Gå til innhold

Er det bare jeg som blir fullstendig demotivert til å gjøre mitt beste når folk rundt meg sitter på ræva eller jobber halvhjertet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da jeg var yngre, så hadde jeg sinnssyk arbeidsmoral, veldig lyst til å hjelpe til ved tilstelninger, verv og så videre. Med årene har denne moralen og iveren til å jobbe hardt, bleknet. Grunnen er at altfor mange sitter på ræva og snylter, mens de lar andre ta sin del. For eksempel, på jobb. Jeg får skikkelig lite arbeidslyst når jeg ser at kollegaer sitter og drikke kaffe en time på morgenen, en time i lunsjen og gjerne også en time i to-tiden (jobber i det offentlige). Samtidig blir jeg utrolig motivert når folk rundt meg står på og jobber hardt, det smitter over på meg med en gang. Det samme gjelder hjemme og på idrettsarrangement. Hvis folk rundt meg bare sitter på ræva, gamer, prater og drikker kaffe, så setter jeg meg også ned, helt ubevisst. 

Er det bare jeg som er lettpåvirkelig, eller blir dere også demotivert av at dere er de eneste som jobber?

Anonymkode: 3c08b...470

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er lettpåvirkelig. At du påvirkes av andre er din og bare din skyld.

Min arbeidsmoral er borte fordi jeg veit at en arbeidsgiver gir blanke i sine ansatte. Jeg jobbet meg syk og er syk ennå. Prøver å jobbe, men får mer tilsnakk enn ros. 

Er en arbeidstaker en utgift eller i veien så driver arbeidslivet i den personen.

At noen snylter unna er fordi de tydeligvis ikke er synlig nok så sjefene ikke får det med seg eller er like som snylterne.

Anonymkode: 08adb...aa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du er lettpåvirkelig. At du påvirkes av andre er din og bare din skyld.

Min arbeidsmoral er borte fordi jeg veit at en arbeidsgiver gir blanke i sine ansatte. Jeg jobbet meg syk og er syk ennå. Prøver å jobbe, men får mer tilsnakk enn ros. 

Er en arbeidstaker en utgift eller i veien så driver arbeidslivet i den personen.

At noen snylter unna er fordi de tydeligvis ikke er synlig nok så sjefene ikke får det med seg eller er like som snylterne.

Anonymkode: 08adb...aa0

Men det er også en del av bildet - folk som snylter, blir behandlet like godt som oss som faktisk bidrar. Hvorfor skal jeg slave og ta over andres oppgaver hvis jeg får den samme lønna og den samme anerkjennelsen som de som sitter på ræva og velter ansvaret sitt over på meg?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Men det er også en del av bildet - folk som snylter, blir behandlet like godt som oss som faktisk bidrar. Hvorfor skal jeg slave og ta over andres oppgaver hvis jeg får den samme lønna og den samme anerkjennelsen som de som sitter på ræva og velter ansvaret sitt over på meg?

Med all den kaffen høres du ut som det offentlige for 30 år siden, ikke i dag!

Det du bør gjøre, er jo å ta opp dette i medarbeidersamtaler og medarbeiderundersøkelser, Kanskje med verneombud eller tillitsvalgt. 

Anonymkode: 5bac7...d89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet er til for å nytes, ikke for at man skal jobbe seg halvt ihjel. Du høres hjernevasket ut.

Anonymkode: b3635...da2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Livet er til for å nytes, ikke for at man skal jobbe seg halvt ihjel. Du høres hjernevasket ut.

Anonymkode: b3635...da2

Hjernevasket fordi jeg ikke gidder å gjøre andres oppgaver i tillegg til mine egne, uten å få noe igjen for det? Jeg er på jobb for å jobbe, ikke for å nyte. Jeg nyter hjemme, på skitur, på aktiviteter med barna osv. Alt sin tid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Sosialismens herlige sanne ansikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe jeg har lært av egen arbeidsplass, er at effektivitet og kvalitet belønnes med mer arbeid, ikke mer lønn eller ekstra goder. Så etter å ha vært en av de beste på teamet, så er jeg nå silent quitter. Jeg leverer kvalitet, men er ikke like effektiv, ikke tilgjengelig utenom arbeidstid mm. 

Trur det er helt vanlig å bli demotivert av å dra lasset konstant. Og jeg trur det er sunt da å enten finne seg nytt sted å jobbe, eller bare senke skuldrene og jobbe i et lavere tempo selv. 

Anonymkode: f6c9b...8f8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke demotivert av at folk sitter på ræva. Blir demotivert av at man ikke får noe ekstra for å stå på (ekstra oppgaver/gjøre mer enn andre). Jobber også i det offentlige, det eneste som teller her er ansinitet. Om nyutdannede Kari tar på seg mange ekstra oppgaver, og gjør mye mer enn Rutt som så vidt orker å løfte en finger på jobb. Så vil Rutt fortsatt tjene mer enn Kari grunnet ansinitet.

Anonymkode: 14fa6...edf

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...