Gå til innhold

Ble ikke fornøyd med ribbenstek- tips til hvordan gjør det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg fikk ikke tak i ribbel før jul og endte med en ribbenstek. Googlet litt og fant en grei oppskrift. Det sto at man skulle steke til kjøttet var 68 grader, men det var litt for lite for min smak - litt vel rosa..

Er det noen som har tips til hvordan steke den nå?  tenkte jeg skulle prøve på nytt i helgen. Jeg har den i en ildfast form og har lagt litt eple og svisker oppi, og skal ha mer grønnsaker til. Tenkte jeg skulle ha folie over og la den langtidssteke, men hvor lenge og hva slags temp?  Er 150 grader for mye da?

Tar gjerne i mot tips :) 

Anonymkode: c16b4...fed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Steketemperaturen må justeres etter tid.

Jeg bruker 70-80 grader på langtidssteking, mellom fem og tolv timer. Justerer opp temperaturen når det er 30-60 minutter, hvis steken er langt unna kjernetemperatur.

Med 150 grader, så ville jeg beregnet ca to timers steketid, maks.

Jeg foretrekker at ribbenstek er maks 68 grader og rosa. Men mange lar den få en kjernetemperatur på 70-75 grader.

Anonymkode: 2c33f...ece

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi legger ribba i salt i 3-4 uker før jul, og når vi kjøper ribba i november, slipper vi å oppleve at butikkene er tomme når vi skal ha. Lille julaften koker vi ribba til den slipper benet. Julaften steker vi den i stekeovnen i 3 timer på 200 grader. Blir kjempegod, men det tar noen uker å tilberede den, da.... 🙂 

Ellers finnes det hundervis av oppskrifter på nett, og også videoer og forklaringer for å få den perfekte steken. Er vel ikke så stor forskjell på å tilberede ribbestek og vanlig svinestek, vil jeg tro.

Anonymkode: 94ba3...0db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi legger ribba i salt i 3-4 uker før jul, og når vi kjøper ribba i november, slipper vi å oppleve at butikkene er tomme når vi skal ha. Lille julaften koker vi ribba til den slipper benet. Julaften steker vi den i stekeovnen i 3 timer på 200 grader. Blir kjempegod, men det tar noen uker å tilberede den, da.... 🙂 

Ellers finnes det hundervis av oppskrifter på nett, og også videoer og forklaringer for å få den perfekte steken. Er vel ikke så stor forskjell på å tilberede ribbestek og vanlig svinestek, vil jeg tro.

Anonymkode: 94ba3...0db

nei du verden så flink da du :P   ikke alle er som deg. Og sykdom, kreft faktisk, gjorde at jeg ikke rakk så mye handling før jul...  så snobb deg et annet sted.

Vet at det er mange oppskrifter på nett, men det er noe med andres egne erfaringer og tips som gjør at ting blir bra etter min  mening.

Anonymkode: c16b4...fed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...