Gå til innhold

Du med ADHD og egne barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere foreldre med diagnostisert ADHD. 
Har ett eller flere av barna dine også ADHD? Diagnostisert eller dere mistenker? Minner barnets ADHD om din?

Hva har vært/er vanskelig hjemme? Tenker da spesielt i forhold til regulering av følelser, men også struktur og grensesetting. 

Har dere fått ekstern hjelp? Da tenker jeg på kommunale tjenester som helsestasjon eller andre lavterskeltilbud. Gått på kurs eller fått veiledning?

Dere som har fått diagnose på barna. Hvordan var det? Vanskelig og tidkrevende? Fikk dere avslag på utredning flere ganger? 

Går du på medisin? Går barnet på medisin? 
Bra effekt..?

Takker for alle svar😌

Anonymkode: 2fee6...06f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En har, en har kanskje og en har absolutt ikke.

Anonymkode: d9e8a...446

Skrevet

Hus med to voksne der en har diagnose adhd og en ikke. Tre barn der er av barna har diagnose høytfungerende autisme og en mest sannsynlig adhd. 
Voksen med adhd går på medisiner. Det har til tider vært utfordrende for familien når det har vært dårligere perioder. Medisin er noen ganger hjelpe, men krever at mye annet er på plass, f.eks godt søvnmønster og en generell god helse for at ikke bivirkningene blir sterkere enn virkningen. Vi har vært på pegasuskurs igjennom kommunen som fokuserer på voksne med adhd og partnere. 
Prosessen på diagnosen for barnet var lang. Vi ble henvist med mistanke om adhd (rolig type), men det endte med autisme diagnose tre år etterpå. Lang og frustrerende prosess, og barnet har gått jevnlig hos helsesykepleier for å snakke om følelser og få litt veiledning. Det er ingen medisiner som følger med den diagnosen han fikk, men det har blitt større forståelse og tilrettelegging på skolen. 

Anonymkode: a744b...f09

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har ett eller flere av barna dine også ADHD? Diagnostisert eller dere mistenker? Minner barnets ADHD om din?

Hva har vært/er vanskelig hjemme? Tenker da spesielt i forhold til regulering av følelser, men også struktur og grensesetting. 

Har dere fått ekstern hjelp? Da tenker jeg på kommunale tjenester som helsestasjon eller andre lavterskeltilbud. Gått på kurs eller fått veiledning?

Dere som har fått diagnose på barna. Hvordan var det? Vanskelig og tidkrevende? Fikk dere avslag på utredning flere ganger? 

Bra effekt..?

Takker for alle svar😌

Jeg har ikke, eksmann og datter har det. 

Han kjenner igjen mange av tingene hun sliter med og forklarer for meg. Jeg merker at jeg mangler litt forståelse. 

Eksmann sliter med å regulerer impulsivitet, han kan plutselig tenke på noe som har skjedd for mange år siden og "eksplodere" og lage litt av et leven. Husker det var utrolig slitsomt å forholde seg til da vi var gift. Han var alltid snill og aldri voldelig. 

Han klarer ikke sette særlig grenser, han klarer ikke følge opp, så selv om vi har 50/50 på papiret så vil hun ikke være der på ukedagene, hun føler seg ikke trygg på at han får henne på skolen, at klærne er rene, og at han skal ha penger til å kjøpe mat, lage middag osv. Hun har sagt dette til han også, og han syns det høres fornuftig ut at hun ikke er der i hans uker. Jeg syns han er en uansvarlig tenåring, men tror ikke det har noe med adhd å gjøre...

begge går på medisin. Barnet sier at hun føler seg roligere, at hun ikke blir sint eller lei seg inni seg og at hun tåler mer motgang. Jeg som foreldre merker STOR forskjell på med medisin og uten. 

Anonymkode: add6d...2c7

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bra effekt..?

Takker for alle svar😌

Jeg har adhd og barnet har adhd. skilt, og far er ganske fjern på det emosjonelle, ellr har vært det. 

Barnet har store følelser og store frykter. Medisinen gjør barnet mer rolig. Barnet er mer hyper og gira opp uten medisin og gjør mye tull og tøys. 

Jeg jobber masse med følelser til barnet og snakker med barnet når jeg ser det er noe. Det er stort sett hver dag. Vi fikk cos kurs når barnet var 4 år, han er nå 12.  Jeg synes det går greit, men energimessig er det krevende om jeg feks har hatt en veldig travel dag, med masse stress og drama på jobb, sure folk som presser meg feks. Men når jeg har overskudd så går greit..

Når man har adhd så tror jeg det er viktig å tenke på hvordan man tar vare på seg selv. Feks ved å ha en jobb der kolleger ikke er helt rabiate stressa og sure. Og så ha venner som gir deg rom til å ta det rolig, og ikke pålegger dårlig samvititghet fordi du ikke "er så med" hele tida. Man må ha et litt rolig liv og ta vare på mental helse og fysisk helse. Drikke nok vann, spise sunt osv.  MEdisinen fungerer gjerne ganske dårlig om man ikke gjør det.

Anonymkode: 60b0b...478

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Eksmann sliter med å regulerer impulsivitet, han kan plutselig tenke på noe som har skjedd for mange år siden og "eksplodere" og lage litt av et leven. Husker det var utrolig slitsomt å forholde seg til da vi var gift.

høres ut som at han regulerer ved å utrykke seg om det som er vanskelig, og noen er jo sånn. Noen holder det inne i seg. forstår jo at det kan være stressende å være søppelbøtte for noen som har et sånt mønster å være på. Men det er også ditt ansvar å si ifra til han om at det er vanskelig for deg. :)

Anonymkode: 60b0b...478

Skrevet

Jeg har ADHD og datter også. Vi fungerer greit i hverdagen begge to, mest fordi vi er veldig aktive. 

Helt uaktuelt for oss med en sånn rolig familiedag hjemme der vi bare slapper av. Vi kan ikke kjede oss, og er ikke gode på kjedelige oppgaver. Da blir det fort gnisninger og konflikt. 

Far og sønn har ikke sjans til å holde vårt tempo i hverdagen, så vi deler oss mye. Bor på småbruk med dyr, så det er alltid noe å gjøre.

Datter er 11, ingen er medisinert (eller diagnostisert). 

Anonymkode: 2d340...232

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ADHD og datter også. Vi fungerer greit i hverdagen begge to, mest fordi vi er veldig aktive. 

Helt uaktuelt for oss med en sånn rolig familiedag hjemme der vi bare slapper av. Vi kan ikke kjede oss, og er ikke gode på kjedelige oppgaver. Da blir det fort gnisninger og konflikt. 

Far og sønn har ikke sjans til å holde vårt tempo i hverdagen, så vi deler oss mye. Bor på småbruk med dyr, så det er alltid noe å gjøre.

Datter er 11, ingen er medisinert (eller diagnostisert). 

Anonymkode: 2d340...232

Så det er du som har stilt disse diagnosene?

Anonymkode: 5a5ad...331

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...