AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #1 Del Skrevet 26. desember 2024 Jeg har et litt rart problem situasjon jeg må lufte her. På julaften var til sammen 11 personer, hvor 2 var små barn. Det er en helt normal stue/spisestue i ett og etterhvert ble det veldig varmt. De har på varmepumpe på 25-26 grader. Flere av oss syns det ble ubehagelig varmt. Jeg ba min mor om å lufte litt fra verandadøren. Min mor hadde ikke noe i mot det, men mannen hennes som er en sær eldre mann nektet dette, og satte vinduet på gløtt, ca 20 cm åpning i type 30 sekunder-1 minutt før han lukket igjen. Ergo det hjalp jo selvsagt ingenting. Jeg ba flere ganger om at det måtte luftes litt. Ikke bare var det varmt, men tett og innestengt luft. Det er jo helt nydelig å ta en rask utlufting et par minutter også lukke igjen for å få inn frisk luft. Jeg/ vi ba på nytt og jeg sa selvsagt at jeg kunne lufte. Var ikke slik at jeg kommanderte han til å gjøre det. Mannen hennes (kaller han ikke stefar en gang da de ble sammen da jeg var godt voksen) startet å furte og bli skikkelig sur. Han tålte ikke sitte i trekk. Han lagde et nummer ut av det med høylydt irritasjon. Så mitt spm, er det frekt å be om lufting når man er på besøk? Burde vi alle 6 stykk som syns det var varmt heller gått ut og luftet oss? Jeg ble nemlig sjokkert over furtingen og at han ble sur for at vi ønsket frisk luft, særlig siden vi er så mange og dersom han ikke kunne lufte litt så kunne han vel bare reist seg, gått litt unna verandaen eller tatt på seg en genser? Anonymkode: 5e472...e79 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #2 Del Skrevet 26. desember 2024 Jeg hadde ttt fjernkontrollen til varmepumpen og satt den ned på 22 grader😆 Anonymkode: 79062...566 14 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #3 Del Skrevet 26. desember 2024 Vi har aldri så høy temperatur på varmepumpa til vanlig engang, og med gjester blir det jo enda varmere. Rart han ikke syntes det var varmt! Skjønner godt at dere ville lufte! Hadde det gått an å lufte fra et vindu et annet sted i rommet eller satt opp døra til en gang. Eller hadde han reagert på det også? Anonymkode: 6e594...c01 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #4 Del Skrevet 26. desember 2024 Da hadde jeg tatt med meg alle (unntatt furteren) og gått ut på trappa og gispet etter luft. Anonymkode: 703b2...c77 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #5 Del Skrevet 26. desember 2024 Jeg personlig hadde heller gått ut for litt frisk luft på egen hånd om jeg var i situasjonen din! Du beskriver en situasjon som er merkelig, altså mannen du referer til var rar. Men hva skal man gjøre da? Anonymkode: fe474...62a 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #6 Del Skrevet 26. desember 2024 Pleier å respektere vertskapet. Enkelte er livredde for å slippe ut varmen om vinteren, særlig eldre. Så respekterer et nei om det ikke blir luftet. Kler meg alltid lagvis på besøk. lett kjole med ull over. Eller en topp under genser. Og så er det lov å ta en tur ut for å puste litt. Anonymkode: 2252e...0b4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nordlending Skrevet 26. desember 2024 #7 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så mitt spm, er det frekt å be om lufting når man er på besøk? Burde vi alle 6 stykk som syns det var varmt heller gått ut og luftet oss? Nei, det er ikke frekt. Det hjelper jo å lufte seg selv litt på trappa, men den tunge lufta blir jo kun bedre av at rommet luftes. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #8 Del Skrevet 26. desember 2024 Hadde ikke klart å være der i den varmen, så hadde gått. Kan ikke styre hvor varmt andre har det inne. Har et vennepar som alltid har det veldig varmt inne, og det funker ikke for meg som fungerer best på under 22. På julaften skal man jo ofte røre mye på seg også. Holde på med barn, gaver osv. Var det virkelig bare du som reagerte? Anonymkode: 14c05...38a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #9 Del Skrevet 26. desember 2024 Har en venninne som på død og liv skal bålfyre før og under besøket, uavhengig av hvor mange vi er, og hun er heller ikke spesielt glad i å lufte ut (eller fyre for kråkene som hun sier). Man kan både kle seg mindre og gå ut for å lufte seg om man er varm, men den hodepinen som kommer av innestengt luft får man ikke gjort noe med utover å få inn frisk luft🥴 Anonymkode: 6cf68...064 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 26. desember 2024 #10 Del Skrevet 26. desember 2024 Det er ikke frekt å si at man har det ubehagelig og ytre et ønske om lufting. Men man må kommunisere. Gjerne med flere. Er man 10 stk samlet i et rom og 1 er varm mens resten er småkalde så vil majoriteten sannsynligvis holde dørene og vinduene igjen. Og det er jo kanskje det vertsskapet her tenkte. Men er man derimot flere som mener det må luftes er det enklere å få gehør for slike små ønsker. Jeg på min side takler ikke varme sammenkomster og mistrives fort. Så jeg er gjerne den som ønsker lufting tidlig. På julaften ble jeg og verten enig om å åpne ei dør som kanskje kunne stå på gløtt utover kvelden. Men så påpekte vedkommende som satt nærmest den døren at vedkommende frøys lett og ville synes det var kjipt om døra skulle stå åpent. Jeg tilbydde meg å bytte plass da jeg takler det bedre men så løste verten det med å finne to vinduer som ble åpnet i stedet. Problemet ble løst til alles beste. Fordi vi kommuniserte. Jeg var ikke frekk fordi jeg ba om lufting. Vedkommende var ikke frekk fordi vedkommende ikke tålte trekk. Og verten kjente huset best og fant en bedre løsning. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjugur Skrevet 26. desember 2024 #11 Del Skrevet 26. desember 2024 Hadde gitt frossenpinnen et pledd og bedt han pakke det rundt seg mens vi tok en «stormlufting» for å redusere varmen og få inn litt frisk luft. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #12 Del Skrevet 26. desember 2024 Da må du be vertskapet sette ned temperaturen på varmepumpen, for den kommer jo til å gå på høygir hvis du lufter og den er satt høyt. Men ellers må man gi beskjed om at det trengs p lifte, og den sure mannen får sette seg et annet sted i den ti minuttene det tar. Anonymkode: 157d2...fb2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 26. desember 2024 #13 Del Skrevet 26. desember 2024 Du spurte jo ikke, men maste og maste, også etter å ha fått nei. Du var veldig frekk. gå ut en tur og trekk litt frisk luft da heller, om DU har behov for frisk luft. Dere var 6 som syntes det var for varmt og 5 som ikke syntes det, det er ingen automatikk i at de 5 skal måtte fryse for at dere 6 skal være mer komfortable. Jeg sybes folk flest har det alt for kaldt og det er ubehagelig å være på besøk, men jeg maser jo ikke gjentatte ganger om at de må skru opp varmen og fyre i peisen. Man kan spørre en gang, og er svaret nei får man bare lide i stillhet. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #14 Del Skrevet 26. desember 2024 Hadde skrudd av varmepumpa! Anonymkode: e258b...e55 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
litle_my Skrevet 26. desember 2024 #15 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Men ellers må man gi beskjed om at det trengs p lifte, og den sure mannen får sette seg et annet sted i den ti minuttene det tar. Anonymkode: 157d2...fb2 Så verten skal være nødt til å flytte seg for å unngå ubehag i sitt eget hjem? Gjerne også etter å ha sørget for mat, drikke og kaker til de besøkende? DET er spesielt det! 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #16 Del Skrevet 26. desember 2024 Jeg tar meg til rette og åpner verandadør for å stormlufte hvis det er alt for varmt og fuktig. Kan også finne på å sette ned temperaturen litt på varmepumper. Ingen som legger merke til om man gjør det. Anonymkode: 645bd...fab 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #17 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tar meg til rette og åpner verandadør for å stormlufte hvis det er alt for varmt og fuktig. Kan også finne på å sette ned temperaturen litt på varmepumper. Ingen som legger merke til om man gjør det. Anonymkode: 645bd...fab Noe sier meg at du ikke har så mye erfaring med å være gjest rundt omkring. Anonymkode: 2252e...0b4 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #18 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Noe sier meg at du ikke har så mye erfaring med å være gjest rundt omkring. Anonymkode: 2252e...0b4 Begynner å bli dreven gjest. Noen tror at det må være nærmere tredve grader inne hele tiden. Frisk luft tror de er livsfarlig. Anonymkode: 645bd...fab 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #19 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Begynner å bli dreven gjest. Noen tror at det må være nærmere tredve grader inne hele tiden. Frisk luft tror de er livsfarlig. Anonymkode: 645bd...fab Begynner å bli en dreven gjest...?? Er du 5? Anonymkode: 2252e...0b4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 26. desember 2024 #20 Del Skrevet 26. desember 2024 litle_my skrev (11 minutter siden): Så verten skal være nødt til å flytte seg for å unngå ubehag i sitt eget hjem? Gjerne også etter å ha sørget for mat, drikke og kaker til de besøkende? DET er spesielt det! I sitt eget hjem. Som verten har valgt å invitere gjester til. Når ble det så lite prioritert å stå på litt for at gjestene skal ha det bra på besøk? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå