Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hva er en normal hvilepuls (Er 39 år og kvinne om det har noe å si)? Og hvordan måler man hvilepulsen?

Jeg trener ikke aktivt, men går sammenhengende i 2-3 timer hver dag i jobb, og driver med forskjellig løfte/bærearbeid ca en time pr dag. Har nok ikke så god kondis, men føler meg vel i kroppen.

Jeg telte 54 pulsslag i minuttet da jeg våknet idag, er det hvilepulsen min? Eller var det noe med at man må vente en viss tid etter fysisk anstrengelse og så måle pulsen? Takknemlig for svar!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Du måler hvilepulsen liggende i senga når du akkurat har våknet (av deg selv) ja :) 54 hørtes ikke helt urealistisk ut!

Skrevet

For voksne er det vanlig alt fra mellom 50-80. Godt trente har ofte lavere hvilepuls enn mindre trente.

Skrevet

Hvilepulsen er individuell så en person med hvilepuls på 70 kan være like godt trent som en som har 55. Men hvilepulsen synker etterhvert som man blir i bedre form, så den gir en fin indikasjon på formstigning over tid. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Hvilepulsen ligger ofte mellom 50 og 70.

Du måler den med det samme du har våknet i senga.

SÅ 54 er helt normalt :)

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Takk for alle svar!

Men hvilepulsen synker etterhvert som man blir i bedre form, så den gir en fin indikasjon på formstigning over tid. :)

Da skal jeg sannelig følge litt mer med. :) Jeg er nok noen kilo overvektig, vil hvilepulsen synke om jeg går ned noen kilo? (Det er mulig at det er det som får meg til å føle at jeg ikke har så god kondis, at jeg drar på 5-10 kg for mye? Noen synspunkter på det?)

Gjest Gjest
Skrevet

Puls er veldig individuelt, og man kan fort trekke helt gale konklusjoner hvis man skal begynne å sammenlikne seg med andre og hva som er normalen. Men generelt har godt trente mennesker lavere puls, og menn har gjerne lavere puls enn kvinner. Man sier at for menn er det vanlig å ha hvilkepuls på 60, for kvinner er det 70.

men man må heller se på den individuelle forbedringen, dvs at man får lavere treningspuls av å trene.

Har hørt om godt trente idrettsutøvere som har så lav hvilkepuls som 28 slag i minuttet. Har også hørt at godt trente har blitt nektet å gi blod, siden de på sykehuset har trodd at det skyldes feil blodtrykk :overrasket:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...