Gå til innhold

Sykt barn dag når barnet er over 12

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva gjør en om barnet er sykt? Egenmld? 

Anonymkode: ad836...1ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er vel meningen at de skal ligge hjemme å være syke på egenhånd. De klarer vel å drikke vann, og lage brødskiver.

Anonymkode: 2a8ee...f32

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spør sjefen pent om å ta en feriedag, avspasere, ha hjemmekontor e.l.

Det er i min erfaring svært sjelden så store barn er så dårlige at de må ha en voksen hjemme. 

Anonymkode: b07d4...077

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvordan sykt, de fleste 12-åringer klarer seg alene om de er syke om det ikke er noe alvorlig. Om hen ikke kan være alene er det å bruke feriedager eller perm uten lønn

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke lov med egenmelding, du er ikke syk. Feriedag eller fri uten lønn om ungen ikke kan være alene hjemme. 

Anonymkode: 6d6d6...0be

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan få velferdsperm hvis barnet ligger på sykehuset ol. Men ellers så kan vel en 12-åring være syk alene hjemme. 

Anonymkode: 51e85...4a3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva slags jobb har du? Om du hadde jobbet hos meg, hadde du fått ha sykt barn dag om ungdommen var så syk at hun måtte ha tilsyn. Men hos oss må man gjøre jobben dagen etter om man er borte, så går mest utover en selv. Urettferdig nok er dette en problemstilling som flest lavtlønte kommer opp i.

Nb. Husk at sykt barn dag gjelder ut året barnet ble 12. Så hadde hun bursdag 1. januar, kan du ta sykt barn dag.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Med mindre barnet har en funksjonsnedsettelse som gir en rett til sykedager etter fylte 12 bør en som forelder har gjort såpass forarbeid at de klarer være alene hjemme når syk

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De har vært hjemme alene, så har jeg gjerne avspasert og gått tidligere hjem. En gang hadde jeg hjemmekontor da han hadde så høy feber at jeg ville følge med på han. Er det diagnoser som gjør at barn at ikke kan være alene så kan man søke om utvidet rett til sykt barn dager. 

Anonymkode: fa842...8fd

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er alene hjemme. Jeg har fått velferdspermisjon med lønn for å følge på sykehus/når det er snakk om høy feber og de bør ha tilsyn når de er over 12 år

Endret av Summeer
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har hatt omgangssyke i hus og kom til å tenke på dette. Nå har jeg hatt fri, men hadde jeg hatt arbeidsdag i går kunne jeg ikke gått. To tenåringer som kastet opp og ene kastet opp hele veien til do.

Hadde dere virkelig dratt fra de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har hatt omgangssyke i hus og kom til å tenke på dette. Nå har jeg hatt fri, men hadde jeg hatt arbeidsdag i går kunne jeg ikke gått. To tenåringer som kastet opp og ene kastet opp hele veien til do.

Ja? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

To tenåringer som kastet opp og ene kastet opp hele veien til do.

Ja. Tenåringer finner på lite galt mens de har spysyke. Finn fram bøtter.

Anonymkode: 866df...b1a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Selvfølgelig. Hva kan du liksom gjøre for dem? Opp må det, du kan ikke stoppe det. Og man har jo bøtte ved siden av seg så man ikke spyr ned gulvet på vei til do, i tilfelle det blir veldig hastverk. 

Anonymkode: 0d6ca...b34

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi må slutte å overbeskytte og å pakke inn ungene våre i bobleplast for de blir jo totalt ubrukelige som voksne. Med mindre ungdommen er svært syk og må bæres til og fra wc så er det da ingen grunn til å sitte hjemme og glo. Min 13-ring har vært hjemme alene når han har vært syk, det har gått helt fint.

Anonymkode: d6878...17c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Mamma fant frem bøtte, kjeks og brus til meg da jeg var 10 år og hadde omgangssyke. Så dro hun på jobb.

Anonymkode: acca7...1c1

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Selvsagt, du skriver jo at det er TENÅRINGER det er snakk om?

Anonymkode: 81866...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru Uperfekt skrev (9 timer siden):

Med mindre barnet har en funksjonsnedsettelse som gir en rett til sykedager etter fylte 12 bør en som forelder har gjort såpass forarbeid at de klarer være alene hjemme når syk

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Vi må slutte å overbeskytte og å pakke inn ungene våre i bobleplast for de blir jo totalt ubrukelige som voksne. Med mindre ungdommen er svært syk og må bæres til og fra wc så er det da ingen grunn til å sitte hjemme og glo. Min 13-ring har vært hjemme alene når han har vært syk, det har gått helt fint.

Anonymkode: d6878...17c

Hva er det med den krasse tonen her inne?

Både jeg og mannen har vært så syke at den andre har måttet være hjemme. 

Jeg har fleksibel arbeidsgiver. Mannen tok feriedager, tror jeg. 

Men slikt skjer jo så sjeldent at det bør være greit å ta feriedag, eller fri uten lønn. 

Anonymkode: 35707...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig. Hva kan du liksom gjøre for dem? Opp må det, du kan ikke stoppe det. Og man har jo bøtte ved siden av seg så man ikke spyr ned gulvet på vei til do, i tilfelle det blir veldig hastverk. 

Anonymkode: 0d6ca...b34

Vel han spydde hele veien da det kom brått. Kunne ikke forlate huset sånn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har vedtak på utvidet rett. Frem til 18 år og dobbelt med dager.

Anonymkode: b83e1...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...