AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #41 Del Skrevet 15 timer siden issoras skrev (3 timer siden): Mine den gang treåringer har ikke greid å konsentrere seg om så lange som Egner og Lindgren eller originale Mummihistorier. Skjønner ikke helt hvilke bøker du sammenligner mot, egentlig, når du snakker om treåringer. Og som sagt, hva er så fantastisk i de svært enkle Thomas-bøkene sammenlignet mot for eksempel Brillebjørn eller Rot og Bjørne? 3åringer er forskjellige. Ts her forresten. Noen dager kan jeg lese "hvem skal trøste knøttet" og hun er helt oppslukt. Andre dager har hun null tålmodighet. Erfaringen min er at hun har mer tålmodighet hvis språket er godt, og det er fine tegninger! Hun har f.eks. sjelden tålmodighet for hele Dinosaurgjengen, men vi kan lese om Lotta selv om de er lengre bæker. Anonymkode: 1746f...6f5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #42 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Barna mine har to mammaer faktisk, så der vil jeg si vi klarer oss fint. 🤣 Vi bruker ikke "n-ordet", men har merkelig nok klart helt fint å forklare at dette er et ord som ble brukt i gamledager, og til og med hvorfor det er problematisk, med Pippi som springbrett for den samtalen. 🙄 Helt uten behov for sensur. Dagens kanselleringskultur sensurerer historie, og uten historieforståelse kommer vi til å se en langt mørkere fremtid. Jeg forbeholder meg fortsatt retten til å tro på biologi, og å mene at en tv-serie kan funke helt fint uten at de absolutt må ha med folk av alle nasjonaliteter, seksualiteter og (innbilte) kjønn. Jeg mener barna mine får et langt mer nyansert og intellektuelt verdensbilde enn de stakkarene som hjernevaskes av idiotien som er laget i nyere tid, og ja, de blir nok eksponert for noe av dette søppelet både i bhg, skole og på besøk hos andre. Men ikke hjemme. Anonymkode: 74fe3...5de Og jeg tror du tar feil Og man kan droppe stygt språk i bøker for de minste og likevel ikke trenge å kalle det kanselleringskultur og likevel klare å snakke om historie faktisk. Anonymkode: 8e955...6bd 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lajlaj Skrevet 15 timer siden #43 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (På 26.12.2024 den 8.57): Jeg blir så provosert over dagens bøker, og tv programmer for barn, og særlig fremstillingen av foreldre. Det er overpedagogiske foreldre som gjør alt rett. Jeg nevner i fleng: Corny, Dinosaur-gjengen, Peppa Gris, Brillebjørn-filmene, alle bøker om følelser, sikkert alle de moderne tegnefilmene som Drømmefabrikken, osv. Har dere tenkt på foreldrene her? De er så utrolig "perfekte". For det første er det dønn kjedelig. For det andre er det provoserende. Overforenkling av menneskelighet. Det står virkelig i kontrast til Astrid Lindgren, albert åberg, anne cath vestly osv. De fanger noe essensielt ved barn som jeg ikke har kommet over i moderne barnebøker. Anonymkode: 1746f...6f5 Tror ikke du er så bevandret i moderne barnebøker. VI leser kanskje 300 i året og har ikke samme inntrykk som deg. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lajlaj Skrevet 15 timer siden #44 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Andre bøker for 3åringer med godt språk kan være Astrid Lindgren, Thorbjørn Egner, Elsa Beskow, Alf Prøysen, thomas og emma bøkene, Mummi/Tove Jansson.. fellesnevner: alle er gamle. Jeg endrer litt på ord underveis for at barnet skal forstå dem ingen av disse bøkene hadde fungert på en 3-åring. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lajlaj Skrevet 15 timer siden #45 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (23 minutter siden): 3åringer er forskjellige. Ts her forresten. Noen dager kan jeg lese "hvem skal trøste knøttet" og hun er helt oppslukt. Andre dager har hun null tålmodighet. Erfaringen min er at hun har mer tålmodighet hvis språket er godt, og det er fine tegninger! Hun har f.eks. sjelden tålmodighet for hele Dinosaurgjengen, men vi kan lese om Lotta selv om de er lengre bæker. Anonymkode: 1746f...6f5 Det er bare å ta turen på biblioteket. Det er et enormt utvalg i barnebøker i dag. Det er masse fin grafikk, bilder, utallige historier. Jeg pleier alltid å se gjennom før vi låner med oss bøker (lar barna velge mange selv), for å sjekke at det ikke er for mye tekst på hver side for da kommer vi oss ikke gjennom. VI låner minst 20 bøker i måneden, og dagens utvalg av barnebøker er helt fantastisk. Mye mer fascinerende og fine bøker enn da vi selv vokste opp. De eksemplene du kom med i HI og her (Dinosaurgjengen og Lotta?) har jeg ikke hørt om engang. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym6789 Skrevet 11 timer siden #46 Del Skrevet 11 timer siden Jeg har ikke lest corny, men kjenner meg generelt ikke igjen. Vi leser både nytt og gammelt, og det viktigste er vel å skape leselyst hos barna. Syns både nytt og gammelt kan være bra og dårlig 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #47 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (På 26.12.2024 den 8.57): Jeg blir så provosert over dagens bøker, og tv programmer for barn, og særlig fremstillingen av foreldre. Det er overpedagogiske foreldre som gjør alt rett. Jeg nevner i fleng: Corny, Dinosaur-gjengen, Peppa Gris, Brillebjørn-filmene, alle bøker om følelser, sikkert alle de moderne tegnefilmene som Drømmefabrikken, osv. Har dere tenkt på foreldrene her? De er så utrolig "perfekte". For det første er det dønn kjedelig. For det andre er det provoserende. Overforenkling av menneskelighet. Det står virkelig i kontrast til Astrid Lindgren, albert åberg, anne cath vestly osv. De fanger noe essensielt ved barn som jeg ikke har kommet over i moderne barnebøker. Anonymkode: 1746f...6f5 Enig med deg, bortsett fra Anne-Kath Vestly. Synes bøkene hennes også er gørrkjedelige, snusfornuftige og overpedagogiske 😂 Aurora som synes det er morsomt å vaske trappa i OBOS-blokka si? Guro som synes det er gøyalt å vaske opp? De åtte ungene som synes det var gørrmoro og lete etter "gøyale" poteter nede i potetkjelleren? Kom igjen... Skjønte ikke hva jeg synes var så irriterende med de figurene da jeg var barn, men skjønner det nå. Anonymkode: 366b4...5dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå