Gjest Dalwhinnie Skrevet 3. mars 2006 #1 Skrevet 3. mars 2006 Har noen av dere erfaring med å selge bolig selv? Ser at det finnes løsninger hvor en kjøper seg bistand til papirarbeid hos advokat eller megler, og på den måten også får tilgang til å annonsere på finn.no, men hvor en gjør resten av jobben selv. Det er jo en del penger å spare på å slippe å betale dyre meglerhonorarer, men jeg føler meg ikke like sikker på at resultatet blir like bra. Samtidig er dette snakk om en lettsolgt leilighet sentralt i Oslo. Noen som har erfaringer, positive eller negative, med å selge bolig selv?
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2006 #2 Skrevet 3. mars 2006 Det hadde ikke jeg turt å gjøre... Fort gjort å få mye mindre for boligen om man skal selge den selv. Hva med å håndtere flere interessenter samtidig? Tror du du hadde hatt kontroll over det og tror du ineteressentene hadde vært konfortable med en slik ordning? Nei, jeg hadde brukt megler jeg (eller jeg har solgt leilighet/hus 3 ganger og aldri vurdert noe annet). Lykke til med salget!
Snupsi79 Skrevet 3. mars 2006 #3 Skrevet 3. mars 2006 Selvfølgelig kan du benytte deg av muligheten til å selge selv Benytt en advokat som har erfaring innen boligsalg. Resultatet blir nok ikke like bra mht til annonsering, men det er du vel klar over. Det er dyrere å annonsere selv enn i forhold til de prisene megler oppnår, men på den andre siden sparer du masse meglerhonorar. Hvis dette er, som du sier, en lettsolgt leilighet så ser jeg ikke problemet med å selge den selv heller. Lettjente penger hvis leiligheten selger seg selv fra før
Gjest Dalwhinnie Skrevet 3. mars 2006 #4 Skrevet 3. mars 2006 Jeg tror ikke det hadde vært verre for oss å håndtere flere interessenter samtidig enn hva det er for megler, og de har ofte både en to og tre budrunder gående samtidig (hvis det var det du siktet til?). Det jeg er bekymret for er imidlertid det andre du nevner, hvor tillitvekkende vil dette virke på selger? Som kjøper tror jeg at jeg hadde vært litt betenkt, og det er selvsagt neo vi må ta hensyn til som selgere. Jeg vil tro at vi ender opp med å selge gjennom megler, men ønsker å ha sjekket ut alternativene først. Det finnes nemlig ganske mange meglere som gjør en så dårlig jobb både under annonseringen, på visning og i budrunden at de umulig kan være verdt pengene. Har imidlertid vært på så mye visninger de siste par årene, at jeg har en liste bak øret både over disse og over de som det er aktuelt å bruke.
Gjest Lea Skrevet 3. mars 2006 #5 Skrevet 3. mars 2006 Jeg hadde ikke tatt sjansen. Da vi kjøpte bolig sist gikk vi ofte til meglere og så på hva de hadde i "utstillingen" eller spurte om de visste om noe i området der vi ville bo. De potensielle kjøperene som gjør det på "vår" måte vil du kanskje miste når du selger selv. Dessuten har du, som du nevner selv, de som blir litt betenkte når de ikke ser noen megler-logo i annonsen. Jeg ville nok også ha vært litt i tvil. Særlig om jeg fant en tilsvarende bolig som ble solgt gjennom megler. Let heller etter en megler du stoler på og som du ikke har lest noe negativt om. Og still krav når du bestemmer deg for megler. Si i fra hva du krever av annonsering, megler o.l. med en gang, så slipper du å bli misfornlyd senere.
Gjest Turi Skrevet 3. mars 2006 #6 Skrevet 3. mars 2006 Som kjøper ville jeg vært betenkt med å tro på en budrunde organisert av selgeren selv. Dessuten får du ikke tegnet eierskifteforsikring uten at salget går gjennom megler. Med sentral lettsolgt leilighet i Oslo ville jeg heller latt være å annonsere i Aftenposten, DER er det store penger å hente. Er det en 2-roms er det god erfaring med å selge den på Finn.no nå. Forøvrig ville jeg kjørt i gang NÅ, ikke ventet på resten av gjengen som skal selge rundt påske.
Gjest Biemannen Skrevet 5. mars 2006 #7 Skrevet 5. mars 2006 Tror ikke det noen sak å selge selv, men man må vite hva man gjør. Bruker man tid på det og sørger for at alle papirer er i orden skulle vel det gå greit. Tror det er mye skremsel fra meglere og andre som ønsker å tjene mye penger på kort sikt. Nordmenn er så redd for å gjøre noe selv
Gjest Gjesten Skrevet 5. mars 2006 #8 Skrevet 5. mars 2006 For å sleppe både prismessig og arbeidsmessig greit frå det, samt at ein melgar hjelper deg, ville eg sjekka her
liv Skrevet 5. mars 2006 #9 Skrevet 5. mars 2006 Mener å huske at det var et firma som ordnet alt bortsett fra visningen, var no tv-reklame jeg så det på. Og de var vist billigere enn andre da..
Gjest Gjesten Skrevet 5. mars 2006 #10 Skrevet 5. mars 2006 For å sleppe både prismessig og arbeidsmessig greit frå det, samt at ein melgar hjelper deg, ville eg sjekka her ← Dette er eit eksempel på ein slik meklar ja
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2006 #11 Skrevet 5. mars 2006 Jeg ville heller satset på å finne en dyktig megler som gir valuta for pengene. Jeg er enig at mange meglere ikke er verdt prisen: de møter ikke selv men sender en meglerassistent som ikke har så mye kunnskap, i tillegg er en del meglere litt lsurvete med det rent formelle papirarbeidet. Men fordelen med en megler er helt klart at det er tillittsvekkende med en mellommann. Megler skal jo faktisk ivareta begges interesser, både kjøper og selger (selv om det ikke alltid kan virke slik). Men jeg som kjøper ville blitt skeptisk til en selger som selger uten bruk av megler. Og da er det sikkert mange med meg som ville reagert på samme måte. Selv om det kan se ut som salget skal gå helt smertefritt, så vet man aldri hva som kan oppstå. Vi trodde også salget skulle gå helt smertefritt, men var galde for å ha megleren da det i ettertid kom krav fra selger om mangler. Da er det jo uansett veldig greit med eierskifteforsikring, og hvis det stemmer at du må ha megler for å tegne en slik forsikring ville jeg ikke nølt med å bruke megler. Så jeg ville heller brukt tid på å finne en dyktig megler som på alle måter er seriøs. Sjekk ut om megler tar visningene selv, har den formelle utdannelsen (i enkelte tilfeller er det veldig viktig at megler kan jussen sin) og at han er en flink selger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå