Andrine& Skrevet 19 timer siden #1 Del Skrevet 19 timer siden Jeg lurer på om det blir opparbeidet er slags forhold til en bank over tid. Vi de få med seg hvordan vi er som kunder eller går det i glemmeboka? Selv har jeg betalt ned et lån, gitt til oppgadring av bolig, raskere enn avtalt. Dette lånet ble gitt ved siden av hovedboliglånet. Vil det da senere, hvis jeg trenger penger til feks bad eller kjøkken tas med i vurderingen at jeg har vist god evne til å nedbetale gjeld, eller spiller ikke dette noen rolle? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #2 Del Skrevet 19 timer siden Kan tas med i en helhetsvurdering hvis det er en marginal sak (altså at det er en sak som akkurat går igjennom) da vil det argumenteres i saken at der er eksisterende kunde som har vist god evne til nedbetaling av lån utover vanlig nedbetaling + ingen mislighold på lånet. Men det aller viktigste i en lånesak vil være stabil inntekt og at du har betjeningsevne til å få lånet, gjeldsgrad (ikke mer enn 5 ganger inntekt i gjeld) og belåningsdgrad i bolig Forsinkelser med innbetalinger blir registrert i systemet og vil være synlig hvis man sjekker eller ved søknad om nytt lån. Så sånn sett blir det lagt merke til ja. Anonymkode: fcd95...2e7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #3 Del Skrevet 19 timer siden Ved søknad om opplåning i seg selv så vurderer vi bare ut ifra kriteriene vi må forholde oss til. Har du betjeningsevne, er innenfor belåningsgrad og gjeldsgrad så får du lån uansett så lenge det ikke er andre faktorer som mislighold, hyppige refinansieringer osv. Vurdering av kundeforholdet ser vi først på når det er vesentlig å argumentere for det, feks i avvikssaker. Anonymkode: 5219c...1af 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #4 Del Skrevet 19 timer siden En "bank" er jo ikke en person. Vi har hatt samme kundebehandler i mange år. Om vi vil justere rente, endre løsninger, gå for fleksilån, kjøpe ny bolig, så ringer vi jo denne. Og han pleier å fikse for oss med en gang. Anonymkode: 82ffa...b71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine& Skrevet 19 timer siden Forfatter #5 Del Skrevet 19 timer siden (endret) Så det er dermed ingen hensikt å være trofast mot egen bank? Er tiden der forholdet til den lokale banken har kjølnet? Endret 19 timer siden av Andrine& Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #6 Del Skrevet 16 timer siden Banken tjener penger ved å låne deg penger. Om du betaler raskere tilbake, så sparer DU renter og gebyr. Banken har da mindre inntekt. Drømmegrisen er nok den som akkurat kan betale og som makser ut alt. Her er risikoen høyere og banken kan kreve høyere rente. Anonymkode: d89d5...9e6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #7 Del Skrevet 15 timer siden En god bankkunde er en banken tjener penger på med lav risiko over lang tid. Lojalitetsaspektet som vi husker fra "gamle dager" er langt på vei borte hos kundene, og med rette. Verden er på mange måneder blitt mindre, og vi har som kunder mye bedre oversikt over mulighetene våre. Way back when var det mye viktigere å opparbeide et stabilt, oversiktlig og langvarig kundeforhold til banken din, og da gjerne din vesle lokale sparebank. Den tid er nok forbi. Som en sidekommentar: For en årrekke siden hadde jeg en liten åpenbaring vedrørende min bruk av kredittkort. Jeg bruker kredittkort for mange hundre tusen hvert år, noe jeg "alltid" har gjort. Betaler fullt ut ved forfall hver bidige gang. Tenkte at jeg var en supergod kunde, helt til en bankansatt fortalte meg at det var vel og bra, men de tjente jo egentlig ikke noe penger på meg... bortsett fra gebyrene de tok fra butikkene jeg handlet i. Jeg trodde jeg var perfekt, men egentlig en relativt uinteressant kunde. 😁 Men til trådstarter: Du får neppe noen spesiell stjerne i boka hos banken, men det teller jo ikke negativt at du gjør opp for deg som du skal. Anonymkode: d9fa7...096 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #8 Del Skrevet 14 timer siden Andrine& skrev (4 timer siden): Så det er dermed ingen hensikt å være trofast mot egen bank? Kun banken som tjener på en trofast kunde. Anonymkode: 678e6...f9a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #9 Del Skrevet 14 timer siden Andrine& skrev (4 timer siden): Så det er dermed ingen hensikt å være trofast mot egen bank? Er tiden der forholdet til den lokale banken har kjølnet? Alle som har boliglån er jo "trofaste". De tar ikke opp et annet huslån bak bankens rygg liksom. Anonymkode: fb84c...d27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #10 Del Skrevet 13 timer siden Jeg har egen kontakt i banken, og med tanke på at jeg er alenemor med to barn, og som tjener litt under gjennomsnittet, så er de ganske medgjørlige. Jeg har skaffet dem noen kunder (mor, eks og ungene), og har god kontroll på økonomien samtidig som de tjener penger på meg (har rammelån, betaler stort sett bare renter, men det er ikke makset ut). De ser muligens at jeg har bygget verdier med lånet de har gitt meg. Om de har noen slags rangering av kunder i systemet, eller om det ikke spiller noen rolle aner jeg ikke, men jeg hadde neppe fått samme lån et annet sted. Bruker en annen bank til daglig fordi jeg vil ha reisepoeng på kredittkortet, betaler ned hver mnd. Anonymkode: de8ba...ef2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #11 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Alle som har boliglån er jo "trofaste". De tar ikke opp et annet huslån bak bankens rygg liksom. Anonymkode: fb84c...d27 Hvis man får et bedre tilbud i annen bank ordner den nye banken med alt det praktiske rundt flyttingen. Så jo, man tar opp nytt lån bak bankens rygg. Anonymkode: 678e6...f9a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #12 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): En god bankkunde er en banken tjener penger på med lav risiko over lang tid. Lojalitetsaspektet som vi husker fra "gamle dager" er langt på vei borte hos kundene, og med rette. Verden er på mange måneder blitt mindre, og vi har som kunder mye bedre oversikt over mulighetene våre. Way back when var det mye viktigere å opparbeide et stabilt, oversiktlig og langvarig kundeforhold til banken din, og da gjerne din vesle lokale sparebank. Den tid er nok forbi. Som en sidekommentar: For en årrekke siden hadde jeg en liten åpenbaring vedrørende min bruk av kredittkort. Jeg bruker kredittkort for mange hundre tusen hvert år, noe jeg "alltid" har gjort. Betaler fullt ut ved forfall hver bidige gang. Tenkte at jeg var en supergod kunde, helt til en bankansatt fortalte meg at det var vel og bra, men de tjente jo egentlig ikke noe penger på meg... bortsett fra gebyrene de tok fra butikkene jeg handlet i. Jeg trodde jeg var perfekt, men egentlig en relativt uinteressant kunde. 😁 Men til trådstarter: Du får neppe noen spesiell stjerne i boka hos banken, men det teller jo ikke negativt at du gjør opp for deg som du skal. Anonymkode: d9fa7...096 ja, i dine øyne er du en god kunde, men de definerer nok gode kunder som det du definerer som en dårlig kunde, så lenge kunden ikke er altfor dårlig? Anonymkode: dbf5e...c9a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #13 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): ja, i dine øyne er du en god kunde, men de definerer nok gode kunder som det du definerer som en dårlig kunde, så lenge kunden ikke er altfor dårlig? Anonymkode: dbf5e...c9a altså ikke betaler inkassoer engang osv. Anonymkode: dbf5e...c9a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #14 Del Skrevet 13 timer siden Andrine& skrev (5 timer siden): Jeg lurer på om det blir opparbeidet er slags forhold til en bank over tid. Vi de få med seg hvordan vi er som kunder eller går det i glemmeboka? Selv har jeg betalt ned et lån, gitt til oppgadring av bolig, raskere enn avtalt. Dette lånet ble gitt ved siden av hovedboliglånet. Vil det da senere, hvis jeg trenger penger til feks bad eller kjøkken tas med i vurderingen at jeg har vist god evne til å nedbetale gjeld, eller spiller ikke dette noen rolle? Før dresset folk seg opp for å gå i banken, og gjøre et godt inntrykk. I dag kan du sitte hjemme dusja i pysjen og få akkurat de samme tjenesten via nett og telefon. ☎️ Det bankene ser på når du søker lån er betalings historikken din generelt, inntekter og utgifter samt gjeld fra gjeldsregisteret. Altså du trenger ikke lengre ta på deg finstasen og sminke deg pent før du går i banken. Anonymkode: 6be43...e3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #15 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): altså ikke betaler inkassoer engang osv. Anonymkode: dbf5e...c9a Den ideelle kreditt-kort-kunde er antagelig en person med god inntekt, dårlig impulskontroll som lever fra hånd til munn og bruker kreditt for å få kjøpt det hun vil ha og som så betaler ned med blodrente etter at de 30 rentefrie dagene er over. Utstuderte kredittkort-proffer som henter ut alle fordeler men aldri betaler rente er opplagt et tapsprosjekt. Folk som aldri klarer å betale ned gjelden er heller ikke en god kunde. For huslån er nok ting litt annerledes enn kredittkort. Summen banken kan tape per kunde er større, de har sikkerhet, og vil nok bare holde seg innenfor loven og høste inn renter med minst mulig kluss. Anonymkode: baca7...f92 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 13 timer siden #16 Del Skrevet 13 timer siden (endret) Jeg er nok ingen god kunde i dagligbanken min, fordi jeg aldri betaler en krone i renter på kredittkortet mitt (siden jeg betaler alt til forfall) og overtrekker heller ikke noen kontoer. De må heller ut med litt renter til meg, for penger jeg har stående på konto. Boliglånet og sparepenger har jeg i en annen bank, siden de har bedre renter hos Bulder Bank. De tjener jo penger på meg hver måned, siden jeg tross alt må betale renter på boliglånet. Jeg gjør mitt beste for å nedbetale det fortere enn standard, og bruker alle penger jeg har til overs til en ekstra nedbetaling så ofte som mulig. Men de tjener på meg. Om jeg er en god kunde? Tja, jeg er vel det på en måte, siden jeg ikke skaper noe trøbbel, og bare eksisterer der nede på bunnen et sted, uten å gi særlig lyd fra meg eller kreve noe. Men dagligbanken tjener ikke noe på meg. De ringte meg her for noen uker siden og ville ha meg tilbake som boliglånekunde og ville tilby meg "en bedre rente", men renten Dnb kunne gi var den samme som jeg allerede har hos Bulder Bank, så da skjønte de at jeg ikke gadd å bytte tilbake. På en annen måte er jeg ikke "god" kunde hos Dnb siden jeg ikke betaler dem noe renter etc. Men Bulder Bank tjener på meg, så der er jeg vel "bedre" kunde, selv om jeg har et relativt lavt boliglån nå ifht mange andre kunder som har lån på mer enn millionen og kanskje flere millioner. Det blir det jo mye mere renter til banken av. Endret 13 timer siden av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #17 Del Skrevet 12 timer siden Million skrev (33 minutter siden): Jeg er nok ingen god kunde i dagligbanken min, fordi jeg aldri betaler en krone i renter på kredittkortet mitt (siden jeg betaler alt til forfall) og overtrekker heller ikke noen kontoer. De må heller ut med litt renter til meg, for penger jeg har stående på konto. Boliglånet og sparepenger har jeg i en annen bank, siden de har bedre renter hos Bulder Bank. De tjener jo penger på meg hver måned, siden jeg tross alt må betale renter på boliglånet. Jeg gjør mitt beste for å nedbetale det fortere enn standard, og bruker alle penger jeg har til overs til en ekstra nedbetaling så ofte som mulig. Men de tjener på meg. Om jeg er en god kunde? Tja, jeg er vel det på en måte, siden jeg ikke skaper noe trøbbel, og bare eksisterer der nede på bunnen et sted, uten å gi særlig lyd fra meg eller kreve noe. Men dagligbanken tjener ikke noe på meg. De ringte meg her for noen uker siden og ville ha meg tilbake som boliglånekunde og ville tilby meg "en bedre rente", men renten Dnb kunne gi var den samme som jeg allerede har hos Bulder Bank, så da skjønte de at jeg ikke gadd å bytte tilbake. På en annen måte er jeg ikke "god" kunde hos Dnb siden jeg ikke betaler dem noe renter etc. Men Bulder Bank tjener på meg, så der er jeg vel "bedre" kunde, selv om jeg har et relativt lavt boliglån nå ifht mange andre kunder som har lån på mer enn millionen og kanskje flere millioner. Det blir det jo mye mere renter til banken av. Ja, du har virkelig forstått det Anonymkode: 6be43...e3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #18 Del Skrevet 12 timer siden Andrine& skrev (6 timer siden): Så det er dermed ingen hensikt å være trofast mot egen bank? Er tiden der forholdet til den lokale banken har kjølnet? Det er vell gjerne en god 10-20 år siden det hadde noe for seg. Anonymkode: 406fd...6c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #19 Del Skrevet 9 timer siden Hvis saken vipper mellom godkjennelse og avslag vil god historikk gjøre sjansen større for godkjennelse. Eksisterende kunder har 1.pri for å få innvilget avvik på boliglånsforskriften, har du ikke boliglånet ditt hos oss er det mye mindre sjanse for at vi strekker oss for deg. En god kunde har mye penger på sparekonto og fond, det er de banken tjener penger på. Ja banken må betale renter, men det er billigere enn å låne pengene andre steder for å låne videre til kunder. Anonymkode: 47ded...649 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #20 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvis saken vipper mellom godkjennelse og avslag vil god historikk gjøre sjansen større for godkjennelse. Eksisterende kunder har 1.pri for å få innvilget avvik på boliglånsforskriften, har du ikke boliglånet ditt hos oss er det mye mindre sjanse for at vi strekker oss for deg. En god kunde har mye penger på sparekonto og fond, det er de banken tjener penger på. Ja banken må betale renter, men det er billigere enn å låne pengene andre steder for å låne videre til kunder. Anonymkode: 47ded...649 Tull, bankene driver butikk, de driver ikke veldedighet. Profitt går foran alt. Anonymkode: 6be43...e3e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå