litle_my Skrevet 26. desember 2024 #21 Del Skrevet 26. desember 2024 Snublefot62 skrev (4 minutter siden): I sitt eget hjem. Som verten har valgt å invitere gjester til. Når ble det så lite prioritert å stå på litt for at gjestene skal ha det bra på besøk? 6 av 11 mente det var for varmt. 5 av 11 mente da tydeligvis ikke det, deriblant verten. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 26. desember 2024 #22 Del Skrevet 26. desember 2024 Jeg tenker at man fint kan spørre om å skru ned temperatur/lufte litt, men at gjester til syvende og sist må godta at det kan være temperaturforskjell hos andre i forhold til hjemme hos en selv. Jeg liker det selv kjøligere enn de fleste andre. Mamma vil ha det varmt. Vi kan med andre ord ikke ha det 100% behagelig begge to så når hun er her aksepterer jeg at det må være litt varmere enn jeg foretrekker og hun at det er litt kjøligere enn hun foretrekker. Jeg åpner gjerne vinduer på kjøkkenet og kjøler meg litt der om det blir for ille. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
issoras Skrevet 26. desember 2024 #23 Del Skrevet 26. desember 2024 litle_my skrev (42 minutter siden): Så verten skal være nødt til å flytte seg for å unngå ubehag i sitt eget hjem? Gjerne også etter å ha sørget for mat, drikke og kaker til de besøkende? DET er spesielt det! Ja, sånn er det jo å være vert? Det er jo hele poenget med å være vert, man legger tilrette for gjestene. litle_my skrev (23 minutter siden): 6 av 11 mente det var for varmt. 5 av 11 mente da tydeligvis ikke det, deriblant verten. Man kan fint kle på seg hvis man er kald, men er lufta dårlig kan man ikke gjøre noe annet enn å lufte. Å lufte ut skikkelig tar noen få minutter, de fem andre klarer fint å skjerme seg i fire minutter for å spare de seks for hodepine resten av dagen. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #24 Del Skrevet 26. desember 2024 Jeg har svigerforeldre som har badstutemperatur i stuen. Her lufter både barn og svigerbarn på eget initiativ - ingen av oss spør om lov. Vi kler både oss selv og barna etter temperaturen hos svigers - aka kortermet året rundt. Vi kunne for såvidt har stilt i shorts og. Anonymkode: 5c979...d38 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #25 Del Skrevet 26. desember 2024 litle_my skrev (1 time siden): 6 av 11 mente det var for varmt. 5 av 11 mente da tydeligvis ikke det, deriblant verten. 2 av de 5 er barn (med sine begrensede egenskaper når det kommer til å både identifisere eller kommunisere ubehag som varm og tung luft) og 2 av de var vertene som er vant med å bo i et drivhus. Så da sitter du igjen med 1 gjest som syns det var ok temperatur. Er man vert så står man i litt ubehag for at gjestene skal ha det komfortabelt, makan til surmuling og dårlig vertskap. Anonymkode: 6cf68...064 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 26. desember 2024 #26 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er man vert så står man i litt ubehag for at gjestene skal ha det komfortabelt, makan til surmuling og dårlig vertskap. Anonymkode: 6cf68...064 Jeg synes det er merkelig som gjest å forvente at vertskapet skal fryse i eget hjem for at du skal ha det behagelig. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #27 Del Skrevet 26. desember 2024 Akkurat samme utfordring har vi også på vårt julebesøk hos foreldrene mine. Det er utrolig varmt i stuen, og blir ikke bedre når mange folk er samlet. Her er det faren min som nekter å lufte. Bare jeg setter opp en innerdøren ut fra stuen til gangen litt, spretter han opp og lukker den. Jeg sa til slutt at jeg klarer ikke å være her inne, det er så varmt og tett luft at nå tar jeg med meg barna og går ut en tur. Da fikk vi lov å lufte en kort stund. Men det er klart at det er litt lettere til sin egen far. Det er deres hus, det er sant nok det. Men her overkjører faren min moren min også, hun sa seg enig i at det var varmt, og eier like stor del av huset. Og uansett tenker jeg at når man har invitert gjester hjem, og alle begynner å slite f.eks. pga. varme (eller veldig høy lyd på TVen over lang tid, som også er en greie her), så syns jeg man som vert må tåle at folk sier i fra uten å bli sur. Anonymkode: c4505...cfa 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #28 Del Skrevet 26. desember 2024 25-26 grader og tett luft er jo rene drepen. Normal innetemperatur ligger vel på 20-22 grader. Må være lov å lufte litt og senke temperaturen da, da får han kle på seg ullsokker og en ekstra genser tenker jeg. Har en bestefar som er lik, men han er gammel og syk og må ha det varmt. Ender med at jeg setter meg med vinduet på gløtt og har på T-skjorte, og han sitter med pledd og ullgenser og koser seg i 26-27 grader 😂😆 Anonymkode: cd225...b7d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #29 Del Skrevet 26. desember 2024 Her så vet vi de eldre vi feirer med fryser fort. De satt faktisk med koster og pledd over lårene julaften, mens vi yngre garderoben syntes det var varmt. Stod på 23 grader. Det vi gjorde var at når vi følte for litt luft gikk vi en tur ut på verandaen og luftet oss samtidig så kom det litt frisk luft inn. Men ikke så temperaturen sank for de eldre. Når svigers er hjemme alene har de 26 grader, men siden de viste vi ble så mange hadde de valgt å la vedovne sluknet og kun fra varmepumpa Syns en bør ta hensyn til de eldre. Men virker som det har blitt så mye meg og atter meg av de yngre Anonymkode: dab60...35b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GMT800 Skrevet 26. desember 2024 #30 Del Skrevet 26. desember 2024 Av en eller annen grunn er gamle folk livredde for "trekk" og tror jo at de skal dø av litt bevegelse i luften. Om man setter opp litt gjennomtrekk i to minutter får man byttet ut den stinne luften som blir når mange oppholder seg i et rom uten ventilasjon uten at det blir kaldt. Uten noen forståelse for at det er klamt, tett og varmt, tror jeg at jeg hadde sagt at jeg må ut og gå en tur for å få litt luft, og så gjort det om ikke det heller ga noen respons. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #31 Del Skrevet 26. desember 2024 Jeg sniker meg til og åpner vinduer eller dører uten at vertene ser det dersom det blir for varmt. Anonymkode: db325...d0d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #32 Del Skrevet 26. desember 2024 Hadde både skrudd ned varmepumpen og luftet uten å spørre noen. Anonymkode: 9c398...55d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #33 Del Skrevet 26. desember 2024 Jeg har Graves (nå uten høyt stoffskifte, men har fortsatt varmeintoleranse) og hadde nok gått hyppig ut og luftet meg og hentet oksygen. Og så hadde jeg nok sikkert dratt hjem tidligere også, da jeg rett og slett blir dårlig av å ha det for varmt. Det er faktisk bedre å fryse litt, da man kan kle på seg litt, omså bare tøfler eller et pledd. Blir man skikkelig kokvarm er det ikke like enkelt å kle av seg for å kjøle seg ned. I forhold til luftkvalitet burde man jo faktisk lufte litt om man ønsker at gjestene skal holde seg våkne og i god form. Nå kan det jo dessuten godt hende at flere av de som mente det var godt med varme, egentlig var høflige og bare ikke følte noe behov for å lufte, men at de heller ikke hadde blitt plaget av litt lufting. Denne stefaren høres ut som en liten sjølværing. Han er tydeligvis mest opptatt av seg selv og sine egne behov. Anonymkode: 09d84...20c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #34 Del Skrevet 26. desember 2024 Arkana skrev (10 timer siden): Jeg synes det er merkelig som gjest å forvente at vertskapet skal fryse i eget hjem for at du skal ha det behagelig. Forventer TS egentlig det da? Det er jo bare snakk om en kjapp utlufting for å bytte ut tett luft og få det hakket kjøligere. Det burde jo gå an å få til en kompromissløsning ala den du skriver om under her: Arkana skrev (11 timer siden): Jeg tenker at man fint kan spørre om å skru ned temperatur/lufte litt, men at gjester til syvende og sist må godta at det kan være temperaturforskjell hos andre i forhold til hjemme hos en selv. Jeg liker det selv kjøligere enn de fleste andre. Mamma vil ha det varmt. Vi kan med andre ord ikke ha det 100% behagelig begge to så når hun er her aksepterer jeg at det må være litt varmere enn jeg foretrekker og hun at det er litt kjøligere enn hun foretrekker. Jeg åpner gjerne vinduer på kjøkkenet og kjøler meg litt der om det blir for ille. Dette er jo en fin løsning. Man møtes på midten, rett og slett. Så kan de som er frysepinner kle på seg litt ekstra, og de som er varmblodige kle seg i litt tynnere og lettere klær. Folk må da kunne tilpasse seg hverandre, uansett om de er verter eller gjester. Anonymkode: 09d84...20c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #35 Del Skrevet 26. desember 2024 Hei igjen og takk for masse svar. I dag var vi der på 2 juledags besøk og det første mamma sa var: i dag har vi skrudd ned varmen. Og det var behagelig og fint å være der:) Anonymkode: 5e472...e79 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #36 Del Skrevet 26. desember 2024 issoras skrev (13 timer siden): Ja, sånn er det jo å være vert? Det er jo hele poenget med å være vert, man legger tilrette for gjestene. Man kan fint kle på seg hvis man er kald, men er lufta dårlig kan man ikke gjøre noe annet enn å lufte. Å lufte ut skikkelig tar noen få minutter, de fem andre klarer fint å skjerme seg i fire minutter for å spare de seks for hodepine resten av dagen. poenget med å være vert er ikke å lide for at gjestene er storkrevende og masete nei Arkana skrev (12 timer siden): Jeg synes det er merkelig som gjest å forvente at vertskapet skal fryse i eget hjem for at du skal ha det behagelig. enig AnonymBruker skrev (12 timer siden): 25-26 grader og tett luft er jo rene drepen. Normal innetemperatur ligger vel på 20-22 grader. Må være lov å lufte litt og senke temperaturen da, da får han kle på seg ullsokker og en ekstra genser tenker jeg. Har en bestefar som er lik, men han er gammel og syk og må ha det varmt. Ender med at jeg setter meg med vinduet på gløtt og har på T-skjorte, og han sitter med pledd og ullgenser og koser seg i 26-27 grader 😂😆 Anonymkode: cd225...b7d 20 grader innendørs er jo svinkaldt! Da hadde jeg måttet ha på tjukk ull, strikkesokker og sjal. Når man pyntet seg har man gjerne lite klær også, mener su de andre skal måtte sitte i dunjakke rundt bordet? AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg sniker meg til og åpner vinduer eller dører uten at vertene ser det dersom det blir for varmt. Anonymkode: db325...d0d Fy så frekt 😳 håper ikke de har innekatt som rømmer ut og dør eller noe da, men det er vel ikke så farlig for egoister som deg AnonymBruker skrev (2 timer siden): Forventer TS egentlig det da? Det er jo bare snakk om en kjapp utlufting for å bytte ut tett luft og få det hakket kjøligere. Det burde jo gå an å få til en kompromissløsning ala den du skriver om under her: Dette er jo en fin løsning. Man møtes på midten, rett og slett. Så kan de som er frysepinner kle på seg litt ekstra, og de som er varmblodige kle seg i litt tynnere og lettere klær. Folk må da kunne tilpasse seg hverandre, uansett om de er verter eller gjester. Anonymkode: 09d84...20c Hvordan vet du at ikke vertskapet allerede hadde det kaldere enn de synes er komfortabelt? Anonymkode: 4bd18...bdb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #37 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Så mitt spm, er det frekt å be om lufting når man er på besøk? Burde vi alle 6 stykk som syns det var varmt heller gått ut og luftet oss? I stedet for å mase om lufting, bare sett opp ett par vindu i luftestilling. De vil antakeligvis ikke merke noe til det. Anonymkode: 0b1aa...50c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #38 Del Skrevet 26. desember 2024 Frysepinnen kan ta på seg kofte over penskjorta, eller ulltrøye og ullstillongs under pentøyet hvis han ikke tåler trekk eller lufting. Ellers så får dere andre sitte i singletter og shorts og barfot, hvis det skal være syden. Ta med paraplyer til drinkene til neste gang, og kom forberedt med singletter under, og shorts i veska. Anonymkode: 6f581...e35 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #39 Del Skrevet 26. desember 2024 Klassisk problem med eldre folk dette. Kompromisser må til - mener at et par minutter med litt heftig og solid lufting er det som skal til, om mulig - si at det er innestengt og at flere får vondt i hodet. Det er nok en realitet. Anonymkode: 64db0...5be 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 26. desember 2024 #40 Del Skrevet 26. desember 2024 Jeg hadde ikke mast slik. Men hadde heller aldri nektet besøk å puste. 😅 Elsker å lufte da. Selv nå halv tolv på kvelden på vinteren så lufter jeg. Frisk luft! ❤️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå