Gå til innhold

Russetiden nærmer seg - en vanskelig tid for mange! R n

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sønnen min går siste året på vgs. På skolen går det fint både når det gjelder karakterer og sosialt (tror jeg) men han er for tiden nesten aldri sammen med venner på fritiden. Mye av årsaken til dette er at han ikke er med i en russegruppe. Han sier han har valgt det selv og vil fokusere på skole og trening. I denne perioden av vgs når veldig mye dreier seg om russetiden så er det litt fortvilende å observere at han blir mindre og mindre sosial. Han virker som å trives med situasjonen og har det fint hjemme med familien, men i de alderen trenger man jo mer enn familie..
Han var på vei inn i en russegruppe men det ble ikke noe av. Tror ikke han ble akseptert av de som hadde mest å si i gruppa. 
Må si jeg blir fortvilet over denne kulturen og det det gjør med enkelte ungdommer. Fint nok når en er innafor, men når en står utenfor ikke har tilknytning til en gjeng så blir det vanskelig.
antar at dette siste halvåret av vgs kan være vanskelig og føles ekskluderende for veldig mange og dette problemet gjelder nok en prosentandel av ungdommer på alle vgs rundt omkring i landet. 
min trøst er at fravær av festing  i russetiden gir gode skoleresultater og at forhåpentligvis får nye venner i militæret og på studier. 
Håper virkelig at det kommer nye regler og konkrete tiltak som for fremtiden kan forebygge sosial ekskludering under russetiden. 

En oppfordring til alle foreldre som har ungdommer som er med i en russegruppe. Spør om de vet om noen som ikke får være med. Det koster utrolig lite å inkludere noen til inn i gjengen og kan gjøre en stor forskjell for den som får være med. 

Anonymkode: 5efec...72f

• Liker 2
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Der min går så sier ho som er russ at de er opptatt alle ska delta. Skolen har selv bestilt gensere til alle avgangs elever som det står russ 2025, og linje navnet dems, og navnet til eleven på ryggen. Noe som har gjort at de virker mer sammen. De hadde julebord Der alle avgangselever var med hvor vg resturant og matfag stod for mat og servering. Vet det er lagt opp flere ting slik via at russestyret og skolen arrangerer.  Bor på lite sted og ikke så mye press slik sett. Ingen buss eller noe. 

Da sønnen var russ så kjørte de traktor,  og så brukte vi bil vår som var 8 setter, var og flere andre foreldre som og var med å kjørte. Stod vakter på fester osv

Anonymkode: 11cc3...47d

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Der min går så sier ho som er russ at de er opptatt alle ska delta. Skolen har selv bestilt gensere til alle avgangs elever som det står russ 2025, og linje navnet dems, og navnet til eleven på ryggen. Noe som har gjort at de virker mer sammen. De hadde julebord Der alle avgangselever var med hvor vg resturant og matfag stod for mat og servering. Vet det er lagt opp flere ting slik via at russestyret og skolen arrangerer.  Bor på lite sted og ikke så mye press slik sett. Ingen buss eller noe. 

Da sønnen var russ så kjørte de traktor,  og så brukte vi bil vår som var 8 setter, var og flere andre foreldre som og var med å kjørte. Stod vakter på fester osv

Anonymkode: 11cc3...47d

Så kjekt å høre. Ja, kanskje mer inkluderende på enkelte skoler. Skulle ønske det kunne vært slik overalt! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På skolen jeg jobber kjøper også skolen inn russegensere til alle sammen og det er kun de genserne de får bruke på skolen. Dette er i Trøndelag 

Anonymkode: ba20c...844

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor når jeg gikk VG2 hadde min gamle vennegjeng (vi hadde falt en del ut) allerede skaffet seg russegruppe sammen. Jeg håper jeg aldri vil glemme følelsen når jeg så et vedlegg på FB om at de var en russegruppe som søkte om jobber. Håpet om å fortsatt ha venner gikk i oppløsning der og da: Jeg aksepterte at jeg måtte lære meg å være helt alene og jeg bestemte meg for å bytte skole, uansett om det bare ville være ut VG3.

