AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #1 Del Skrevet 16 timer siden Har en 2,5 åring som er svært småspist, vi må lure/lokke/mate han for at han skal spise noe som helst. Spiste med god appetitt til han var ca 16 mnd. I det siste har matlysten blitt enda dårligere enn før og han er mye sliten og slapp, og klager over vondt i magen. Jeg syns også han er blek og mye sutrete. Og han er liten og tynn. Vi blir fulgt opp av lege og prøver først nå medisiner mot forstoppelse i tilfelle det kan være årsaken. Veldig vanskelig, nesten umulig å få i han medisinen, og jeg ser ingen endring enda. Legen nevnte cøliaki som en mulighet, men ikke aktuelt å teste for enda. Vurderer nå en hjemmetest, tenker det er mindre inngripende enn blodprøve. Om den er positiv må jeg kontakte lege, om den er negativt har jeg skjønt at den kan være falsk negativ/for tidlig i forløpet til å gi utslag. Andre som har prøvd hjemmetest, eller opplevd cøliaki hos småbarn? Anonymkode: 9fc1b...8d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #2 Del Skrevet 16 timer siden Forstoppelse kommer nesten alltid av en intoleranse! Anonymkode: bdd3f...95e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #3 Del Skrevet 16 timer siden Du burde heller bare teste kostholdet selv på barnet ditt. Tester etc. gir ikke rett utslag, det er du som kan se om det er endringer hos barnet ved å teste kostholdet. Anonymkode: bdd3f...95e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #4 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du burde heller bare teste kostholdet selv på barnet ditt. Tester etc. gir ikke rett utslag, det er du som kan se om det er endringer hos barnet ved å teste kostholdet. Anonymkode: bdd3f...95e Har lest at man ikke bør gjøre det ved mistanke om cøliaki fordi testene etter å ha levd glutenfritt en periode ikke vil gi utslag på cøliaki selv om han potensielt har det. Ønsker heller ikke å begrense kostholdet hans unødvendig dersom årsaken er noe annet. Ts Anonymkode: 9fc1b...8d9 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EXIA Skrevet 16 timer siden #5 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Forstoppelse kommer nesten alltid av en intoleranse! Anonymkode: bdd3f...95e Kilde? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #6 Del Skrevet 16 timer siden Ungen min var kronisk forstoppet helt til vi sluttet med melk. Anonymkode: 72f94...77a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #7 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har en 2,5 åring som er svært småspist, vi må lure/lokke/mate han for at han skal spise noe som helst. Spiste med god appetitt til han var ca 16 mnd. I det siste har matlysten blitt enda dårligere enn før og han er mye sliten og slapp, og klager over vondt i magen. Jeg syns også han er blek og mye sutrete. Og han er liten og tynn. Vi blir fulgt opp av lege og prøver først nå medisiner mot forstoppelse i tilfelle det kan være årsaken. Veldig vanskelig, nesten umulig å få i han medisinen, og jeg ser ingen endring enda. Legen nevnte cøliaki som en mulighet, men ikke aktuelt å teste for enda. Vurderer nå en hjemmetest, tenker det er mindre inngripende enn blodprøve. Om den er positiv må jeg kontakte lege, om den er negativt har jeg skjønt at den kan være falsk negativ/for tidlig i forløpet til å gi utslag. Andre som har prøvd hjemmetest, eller opplevd cøliaki hos småbarn? Anonymkode: 9fc1b...8d9 Er det Movicol dere har fått? Om så anbefaler jeg å blande den i 50/50 eple og appelsinjuice og servere med isbiter. Det er det eneste vi har funnet som kamuflerer smaken nok til at det går ned hos vårt barn. Anonymkode: 320f5...dcf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #8 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har lest at man ikke bør gjøre det ved mistanke om cøliaki fordi testene etter å ha levd glutenfritt en periode ikke vil gi utslag på cøliaki selv om han potensielt har det. Ønsker heller ikke å begrense kostholdet hans unødvendig dersom årsaken er noe annet. Ts Anonymkode: 9fc1b...8d9 Helt sant! Ikke test glutenfritt selv. Du kan derimot kutte foreks melk og se om det har betydning. (Men da må du kutte absolutt all melk (lese på alt) i minst 4 uker. Anonymkode: e922b...506 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #9 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er det Movicol dere har fått? Om så anbefaler jeg å blande den i 50/50 eple og appelsinjuice og servere med isbiter. Det er det eneste vi har funnet som kamuflerer smaken nok til at det går ned hos vårt barn. Anonymkode: 320f5...dcf Stemmer. Har prøvd i saft og juice, men drikker kun noen slurker. Skal prøve med isbiter, takk! Ts Anonymkode: 9fc1b...8d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #10 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Stemmer. Har prøvd i saft og juice, men drikker kun noen slurker. Skal prøve med isbiter, takk! Ts Anonymkode: 9fc1b...8d9 Den er ganske søt så den trenger litt syre for å ikke bli ekkel. Sugerør hjelper også på inntaket her - det sammen med isbiter blir litt stas. Og så lar vi aldri barnet se at vi blander noe i drikken. Anonymkode: 320f5...dcf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #11 Del Skrevet 16 timer siden Krev at lege tester for Cøliaki. Har barn med lignende symptomer som ditt barn fra ca. 1,5års alder. Fastlege "fant ingenting", og det ble tilslutt avskrevet som "normale magesmerter hos barn" og "mistrivsel i barnehage". Hun utviklet i skolealder en taktikk med å overspise for å få "en annen type magesmerter" for å holde ut den konstante mageknipen. Hun fikk ved 3,5-4års alder påvist eksem og noen år senere astma og allergier hos fastlege, men etter besøk hos privatlege så ble det omsider tatt blodprøve -og bekreftet Cøliaki. På glutenfri kost var hun kvitt både astma, allergier og eksem. Tannproblemene er kroniske, siden tennene ble dannet i 2års alder med uoppdaget Cøliaki. Personer med Cøliaki tåler ofte melk dårlig. Anonymkode: b5e46...8a0 3 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #12 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Har en 2,5 åring som er svært småspist, vi må lure/lokke/mate han for at han skal spise noe som helst. Spiste med god appetitt til han var ca 16 mnd. I det siste har matlysten blitt enda dårligere enn før og han er mye sliten og slapp, og klager over vondt i magen. Jeg syns også han er blek og mye sutrete. Og han er liten og tynn. Vi blir fulgt opp av lege og prøver først nå medisiner mot forstoppelse i tilfelle det kan være årsaken. Veldig vanskelig, nesten umulig å få i han medisinen, og jeg ser ingen endring enda. Legen nevnte cøliaki som en mulighet, men ikke aktuelt å teste for enda. Vurderer nå en hjemmetest, tenker det er mindre inngripende enn blodprøve. Om den er positiv må jeg kontakte lege, om den er negativt har jeg skjønt at den kan være falsk negativ/for tidlig i forløpet til å gi utslag. Andre som har prøvd hjemmetest, eller opplevd cøliaki hos småbarn? Anonymkode: 9fc1b...8d9 Var en del andre tråder her før jul, med et barn som ts der lurte på om kunne ha Cøliaki. Det viste seg å være noe annet, mener å huske at det var Cronhs. Finn de trådene og bli klokere. Skal barnet teste positiv på Cøliaki, så er det viktig at hen ikke lever glutenfritt. Da normaliserer tarmtottene seg og testen blir falsk negativ. Prøvvå føre opp hva barnet spiser og se om der er noen sammenheng mellom matinntak og symptomer. Anonymkode: 5322e...1bf 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #13 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Krev at lege tester for Cøliaki. Har barn med lignende symptomer som ditt barn fra ca. 1,5års alder. Fastlege "fant ingenting", og det ble tilslutt avskrevet som "normale magesmerter hos barn" og "mistrivsel i barnehage". Hun utviklet i skolealder en taktikk med å overspise for å få "en annen type magesmerter" for å holde ut den konstante mageknipen. Hun fikk ved 3,5-4års alder påvist eksem og noen år senere astma og allergier hos fastlege, men etter besøk hos privatlege så ble det omsider tatt blodprøve -og bekreftet Cøliaki. På glutenfri kost var hun kvitt både astma, allergier og eksem. Tannproblemene er kroniske, siden tennene ble dannet i 2års alder med uoppdaget Cøliaki. Personer med Cøliaki tåler ofte melk dårlig. Anonymkode: b5e46...8a0 Leger jobber ikke etter krav fra pasienter. Å teste et barn for å teste det er å torturere barnet. Anonymkode: 5322e...1bf 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #14 Del Skrevet 15 timer siden Hvorfor er det ikke aktuelt teste for cøliaki? Jeg døde nesten av underernæring da jeg var 1,5 år pga. cøliaki, dette var på starten av 90-tallet. Var heldigvis en lege etterhvert som sendte meg til gastroskopi og fant ut at tarmtottene var borte. Men hvis du selv som mor/far mistenker cøliaki kan dere jo bare begynne med glutenfri mat selv om cøliaki ikke er påvist og se om det hjelper? Husk at det må pågå over en tid for å gi resultater... Anonymkode: 2bc5f...59e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #15 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Leger jobber ikke etter krav fra pasienter. Å teste et barn for å teste det er å torturere barnet. Anonymkode: 5322e...1bf Å ta en blodprøve er å torturere barnet?? Anonymkode: 0cf91...bb2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #16 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Har en 2,5 åring som er svært småspist, vi må lure/lokke/mate han for at han skal spise noe som helst. Spiste med god appetitt til han var ca 16 mnd. I det siste har matlysten blitt enda dårligere enn før og han er mye sliten og slapp, og klager over vondt i magen. Jeg syns også han er blek og mye sutrete. Og han er liten og tynn. Vi blir fulgt opp av lege og prøver først nå medisiner mot forstoppelse i tilfelle det kan være årsaken. Veldig vanskelig, nesten umulig å få i han medisinen, og jeg ser ingen endring enda. Legen nevnte cøliaki som en mulighet, men ikke aktuelt å teste for enda. Vurderer nå en hjemmetest, tenker det er mindre inngripende enn blodprøve. Om den er positiv må jeg kontakte lege, om den er negativt har jeg skjønt at den kan være falsk negativ/for tidlig i forløpet til å gi utslag. Andre som har prøvd hjemmetest, eller opplevd cøliaki hos småbarn? Anonymkode: 9fc1b...8d9 Ts Dette høres helt likt ut som mitt barn. Barnet fikk dessverre ikke diagnosen før det var kommet flere diagnoser og det ble funnet ut tilfeldig. Krev å test. Det er kun en blodprøve og det er SÅ mange som har det som ikke vet. Og en annen ting, om det er negativt så betyr det ikke at det er negativt om et år. Mange tror at om de har testa negativt en gang så har de det ikke, det kan komme når som helst. Anonymkode: b0943...3d1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #17 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Leger jobber ikke etter krav fra pasienter. Å teste et barn for å teste det er å torturere barnet. Anonymkode: 5322e...1bf Det er en blodprøve... Og det er mye mer farlig å ikke teste og gå med ubehandlet cøliaki. Her er det mange symptomer og det må tas på alvor! Anonymkode: b0943...3d1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #18 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Har en 2,5 åring som er svært småspist, vi må lure/lokke/mate han for at han skal spise noe som helst. Spiste med god appetitt til han var ca 16 mnd. I det siste har matlysten blitt enda dårligere enn før og han er mye sliten og slapp, og klager over vondt i magen. Jeg syns også han er blek og mye sutrete. Og han er liten og tynn. Vi blir fulgt opp av lege og prøver først nå medisiner mot forstoppelse i tilfelle det kan være årsaken. Veldig vanskelig, nesten umulig å få i han medisinen, og jeg ser ingen endring enda. Legen nevnte cøliaki som en mulighet, men ikke aktuelt å teste for enda. Vurderer nå en hjemmetest, tenker det er mindre inngripende enn blodprøve. Om den er positiv må jeg kontakte lege, om den er negativt har jeg skjønt at den kan være falsk negativ/for tidlig i forløpet til å gi utslag. Andre som har prøvd hjemmetest, eller opplevd cøliaki hos småbarn? Anonymkode: 9fc1b...8d9 Hvorfor mener du at du må teste? Gi barnet annen mat enn gluten noen måneder. Og så ser du om det funker. Anonymkode: 41afc...ad9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #19 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvorfor er det ikke aktuelt teste for cøliaki? Jeg døde nesten av underernæring da jeg var 1,5 år pga. cøliaki, dette var på starten av 90-tallet. Var heldigvis en lege etterhvert som sendte meg til gastroskopi og fant ut at tarmtottene var borte. Men hvis du selv som mor/far mistenker cøliaki kan dere jo bare begynne med glutenfri mat selv om cøliaki ikke er påvist og se om det hjelper? Husk at det må pågå over en tid for å gi resultater... Anonymkode: 2bc5f...59e Nei det må de aldri gjøre! Da finner de aldri ut om det er cøliaki for prøvene blir falsk negative. Dersom det ER cøliaki er det ikke ‘bare’ å begynne på glutenkosthold igjen etter en periode uten. Man risikerer å bli kjempedårlig og klarer ikke gjennomføre det og dermed står man uten diagnose! Har en datter som fikk cøliaki diagnose ved 2,5 års alder. Ta en blodprøve hos legen du. Kan bruke bedøvelsesplaster dersom dere er redd for smerten. Anonymkode: 0cf91...bb2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #20 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor mener du at du må teste? Gi barnet annen mat enn gluten noen måneder. Og så ser du om det funker. Anonymkode: 41afc...ad9 Det kan ta flere måneder/år før barnet blir bra fra ubehandlet cøliaki. Samtidig får du ikke testet om barnet faktisk har cøliaki om du slutter å gi gluten. Krev test. Anonymkode: b0943...3d1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå