Gå til innhold

Jeg syns dagens barnebøker og film/fiksjon er så latterlig dårlig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg blir så provosert over dagens bøker, og tv programmer for barn, og særlig fremstillingen av foreldre. Det er overpedagogiske foreldre som gjør alt rett. Jeg nevner i fleng: Corny, Dinosaur-gjengen, Peppa Gris, Brillebjørn-filmene, alle bøker om følelser, sikkert alle de moderne tegnefilmene som Drømmefabrikken, osv. Har dere tenkt på foreldrene her? De er så utrolig "perfekte". For det første er det dønn kjedelig. For det andre er det provoserende. Overforenkling av menneskelighet. Det står virkelig i kontrast til Astrid Lindgren, albert åberg, anne cath vestly osv. De fanger noe essensielt ved barn som jeg ikke har kommet over i moderne barnebøker. 

Anonymkode: 1746f...6f5

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kjøp de gamle bøkene og se de gamle filmene da vel?

Anonymkode: 7ac94...4cc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt enig. Ikke rart somme foreldre føler seg utilstrekkelig

Anonymkode: eb665...ffb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Helt enig. Ikke rart somme foreldre føler seg utilstrekkelig

Anonymkode: eb665...ffb

Føler meg som en SÅ dårlig mamma når vi har lest bøkene om Corny. Hun sier ja til å lese nattabok "bare en gang til" og lar Corny kommandere henne rundt. Jeg må alltid forklare hvorfor jeg er strengere enn mammaen til Corny etter at vi har lest de bøkene. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 2 barn og aldri opplevd noe kjedelige eller for mye med disse du skrev om. Begge har vokst opp med dette. Og hvordan man gjør dette til noe pedagogisk er jo opp til hver forldre. Selfølgelig er det viktig å snakke om følelser etc.  Herregud det jeg vokste opp med på 80 og 90 tallet var da ikke noe bedre... Emil...syv far i huset...alle prinsesser som måtte troll bindes...he he der var kanskje mye der barn ikke burde sett. Men vi alle overlever . Vi vokser opp og der gjør barne tv og innhold også 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finnes utallige barnebøker med andre foreldretyper. De mest kommersielle som du nevner, har flate og ensidige karakterer. 
Gå på biblioteket og fortelle hva du er ute etter, så finner de noe til deg som du kan teste ut. 

Anbefaler bøkene i serien Sally og pappa. Det er en kul far som ljuger og tuller med ungene. De har vi likt godt her. 

Anonymkode: c7712...c72

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Føler meg som en SÅ dårlig mamma når vi har lest bøkene om Corny. Hun sier ja til å lese nattabok "bare en gang til" og lar Corny kommandere henne rundt. Jeg må alltid forklare hvorfor jeg er strengere enn mammaen til Corny etter at vi har lest de bøkene. 

Det er jo ikke en perfekt forelder da. Det er en som muligens har litt problemer med grensesetting, eller kan komme til å få det. Ikke noe å føle seg mindreverdig for. 

Verre med rampingen til de ufyselige barna på Babblo-sfo-en. Slitsomt program. 

Anonymkode: 41660...e4d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er enig, bortsett fra at jeg liker peppa gris. 

Anonymkode: a5ec3...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, og det er 2-åringen min også. Han liker best gamle bøker og filmer.

Jeg har kjøpt masse gamle barnebøker på Finn og i antikvariater, han finner nesten alltid frem en av de i stede for de nye han får fra bokklubben.

Som forelder til små barn er man jo heldigvis så privilegert at man kan styre litt hvilken input de får :) 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror det er sånn typisk at man husker det beste fra egen barndom. Det var virkelig overpedagogiske program på 80-tallet også. Mamma nektet meg å se To hus tett i tett fordi det var så belærende at hun ble kvalm 😅

Anonymkode: f8ece...37e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det finnes utallige barnebøker med andre foreldretyper. De mest kommersielle som du nevner, har flate og ensidige karakterer. 
Gå på biblioteket og fortelle hva du er ute etter, så finner de noe til deg som du kan teste ut. 

Anbefaler bøkene i serien Sally og pappa. Det er en kul far som ljuger og tuller med ungene. De har vi likt godt her. 

Er det der pappa skal være datter en dag og hun skal være pappa? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du komme med noen konkrete eksempler på hva de gjør som er så pedagogisk? Har ikke lest/sett alle du nevner men de jeg har lest/sett har ikke slått meg som "overpedagogiske" foreldre på noe måte. Feks dinosaurgjengen, pappa rex virker ganske tullete, mamma rex er med litt iblant, bestemor rex spiser han ene hele tiden... Hva gjør de som er pedagogisk? Leser mange barnebøker for alder 1-5 år for tiden og synes de har med helt normale foreldre i alle varianter. Og mange der foreldrene knapt er med. Leser og noen eldre bøker der foreldrene er både snille og leker med barna og slikt, om det er det du mener er "pedagogisk"? At de ikke blir sinte og brøler hele tiden som i Albert og Emil er da bare positivt vel, det er jo forhåpentligvis ikke noe de fleste barn opplever så mye av og derfor ikke kan relatere noe særlig til.

Anonymkode: 8e955...6bd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Peppa gris er ikke så ille... Karsten og Petra på nrk super er 😭😭😭 

Anonymkode: aaa8e...729

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hater også moderne barneprogrammer og det meste av bøkene som har kommet ut de siste tiårene. Løsingen min er å droppe det. Vi har bokhyllene fulle av Astrid Lindgren, Anne Cath Vestly, Roald Dahl, Thomas og Emma-bøkene, osv osv, og har lastet ned alle de gode gamle Disneyklassikerene, Astrid Lindgren-filmene, Miyasakifilmer, Mummitrollet osv. I tillegg ligger alle de gamle favorittene som portveien 2 og sesam stasjon på NRK nett-tv. 

Tommelfingerregelen her i huset er at de ikke får se på noe jeg ikke vil se på selv. Jeg hater at de dummer ned språket, at alt er så politisk korrekt, og at alt skal ha action hvert minutt og er laget for å hekte ungene. 

Mine barn er snart ungdomskolealder, og hater disse greiene like mye som meg, så jeg føler vi har lyktes. De har ikke iPad eller smarttelefon, og elsker å lese. Selv om mesteparten av dagens underholdning både for barn og voksne er fordummende, avhengighetsskapende og tilbakestående, står vi heldigvis fritt til å bestemme over egne barns tilgang til dritten. 

Ingen trenger å ha på peppa gris et eneste minutt hvis man ikke vil. 

Anonymkode: 74fe3...5de

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mommyaka skrev (7 timer siden):

Er det der pappa skal være datter en dag og hun skal være pappa? :)

Ja, det stemmer. Og den hvor de drar på skiferie til Norge er morsom, han pappaen gjør alt til en konkurranse og skal vinne på ski selvom han aldri har stått på slalom før😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, det stemmer. Og den hvor de drar på skiferie til Norge er morsom, han pappaen gjør alt til en konkurranse og skal vinne på ski selvom han aldri har stått på slalom før😂

Hi hi ja...min datter fikk 2 dager der hun var mor og jeg var datter ...der var gøy 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg hater også moderne barneprogrammer og det meste av bøkene som har kommet ut de siste tiårene. Løsingen min er å droppe det. Vi har bokhyllene fulle av Astrid Lindgren, Anne Cath Vestly, Roald Dahl, Thomas og Emma-bøkene, osv osv, og har lastet ned alle de gode gamle Disneyklassikerene, Astrid Lindgren-filmene, Miyasakifilmer, Mummitrollet osv. I tillegg ligger alle de gamle favorittene som portveien 2 og sesam stasjon på NRK nett-tv. 

Tommelfingerregelen her i huset er at de ikke får se på noe jeg ikke vil se på selv. Jeg hater at de dummer ned språket, at alt er så politisk korrekt, og at alt skal ha action hvert minutt og er laget for å hekte ungene. 

Mine barn er snart ungdomskolealder, og hater disse greiene like mye som meg, så jeg føler vi har lyktes. De har ikke iPad eller smarttelefon, og elsker å lese. Selv om mesteparten av dagens underholdning både for barn og voksne er fordummende, avhengighetsskapende og tilbakestående, står vi heldigvis fritt til å bestemme over egne barns tilgang til dritten. 

Ingen trenger å ha på peppa gris et eneste minutt hvis man ikke vil. 

Anonymkode: 74fe3...5de

Dette blir jo veldig svart/hvitt da. Tviler på at du har lest alt av barnelitteratur som har kommet ut de siste tiårene. Og selv om jeg gremmes over det elendige språket i de oversatte tegneseriefigur-bøkene barnet liker godt så vet jeg også kommer ut mye god norsk barnelitteratur både for de små og de eldre barna. Vi kjøper nye bøker, låner bøker fra 5-15 år siden på biblioteket og leser bøker arvet fra familien og fra jeg var barn, alt fra 60- til 90-tallet. Er gode og dårlige bøker i alle tidsperiodene.

Anonymkode: 8e955...6bd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her. Må si at jeg ikke har lest en eneste barnebok som er fra etter 2010 som er bra nok, språklig sett. Det er så utrolig gørr å lese de nye bøkene og språket provoserer meg. Særlig Dinosaurgjengen og Corny. Så om noen vet om noen gode nye barnebøker for 3åringer, spytt ut. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...