Men selfølgelig får man ikke noen relasjoner når man flytter inn i siste året og de fleste klassekameratene jeg har blitt kjent med har allerede russegruppe.

For meg det å ikke bli invitert eller å være med i en Russegruppe betyr at man ikke er akseptert/inkludert, men sønnen din kan ha andre, supre venner som allikevell inkludere han med å fortelle han ting osv. Men jeg har ikke det eller hadde det så jeg kan tenke meg det kan bli litt vanskelig, men han vil kanskje lære seg mer å takle å være alene.

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke dette russegruppe greiene. Det er ekstremt ekskluderende. Ser ikke formålet med det. 
Er da bedre å dele inn etter skole, at man har skolens navn/logo og at alle er russ sammen…

Anonymkode: b5952...0e4

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kulspinosaurus skrev (20 timer siden):

I fjor når jeg gikk VG2 hadde min gamle vennegjeng (vi hadde falt en del ut) allerede skaffet seg russegruppe sammen. Jeg håper jeg aldri vil glemme følelsen når jeg så et vedlegg på FB om at de var en russegruppe som søkte om jobber. Håpet om å fortsatt ha venner gikk i oppløsning der og da: Jeg aksepterte at jeg måtte lære meg å være helt alene og jeg bestemte meg for å bytte skole, uansett om det bare ville være ut VG3.

Men selfølgelig får man ikke noen relasjoner når man flytter inn i siste året og de fleste klassekameratene jeg har blitt kjent med har allerede russegruppe.

For meg det å ikke bli invitert eller å være med i en Russegruppe betyr at man ikke er akseptert/inkludert, men sønnen din kan ha andre, supre venner som allikevell inkludere han med å fortelle han ting osv. Men jeg har ikke det eller hadde det så jeg kan tenke meg det kan bli litt vanskelig, men han vil kanskje lære seg mer å takle å være alene.

Veldig synd at du opplever dette og det er nok veldig mange som opplever det samme. Tror det er viktig å huske at de fleste som er i den gruppa sikkert ikke ekskluderer deg bevisst men er mest opptatt av å være inkludert selv. Kan du snakke med noen om det. Evt spørre om å få være med ? 
Dersom du ikke får til dette nå så må du huske at det blir bedre! ❤️

Til neste år vil de fleste av dem du går på skole med nå bli spredt i forskjellige byer. Det blir nye muligheter til å få nye venner på studier, jobb eller kanskje militære eller folkehøgskole. 

ønsker deg masse lykke til! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.12.2024 den 20.31):

Veldig synd at du opplever dette og det er nok veldig mange som opplever det samme. Tror det er viktig å huske at de fleste som er i den gruppa sikkert ikke ekskluderer deg bevisst men er mest opptatt av å være inkludert selv. Kan du snakke med noen om det. Evt spørre om å få være med ? 
Dersom du ikke får til dette nå så må du huske at det blir bedre! ❤️

Til neste år vil de fleste av dem du går på skole med nå bli spredt i forskjellige byer. Det blir nye muligheter til å få nye venner på studier, jobb eller kanskje militære eller folkehøgskole. 

ønsker deg masse lykke til! 

Desverre ikke. Endte opp med å prate litt med helsesykepleier i fjor men det syntes jeg bare nesten var idiotisk og bortkastet tid. Det samme begynte jeg å synes også å være på skolen når jeg ikke "tilhørte" noen vennegjeng (ganske liten skole) og endte opp med å sitte alene i et hjørne i friminuttene og i timene når folk begynte å småprate med hverandre osv, samt at jeg begynte å tenke skole som lærte studenter altfor vagt og "dumme ting" (ja, "dumme", jeg husker jeg var så sur at jeg lærte å lese på fransk på nesten mindre enn ett år fordi læringen var av så lite kvalitet og ga ingen noe nytting for seg... Kort sagt ganske irriterende når man vil gjerne gjøre noe, men får ikke fordi man blir tvunget til å gjøre noe annet, mye mer uproduktivt og deprimerende)

. Ja, jeg tenkte også at folk ikke brydde seg/tenkte over det så jeg tenkte også det ville ikke være vits i å prøve så mye å henge med noen. Jeg hadde en liten vennegjeng, men når jeg begynte å bli mye ekskludert og etterlatt bestemte jeg meg for at det beste var å gå alene.

