Gå til innhold

Å si takk for gaven…

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Lærerer dere foreldre barna/ungdommen deres å si takk for gaven, både til de dere feirer med og til de dere ikke feirer med? 

Jeg gjør det, synes takknemlig er en viktig egenskap å lære. 

Anonymkode: acd73...533

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det burde være en selvfølge. Dessverre er det en av de normale manerene som er på vei ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Generelt synes unge, inkludert unge voksne, er dårlig til å takke. Ikke bare for gaver, men fraser som takk for maten, takk for invitasjonen, takk for besøket, takk for oss osv høres sjeldent.

Anonymkode: 8fb01...99b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja da , men jeg ligger ikke våken om natta om de utelater en takk

Anonymkode: 09713...d5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lærerer dere foreldre barna/ungdommen deres å si takk for gaven, både til de dere feirer med og til de dere ikke feirer med? 

Jeg gjør det, synes takknemlig er en viktig egenskap å lære. 

Anonymkode: acd73...533

Vi er opplært til å takke, det koster ingenting å gi et takk, men det gir mye til den man takker. 
Den lærdommen gir vi og videre til egne barn, fra de begynner å forstå at giveren blir gla for et takk i retur. 

Vi har en gavebok der det føres opp hva barna får fra hvem, og haker av når noe er takket for. 
Verre for oss voksne enn for barna, om vi glemmer å takke for gaver. 

Og når vi er inne på det, takk for maten/ takk for skiftet, når vi går fra bordet har alltid vært obligatorisk. Takk både til dem som har laget maten og til den som har betalt/skaffet maten enten ved jakt og fiske eller på butikken. 

Anonymkode: 28c08...247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det. Mine barn gjør det og mine barnebarn gjør det. Nieser og nevøer gjør det ikke, så der har vi droppet julegaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja. Men toåringen vår fikk så mye pakker, fikk ny omtrent før ande var åpnet ferdig. Vi prøvde å gi beskjed. Så det gikk som det gikk. Ikke tid å øve på å takke. 

Men større barn bør kunne takke. Takke personlig etter å ha åpnet. Ringe eller sende melding til de som ikke er tilstede. Personlig mener jeg at det ikke må skje samme dag eller dagen etter. Mange er i besøk og har mye å gjøre ellers. Men barna kan takke personlig om de møter giver i løpet av romjulen. Om ikke ringe eller sende melding et par dager etter. 

Og ellers bør foreldre takke på vegne av mindre barn.

Anonymkode: 2bdb1...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er tante til to gutter som tidligere pleide å være flinke til å takke. Den yngste er fortsatt flink til det, viser genuin glede når han får gaver, og klemmer og takker. Han eldste har tydeligvis blitt så vant til at han får flotte gaver av meg og andre nære familiemedlemmer, han har sluttet helt å si takk og vise glede over det han får. Han er snart 17 år, så jeg syns rett og slett det er et skikkelig dårlig tegn. Det finnes ikke kjekt å gi han gaver lenger, han tar det for gitt. Og foreldrene sitter der og ser på når han pakker opp uten å takke, og de sier ingenting. Jeg er helt sjokkert.

Anonymkode: 857d3...3e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skal ikke tvinge barna til det de ikke ønsler. Det kan være å takke for noe. Det må vi voksne respektere.

Anonymkode: 58fcf...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Skal ikke tvinge barna til det de ikke ønsler. Det kan være å takke for noe. Det må vi voksne respektere.

Anonymkode: 58fcf...0dd

Tuller du? Det er grunnleggende oppdragelse å lære å takke..

Anonymkode: 857d3...3e7

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Honey Dew skrev (6 timer siden):

Jeg gjør det. Mine barn gjør det og mine barnebarn gjør det. Nieser og nevøer gjør det ikke, så der har vi droppet julegaver.

Dere dropper gaver fordi dere ikke får takk?🙃

Anonymkode: 91a34...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...