AnonymBruker Skrevet 5. januar #21 Del Skrevet 5. januar Kulspinosaurus skrev (1 time siden): Hei Jeg har prøvdt å prate mer med andre mennesker i klassen min og de overrasker meg med hvor åpen og vennlig de er. Jeg tror jeg virker en del lukket noen ganger da siden jeg blir bare sliten nå av å være i store klasserom og å prøve å prate hele tiden. Prøver ikke å være så frempå heller, men jeg jobber med saken og har allerede oppdaget flere flotte mennesker som har vist meg nye ting. (som Warahammer) Jeg vet jeg har blitt mer varsom og forsiktig med andre. Får ingen sterke bånd lett og jeg har begynt å kalkulere mer hva som er "best" for meg å gjøre i slike situasjoner når jeg må enten velge å prøve å sitte igjen("sosialisere") vs dra på biblioteket og studere/gjøre mitt, velger jeg oftest the siste. Så fint at du prøver å prate med andre og merker at du får god respons. Hvis jeg var deg så ville jeg bare fortsatt med det. når du er på skolen og har valget mellom å være i klasserommet eller gå for seg selv å lese på biblioteket så ville jeg prøvd å velge klasserommet. Litt for å skape gode relasjoner med de andre. Men også for øvingens del. når man har blitt såret så tar det tid å bygge opp tillit og du trenger kanskje å fokusere på det nå. Anonymkode: 5efec...72f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #22 Del Skrevet 7. januar Knirke skrev (På 4.1.2025 den 11.05): Var du russ selv? Hvordan hadde du likt det om foreldre begynte å blande seg opp i hvem du skulle være venner med? Jeg har ikke barn, men jeg kan si med sikkerhet at jeg ikke har hatt kontakt med én eneste person fra Videregående etter at jeg begynte å studere. Det kommer en tid for å bli voksen og finne venner man faktisk har noe til felles med, ikke bare at man er født i samme år. Når russetiden er slutt ser de fleste tilbake og synes den var helt unødvendig. Dette er ganske vanskelig. For selv om man opplever seg selv som voksen (og juridisk er det) som 18-åring, så er man på mange måter ikke ferdig utlært ennå. Da jeg var russ for 30 år siden, så var det ikke noe problem å ikke være på noen buss. Vi var mange i samme situasjon. Dessuten var det lite prat om russetid og russefeiring før man var kommet et stykke ut i skoleløpet på vgs. Så det var oftere slik at busser og sånt besto av allerede etablerte vennegjenger, som hadde fått "tilpasset seg" gjennom et par år med skole. Men at de som var på buss fint kunne ha venner som ikke var på bussen og finne på ting med dem i andre sammenhenger. I dag bestemmes en del slike russekonsepter og busser før barna søker vgs i det hele tatt. Så de starter å danne "gjenger" mens de er 13-14-15 år. Og skal være kule. De har "opptaksprøver" der de som vil være med må gjøre ting for å vise at de er bra nok. Og når de er tatt opp i en gruppe, så er det ofte slik at alt skal handle om gruppen. Det skal være fester bare for gruppen, og gruppen skal henge sammen i all fritid på skolen. Jeg har hatt lite kontakt med folk fra vgs. Jeg hadde lite med dem å gjøre i årene etter vgs. møtte "mine folk" mens jeg studerte. Samtidig så ser jeg at mange av de jeg gikk vgs med, fortsatt henger sammen mye i de samme gjengene som de gjorde på vgs. 30 år etterpå, så er de nærmeste vennene dems, folk de var på buss med. Eller som de hang mye med i russetiden. (Selv om de ikke var på buss sammen.) Og da tenker jeg at det kan være skummelt når ungdommen begrenser seg som de gjør i dag. Til at det kun er de innenfor eget "konsept" som gjelder. Og at alle andre skal ekskluderes. Jeg tenker at dette er noe foreldre må ta med i sin oppdragelse. Dette er barna vi har forsøkt å oppdra fra de var små til å være inkluderende og invitere alle til bursdager. Ha felles halloween for hele trinnet. Og sosiale ting og klassefester og vennegrupper gjennom hele barneskolen. Mens når de blir 14-15, så skal vi plutselig gi opp og si "de er så store, de må få velge hvem de er venner med." Og, JA, de må få velge hvem de er venner med. Men de må også lære å oppføre seg overfor folk de kjenner godt. og har hatt vennskap med før. De må tåle å lære om at man ikke bare kan kaste ut folk av vennegjengen fordi man har mer lyst til å inkludere noen mer populære. At det like gjerne kunne vært dem som behandles slik, dersom de er med på å åpne for at man kan behandle folk man har vært nære venner med på den måten. Gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg er et fint levesett. Også for ungdom. Og det kan være greit at foreldre fortsetter å snakke med ungdommene sine om dette. Selv om de er gamle nok til å velge sine egne venner. Jeg har selv opplevd at barnet mitt ble holdt utenfor vennegjengen da denne utvidet seg i 13-14 års alder. At det varierte når barnet var "inne" eller "ute" avhengig av hvem som inviterte. Og det er utrolig sårt. Når barnets venner gjennom 8-10 år (noen lenger), plutselig inviterer hverandre til ting, uten at man blir invitert med, i det som tidligere var din naturlige vennegjeng. (Og som i mange sammenhenger fortsatt er det.) Og at foreldre lar det skje, uten å tenke at det er noen som utestenges når de inviterer 5 av 6 gutter i en bursdag, eller 6 av 8 jenter. For vår del tok vi både en snakk med barnet, og noe dialog med foreldre vi egentlig visste var fornuftige. Og så hjalp vi barnet med å involvere seg mer der det var inkludert. I dag (mange år senere) er vennegjengen fortsatt nære, og vårt barn en naturlig del. (De har masse andre venner også, som de har fått senere.) Men jeg er usikker på om det ville vært slik, om ikke vi foreldre hadde snakket sammen og snakket med barna. Når det gjelder russetiden, så tror jeg det er behov for en skikkelig opprydding. Men at det må gjøres i fellesskap, mellom ungdom, politikere og foreldre. Mye fordi det har blitt en gradvis forsterket ekskluderings og gruppepress-kultur, som jeg tror alle hadde hatt godt av at man fikk endret på. Anonymkode: f4aca...bc2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #23 Del Skrevet 8. januar Knirke skrev (På 4.1.2025 den 11.05): Var du russ selv? Hvordan hadde du likt det om foreldre begynte å blande seg opp i hvem du skulle være venner med? Jeg har ikke barn, men jeg kan si med sikkerhet at jeg ikke har hatt kontakt med én eneste person fra Videregående etter at jeg begynte å studere. Det kommer en tid for å bli voksen og finne venner man faktisk har noe til felles med, ikke bare at man er født i samme år. Når russetiden er slutt ser de fleste tilbake og synes den var helt unødvendig. Min sønn var på buss, og det er riktig som TS skriver, at gjengen møtes fortsatt. Nylig hadde de sammenkomst nyttårsaften. De møtes også i alle ferier, påske etc., selv om de nå studerer i ulike byer. Det var litt drama også når vår sønn var russ. En av hans beste kamerater kom i konflikt med en på bussen, og ønsket derfor ikke lenger å være med på bussen. Han ville at sønnen min skulle støtte ham og droppe bussen, men det ønsket ikke min sønn. Dette ødela i stor grad vennskapet mellom dem, selv om de kan møtes av og til. De gutta som var på bussen henger sammen når de har mulighet til det, de har på en måte knyttet et varig bånd. Selv om jeg ikke har opplevd slik ekskludering med egne barn, så ønsker jeg at hele russetiden skal tones fullstendig ned. Det er ikke verdt det når så mange kjenner seg utenfor, og det bare blir en arena for de såkalt vellykkede og populære. Anonymkode: 412b9...f59 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #24 Del Skrevet 8. januar Har en vg2 elev. Han visste når han valgte skole at han valgte bort russetid og russegrupper, men han ville ikke gå på vgs borti gata. Totalt forbud mot russeutstyr. Her startet de omtrent russegruppa fra dag en på vgs og før de startet vg2 begynte salget, Han innser at det ikke blir mye rulling og annet sosialt, men han valgte det selv. De som er opptatt av russetid startet festlivet allerede før vgs, sønnen er mindre sosial, men har en liten vennegruppe. Noen ganger skulle jeg ønsket han kunne vært i en stor gjeng og met sosial, men greit også at han orket å bruke timer på lørdag og søndag til å øve til fysikkprøve. Jeg elsket russetiden, men var ikke på noen stor russebuss og russetid var fest på utesteder, ikke dra rundt i buss. Anonymkode: 811c8...751 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #25 Del Skrevet 8. januar Skulle vært russ i 2000 men hadde ikke en eneste venn på skolen så sånn ble det ikke. Det var kanskje andre som heller ikke fikk det til men de så jeg ikke, det virket som om alle var russ og hadde noen. I dag vet man at det er mange som er ensomme, fordi det skrives om hvert eneste år. Jeg var alene.. trodde jeg var den eneste som ikke hadde noen å være russ med. Det var utrolig ensomt og leit. Anonymkode: fedf7...8d5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #26 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (På 26.12.2024 den 11.21): Sønnen min går siste året på vgs. På skolen går det fint både når det gjelder karakterer og sosialt (tror jeg) men han er for tiden nesten aldri sammen med venner på fritiden. Mye av årsaken til dette er at han ikke er med i en russegruppe. Han sier han har valgt det selv og vil fokusere på skole og trening. I denne perioden av vgs når veldig mye dreier seg om russetiden så er det litt fortvilende å observere at han blir mindre og mindre sosial. Han virker som å trives med situasjonen og har det fint hjemme med familien, men i de alderen trenger man jo mer enn familie.. Han var på vei inn i en russegruppe men det ble ikke noe av. Tror ikke han ble akseptert av de som hadde mest å si i gruppa. Må si jeg blir fortvilet over denne kulturen og det det gjør med enkelte ungdommer. Fint nok når en er innafor, men når en står utenfor ikke har tilknytning til en gjeng så blir det vanskelig. antar at dette siste halvåret av vgs kan være vanskelig og føles ekskluderende for veldig mange og dette problemet gjelder nok en prosentandel av ungdommer på alle vgs rundt omkring i landet. min trøst er at fravær av festing i russetiden gir gode skoleresultater og at forhåpentligvis får nye venner i militæret og på studier. Håper virkelig at det kommer nye regler og konkrete tiltak som for fremtiden kan forebygge sosial ekskludering under russetiden. En oppfordring til alle foreldre som har ungdommer som er med i en russegruppe. Spør om de vet om noen som ikke får være med. Det koster utrolig lite å inkludere noen til inn i gjengen og kan gjøre en stor forskjell for den som får være med. Anonymkode: 5efec...72f Kjenner meg godt igjen i denne. Har vært i nøyaktig samme situasjon. Tenker det er en god ting at han har lave forventninger, med en plan om å konsentrere seg om andre ting. For min del ble det ingen stor sak senere i livet. Kom inn i andre sosiale grupperinger i studietiden, og har aldri sett meg tilbake. Tenker kun på dette når dette blir et tema, at det var en litt rar tid for meg russetiden, men ingen anger om at jeg ikke var mer aktiv. Tvert i mot har erfaringen vært en styrke i livet mitt. Jeg vet at jeg klarer meg på egenhånd og i eget selskap om jeg må, det er blitt en slags trygghet i det som jeg har tatt med meg videre i livet mitt. Jeg kan den dag i dag ikke si om jeg ble ekskludert, eller om jeg var for passiv. Jeg er uansett en helt annen person i dag, når jeg startet studietiden fant jeg ''mine'' folk. Heller ikke noen sosiale utfordringer i arbeidslivet. Skjønner at du er bekymret for han, men vi er også mange som klarer helt greit å stå utenfor. Kanskje, skriver kanskje fordi folk er forskjellige, men kanskje er det greit om ikke omgivelsene gjør et for stort nummer at man er utenfor det gode selskap. Man vet det godt selv, og det blir kanskje verre av at andre skal påpeke det. Anonymkode: 5bab1...d2c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kulspinosaurus Skrevet 11. januar #27 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (På 5.1.2025 den 11.29): Så fint at du prøver å prate med andre og merker at du får god respons. Hvis jeg var deg så ville jeg bare fortsatt med det. når du er på skolen og har valget mellom å være i klasserommet eller gå for seg selv å lese på biblioteket så ville jeg prøvd å velge klasserommet. Litt for å skape gode relasjoner med de andre. Men også for øvingens del. når man har blitt såret så tar det tid å bygge opp tillit og du trenger kanskje å fokusere på det nå. Anonymkode: 5efec...72f Ja, jeg tvinger meg selv mer til det i løpet av en skoledag mer nå for tiden. Men noen ganger føles det ikke verdt det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #28 Del Skrevet 14. januar Kulspinosaurus skrev (På 12.1.2025 den 0.15): Ja, jeg tvinger meg selv mer til det i løpet av en skoledag mer nå for tiden. Men noen ganger føles det ikke verdt det. Du virker som å være en veldig bra person og jeg er sikker på at de som får være din venn er heldige. Bare vær deg selv og trygg på at det kommer til å ordne seg. Forhåpentligvis veldig snart og hvis ikke rundt en av de neste svingene som f.eks. militæret, jobb eller studier. Det er så mye endringer i din alder og mange muligheter til å bli kjent med kjekke folk og få gode venner fremover. Anonymkode: 5efec...72f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #29 Del Skrevet 15. januar Søk opp regjeringen.no russefeiring, der står det om at det jobbes for å få til en tryggere og mer inkluderende russefeiring, hjelper nok ikke for årets russ, men får håpe det etterhvert kommer på plass noen bestemmelser som hjelper for senere russ. Anonymkode: e0d5f...794 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 15. januar #30 Del Skrevet 15. januar (endret) AnonymBruker skrev (På 2.1.2025 den 10.06): Jeg forstår at du gruer deg. Jeg tenkte det ikke kunne være så ille, men beklager å måtte si det - det ble mye drama. Jeg har to jenter, en som var russ i 24 og en som blir russ i 26. Hun og en til ble dumpet av bussen fordi noen mer populære skulle få overta plassen. Foreldrene til desse "vennene"- som vi har kjent gjennom 13 år, brydde seg ikke og sa rett ut " så lenge deres barn hadde plass på bussen, var det det eneste som betydde noe". Utover i vg3 sementerte alt seg rundt bilene og bussene. Min datter og hennes venninne ble lovet av sine gamle "venner" at de skulle inkluderes, selv om de nå var ute av bussen. Slik ble det ikke. Ikke EN ENESTE invitasjon. Vi kontakta også skolen, som trakk på skuldrene og sa at de ikke hadde ansvar for russetiden. Etterhvert ble dramaet rundt busser og grupper så stort. at de ble et foreldrekrisemøte. Det hjalp ingenting. Datteren vår, som er skoleflink og i utgangspunktet hadde mange venner, mistet de fleste gamle venner. Hun ble til slutt med i en ny russegruppe. Hun hadde det greit innimellom, og var moden nok til å distansere seg. Nå er dette et halvt år siden. Russegruppa, med alle vennene hun har hatt i 13 år, møtes fortsatt. Det er "russegruppejulebord" osv, i alle ferier. Hun er ikke invitert. Heldigvis er de to i samme situasjon. Likevel er jeg fortsatt rasende på desse foreldrene, og himla skuffet over desse jentene. Datteren min kommer til å klare seg, men det er rart og sårt at hele venneflokken er borte. Et par av dem har bedt om unnskyldning, men forlater ikke gjengen. De to, som sto henne nærmest, har aldri sagt unnskyld og "driver" russegjengen videre, nå som de er i millitærer/Studerer/jobber/folkehøgskole. Jeg gruer meg til datter nr 2 er russ i 2026. Det MÅ gjøres noe med russetiden! Det ødelegger så mange unge. Jeg HÅPER politikere leser slike innlegg! Jeg håper for sønnen din at det blir bedre enn dere frykter. Det er så innmari vanskelig å være forelder akkurat rundt myndighetsalder, når de liksom er voksne, men ikke er det likevel.... Anonymkode: 4b1c9...f62 Når jeg leser slikt syns jeg de bare kunne kutta ut hele russetida. Er jo helt tragisk når det blir slik. Det triste og er jo at siden de er over atten så er de "voksne" så bryr jo ikke de på skolen seg. Da får de jo styre på selv. Igrunn rart at det blir slik tenker jeg mtp at barn blir innprentet fra barnehagen av at inkludering, inkludering, inkludering. Kanskje de får nok av dette når de blir atten og kan bestemme selv? Endret 15. januar av Maleficenta 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 15. januar #31 Del Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Søk opp regjeringen.no russefeiring, der står det om at det jobbes for å få til en tryggere og mer inkluderende russefeiring, hjelper nok ikke for årets russ, men får håpe det etterhvert kommer på plass noen bestemmelser som hjelper for senere russ. Anonymkode: e0d5f...794 Da må de øke myndighetsalderen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #32 Del Skrevet 15. januar Jobber på vgs og syns hele dritten kan fases ut. Tull og tøys. Har også et barn som er avgangselev, som har droppet ut av russegruppa. Jeg er veldig glad for det. Anonymkode: dcd02...a80 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #33 Del Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 3.46): Det handler ikke om fasade. Det handler om å ha venner og beholde de vennene man har. men ingenting er bedre enn om du har rett. TS Anonymkode: 5efec...72f Så blir det et halvt år hvor han ikke er så sosial, men han sier jo selv det er helt greit. Etter sommeren når han starter på studier eller skal i militære, så møter han nye venner, og russetiden er glemt. AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 3.39): Min sønn var på buss, og det er riktig som TS skriver, at gjengen møtes fortsatt. Nylig hadde de sammenkomst nyttårsaften. De møtes også i alle ferier, påske etc., selv om de nå studerer i ulike byer. Anonymkode: 412b9...f59 Men heldigvis vokser de fleste fra det der, og får seg nye venner der de bor og studerer/jobber. Ingen av de jeg studerte sammen var hjemme og festet med den gamle russegruppen hver eneste ferie, men levde livet sitt her hvor vi studerte og bodde/ Anonymkode: b095d...780 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #34 Del Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (På 28.12.2024 den 17.16): Forstår ikke dette russegruppe greiene. Det er ekstremt ekskluderende. Ser ikke formålet med det. Er da bedre å dele inn etter skole, at man har skolens navn/logo og at alle er russ sammen… Anonymkode: b5952...0e4 Er ikke russegruppe det damme som vi hadde for 20-25 år siden bare vi kalte det å være på bil sammen? Var jo plass til 8-10 stk på en bil/minibuss.. men det har man kanskje ikke lenger? Er de vandre russ i våre dager? Anonymkode: e0963...168 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #35 Del Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Er ikke russegruppe det damme som vi hadde for 20-25 år siden bare vi kalte det å være på bil sammen? Var jo plass til 8-10 stk på en bil/minibuss.. men det har man kanskje ikke lenger? Er de vandre russ i våre dager? Anonymkode: e0963...168 Jo det er det samme. Da jeg var russ hadde folk van, jeg var ikke med for hadde ikke råd til det, men var «vandreruss». Mange som er vandreruss nå også men de har grupper da uten bil. De som går for busser må ut med mye penger, på en del skoler starter dette allerede i 1.kl så de har tid til å jobbe og spare inn alt de skal ut med (fort 1500 i måneden i 3 år) dette kan man velge å delta på, men er ikke i skolens regi. Skolene har ikke noe med russetida å gjøre, det er de unge selv som styrer dette. Skolene tolererer det til en viss grad, litt forskjellig rundt forbi hva som er lov å gjøre på skolen. Anonymkode: 886dd...a62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #36 Del Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så blir det et halvt år hvor han ikke er så sosial, men han sier jo selv det er helt greit. Etter sommeren når han starter på studier eller skal i militære, så møter han nye venner, og russetiden er glemt. Men heldigvis vokser de fleste fra det der, og får seg nye venner der de bor og studerer/jobber. Ingen av de jeg studerte sammen var hjemme og festet med den gamle russegruppen hver eneste ferie, men levde livet sitt her hvor vi studerte og bodde/ Anonymkode: b095d...780 Enda mer festing i fadderperioder på høgskoler og universiteter Anonymkode: 886dd...a62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 15. januar #37 Del Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Er ikke russegruppe det damme som vi hadde for 20-25 år siden bare vi kalte det å være på bil sammen? Var jo plass til 8-10 stk på en bil/minibuss.. men det har man kanskje ikke lenger? Er de vandre russ i våre dager? Anonymkode: e0963...168 Joda men de ulike bussene samlet seg jo og alle var sammen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå