AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #1 Del Skrevet 26. desember 2024 er det ikke normalt å takke når man får gave? Anonymkode: bc7a6...4e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #2 Del Skrevet 26. desember 2024 Jo, det vil jeg si det er. Å ikke takle for gaver, er dårlig folkeskikk. Anonymkode: b86f7...e26 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #3 Del Skrevet 26. desember 2024 Selvsagt er det normalt Anonymkode: 805cc...93a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #4 Del Skrevet 26. desember 2024 Min erfaring er at det er i ferd med å forsvinne. Mange foreldre lærer det ikke videre til barn, og praktiserer det heller ikke selv. Gidder ikke å bruke romjulen på å sitte og være sur på de jeg ikke hører fra. Tidene endrer seg, og har lovet meg selv å ikke bli bitter som eldre. Anonymkode: a9d5b...b7e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 26. desember 2024 #5 Del Skrevet 26. desember 2024 Jo det er normalt å takke når man får en gave. Eller noen gjør noe for deg. Eller strekker seg ekstra. Eller tilbyr noe. Problemet i dag er at "vær varsom" foreldrene skal ikke irettesette egne barn offentlig. Altså fremfor andre. Så mange foreldre tenker at de skal påpeke slike ting senere som en slags samlepost men de blir glemt og aldri noe av. Og blir det noe av så har i alle fall barnet glemt alt om det og man klarer ikke å henge korrigeringen på en relevant knagg. Da får man barn som aldri sier takk fordi de lærer aldri å gjøre det, eller i hvilke situasjoner det er forventet og normalt å takke for seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #6 Del Skrevet 26. desember 2024 Selvfølgelig takker man. Der og da om man er sammen med den man får gave fra. Ellers innen tre dager. Normal skikk og bruk for oppegående mennesker. Foreldre skal ta ansvar for at barn takker. Anonymkode: 4f17a...931 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #7 Del Skrevet 26. desember 2024 Tenker at det kommer an på. Jeg sluttet å feire jul for flere år siden pga. det motbydelige gavehysteriet, og jeg har gitt beskjed i klartekst til alle jeg kjenner om at jeg skal ikke ha gave. Men enkelte kommer jo på døra med gave uansett. Skal jeg takke for respektløsheten synes du? Anonymkode: 97927...ca4 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #8 Del Skrevet 26. desember 2024 Jeg syns det, og ungene våre er innprentet det fra de var små og er flinke til å takke. Men jeg hører aldri noe fra nieser og nevøer, så det praktiseres nok ulikt. Anonymkode: 8270b...2d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #9 Del Skrevet 26. desember 2024 Det er utrolig dårlig folkeskikk. På samboers side er barna og ungdommene helt elendige på å takke. Jeg ventet på et takk hele kvelden, men det kom aldri. Neste år dropper vi gave til disse. Tydelig at dem ikke setter pris på gavekort og fine presanger Anonymkode: 9ad9f...42d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #10 Del Skrevet 26. desember 2024 Jeg fremstår kanskje som ei som ikke har takket for en gave jeg fikk i år. Dvs jeg har ikke fått den. Svigers overførte penger til mannen min som han skulle fordele ut, men han "glemte" å gi meg noe av kaken. Barna fikk, så de sendte takk med én gang, mens jeg tenkte jeg skulle se hvor lang tid det tar før mannen husker på meg. Virker som jeg er glemt, ja. Og nå blir det dust å takke uansett, da det ville vært naturlig å sende en melding på julaften. Anonymkode: 18c2e...ebd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 26. desember 2024 #11 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Tenker at det kommer an på. Jeg sluttet å feire jul for flere år siden pga. det motbydelige gavehysteriet, og jeg har gitt beskjed i klartekst til alle jeg kjenner om at jeg skal ikke ha gave. Men enkelte kommer jo på døra med gave uansett. Skal jeg takke for respektløsheten synes du? Anonymkode: 97927...ca4 Men du tar i mot? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #12 Del Skrevet 26. desember 2024 Jeg har sluttet å takke fordi ingen andre gjør det. Nitrist. Takknemlighet er en dyd. Jeg kan kjenne på takknemlighet og glede overfor dem dette er gjensidig for. Helt siden jeg var 10 år, altså i snart 30 år har jeg jobbet hardt og lenge for å finne skikkelig gode gaver som passer godt til familie og venner. Jeg lytter i samtaler gjennom året på hva de trenger eller ønsker seg og kjøper det. Får sjelden noe takk. Og alle nevøer og nieser sier aldri takk, selv ikke når vi feirer sammen. Nå kommer jeg ikke til å gå ut av veien for å skaffe det de ønsker seg lenger. Nå skal alle få en random genser fra samme butikk og ferdig med de julegavene. Anonymkode: a8061...7c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #13 Del Skrevet 26. desember 2024 Snublefot62 skrev (8 minutter siden): Men du tar i mot? Nei, gavene settes igjen hos meg uavhengig av hva jeg sier eller gjør. Hele greia er så absurd at jeg bare har gitt opp, så gavene kjøres rett til gaveinnsamlingen hos Kirkens Bymisjon. Anonymkode: 97927...ca4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #14 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har sluttet å takke fordi ingen andre gjør det. Nitrist. Takknemlighet er en dyd. Jeg kan kjenne på takknemlighet og glede overfor dem dette er gjensidig for. Helt siden jeg var 10 år, altså i snart 30 år har jeg jobbet hardt og lenge for å finne skikkelig gode gaver som passer godt til familie og venner. Jeg lytter i samtaler gjennom året på hva de trenger eller ønsker seg og kjøper det. Får sjelden noe takk. Og alle nevøer og nieser sier aldri takk, selv ikke når vi feirer sammen. Nå kommer jeg ikke til å gå ut av veien for å skaffe det de ønsker seg lenger. Nå skal alle få en random genser fra samme butikk og ferdig med de julegavene. Anonymkode: a8061...7c9 Det er noe av det samme jeg kjenner på. Når jeg virkelig anstrenger meg, både tiden jeg bruker på å finne det rette og pengene, så kommer ofte porto i tillegg. Og så hører man nada. Når man sender i posten, vet man jo ikke om gaven har kommet fram heller, hvis ingen takker. Anonymkode: 80f8e...8a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #15 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tenker at det kommer an på. Jeg sluttet å feire jul for flere år siden pga. det motbydelige gavehysteriet, og jeg har gitt beskjed i klartekst til alle jeg kjenner om at jeg skal ikke ha gave. Men enkelte kommer jo på døra med gave uansett. Skal jeg takke for respektløsheten synes du? Anonymkode: 97927...ca4 Jeg var i samme situasjon som deg, men returnerte alle gaver i posten uåpnet. Det tok bare en jul, så fikk jeg ikke flere gaver og problemet var løst. Anonymkode: 7ea5a...a93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #16 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg var i samme situasjon som deg, men returnerte alle gaver i posten uåpnet. Det tok bare en jul, så fikk jeg ikke flere gaver og problemet var løst. Anonymkode: 7ea5a...a93 Det var da enda godt. Hvorfor er du så bitter? Anonymkode: a3319...80a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #17 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har sluttet å takke fordi ingen andre gjør det. Nitrist. Takknemlighet er en dyd. Jeg kan kjenne på takknemlighet og glede overfor dem dette er gjensidig for. Helt siden jeg var 10 år, altså i snart 30 år har jeg jobbet hardt og lenge for å finne skikkelig gode gaver som passer godt til familie og venner. Jeg lytter i samtaler gjennom året på hva de trenger eller ønsker seg og kjøper det. Får sjelden noe takk. Og alle nevøer og nieser sier aldri takk, selv ikke når vi feirer sammen. Nå kommer jeg ikke til å gå ut av veien for å skaffe det de ønsker seg lenger. Nå skal alle få en random genser fra samme butikk og ferdig med de julegavene. Anonymkode: a8061...7c9 Da er det bedre å takke så de andre kan skamme seg litt. Anonymkode: a3319...80a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #18 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Det var da enda godt. Hvorfor er du så bitter? Anonymkode: a3319...80a Hvorfor tenker du at man er bitter bare fordi man ikke ønsker å bli påtvunget andre sine tradisjoner? Anonymkode: 97927...ca4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå