Gå til innhold

Skitten oppvaskmaskin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lenge slitt med at oppvaskemaskinen ikke vasker ordentlig reint. Jeg var overasket over dette siden jeg jevnlig har kjørt flere typer renseprogram siden maskinen var ny, og det ikke er en gammel maskin. Til slutt ga jeg opp og bare begynte å vaske alt for hånd. 

Så oppdaget jeg at delene inni maskinene var skitne. Så jeg tok dem ut og vaska dem grundig. Og håper å snart bruke maskinen. 

Problemer er at jeg ser at de delene jeg ikke får ut, de er også skitne. Men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få vasket dem. 

Anonymkode: 7a306...f77

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk bruksanvisning?

Anonymkode: 7e779...bb0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har lenge slitt med at oppvaskemaskinen ikke vasker ordentlig reint. Jeg var overasket over dette siden jeg jevnlig har kjørt flere typer renseprogram siden maskinen var ny, og det ikke er en gammel maskin. Til slutt ga jeg opp og bare begynte å vaske alt for hånd. 

Så oppdaget jeg at delene inni maskinene var skitne. Så jeg tok dem ut og vaska dem grundig. Og håper å snart bruke maskinen. 

Problemer er at jeg ser at de delene jeg ikke får ut, de er også skitne. Men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få vasket dem. 

Anonymkode: 7a306...f77

Å lese bruksanvisninger er en god ting. 
Tenker du ikke over at alt det du putter i vaskemaskinene av skitt og møkk skal ut igjen fra maskinen? 
Mye enklere å ta seg tid og arbeid med å sette avskylte ting i maskinen enn å skulle gjøre maskinen rein seinere. 
Se på dusjen, der er det bare kroppsskitt og vaskeprodukter som brukes, men ingenting er så møkkete som en uvasket dusj. Så kan du sammenligne med oppvaskmaskinen, der du bare putter inni mer og mer, også renseprodukter.,

Anonymkode: e93a8...092

• Nyttig 1
Skrevet

Og bruk gryteprogrammer en gang i blant. 

Anonymkode: 297fb...1d5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Fyll på salt 

Anonymkode: cdc9f...87a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tips: Søk på vaske oppvaskmaskin på tiktok. Finnes sikkert noe på youtube og andre steder også hvis du søker på google. De delene som er skitne som du ikke får ut, går garantert an å få ut, du må bare se på disse videoene så ser du hvordan det gjøres.

Anonymkode: ce99f...6b0

Skrevet

Jeg antar at du har brukt rensemiddel og ikke bare kjørt vask på høy temp? Jeg kjører maks temp ca hver 4de vask, i tillegg når jeg kjører maskinrens. Maskinrens tar jeg ca hver 6 uke, litt ettersom. 

Sjekk slangen som går fra maskinen og til vannforsyning. Ligger den krøllet sammen og gjør at vann forhindres komme ordentlig ut i maskinen?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Sikkert dumt spørsmål. Men har du sjekka filteret?

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

You tube har hjelp til det meste... 

Anonymkode: e0e9e...226

Skrevet
Tuppeluri skrev (1 time siden):

Sikkert dumt spørsmål. Men har du sjekka filteret?

Det flåsete svaret på spørsmålet er å sjekke bruksanvisningen. 

Det seriøse svarte er å ta ut filteret i bunnen av om vaskemaskinen og se om der er mye skitt og fett. Vaske dette forsiktig, eller skylle det i rennende springvann, og så sette det på plass igjen. Se i bruksanvisningen så ser du hvordan du tar det ut og setter det på plass igjen. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fyll på salt 

Anonymkode: cdc9f...87a

Trengs ikke i Norge

Anonymkode: 75d6e...054

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Trengs ikke i Norge

Bevarer maskinen, så jo det trengs.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Trengs ikke i Norge

Nei, for Norge er et bittelite land helt uten variasjon i kalkmengde i vannet. Samme vann overalt.

Om du er usikker på mengde kalk i vannet kan du kjøpe strips og teste. Det fulgte med strip da jeg kjøpte oppvaskmaskin og vi må ha salt på maskinen. Merker fort om det er tomt for a vasker den ikke skikkelig rent.

Anonymkode: 5e9cb...296

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.12.2024 den 19.49):

Nei, for Norge er et bittelite land helt uten variasjon i kalkmengde i vannet. Samme vann overalt.

Om du er usikker på mengde kalk i vannet kan du kjøpe strips og teste. Det fulgte med strip da jeg kjøpte oppvaskmaskin og vi må ha salt på maskinen. Merker fort om det er tomt for a vasker den ikke skikkelig rent.

Anonymkode: 5e9cb...296

Mange som har brønnvann sliter med kalk!

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

mange gode tips her. Ikke alle leser..BA..og det viktigste er å rensevæske filteret. Mine oppvaskmaskiner har alle vasket helt rent - så hvis du har lest etc..så er jo dette reklamasjon lzm😉

Anonymkode: d67ab...932

Skrevet

rense og vaske sku det være:)

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

mange gode tips her. Ikke alle leser..BA..og det viktigste er å rensevæske filteret. Mine oppvaskmaskiner har alle vasket helt rent - så hvis du har lest etc..så er jo dette reklamasjon lzm😉

Og hva er BA?

Slenger folk alt mulig inn i oppvaskmaskinene sine, så blir dette resultatet. 
Blir som å slenge sko og barnehageklær i vaskemaskinen og klage på at den er full av sand, eller lofilter som er tett av sand.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

BA = bruksanvisning.

• Liker 1
Skrevet

Til jul skrubbet vi hele maskinen inni, tok ut filteret og rista og vasket set godt, filteret fikk ligge en stund i ei bøtte med salmiakkvann. Tok også ut spylearmene og sjekket at ikke det lå matrester i hullene. Det er ofte reven gulrot, paprika og ris som setter seg der.

• Liker 1
Skrevet
Duff skrev (7 timer siden):

Til jul skrubbet vi hele maskinen inni, tok ut filteret og rista og vasket set godt, filteret fikk ligge en stund i ei bøtte med salmiakkvann. Tok også ut spylearmene og sjekket at ikke det lå matrester i hullene. Det er ofte reven gulrot, paprika og ris som setter seg der.

Nei reven gulrot,paprika eller ris setter seg ikke fast i spylearmene på oppvaskmaskinen hvis en skyller oppvasken før en setter den i maskinen.

Anonymkode: e995e...785

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...