MorTil2 Skrevet 26. desember 2024 #1 Del Skrevet 26. desember 2024 Mitt nyttårsforsett er å lage et beredskapslager for meg og minst en til. Vann, radio som går på batterier osv er enkelt å forstå. Men hvilket former for hermetikk og tørrvarer ar dere valgt? Dere som bor i leilighet, uten annen oppvarming enn strøm, hva har dere gjort av forberedelser? Hva velger dere av hermetikk og tørrvarer? Kanskje en tråd som dette kan hjelpe med å sette i gang en prosess hvor flere skaffer seg et slikt lager? Jeg føler ihvertfall at jeg trenger litt hverdagslige tips og råd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skogsfugl Skrevet 26. desember 2024 #2 Del Skrevet 26. desember 2024 Vi har kjøpt inn en del salt. Da kan vi konservere det som er i fryseren dersom det blir langvarig strømbrudd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeveMannen Skrevet 26. desember 2024 #3 Del Skrevet 26. desember 2024 (endret) Gassovn kan brukes i leilighet med bare elektrisk fyring. Men kan være lurt å kjøpe inn en CO og brennbar gass alarm også for å være på den sikre siden så man ikke blir kullos forgiftet. Også er det jo fint at man kan bruke den samme propanflaska til grillen om sommeren så den er nyttig utenom beredskap også. Man får billige gassbrennere til å tilberede mat fra samme propanflaske også. Ikke oppbevar propanflaska inne i leiligheten. Sett den i boden, eller ute på verandaen eller noe slik i tilfelle den lekker og ikke ha den koblet til ovn eller brenner utenom når den skal brukes. Vær også obs på at en gassbrenner innendørs lager mye luftfuktighet som kan lage mye kondens. Så viktig med god lufting uten å slippe ut alt varmen. Tørrvarer så er vel knekkebrød, tørket pasta og havregryn klassikere. Og bixit kjeks med sjokolade er jo fint for å få noe litt mer godisaktig også. Og tomatsuppe på pose, helst med makaroni i. For lenger kriser enn noen få dager så holder ikke gassovn og gassbrenner. Da må man ha noen muligheter til å skaffe seg noe ved å brenne for varme og mat tilbereding utendørs. Så man burde ha sag og øks selv om man ikke har vedovn eller peis inne. Og ett eller annet ildsted som er lett å ta med seg som f.eks en kvistbrenner, el. Vann er det lurt å kjøpe inn flere kanner enn du trur du trenger. Og ikke kjøp store 20 liters dunker da de er tunge og vanskelige å bære. Mye bedre med flere 5 eller 10 liters kanner. Husk at når du går tom så må du kunne frakte med deg disse kannene til og fra nærmeste vannkilde, som en bekk, eller noe slik. Endret 26. desember 2024 av LeveMannen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nymerïa Skrevet 26. desember 2024 #4 Del Skrevet 26. desember 2024 skogsfugl skrev (45 minutter siden): Vi har kjøpt inn en del salt. Da kan vi konservere det som er i fryseren dersom det blir langvarig strømbrudd. Takk for tipset. Det skal vi også gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 26. desember 2024 Forfatter #5 Del Skrevet 26. desember 2024 Hva med nødradio? Noen som kan anbefale en slik? Trodde jeg bare skulle se etter en DAB radio som går på batterier. Men forstår at det kan være lurt med en radio med flere funksjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lærke Skrevet 26. desember 2024 #6 Del Skrevet 26. desember 2024 MorTil2 skrev (2 minutter siden): Hva med nødradio? Noen som kan anbefale en slik? Trodde jeg bare skulle se etter en DAB radio som går på batterier. Men forstår at det kan være lurt med en radio med flere funksjoner. Vil en nødradio fungere der man ikke får inn DAB. Her jeg bor er det ikke DAB-signaler og det er flere steder i Norge man ikke får inn DAB Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
17.11 Skrevet 26. desember 2024 #7 Del Skrevet 26. desember 2024 Hermetikk syns jeg er vanskelig. Vi spiser det sjeldent til vanlig, bruker bare hermetiske tomater stort sett, og jeg syns det er kjipt å skulle kjøpe inn en haug med mat som i bunn og grunn må byttes ut om 5-10 år. Blir mye tomatsaus på oss dersom vi havner i en krise… Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 26. desember 2024 Forfatter #8 Del Skrevet 26. desember 2024 Lærke skrev (4 minutter siden): Vil en nødradio fungere der man ikke får inn DAB. Her jeg bor er det ikke DAB-signaler og det er flere steder i Norge man ikke får inn DAB Leste denne, og da ble jeg usikker på hva jeg skal velge https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/17949306/beredskapsradioer-oppfyller-ikke-kravene?publisherId=17848282 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeveMannen Skrevet 26. desember 2024 #9 Del Skrevet 26. desember 2024 17.11 skrev (2 minutter siden): Hermetikk syns jeg er vanskelig. Vi spiser det sjeldent til vanlig, bruker bare hermetiske tomater stort sett, og jeg syns det er kjipt å skulle kjøpe inn en haug med mat som i bunn og grunn må byttes ut om 5-10 år. Blir mye tomatsaus på oss dersom vi havner i en krise… Hermetikk på metallboks varer nesten evig så lenge boksen ikke har gått lekk. Datostemplingen som vel pleier å være på 2 år er bare fordi det er et mynidghetskrav. Men de nye hermetikkposene er det nok dårligere holdbarhet på tenker jeg. Men uansett burde man jo rotere på beredskapslageret da det vil være veldig kipt å finne ut at man egentlig ikke liker maten man har på lageret først etter at krisen er et faktum. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lærke Skrevet 26. desember 2024 #10 Del Skrevet 26. desember 2024 MorTil2 skrev (1 minutt siden): Leste denne, og da ble jeg usikker på hva jeg skal velge https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/17949306/beredskapsradioer-oppfyller-ikke-kravene?publisherId=17848282 "En god nødradio har DAB+ teknologi". Det hjelper lite når man ikke får inn DAB Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 26. desember 2024 Forfatter #11 Del Skrevet 26. desember 2024 17.11 skrev (4 minutter siden): Hermetikk syns jeg er vanskelig. Vi spiser det sjeldent til vanlig, bruker bare hermetiske tomater stort sett, og jeg syns det er kjipt å skulle kjøpe inn en haug med mat som i bunn og grunn må byttes ut om 5-10 år. Blir mye tomatsaus på oss dersom vi havner i en krise… Enig i det. Ser for meg et lager av knekkebrød, hermetisk leverpostei og tomat i makrell. Ting vi uansett spiser, og som jeg dermed kan bytte ut etterhvert som utgåelsesdato nærmer seg. Poenget er vel at man ikke skal sulte, men ikke nødvendigvis at man spiser varm mat hver dag. Jeg må bare komme i gang. Og litt er bedre enn ingenting. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
atropos Skrevet 26. desember 2024 #12 Del Skrevet 26. desember 2024 Jeg har kjøpt store poser med ris, kikerter og røde linser pluss tomatpuré og olje. Med rett krydder kan man lage gode matretter av disse ingrediensene. Du får kjøpt store poser på asiatiske butikker. Pluss diverse tørrvarer som vi liker å spise fra før. Mel og gjær, bakepulver og hygieneartikler. Fast såpe, ikke flytende. Vi har en liten portabel grill som går på gass og 20 liter ekstra bensin til bilen. Da kommer vi oss til hytta hvis vi må evakuere. (Har avsides hytte som er veldig trygg) Vi bor i enebolig og har tenkt å ha høner og evnt kaniner hvis ting drar seg til. Vi har også såpass stor hage at vi kan dyrke mye selv. Vi har også drivhus. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeveMannen Skrevet 26. desember 2024 #13 Del Skrevet 26. desember 2024 Kom på en veldig oversett beredskaps sak: Telys. Når man går tom for batteri på hodelykta er det genialt. Også gir det litt varme som en bonus også. Og det er grisebillig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LukeDanes Skrevet 26. desember 2024 #14 Del Skrevet 26. desember 2024 Når der gjelder hermetikk og tørrvarer så er det mange klassiske svar i denne anledningen, men sørg for å velg mat du vet dere vil spise. Først og fremst så man ikke forskyver måltider fordi man rynker på nesa av maten, men også så dette er mat dere kan spise utenfor beredskapssituasjoner og erstatte med nye bokser når du er i ferd med å nå utløpsdato. (Ja, denne er jo ofte mer veiledende når det lagres riktig.) Flere dagligvarebutikker har jo netthandel. Sett deg ned, bla gjennom og lag deg menyforslag for en uke. Da er det lettere å se hvilke grønnsaker og tilbehør det er lurt å supplere med i fryser. Avhengig av hvor du bor i Norge så er det jo 3-6 måneder man ikke trenger elektrisitet for å holde maten frossen. Selv sørger jeg for å ha en del pasta og ris. Det er allsidig, kan varieres med ulike sauser og krydder. Ja, utvalgte krydder etter eget ønske er også lurt å ha et øye på. Diverse Rett i Koppen og suppeposer er også kjekt å ha. Også siden det er praktisk å slenge i sekken på vanlige turer. Multivitaminer/tilskudd er verdt å tenke på. Ellers har jeg jo fiskestengene. Og jeg må ha litt mer ammo til muskedunderen. Dopapir er noe av det kjipeste å gå tom for. Tannkrem kommer du til å savne rimelig fort om du ikke har ei ekstra tube, og en tannbørste i reserve er jo lurt. Våtservietter, forklaring unødvendig. Uparfyrmerte kan brukes til å tørke over så mye. Sårrens, gasbind, sårbandasje. Brannsalve. Gnagsårplaster. Og av ting en aldri ville trodd eller tenkt på at man kunne få bruk for, kanskje mest for de i etablerte relasjoner og hvis vi snakker om lengre unntakstilstander; prevensjon. Når det gjelder annen varme enn strøm så har jeg sovepose god nok for de fleste netter, telt og fjellduk, stormkjøkken og noen liter rødsprit, så jeg som er alene stikker til skogs om strømmen vil være borte i to døgn eller mer. Så lenge temperaturen ikke faller under 12-15 minus, da vil jeg trolig vurdere andre alternativer. Jeg må også sørge for å skaffe en reservedunk med drivstoff, og jeg er påpasselig med at jeg alltid har minst halv tank på bilen. Slepetau/stropper er også lurt å ha i bilen, om så for å trekke vekk ulike hindringer. Men det største grepet jeg tar i nærmeste fremtid er at jeg skal bytte til bolig med vedfyring. Ellers vet jeg at jeg trenger å kjøpe AAA-batterier og fyrstikker nå. Jeg har et greit lager telys. Skulle kanskje hatt en god, gammeldags oljelampe i backup for belysning. Jeg har 3 powerbank, hver på 10.000 mah, hvor to alltid er fulladet. Det holder en stund. I hvert fall om mobilnettet går ned, eller begrenses til prioritert bruk. Ser jeg trenger to - tre nye bøker å koble av med òg. Apropos mobil og kommunikasjon, for dere som bor flere sammen, avtal faste møtepunkt hvor man kan finne hverandre hvis man ikke får tak i hverandre, hvis busser ikke går etc. Om du ikke drikker selv så er det ikke dumt å ha noen polvarer i hus. Du får alltid byttet det med andre til noe du trenger. Er helt sikkert andre ting jeg ikke har tenkt over og som ikke er dekket i tråden. Foreløpig. Og ikke snakk for høyt så andre kan finne ut hvem du er og hva du har. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beltedyr Skrevet 26. desember 2024 #15 Del Skrevet 26. desember 2024 4 pils og en pizza. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
000VF000 Skrevet 26. desember 2024 #16 Del Skrevet 26. desember 2024 MorTil2 skrev (7 timer siden): Dere som bor i leilighet, uten annen oppvarming enn strøm, hva har dere gjort av forberedelser? Hva velger dere av hermetikk og tørrvarer? Jeg har verken ris eller pasta lagret, da de krever unødvendig bruk av vann og oppvarming. Alt jeg har er hermetikk da det i praksis har uendelig holdbarhetsdato, i tillegg til at hermetikk ofte også inneholder veske, og man trenger heller ikke varme hermetikk. Jeg har flere type hermetiske grønnsaker, og flere type middager eksempelvis Spaghetti Ala Capri og Trøndersodd. Når det kommer til vann har jeg en god del 5 liters dunker kjøpt på butikken. Når det kommer til oppvarming så er det ikke så stort behov for det. Jeg bor ikke på bakkeplan så det vil ikke bli så fryktelig kaldt inne. For kulda så har jeg ullsokker og annet varmt tøy, og til lys så har jeg ekte stearinlys som brenner i mange, mange timer. Stearinlys avgir faktisk også en del varme som kan heve temperaturen, hvis man plasserer de i mindre rom. Alt i alt kan jeg klare meg uten strøm og vann i 30+ dager. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheOneLinePuncher Skrevet 26. desember 2024 #17 Del Skrevet 26. desember 2024 Har alt x 10. Bor øde til, så her er det normalt å ha mye av alt. Har ubegrenset med ved og lagringskapasitet under tak til 10000 liter vann som kan fylles på mindre enn en time. Tilgang på vilt og fisk. Kan sikkert klare meg et år. Mer om jeg rasjonerer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imsdalen Skrevet 26. desember 2024 #18 Del Skrevet 26. desember 2024 https://www.clasohlson.com/no/Goal-Zero-Lighthouse-600-campinglykt-og-USB-power-hub/p/31-3362-2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 26. desember 2024 #19 Del Skrevet 26. desember 2024 Bor ikke i blokk. Men har vann , har og tilgang til vann uten om i springen har egen brønn. Så kjøtt, eget aggregat som kan drive både fryser og kjøleskap, diesel, tørvarer mel av forskjellige typer gjær, radio som går på både dag og FM, her vi bor får en ikke inn dab , batteri banker som altid er ladet som og går på solcelle, batterier , vi har gass plate til 3 kokekar, pluss vedovn vi kan koke mat på, drømmen er vedovn med flere koketopper og stekeovn, og hermetikk. Vi er og så heldig at vi kan dyrke poteter så har altid setta poteter og til gulrøtter, kål og kålrot. Så har vi stearinlys, t-lys gasslamper Søsteren min bor i leilighet og har laget rom under senga. Ho har bygd senga opp slik at ho får dyttet plast kasser under og der har ho sitt beredskap Husk viktig å kjøpe hermetikk dere vet dere liker, dumt å kjøpe mye inn av noe dere ikke spiser. Toroposer kan og være greit å ha bare å fylle opp med vann Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå