Gå til innhold

Reise tidlig fra nyttårsfest?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg blir sliten av mye folk!!! Jeg er vel en typisk introvert, i tillegg til at jeg har en hørselskade som gjør at mye lyd blir leven!! I år skal vi på nyttårsfest med 16 til bords. Ble «tatt litt på senga» av invitasjonen. Det er mannens venner (som jeg kommer godt overens med), i tillegg har barna da noen å leke med, noe de ikke har hvis vi blir hjemme. Vi har 45 minutters kjøretur hjem, og mannen har sagt han ønsker å ta en øl eller to, så da må jeg kjøre. Er det innafor å reise tidlig fra nyttårsfest? Jeg tenker sånn 2230 ish, så vi rekker hjem til fyrverkeri hjemme. Ungene er så store at de fint kan være oppe til 24, så kan ikke bruke «de som unnskyldning». Er lite gira på å bruke «jeg blir så sliten» unnskyldningen, men gruer meg allerede for kvelden og kjøreturen hjem… 

Anonymkode: 907dd...7a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du kan vel bli hjemme, så kjører mannen med noen andre?

Anonymkode: 841f5...598

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingenting er kjipere enn nyttårsgjester som kun kommer for maten og drar hjem før rakettene. Bli til etter rakettene, eller avslå invitasjonen og gi plassen til noen andre de vil invitere.

Anonymkode: b03db...332

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes det er litt merkelig, ja. Kjipt å komme for maten, en droppe mesteparten av samværet, og "finalen". 

Du har valgt familie, mann og barn, da er dette anledningene der du rett og slett må sette deg selv litt til side for at dere skal fungere som en normal familie. 

Anonymkode: 70cd8...6be

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for tilbakemelding på innlegget mitt!! Når det kommer til mat er det koldtbord som alle bidrar til, og drikke sendes det vippskrav på, så ingen snylter eller kommer til «dekket bord» her. Men jeg skjønner poenget deres!!! Jeg biter tenna sammen, og kommer meg gjennom nyttårskvelden. Lurte bare på om det var åpent for en kompromiss, men forstår at på nyttårskvelden er det enten eller. Ønsker dere alle en fin romjul!!!

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kompromiset kan vel være at mannen må være edru så han kan kjøre hjem? 

Anonymkode: 55a2a...65e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kompromisset som fungerer er at du kan dra hjem 22.30, og så får mannen og barna sitte på med andre/overnatte e.l. Siden barna er store nok til fyrverkeri kl 12, vil det jo være fryktelig trist for dem å ikke oppleve det med de andre barna! Men om du klarer, er det sikkert fint at du også blir kvelden ut :)

Anonymkode: 9e516...d93

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi sitter fortsatt til bords med dessert og kake kl 22.30.

Har faktisk aldri opplevd at noen drar hjem før midnatt, med mindre de skal på jobb eller hjem til kjæledyr.

Anonymkode: f838e...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Takk for tilbakemelding på innlegget mitt!! Når det kommer til mat er det koldtbord som alle bidrar til, og drikke sendes det vippskrav på, så ingen snylter eller kommer til «dekket bord» her. Men jeg skjønner poenget deres!!! Jeg biter tenna sammen, og kommer meg gjennom nyttårskvelden. Lurte bare på om det var åpent for en kompromiss, men forstår at på nyttårskvelden er det enten eller. Ønsker dere alle en fin romjul!!!

Ønsker deg masse lykke til! Er introvert selv , å legger meg stort sett kl 22 . Familiehøytider er ofte utfordrende fordi det skal være så mange, og sent ( før de andre er fornøyd ) . Tror man må være introvert for å skjønne «problemet « 🤗❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi sitter fortsatt til bords med dessert og kake kl 22.30.

Har faktisk aldri opplevd at noen drar hjem før midnatt, med mindre de skal på jobb eller hjem til kjæledyr.

Anonymkode: f838e...b8d

Vi burde ha respekt for at noen trenger mere søvn / ro . Hadde aldri blitt fornærmet om en gjest dro tidlig . Hadde tenkt : wow , her er et menneske som følger sine egne behov , good 🫶

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det innafor å reise tidlig fra nyttårsfest? Jeg tenker sånn 2230 ish, så vi rekker hjem til fyrverkeri hjemme. 

Hvis du holder ut til 22.30 så holder du ut til etter fyrverkeriet også. Og så slipper resten av familien og selskapet at du legger en demper på feiringen.

Anonymkode: db775...cea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er introvert A-menneske selv. Orker ikke sånne fester og HATER å kjøre, men jeg hadde blitt igjen til etter kl.12 for ungenes skyld. Mitt barn hadde blitt veldig skuffet hvis vi måtte dra før festen var over

Anonymkode: b6a78...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner virkelig ikke alle de negative kommentarene. Så lenge ikke mann og barn er veldig skuffet over denne løsningen, så ser jeg virkelig ikke problemet. Ettersom det er 16 tilbords er det jo ikke sånn at vertsskapet blir sittende alene heller. 

Hadde jeg invitert, hadde jeg hatt full forståelse for at du ikke ville kjøre en lang kjøretur midt på natten. 

Anonymkode: 56b88...a4b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Men verten har forberedt mye med å rydde og vaske, dekke bord og finne frem stoler etc. Jeg tror det beste er å snakke med de som har festen om det finnes en mulighet for å trekke seg litt tilbake en halvtime i løpet av kvelden. Jeg synes ofte det hjelper å vite at jeg har en løsning i bakhånd. Ellers er det ofte til hjelp om jeg tar meg en hvil før jeg drar.

Anonymkode: a4f6f...81a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men verten har forberedt mye med å rydde og vaske, dekke bord og finne frem stoler etc.

Anonymkode: a4f6f...81a

Jeg syns det er greit som gjest å få være med å rydde av etter middag og ordne på kjøkkenet. Det er en liten pause.

Anonymkode: db775...cea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Akkurat nyttårsaften syntes jeg faktisk man skal strekke seg for å bli til etter rakettene - med mindre man har svært gode grunner for det. At man skal på jobb, er syk, har små barn o.l. Om du velger å kjøre hjem tidlig så informer iallefall vertskapet om det på forhånd. Det er ganske kjipt å ha styrt mye med å lage en flott feiring for gode venner og så reiser noen seg opp og drar i det man spiser siste skje med dessert. Kan du ikke be mannen om å kjøre dersom du blir veldig sliten?

Anonymkode: bf234...61d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Kanskje du kan finne en egen stue eller rom hvor du kan trekke deg tilbake en time? 

Anonymkode: 19e7e...405

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjelden hatt skrupler med å dra tidlig fra fest når jeg føler for det - jeg er introvert, avholds og lite glad i store forsamlinger, og har i tillegg blitt kronisk syk med bl.a fatigue og lydsensitivitet. Men akkurat på nyttårsaften tenker jeg at å bli til etter midnatt er mye av poenget - da ville jeg heller takket nei til invitasjonen. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg blir sliten av mye folk!!! Jeg er vel en typisk introvert, i tillegg til at jeg har en hørselskade som gjør at mye lyd blir leven!! I år skal vi på nyttårsfest med 16 til bords. Ble «tatt litt på senga» av invitasjonen. Det er mannens venner (som jeg kommer godt overens med), i tillegg har barna da noen å leke med, noe de ikke har hvis vi blir hjemme. Vi har 45 minutters kjøretur hjem, og mannen har sagt han ønsker å ta en øl eller to, så da må jeg kjøre. Er det innafor å reise tidlig fra nyttårsfest? Jeg tenker sånn 2230 ish, så vi rekker hjem til fyrverkeri hjemme. Ungene er så store at de fint kan være oppe til 24, så kan ikke bruke «de som unnskyldning». Er lite gira på å bruke «jeg blir så sliten» unnskyldningen, men gruer meg allerede for kvelden og kjøreturen hjem… 

Skjønner deg godt. Har aldri i voksen alder skjønt greia at man MÅ rangle til utpå morra'n 1.1. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Daria skrev (1 minutt siden):

Jeg har sjelden hatt skrupler med å dra tidlig fra fest når jeg føler for det - jeg er introvert, avholds og lite glad i store forsamlinger, og har i tillegg blitt kronisk syk med bl.a fatigue og lydsensitivitet. Men akkurat på nyttårsaften tenker jeg at å bli til etter midnatt er mye av poenget - da ville jeg heller takket nei til invitasjonen. 

Helt enig, er liten vits å dra hvis man skal dra før, kan ikke du bli hjemme ts så kan mann og barn dra? 

Anonymkode: 44d37...a94

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...