Gå til innhold

Skal man ta hensyn til den som er lydsensitiv eller de tunghørte?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er hjemme i barndomshjemmet på juleferie, og tre personer er tunghørt, alt fra ganske tunghørt, middels og litt tunghørt.

Felles for de to som er mest tunghørt er at de ikke ønsker å bruke høreapparat, selv om de har fått det tildelt.

Hun som er minst tunghørt, er ganske flink å bruke høreapparatet sitt og klager på at de to andre har veldig høyt volum på fjernsynet.

Så er det jeg da som er lydsensitiv og synes det er utmattende å være i samme rom som de to andre, fordi alt skal være så jævla høyt, selv om det er tekst på tv-en.

I tillegg roper de over lyden fra tv når de snakker med oss andre.

Jeg kan bruke ørepropper og dermed tolerere bedre høy lyd, men tenker det er litt sært at de som har dårlig hörsel skal bestemme at volumet skal være som i en kinosal.

Anonymkode: a476f...c6c

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Man tar hensyn til de med handicap. Men når de nekter å benytte hjelpemidler de har fått tildelt så er det ikke andres ansvar lenger. 

Hilsen meg med dårlig hørsel.

Anonymkode: 817ac...44c

• Liker 13
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man tar hensyn til de med handicap. Men når de nekter å benytte hjelpemidler de har fått tildelt så er det ikke andres ansvar lenger. 

Hilsen meg med dårlig hørsel.

Anonymkode: 817ac...44c

Lydsensitivitet er jo også et handicap

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TV-en skal stå på hele døgnet (selv om alle spiser mat i naborommet), den skal stå på full pupp, og når man fokuserer selv skal alle de andre holde kjeft, mens når noen andre fokuserer på noe skal man brøle hull i hodet på dem.

Jepp det er jul 🙂

Anonymkode: 5db06...7dc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette vet du svaret på selv. Du kan ta pause fra de.

Anonymkode: 8daae...b39

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg syns man skal ta hensyn til de lydsensitive og så får de som hører dårlig heller få seg høreapparat. Det er utrolig slitsomt og vondt i ørene med for høy tv. Det kan oppleves som tortur for de som sliter med lydsensitivitet. 

Anonymkode: 4148b...8ac

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hos oss bruker de sensitive ørepropper.

Anonymkode: 1f42e...0dd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er lydsensitiv, og bor med barn med nedsatt hørsel. 
Når det blir mye lyd, forlater jeg rommet. Jeg gir beskjed om at jeg klarer ikke den høye lyden, og må trekke meg tilbake. Av og til reduseres lyden, ofte ikke. 

Anonymkode: a9783...324

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lydsensitive kan bruke høreapparat som demper lyd, eller øreklokker/propper i vanlig salg med støydemping.

Anonymkode: 7faa5...eaa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man tar hensyn til de sensitive, man kan ha tekst på tv og de stabeistene kan ta på seg høreapparatene sine. Så høy lyd er antagelig skadelig. (Apple watch varsler om dette.) 

Anonymkode: bbf70...785

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Felles for de to som er mest tunghørt er at de ikke ønsker å bruke høreapparat, selv om de har fått det tildelt.

bestemme at volumet skal være som i en kinosal.

Hvorfor vil de ikke bruke høreapparat?

Anonymkode: b9547...431

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere kan jo gå skadet hørselen av dette.

Anonymkode: ad585...89f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

TV-en skal stå på hele døgnet (selv om alle spiser mat i naborommet), den skal stå på full pupp, og når man fokuserer selv skal alle de andre holde kjeft, mens når noen andre fokuserer på noe skal man brøle hull i hodet på dem.

Jepp det er jul 🙂

Anonymkode: 5db06...7dc

Høres ut som om du er hjemme hos min far😃 og slik er det hele året og ikke bare i julen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det hjelper ikke sier de, eller det er noe feil med apparatene eller at de har så spesielle ører at de ikke passer.

Ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har du brukt høreapparat? 
for noen er det veldig intenst med høreapparat, alle lyder forsterkes, rett i øret. Voksne kan justere lyden selv, men barn får de forhåndsinnstilt på sykehuset. 
Mitt barn klarer ikke å bli komfortabel med høreapparatene sine, og nekter å bruke de hjemme :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Kjøp Ørepropper. Hjelper ikke å klage på andre hvis du ikke hjelper deg selv.

Er selv lyd og lydsenitiv. Så her har jeg nåde Ørepropper som demper lyd og jeg må bruke solbriller inne. De er helt klare, men for meg er de livreddende.

Anonymkode: 3e355...826

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Er hjemme i barndomshjemmet på juleferie, og tre personer er tunghørt, alt fra ganske tunghørt, middels og litt tunghørt.

Hun som er minst tunghørt, er ganske flink å bruke høreapparatet sitt og klager på at de to andre har veldig høyt volum på fjernsynet.

Så er det jeg da som er lydsensitiv og synes det er utmattende å være i samme rom som de to andre, fordi alt skal være så jævla høyt, selv om det er tekst på tv-en.

I tillegg roper de over lyden fra tv når de snakker med oss andre.

Jeg kan bruke ørepropper og dermed tolerere bedre høy lyd, men tenker det er litt sært at de som har dårlig hörsel skal bestemme at volumet skal være som i en kinosal.

De som er tunghørte må se å få på seg høreapparatene. Både for å høre men og fordi det er en klar sammenheng mellom personer som hører dårlig og utvikling av demens senere i livet. Dette forebygges med høreapparater. 

Anonymkode: 4b34d...eec

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du brukt høreapparat? 
for noen er det veldig intenst med høreapparat, alle lyder forsterkes, rett i øret. Voksne kan justere lyden selv, men barn får de forhåndsinnstilt på sykehuset. 
Mitt barn klarer ikke å bli komfortabel med høreapparatene sine, og nekter å bruke de hjemme :( 

Nye høreapparater er betydelig bedre nå dem som fantes for bare fem år Iden. Så dette er gammel info, utgått på dato.

Anonymkode: 4b34d...eec

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at man tar hensyn til den som er lydsensitiv. Fellesrommet skal være for alle som ønsker det. Det går an å prøve å få tekst på tven til de som er tunghørte....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...