Gå til innhold

Lysterapi ved søvnvansker

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har aldri prøvd det før, nå vurderes lysterapi på morgenen. Hvordan fungerer det? Tar det mange måneder før du merker forskjell? Må man bruke en slags krem i ansiktet før bruk (sikkert dumt spørsmål)? Er det en spesiell lampe som anbefales? Føler fastlegen ikke kan nok, må prøve å lete selv…

Angående skjermbruk: det sies at skjerm ikke er bra på kvelden, gjelder det kun mobil, tv, eller begge? Kan man titte litt på tv med blålysbriller? 

Anonymkode: c7062...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Har aldri prøvd det før, nå vurderes lysterapi på morgenen. Hvordan fungerer det? Tar det mange måneder før du merker forskjell? Må man bruke en slags krem i ansiktet før bruk (sikkert dumt spørsmål)? Er det en spesiell lampe som anbefales? Føler fastlegen ikke kan nok, må prøve å lete selv…

Angående skjermbruk: det sies at skjerm ikke er bra på kvelden, gjelder det kun mobil, tv, eller begge? Kan man titte litt på tv med blålysbriller? 

Lysterapilamper er ikke anbefalt å bruke på egen hånd. De er òg ment for behandling av vinterdepresjon, ikke søvnvansker. Er du deprimert? Snakk med legen din, uansett hva som er primærproblemet ditt.
Mange mener og at du skal bruke legemidler i tillegg. 

Er søvnvansker hovedproblemet ditt, så er Melatonin tabletter på resept en bedre løsning.

Anonymkode: 21c25...c69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var legen som nevnte det, sa ikke noe mer. Spurte meg om jeg hadde vurdert lyslampe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Var legen som nevnte det, sa ikke noe mer. Spurte meg om jeg hadde vurdert lyslampe..

Lysterapilampe er ikke for søvnvansker, men noe man bruker i vintermnd for å få mer energi. Mtp skjermbruk så er det både pc/brett og mobil man skal unngå. Har legen din tatt blodprøver av deg nylig, og sjekket alt av vitaminer/mineraler?

Anonymkode: 477c2...bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lysterapilampe er ikke for søvnvansker, men noe man bruker i vintermnd for å få mer energi. Mtp skjermbruk så er det både pc/brett og mobil man skal unngå. Har legen din tatt blodprøver av deg nylig, og sjekket alt av vitaminer/mineraler?

Anonymkode: 477c2...bc9

Jo man kan bruke det for søvnvansker, det hjelper kroppen å produsere melatonin.

Anonymkode: c7b52...c19

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...