Gå til innhold

Når begynner selskap uten barn på nyttårsaften?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I alle år har jeg vært vant til å invitere eller bli invitert til middag/mat kl 18-19.30 en gang, og så holder vi på til varierende tid etter midnatt. Når man skal sitte en stund ved bordet, gjerne drikke en velkomstdrink, kanskje se kongens tale, og spise flere retter eller bruke tid ved et tapasbord så går jo tiden. Skal nevnes at «vi» er en voksen gjeng på 8-10 personer, enten uten barn eller med barn som er store nok til å dra på egne fester og ikke ville henge med foreldrene. Det varierer hvem vi er hos, og vertskapet setter kl.slett og meny. Årets vertskap har imidlertid invitert til start så sent som kl 21. Hva tenker dere? Vi skal spise og kommer neppe i gang med mat før nærmere kl 22, og er sannsynligvis knapt ferdig når rakettene går i luften ved midnatt. Da krever det jo å spise noe hjemme før man går i selskap for ellers blir det for lang tid fra lunsj, samt at en del er kveldstrøtte og pleier å gå hjem i halv ett-ett tiden så selskapet blir veldig kort. Hvis de egentlig vil ha en kort og liten feiring så er jo det greit, men da burde noen andre hatt det hos seg tenker jeg. Hvordan gjør dere andre det? Når starter dere? 

Anonymkode: e0cc9...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

21 var sent ja. Eller der vil si, jeg liker å spise sent, men da med mingling først. Virker som om de har tenkt å gjøre det kjapt og gale i år. 

Anonymkode: 2e521...258

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med mindre dere er 80+ går vel dette helt fint? 

Syntes det var litt sent å starte selskapet, ja. Men klarer fint både middag kl 22, og småprat og litt i glasset til 2-tiden, selv om jeg har passert 40. Det får være opp til vertskapet. 

Denne uka er det jo mat til alle mulige merkelige tider, da ulike familier gjør det ulikt. Er du av de som absolutt ikke klarer å gå uten mat fra lunsj til sen middag, så tar du deg jo bare noe enkelt utpå ettermiddagen en gang. 

Anonymkode: bb023...466

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selskap som starter kl 21 hadde jeg sannsynligvis takket nei til... Men hvis dere er en liten gjeng som pleier å feire sammen og kjenner hverandre godt, ville jeg gjort det enkelt og spurt vertskapet hvorfor de velger å gjøre ting annerledes i år.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja det bare sent.

Vurdert og spørre om grunnen til det?

Anonymkode: 39451...e63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er du sikker på at de planlegger å servere middag? 

Anonymkode: e2a65...996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

I enkelte kulturer er 21 tidlig, selv utenom nyttårsaften. 

Jeg tenker jo at å begynne 18-18.30 er noe i overkant tidlig for et selskap som har som «høydepunkt» midnatt, da har man jo alt vært samlet i 6(!) timer når man når frem til selskapets egentlige midtpunkt. Jeg ville nok lagt meg på 20, personlig. Kanskje fikk man da også røsket litt opp i de folka som begynner gå hjem 12.30(!). For det er liksom ok? Men å starte sent er det ikke? 

Mange tenker at kvaliteten på en samling avhenger av dens lengde. Som om kvantitet er målet. Jeg tenker at å kutte litt i tidsrom heller kan gjøre at noe av «dødtiden» forsvinner.

Og hva skal dere egentlig spise som tar så lang tid, mener du? Er ikke tapas nyttårets klassiker? Og den kan vel med hell stå noe fremme når dere kommer, og så rulles ut utover kvelden? 

Anonymkode: 4fbbe...a8f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi spiser i 21-tiden. Det varierer når selskapet starter.

Anonymkode: 6aaf7...bf4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker jo at å begynne 18-18.30 er noe i overkant tidlig for et selskap som har som «høydepunkt» midnatt, da har man jo alt vært samlet i 6(!) timer når man når frem til selskapets egentlige midtpunkt. Jeg ville nok lagt meg på 20, personlig. Kanskje fikk man da også røsket litt opp i de folka som begynner gå hjem 12.30(!). For det er liksom ok? Men å starte sent er det ikke? 

Mange tenker at kvaliteten på en samling avhenger av dens lengde. Som om kvantitet er målet. Jeg tenker at å kutte litt i tidsrom heller kan gjøre at noe av «dødtiden» forsvinner.

Og hva skal dere egentlig spise som tar så lang tid, mener du? Er ikke tapas nyttårets klassiker? Og den kan vel med hell stå noe fremme når dere kommer, og så rulles ut utover kvelden? 

Tapas har jeg kun spist på nyttårsaften når vi var studenter og alle tok med seg litt hver.

Vi lager kalkun eller andebryst, det har vært standard nyttårsmat i omtrent alle vennekretser jeg har vært i.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Tapas har jeg kun spist på nyttårsaften når vi var studenter og alle tok med seg litt hver.

Vi lager kalkun eller andebryst, det har vært standard nyttårsmat i omtrent alle vennekretser jeg har vært i.

Vi lager ofte tapas om vi er mange. Føler også det er mer festmat en klassisk kalkun, som er et ganske rimelig og tørt protein. 

Anonymkode: bb023...466

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi pleier å spise 19.30 altid gjort. Sitter fort ved bordet til 21 . Spiser kalkun. Så ser vi litt tv mens vi koser oss med litt frukt,kaker og evnt litt i glasset. Svigers reiser ved 22 tiden. Og resten blir sittende å prate til midnatt og da reiser fleste hvert til sitt ved 00.45 etter fyrverkeri 

Anonymkode: eb952...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er du sikker på at de planlegger å servere middag? 

Anonymkode: e2a65...996

Ja, det står i invitasjonen, pluss at jeg er bedt om å ta med en ting til middagen.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette er norske folk i norsk kultur, ikke Spania eller Argentina. Kvalitet og lengde henger ikke sammen, men å begynne 21 nå vi andre år senest har startet 19.30 reagerer jeg på. Og selvfølgelig er det greit å gå 00.30, flere er som jeg skrev kveldstrøtte og vant til å stå opp 05.30, da har man ikke energi til å rangle til langt på natt. Når du er 30 så jada, men vi er rundt 50. Siste buss går også hjem 01:20, så med mindre man vil ha en veldig lang gåtur eller ventet på taxi et par timer begrenser det seg litt selv i lengde. Det er for øvrig ikke dødtid når vi er sammen, det er gode samtaler og latter hele kvelden. Og det skal serveres en flere retters middag i år, ikke tapas.

Anonymkode: e0cc9...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...