Gå til innhold

Stadige uhell, hva skal man gjøre som stemor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg orker snart ikke mer. Barnet har slitt med enkoprese i flere år nå. Han er mest hos moren sin og hun tar ikke så tungt på det, men her er det flere barn og vi bruker ikke like mye skjerm som barnevakt. Fastlegen er sløv med oppfølgingen (får movicol) og dessverre kom skolestart ganske raskt etter bhg foreslo ppt, så det ble aldri noe av. Han er 6. Det er fra 2-4 uhell per dag, noen små og noen store.

Han sier aldri ifra ved uhell. Ofte oppdages det fordi mindre søsken kommenterer bæsj på gulv eller klær, eventuelt lukt, eller fordi vi kan se klumper på gulvet eller sofaen. Da er det gjerne 2-3 rom som må gås over med lupe etter små bæsjeklumper før alle gulv vaskes. Går han på do selv for å tisse, kan han la bæsj falle på gulvet uten å si fra. Og da kan man banne på at kattene eller robotstøvsugeren var der akkurat da og gned det utover eller at han selv får det under sokkene og tråkker det opp trappen. Do og bad må vaskes to ganger daglig, gulvene minst en, 2-3 maskiner med tøy og deretter renseprogrammer på maskinene. Alt samtidig som jeg håndterer to yngre søsken. Far blir opptatt med å skrubbe ungen og håndvaske klærne (kan ikke kaste flere skift om dagen…). Uhellene er ikke nødvendigvis så store, men når de havnet overalt så blir de i praksis det. Det må vaskes grundig fordi et av søsknene er i krabbealder og putter alt i munnen… Barnet er relativt uselvstendig ellers også slik at far bruker mye tid på å hjelpe han - og da blir det mindre tid til å hjelpe til med oppvaska etterpå. Så det er ikke det at far ikke gidder.

Far har forklart. Vi sjekker minst hver time. Dette har pågått i to år og nå i jula har det bikket helt for meg. 1-2 timer husarbeid hver dag jeg heller kunne brukt med barna våre. Ikke kan vi reise bort til familie heller, av åpenbare grunner. Mor sier nei til treningstruser/bleier. Hun er bekymret, men ikke nok til å «sette alle kluter til» for å få kontroll over problemet. Stakkars gutten må jo plages selv om han tilsynelatende ikke bryr seg i det hele tatt. Selv ikke ved fulle tømminger og dressen full…

Jeg er nok den som takler dette dårligst; kanskje fordi det ikke er mitt barn, eller fordi det er jeg som må ta mest vasking. Er jeg veldig ugrei om jeg setter et ultimatum her? Enten bruke tette truser/bukser her hos oss eller så må jeg ta barna og reise bort når han har samvær. Er bokstavelig talt drittlei av å bare måtte stå i konsekvensene uten å kunne påvirke behandling/oppfølging.

Hjelp :( 

Anonymkode: d9096...0b2

• Liker 2
  • Hjerte 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere må jo få mer hjelp av legene og mer rutiner hjemme. En på 6 år burde kunne si fra om de må bæsje eller de faktisk har bæsjet på seg.  Dere må jo finne ut om det ligger mer bak..at han ikke sier ifra

Bæsjet han slikt op skolen? Eller holder han seg til kommer hjem? 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Huff, dette høres helt forferdelig ut. Skjønner godt at du er fortvilet!! 

Jeg hadde gjort som du foreslår her!! Bleie/treningstruse når hen er hos dere, og om det ikke går, så reiser du bort med de andre barna. 

Om barnet hadde brydd seg og prøvd så godt hen kunne og det virker som et forbigående problem, så kan man jo gjerne prøve å stå i det. Men etter lang periode så hadde jeg blitt lei. 

Anonymkode: 6e3c3...680

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan han bruke treningstruser når han er hos dere da? Rett og slett for å avlaste for all vasking? Og så må far ta barnet til fastlegen igjen. Det er ikke normalt at et barn på seks år ikke klarer å styre dette i det hele tatt.

Anonymkode: 36f4d...658

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han må bruke bleier hos dere.

Jeg hadde aldri akseptert at barna mine «bæsjet ned huset» selv om det lå sykdom psykisk eller fysisk til grunn. Det hadde blitt bleier på.

Anonymkode: 72cb5...dae

• Liker 21
  • Hjerte 3
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er det jo noe som far bør ta tak i. Han må faktisk bestille legetime og få hjelp til det stakkars barnet! Syns veldig synd i han. Han bryr seg nok veldig selv om ikke Han viser det. Skjønner godt din frustrasjon. Få treningstruser i hus til neste samvær og forklar barnet at det ikke er noe stress å bruke det.

Anonymkode: 21fbb...198

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
mommyaka skrev (1 minutt siden):

Dere må jo få mer hjelp av legene og mer rutiner hjemme. En på 6 år burde kunne si fra om de må bæsje eller de faktisk har bæsjet på seg.  Dere må jo finne ut om det ligger mer bak..at han ikke sier ifra

Bæsjet han slikt op skolen? Eller holder han seg til kommer hjem? 

Det er det samme på skolen, men de oppdager det sjeldnere. Det er tatt opp med dem fordi han alltid kommer hjem med skitne klær, men de har en veldig begrenset ressurssituasjon… De foreslo også treningstruser, men barnet nektet og da sa mor nei.

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kan han bruke treningstruser når han er hos dere da? Rett og slett for å avlaste for all vasking? Og så må far ta barnet til fastlegen igjen. Det er ikke normalt at et barn på seks år ikke klarer å styre dette i det hele tatt.

Anonymkode: 36f4d...658

Jeg mener jo det - men jeg vil lufte om det er urimelig at jeg «tvinger» det gjennom som et ultimatum til far… Uff.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er overhodet ikke urimelig om du krever ekstra truser eller bleier hjemme hos dere.

Altså bæsj klint utover hele huset, hadde seriøst klikka 😩😩 Ikke på ungen altså, men de to foreldrene. Og kreves det at du hjelper til med dette, så hadde jeg jammen krevd å få bestemt like mye angående dette.

Har ikke så store barn selv, men dette høres jo ikke normalt ut. 

Enten bleie på eller så får mor ta mer samvær

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Far må ta tak i dette. Bleier til det blir ordnet. Og far må vaske hus og klær.

Anonymkode: c5e85...6ae

• Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er det samme på skolen, men de oppdager det sjeldnere. Det er tatt opp med dem fordi han alltid kommer hjem med skitne klær, men de har en veldig begrenset ressurssituasjon… De foreslo også treningstruser, men barnet nektet og da sa mor nei.

Da må jo far/ dere få mer hjelp. Om barnet går rundt og lukter og kanskje har klumper bak vil jo dette kunne føre til mobbing og utestenging:( 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor er det du som vasker? Dette er fars barn. Han vasker. Alt. Det er flrste regel. Rop på far hver - eneste - gang.

Jeg gjetter på at far, dersom han må ta konsekvensene av sine valg, får på barnet bleie i løpet av første døgnet. 
Uansett - la far ta all vaskingen. Si fra om at du ikke synes det er din oppgave, og at du fra og med nå derfor ikke vil ta noe av den. Er du alene med barnet? Ifør det bleie.

Anonymkode: 9db8b...fc3

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ta på bleier nå i jula og så er det å virkelig ta tak i dette sammen dere voksne, ungen og lege etter jul

Anonymkode: 40f22...155

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ett av mine barn hadde kraftig enkroprese gjennom alle barnehageårene. Det ble ved et mirakel mye bedre ved skolestart, slik at han nesten aldri bæsjet på seg der. Noe som også hjalp var diagnostisering hos BUP, med adhd-medisin har 99,9 % av uhellene forsvunnet. Medisinen kopler på hjernen hans slik at han husker å gå på do. 

Men her er det åpenbart snakk om et skilsmissebarn som må bo i to ulike hjem med helt ulike regler, samt forholde seg til både halvsøsken og steforeldre. Kan jo godt hende at det er dette som har utløst det hele.

Anonymkode: 7196d...a4e

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Sitat

Jeg er nok den som takler dette dårligst; kanskje fordi det ikke er mitt barn, eller fordi det er jeg som må ta mest vasking.

Da skal du vel ikke gjøre noe som stemor men som kone. Det er et samlivsproblem at du tar mest vasking og du er den som takler det dårligst.

Sitat

Er jeg veldig ugrei om jeg setter et ultimatum her? Enten bruke tette truser/bukser her hos oss eller så må jeg ta barna og reise bort når han har samvær.

Jeg ville ikke kalt det du beskriver her et ultimatum. Heller et tilbud om at far og barn får ro rundt seg og håp om at det kan bedre situasjonen over tid.

Anonymkode: b80ef...ed8

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvorfor er det du som vasker? Dette er fars barn. Han vasker. Alt. Det er flrste regel. Rop på far hver - eneste - gang.

Jeg gjetter på at far, dersom han må ta konsekvensene av sine valg, får på barnet bleie i løpet av første døgnet. 
Uansett - la far ta all vaskingen. Si fra om at du ikke synes det er din oppgave, og at du fra og med nå derfor ikke vil ta noe av den. Er du alene med barnet? Ifør det bleie.

Anonymkode: 9db8b...fc3

Det går ikke opp. Far må først ta barnet. Så må en voksen ta alle barna ut av «skitne soner» og en annen voksen må vaske. Det ville vært strevsomt å ha barna på soverommet i halvannen time også, bare for at far skal gjøre en middelmådig jobb. Begge må bidra. Gutten vil ikke være uten faren sin så jeg kan ikke ta dem, ergo faller det på meg.

mommyaka skrev (28 minutter siden):

Da må jo far/ dere få mer hjelp. Om barnet går rundt og lukter og kanskje har klumper bak vil jo dette kunne føre til mobbing og utestenging:( 

Barnet har vært hos fastlegen 5-6 ganger det siste året uten at det skjer noe. Samme pratet om rutiner, kosthold, osv. Mor har hovedomsorg så far kan ikke bytte fastlege og heller ikke ta han alene. Han har presset på via mor for henvisning til barneavdeling, men fastlegen har sagt nei til det og mor stoler på legen.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette hadde jeg aldri godtatt som forelder eller steforeldre! 

1. barnet har en åpenbar tilstand som er alvorlig. At barnet ikke engang gir beskjed eller merker det, selv tråkker i besjen og kliner det utover forteller jo om psykisk hemning og foreldrene må faktisk på banen

2. Det skal selvfølgelig stilles et ultimatum. Å få besjet ned hjemmet sitt slik er uakseptabelt. Igjen, far må gro en ryggrad og deres hjem- deres regler.

3. Barnet må utredes. 

Anonymkode: d9638...30d

• Liker 14
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mor sier nei til treningstruser/bleier.

Mor bestemmer ikke hos dere.

Anonymkode: 7127a...92a

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde puttet bleier på mitt barn dersom det var som du beskriver her hjemme. Problemet her ligger jo i at det er to hjem og mor nekter. Men jeg ville definitivt krevd at det ble brukt hjemme hos dere. Han vil jo eventuelt merke at dere får mer tid sammen, istedenfor at to voksne må vaske flere ganger om dagen?

Også må far stå på i forhold til utredning. Barnet risikerer å bli kraftig mobbet på skolen, og det kommer til å henge i.

Anonymkode: 38a50...d91

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mor kan ikke bestemme hva dere skal gjøre hjemme hos dere. Ta på han bleie eller treningstruse når han er hos dere. Reis bort når han er hos dere da merker far at det er mye på deg.

Mannen din virker tafatt som bare føger barnemors regler.

Anonymkode: dbd29...7a5

• Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Dette hadde jeg aldri godtatt som forelder eller steforeldre! 

1. barnet har en åpenbar tilstand som er alvorlig. At barnet ikke engang gir beskjed eller merker det, selv tråkker i besjen og kliner det utover forteller jo om psykisk hemning og foreldrene må faktisk på banen

2. Det skal selvfølgelig stilles et ultimatum. Å få besjet ned hjemmet sitt slik er uakseptabelt. Igjen, far må gro en ryggrad og deres hjem- deres regler.

3. Barnet må utredes. 

Anonymkode: d9638...30d

Barnet lever jo i fornektelse. Det er selvfølgelig ufattelig skamfull å bæsje på seg. Det er en forsvarsmekanismer å fornekte på samme måte som alle voksne f eks nekter for at de har et stort problem som de burde gjøre noe med (dårlige ekteskap, sykelig overvekt osv). Det er mulig at en del av dette løser seg når barnet starter på skolen. For det kan hende at hen blir kraftig mobbet og utestengt i bhg, og at blanke ark vil hjelpe på. Jeg hadde flere møter med skolen før skolestart med min gutt som slet med enkoprese, blant annet så fikk han bruke voksentoalettet som var mye freshere enn barnetoalettene på skolen. Men dette er noe som vil prege min gutt hele livet gjennom. Han har null selvtillit og elendig selvfølelse. For å si det rett ut; for oss var målet viktigst å bli kvitt enkopresen før tenårene for å unngå selvmord. Det å være i pubertet samtidig som man bæsjer på seg er noe ingen vil klare å leve med. 

Anonymkode: 7196d...a4e

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...