Gå til innhold

Prøving og eggløsning mens man ammer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ønsker å prøve på vår andre. Er 39 år og føler at tiden renner ut og stresser litt. Håper der går. Tar gjerne imot råd og erfaringer.

Fødte min første for ett år siden. Mens kom tilbake ganske nøyaktig ett år etter fødsel. Har hatt en mens og en prøveperiode. Venter mens i neste uke, tror jeg. Jeg ammer fortsatt, en ca 4 ganger i døgnet. 

Synes det var vanskelig å bli gravid sist. Vi prøvde ett år før det gikk naturlig. 

Før graviditet har jeg hatt noe ustabil syklus som har variert fra 24 til 36 dager. Ble gravid på clearblue fertilitetsmonitor hvor det viste seg at jeg hadde eggløsning noe senere enn dag 14 (nærmere 17-20) om jeg husker riktig. Har startet opp med monitor igjen denne syklusen og har kun hatt høy (men ikke maksimal). Kroppen må sikkert komme igang igjen,  men jeg vil så gjerne bli gravid igjen mens jeg fortsatt har sjansen. Stresser med at tiden kanskje løper ifra meg mens jeg venter på kroppen. 

Hva burde jeg gjøre (sånn foruten å smøre meg med tålmodighet og teste for graviditet) om noen uker? Burde jeg slutte å amme helt? Vente et par sykluser og se? Starte prosessen med fertilitetsoppfølging?

Anonymkode: f5f3f...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er en del yngre enn deg, og fikk mensen tilbake to måneder etter fødsel, til tross for fullamming. Så jeg kan ikke svare på hva som er lurt å gjøre for deg. Men her var ikke amming noe hinder for å bli gravid, jeg har faktisk hatt kortere og mer stabile sykluser under amming. Synes også at det har vært tydeligere tegn på eggløsning, og jeg ble lett gravid igjen da vi prøvde. Men det er vanskelig å si hva som skyldes amming, og hva som kan ha forandret seg etter svangerskapet. 

Siden du har fått syklus tilbake, er det ikke sikkert at ammingen er en ulempe. Er nok vanlig at kroppen uansett trenger litt tid på å komme igang igjen. Men dette er som sagt  bare ut i fra egen erfaring, og det er sikkert lurt å høre med en gynekolog eller lege om du er bekymret.

Anonymkode: 1a9a9...d77

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble uplanlagt gravid og ammet fremdeles 2-åringen min. Tror ikke amming nødvendigvis er det avgjørende hinderet for å bli gravid.

Tenker du først og fremst må ta hensyn til det barnet du har, som er her i verden nå ❤️

Anonymkode: 75780...061

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet å amme for å bli gravid på nytt. Jeg var da 36 år og barnet var 11 måneder. Nå fikk jeg ikke mensen før etter at jeg sluttet å amme da. Er 30 uker på vei med nr to nå. 

Anonymkode: f1050...98f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...