Det funker som regel litt dårlig om å få spørre om å være med noen ganger. Når jeg gjorde det da svarte de ja bare på grunn av høflighet.

Så langt akespterte jeg at jeg bare kom til å være ganske ensom en stund fremmover og måtte bare takle det. Det gjør fortsatt vondt selfølgelig å aldri bli invitert til noenting og jeg får fremdeles tanker om mine gamle klassekamerater men jeg ser fremdeles lyst på fremtiden fordi jeg lærte meg selv å bli lykkelig på mine egne vilkår.

Ps: Beklager for språket. Jeg kjenner jeg ble litt opprørt av å skrive dette (LOL)

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du ikke bare la guttungen avgjøre dette selv, synes skole/trening høres mye bedre ut enn å sause bort mye penger på russetid. Til høsten får han jo ny vennegjeng i militæret eller gjennom studier. Spar pengene til fadderuka el., som er mye mer inkluderende.

Anonymkode: e2f81...a6c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forstår at du gruer deg. Jeg tenkte det ikke kunne være så ille, men beklager å måtte si det - det ble mye drama. Jeg har to jenter, en som var russ i 24 og en som blir russ i 26. 

Hun og en til ble dumpet av bussen fordi noen mer populære skulle få overta plassen. 
Foreldrene til desse "vennene"- som vi har kjent gjennom 13 år, brydde seg ikke og sa rett ut " så lenge deres barn hadde plass på bussen, var det det eneste som betydde noe". Utover i vg3 sementerte alt seg rundt bilene og bussene. Min datter og hennes venninne ble lovet av sine gamle "venner" at de skulle inkluderes, selv om de nå var ute av bussen. Slik ble det ikke. Ikke EN ENESTE invitasjon. 

Vi kontakta  også skolen, som trakk på skuldrene og sa at de ikke hadde ansvar for russetiden. Etterhvert ble dramaet rundt busser og grupper så stort. at de ble et foreldrekrisemøte. Det hjalp ingenting. 

Datteren vår, som er skoleflink og i utgangspunktet hadde mange venner, mistet de fleste gamle venner. Hun ble til slutt med i en ny russegruppe. Hun hadde det greit innimellom, og var moden nok til å distansere seg. 

Nå er dette et halvt år siden. Russegruppa, med alle vennene hun har hatt i 13 år, møtes fortsatt. Det er "russegruppejulebord" osv, i alle ferier. Hun er ikke invitert. Heldigvis er de to i samme situasjon. Likevel er jeg fortsatt rasende på desse foreldrene, og himla skuffet over desse jentene. 

Datteren min kommer til å klare seg, men det er rart og sårt at hele venneflokken er borte. Et par av dem har bedt om unnskyldning, men forlater ikke gjengen. De to, som sto henne nærmest, har aldri sagt unnskyld og "driver" russegjengen videre, nå som de er i millitærer/Studerer/jobber/folkehøgskole.

Jeg gruer meg til datter nr 2 er russ i 2026.

Det MÅ gjøres noe med russetiden! Det ødelegger så mange unge. Jeg HÅPER politikere leser slike innlegg!

Jeg håper for sønnen din at det blir bedre enn dere frykter. Det er så innmari vanskelig å være forelder akkurat rundt myndighetsalder, når de liksom er voksne, men ikke er det likevel....

Anonymkode: 4b1c9...f62

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kulspinosaurus skrev (På 1.1.2025 den 0.46):

Desverre ikke. Endte opp med å prate litt med helsesykepleier i fjor men det syntes jeg bare nesten var idiotisk og bortkastet tid. Det samme begynte jeg å synes også å være på skolen når jeg ikke "tilhørte" noen vennegjeng (ganske liten skole) og endte opp med å sitte alene i et hjørne i friminuttene og i timene når folk begynte å småprate med hverandre osv, samt at jeg begynte å tenke skole som lærte studenter altfor vagt og "dumme ting" (ja, "dumme", jeg husker jeg var så sur at jeg lærte å lese på fransk på nesten mindre enn ett år fordi læringen var av så lite kvalitet og ga ingen noe nytting for seg... Kort sagt ganske irriterende når man vil gjerne gjøre noe, men får ikke fordi man blir tvunget til å gjøre noe annet, mye mer uproduktivt og deprimerende)

. Ja, jeg tenkte også at folk ikke brydde seg/tenkte over det så jeg tenkte også det ville ikke være vits i å prøve så mye å henge med noen. Jeg hadde en liten vennegjeng, men når jeg begynte å bli mye ekskludert og etterlatt bestemte jeg meg for at det beste var å gå alene.

Det funker som regel litt dårlig om å få spørre om å være med noen ganger. Når jeg gjorde det da svarte de ja bare på grunn av høflighet.

Så langt akespterte jeg at jeg bare kom til å være ganske ensom en stund fremmover og måtte bare takle det. Det gjør fortsatt vondt selfølgelig å aldri bli invitert til noenting og jeg får fremdeles tanker om mine gamle klassekamerater men jeg ser fremdeles lyst på fremtiden fordi jeg lærte meg selv å bli lykkelig på mine egne vilkår.

Ps: Beklager for språket. Jeg kjenner jeg ble litt opprørt av å skrive dette (LOL)

Hei igjen. Jeg skjønner godt at dette gjør deg opprørt , men synes du har en  fin tilnærming til situasjonen. Det er veldig fint det du skriver om at du ser lyst på fremtiden og at du lærer deg å være lykkelig på dine egne vilkår. Jeg er helt sikkert på at det rundt neste hjørne venter mange muligheter til å få nye gode venner og mange kjekke opplevelser.
Selv hadde jeg et helt fint år, det siste på vgs. Men jeg må helt ærlig si at det er svært få jeg fremdeles har kontakt med. Mange har jeg knapt sett etter at vi sluttet. Mange av oss reiste bort for å studere og fikk nye venner i forskjellige settinger. 
Hvis du konsentrerer deg om skolen nå og får så gode resultater som du kan klare, så bruker du tiden konstruktivt og vil ikke angre på det senere. Det kan jo også være at du har lukket deg litt ekstra på grunn av situasjonen du har vært i. «Brent barn skyr ilden» er det vel noe som heter. Kanskje om du åpner litt opp og begynner å snakke litt mer med de du har rundt deg på skolen. F.eks. spørre dem om ting de kan være interessert i og lignende så er det mulig at det løser seg litt mer. Kanskje du kan lage deg en plan om å si en positiv ting til en person hver dag. ( det er jo godt mulig du allerede gjør dette altså ) 

Ønsker deg uansett masse lykke til. Og husk det er mange flotte ungdommer rundt omkring som er i samme situasjon som deg. Du er ikke alene om å ha det slik. TS

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.12.2024 den 17.16):

Forstår ikke dette russegruppe greiene. Det er ekstremt ekskluderende. Ser ikke formålet med det. 
Er da bedre å dele inn etter skole, at man har skolens navn/logo og at alle er russ sammen…

Anonymkode: b5952...0e4

Men, selv om man er russ sammen med alle fra samme skole så er det ikke nødvendigvis nok plasser til alle på buss. Og ungdom på den alderen har ofte bedre og nærmere venner spredd på andre steder som de vil feire sammen med. 18-19 åringer er unge voksne som må få velge selv. Vi kan ikke presse dem til å "invitere" inn alle slik som vi gjorde da de hadde bursdag på barneskolen heller.

Jeg er forsåvidt imot hele konseptet russ men, når det engang er som det er så foorstår jeg det litt likevel også.

La oss si at 6 venner fra samme klasse går sammen å lager en russegruppe med mennesker som de skal dele buss med. Disse personene har flere venner gjennom andre arenaer (jobb, idrett, barndomsvenn, kanskje fetter eller kusine, naboer siden de var små etc,) som de inviterer med på bussen, sånn er det jo med nettverk. Plutselig så er de 30 stk, bussen er full og de kan ikke ha med fler, det er ikke lov. Hvorfor er dette ekskluderende? 

Min datter var russ for 2 år siden og de kunne ikke ta med alle som ville, da det ikke var nok plasser i bussen. Dog så var det nesten alltid noen ledige plasser på bussen under rulling da noen måte jobbe, var syke, skulle ha eksamen, måtte besøke bestemor og what not. Så de passet da på å invitere med de som ikke var på noen buss disse gangene. 

Anonymkode: d81e4...3c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sønnen din fremstår tryggere i seg og sitt enn du gjør. Lær av sønnen din. Tenk mer på hva du vil enn hva fasaden sier.

Anonymkode: 950ce...960

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.1.2025 den 10.06):

Jeg forstår at du gruer deg. Jeg tenkte det ikke kunne være så ille, men beklager å måtte si det - det ble mye drama. Jeg har to jenter, en som var russ i 24 og en som blir russ i 26. 

Hun og en til ble dumpet av bussen fordi noen mer populære skulle få overta plassen. 
Foreldrene til desse "vennene"- som vi har kjent gjennom 13 år, brydde seg ikke og sa rett ut " så lenge deres barn hadde plass på bussen, var det det eneste som betydde noe". Utover i vg3 sementerte alt seg rundt bilene og bussene. Min datter og hennes venninne ble lovet av sine gamle "venner" at de skulle inkluderes, selv om de nå var ute av bussen. Slik ble det ikke. Ikke EN ENESTE invitasjon. 

Vi kontakta  også skolen, som trakk på skuldrene og sa at de ikke hadde ansvar for russetiden. Etterhvert ble dramaet rundt busser og grupper så stort. at de ble et foreldrekrisemøte. Det hjalp ingenting. 

Datteren vår, som er skoleflink og i utgangspunktet hadde mange venner, mistet de fleste gamle venner. Hun ble til slutt med i en ny russegruppe. Hun hadde det greit innimellom, og var moden nok til å distansere seg. 

Nå er dette et halvt år siden. Russegruppa, med alle vennene hun har hatt i 13 år, møtes fortsatt. Det er "russegruppejulebord" osv, i alle ferier. Hun er ikke invitert. Heldigvis er de to i samme situasjon. Likevel er jeg fortsatt rasende på desse foreldrene, og himla skuffet over desse jentene. 

Datteren min kommer til å klare seg, men det er rart og sårt at hele venneflokken er borte. Et par av dem har bedt om unnskyldning, men forlater ikke gjengen. De to, som sto henne nærmest, har aldri sagt unnskyld og "driver" russegjengen videre, nå som de er i millitærer/Studerer/jobber/folkehøgskole.

Jeg gruer meg til datter nr 2 er russ i 2026.

Det MÅ gjøres noe med russetiden! Det ødelegger så mange unge. Jeg HÅPER politikere leser slike innlegg!

Jeg håper for sønnen din at det blir bedre enn dere frykter. Det er så innmari vanskelig å være forelder akkurat rundt myndighetsalder, når de liksom er voksne, men ikke er det likevel....

Anonymkode: 4b1c9...f62

Hei, TS her

Veldig trist å lese! Jeg synes det er skremmende hvor lett foreldre kan akseptere at andre blir holdt utenfor så lenge ens egne er innenfor.
Håper datteren din får kontakt med tidligere venner igjen og ikke minst en skikkelig unnskyldning! 
Noe må gjøres med russe-kulturen slik den har utviklet seg.  Synes det har gått alt for langt over streken. 
Datteren min var russ for noen år siden og med i russegruppe. Hun ble veldig sliten i den perioden ( jeg også, sov nesten ikke på to mnd for var konstant bekymret når hun var ute)  og det er ikke tvil om at det gikk ut over karakterene. Hun forteller mye hjemme og det var i den perioden jeg forstod hvor helt vanvittig russetiden har blitt. Hvor lett påvirkelige mange ungdommer er, hvordan de gir etter for press, hvor mye narkotika og rusmidler som florerer og hvordan kommersielle aktører tjener gode penger på å skape falske behov ved å appellere til ungdommers behov for tilhørighet og status. Jeg skjønner ikke at skolene setter klarere grenser og jobber mer aktivt for å motvirke denne u-kulturen. Dette burde også i mye større grad vært fellesarrangement hvor alle kan delta. 

Håper virkelig at noen vil ta tak i dette slik at det blir en endring de nærmeste årene. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Sønnen din fremstår tryggere i seg og sitt enn du gjør. Lær av sønnen din. Tenk mer på hva du vil enn hva fasaden sier.

Anonymkode: 950ce...960

Det handler ikke om fasade. Det handler om å ha venner og beholde de vennene man har. 
men ingenting er bedre enn om du har rett. TS

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Men, selv om man er russ sammen med alle fra samme skole så er det ikke nødvendigvis nok plasser til alle på buss. Og ungdom på den alderen har ofte bedre og nærmere venner spredd på andre steder som de vil feire sammen med. 18-19 åringer er unge voksne som må få velge selv. Vi kan ikke presse dem til å "invitere" inn alle slik som vi gjorde da de hadde bursdag på barneskolen heller.

Jeg er forsåvidt imot hele konseptet russ men, når det engang er som det er så foorstår jeg det litt likevel også.

La oss si at 6 venner fra samme klasse går sammen å lager en russegruppe med mennesker som de skal dele buss med. Disse personene har flere venner gjennom andre arenaer (jobb, idrett, barndomsvenn, kanskje fetter eller kusine, naboer siden de var små etc,) som de inviterer med på bussen, sånn er det jo med nettverk. Plutselig så er de 30 stk, bussen er full og de kan ikke ha med fler, det er ikke lov. Hvorfor er dette ekskluderende? 

Min datter var russ for 2 år siden og de kunne ikke ta med alle som ville, da det ikke var nok plasser i bussen. Dog så var det nesten alltid noen ledige plasser på bussen under rulling da noen måte jobbe, var syke, skulle ha eksamen, måtte besøke bestemor og what not. Så de passet da på å invitere med de som ikke var på noen buss disse gangene. 

Men ganske kjipt for de det ikke er plass til da!
russebuss er sikkert kjempekjekt for de som er med og veldig kjipt for de som ikke får være med. Spesielt om flere i vennegjengen, men du ikke. 
Hele konseptet russebuss er i mange tilfeller utrolig ekskluderende. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 26.12.2024 den 6.21):

min trøst er at fravær av festing  i russetiden gir gode skoleresultater og at forhåpentligvis får nye venner i militæret og på studier. 
Håper virkelig at det kommer nye regler og konkrete tiltak som for fremtiden kan forebygge sosial ekskludering under russetiden. 

En oppfordring til alle foreldre som har ungdommer som er med i en russegruppe. Spør om de vet om noen som ikke får være med. Det koster utrolig lite å inkludere noen til inn i gjengen og kan gjøre en stor forskjell for den som får være med. 

Var du russ selv? Hvordan hadde du likt det om foreldre begynte å blande seg opp i hvem du skulle være venner med?

Jeg har ikke barn, men jeg kan si med sikkerhet at jeg ikke har hatt kontakt med én eneste person fra Videregående etter at jeg begynte å studere.

Det kommer en tid for å bli voksen og finne venner man faktisk har noe til felles med, ikke bare at man er født i samme år. Når russetiden er slutt ser de fleste tilbake og synes den var helt unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men ganske kjipt for de det ikke er plass til da!
russebuss er sikkert kjempekjekt for de som er med og veldig kjipt for de som ikke får være med. Spesielt om flere i vennegjengen, men du ikke. 
Hele konseptet russebuss er i mange tilfeller utrolig ekskluderende. 

Selvfølgelig er det kjipt. Men da må man jo finne noen andre å være på buss med. Sånn er det jo, man kan ikke inkluderere absolutt alle på alt hele tiden, selv om man vil.

For min del hadde det vært en gledens dag om man hadde avskaffet hele russetiden. Men, nå er det nå engang sånn og da må man jo gjøre det beste ut av situasjonen som den er. Slik som de på bussen til datteren min gjorde, de inkluderte alltid folk på rulling når de ikke var full buss. I tillegg så inviterte de folk på fester og russeslipp og sånn selv om de ikke var på buss sammen. Og aldri i verden om de utestengte folk på skolen fordi de ikke var i "riktig" russegruppe.

Vi kan jo ikke forvente at alle i et russekull skal avstå fra buss fordi at ikke alle får plass heller.

Men, dette over her med de som hadde plass men, ble dumpet til fordelen for noen andre er jo helt bak mål, og at foreldrene attpåtil var heiagjeng er jo bare grusomt.

Et tips der, som de på min datter sin gruppe gjorde var å skrive kontrakt. Far til hun ene er advokat og satt opp en kontrakt som alle måtte skrive under på. Det gikk mye ut på betalinger og div ansvarsområder rundt bussen. De hadde også i kontrakten at de hadde ikke lov til å kaste hverandre ut av bussen uten ekstraordinære grunner, f.eks manglende betaling ifbm å ikke gidde å stille på dugnader, gjøre hærverk og ikke ta ansvar for bussen, eller bruk/oppbevaring av ulovlige rusmidler i bussen.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Knirke skrev (2 timer siden):

Var du russ selv? Hvordan hadde du likt det om foreldre begynte å blande seg opp i hvem du skulle være venner med?

Jeg har ikke barn, men jeg kan si med sikkerhet at jeg ikke har hatt kontakt med én eneste person fra Videregående etter at jeg begynte å studere.

Det kommer en tid for å bli voksen og finne venner man faktisk har noe til felles med, ikke bare at man er født i samme år. Når russetiden er slutt ser de fleste tilbake og synes den var helt unødvendig.

Jeg var russ selv men på den tiden var det annerledes. Ikke så mye fokus på grupper men flere arrangementer hvor alle var invitert. Russefeiringen var også mer begrenset og mye mer inkluderende. Alle fikk være med.

I dag virker det som om felles russekro er erstattet med private fester og navneslipp hvor ungdommene selv må leie lokale og invitere utvalgte  grupper. Det var i alle fall slik når datteren min var russ. 

forøvrig så maser jeg ikke  på sønnen min om å bli med  i en gruppe. Bare for å Oppklare evt misforståelse om at jeg ønsker at han for enhver pris skal være i en gruppe. Jeg skulle bare ønske at russegruppene ikke hadde så mye å si for hele dynamikken på mange vgs. 

håper dette kan endre seg til min yngste skal på vgs! 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 2.56):

Hvis du konsentrerer deg om skolen nå og får så gode resultater som du kan klare, så bruker du tiden konstruktivt og vil ikke angre på det senere. Det kan jo også være at du har lukket deg litt ekstra på grunn av situasjonen du har vært i. «Brent barn skyr ilden» er det vel noe som heter. Kanskje om du åpner litt opp og begynner å snakke litt mer med de du har rundt deg på skolen.

Hei
Jeg har prøvdt å prate mer med andre mennesker i klassen min og de overrasker meg med hvor åpen og vennlig de er. Jeg tror jeg virker en del lukket noen ganger da siden jeg blir bare sliten nå av å være i store klasserom og å prøve å prate hele tiden. Prøver ikke å være så frempå heller, men jeg jobber med saken og har allerede oppdaget flere flotte mennesker som har vist meg nye ting. (som Warahammer)
Jeg vet jeg har blitt mer varsom og forsiktig med andre. Får ingen sterke bånd lett og jeg har begynt å kalkulere mer hva som er "best" for meg å gjøre i slike situasjoner når jeg må enten velge å prøve å sitte igjen("sosialisere") vs dra på biblioteket og studere/gjøre mitt, velger jeg oftest the siste.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...