Gå til innhold

Passasjerfly skutt ned over Russland

LeveMannen

Anbefalte innlegg

Azerbaijan Airlines Flight 8243 på vei fra Aserbajdsjan til Groznyj I Russland (Tsjetsjenia) ble høyst sannsynlig skutt av en luftverns missil og krasjlandet da det mest sannsynlig mistet alle hydraulikksystemer så de ikke kunne kontrollere flyets kontrollflater, men måtte prøve å kontrollere flyet ved hjelp av å manipulere pådraget til motorene. De fleste mediene omtaler det foreløpig som en "ulykke", og Russiske myndigheter mener at det var som følge av en kollisjon med fugler. Men ut fra fotografier av skadene på flyet er det åpenbart at dette er et resultat av et luftvern missil. Med et helt typisk mønster av mange små hull etter splinter fra missilet.

30a65a3b2e88dfec2bcd960d71818429

25154846cfe9955.jpg

Et stykke av ruta mangler fordi Russland jammer GPS signalene i dette området på grunn av Ukrainske droner og kryssermissiler.

Pilotene har prøvd så godt de kunne å nødlande flyet, men kom ikke fram til stripa og krasjet ganske hardt i bakken og over halvparten av de om bord inkludert pilotene omkom. Pilotene valgte heldigvis å sette kursen mot Aktau flyplass i Kasakhstan og ulykken vil dermed få en internasjonal granskning siden de ikke fløy til Russland som originalt planlagt. Og denne flyplassen har lite bebyggelse rundt seg, og stort sett flat ørken foran stripa så dette var egentlig det beste valget pilotene kunne gjøre for å forsøke en nødlanding.

Så hvem skal man skylle på her? Triggerhappy Russiske luftvern operatører? Ukraina som sender droner forkledd som vanlige småfly lastet med eksplosiver inn i Russland og dermed gjør situasjonen farlig for alle fly som flyr i Russland? En falsk flagg operasjon for å lempe skylden for nedskytingen over på Russland? Russland for at de ikke har stengt ned luftrommet i områder hvor de er veldig mistenksomme mot alle fly på grunn av Ukrainske droner og kryssermissiler? En eller annen Russisk general eller luftvern operatør med en egen terror agenda?

Endret av LeveMannen
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er selfølgelig Rusland sin skyld at de startet en krig som skaper sivile ofre.... Du kan da ikke mene at Ruslan skal invadere Ukraina i årevis, uten å forvente noen krigshandlinger tilbake? Det er helller ikke Ukrainas feil at Rusland skyter ned et sivilt fly i sitt eget område! Det du skriver virker merkelig TS, som om du ikke forstår helt hva du selv skriver liksom....

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukraina sender "droner" lastet med eksplosiver som ser slik ut inn i Russland:

Ukraine_Modifies_Aeroprakt_A-22_Foxbat_A

img_0939-1.jpg

filestoragetemp-12.jpg

De konverterer småfly til anngrepsdroner. Det hadde ikke overasket meg om de til og med beholder transponderen på i flyet for å ytterligere maskere seg som et sivilt fly.

En slik taktikk vil selvsagt gjøre luftrommet utrygt for alle fly i området da alle vil bli mistenkt for å være anngrepsdroner. Og feil kan skje som fører til slike tragiske nedskytinger.

Jeg deler ikke ut noen skyld. Jeg bare påpeker fakta.

Og man kan like så godt gi Russland skylden for at de ikke har stengt ned luftrommet sitt i utsatte områder slik at ingen sivile fly er der og risikerer å bli skutt ned, som jeg skrev i åpningsinnlegget.

Endret av LeveMannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeveMannen skrev (1 time siden):

åpenbart at dette er et resultat av et luftvern missil. Med et helt typisk mønster av mange små hull etter splinter fra missile

Sikker på at det ikke er maskingevær, de lager jo også massevis av hull?

Det kan ha vært at en av personene på passasjerlista var mål for attentatet. Å angripe sivile mål med håp om å drepe en fiende er taktikkk som brukes av flere stridsmakter.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (6 minutter siden):

Sikker på at det ikke er maskingevær, de lager jo også massevis av hull?

Nei man treffer ikke så tett på et passasjer fly i cruise høyde. Faktisk så treffer man ikke i det hele tatt med et maskingevær på et passasjerfly i cruise høyde. De hadde store nok problemer med å treffe saktegående propellfly på et par hundre meters avstand med maskingevær under første og andre verdenskrig...

Endret av LeveMannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeveMannen skrev (1 minutt siden):

Nei man treffer ikke så tett på et passasjer fly i cruise høyde. Faktisk så treffer man ikke i det hele tatt med et maskingevær på et passasjerfly i cruise høyde. De hadde store nok problemer med å treffe saktegående propellfly på et par hundre meters avstand med maskingevær under første og andre verdenskrig...

Mulig du har rett, men jeg synes det er rart hvis et moderne jagerfly ikke skulle klare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Grosny skrev (3 minutter siden):

Mulig du har rett, men jeg synes det er rart hvis et moderne jagerfly ikke skulle klare det.

Et moderne jagerfly bruker ikke små kalibrede kuler som de hullene tilsvarer. De bruker automatkanoner som skyter 25 mm eller 30 mm granater (i Russlands tilfelle). Og de ville i tilfelle laget store hull, og ikke vært konsentrert bare rundt et lite parti av flyet slik som du ser på bildet.

Endret av LeveMannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ingen måte første gang russerne skyter ned passasjerfly. Du har jo både Korean Air 007 og Malaysia Airlines 17, så det er på ingen måte en fjern antagelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeveMannen skrev (3 timer siden):

img_0939-1.jpg

filestoragetemp-12.jpg

De konverterer småfly til anngrepsdroner. Det hadde ikke overasket meg om de til og med beholder transponderen på i flyet for å ytterligere maskere seg som et sivilt fly.

En slik taktikk vil selvsagt gjøre luftrommet utrygt for alle fly i området da alle vil bli mistenkt for å være anngrepsdroner. Og feil kan skje som fører til slike tragiske nedskytinger.

Og man kan like så godt gi Russland skylden for at de ikke har stengt ned luftrommet sitt i utsatte områder slik at ingen sivile fly er der og risikerer å bli skutt ned, som jeg skrev i åpningsinnlegget.

Ja det er mye man kan klandre Rusland for, det merkelige var å antyde at det var Ukrainas feil....

Som bildene dine viser ligner ikke dronene på flyet som er skut ned heler....

Endret av Pippi Lotta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (51 minutter siden):

Ja det er mye man kan klandre Rusland for, det merkelige var å anryde at det var Ukrainas feil....

Som bildene dine viser ligner ikke dronene på flyet som er skut ned heler....

Leser du i det hele tatt innleggene du svarer på?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeveMannen skrev (42 minutter siden):

Leser du i det hele tatt innleggene du svarer på?

Ja, gjør det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeveMannen skrev (8 timer siden):

img_0939-1.jpg

filestoragetemp-12.jpg

Du skal være rimelig vodkamarinert for ikke å se forskjell på det papirflyet der og en Embraer E-Jet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (7 timer siden):

Ja, gjør det. 

Så du klarer bare ikke å forstå det du leser altså.

Jdz skrev (1 time siden):

Du skal være rimelig vodkamarinert for ikke å se forskjell på det papirflyet der og en Embraer E-Jet...

Du skal være rimelig mentalt utfordret for å ikke klare å forstå poenget med innlegget om at man gjør alle sivile fartøy mistenksomme når man benytter sivile fartøy til angrep. 

Men hvis Al-Qaida hadde sendt VW golf og Citroen C3 mot folkegrupper som bilbomber så hadde vel du slappet helt av når det kom en Mercedes Sprinter mot dere i en folkegruppe for den ser jo helt annerledes ut enn de bilene de har sendt som bilbomber tidligere...

Og du som vel ikke er vodkamarinert: kan du vennligst identifisere ekkoene på dette radarbildet?

Radar.JPG.13113c7fc285543c6c31826a19381f48.JPG

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...