du er ikke en fagperson med tilgang på journalen hennes, så du må nesten bare nøye deg med diagnosen "krevende" og "spesiell". De fleste med bipolar diagnose blir snappet opp av spesialisthelsetjenesten på et punkt. Hun her drar ikke til legen og det du beskriver er en råtten kjerne, ikke en hjerne som trenger å stabiliseres. M.a.o., det finnes ingen legemidler hun kan ta for det der. 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #20 Skrevet 27. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har ikke skrevet at det er normalt, men det å diagnostisere uten å være lege går ikke. Litt rart at hun aldri går til lege. Hva sier resten av familien? Anonymkode: da44c...18c Hun gå til lege men bare for fysiske plager Ts Anonymkode: 4f149...062
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå