AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #1 Del Skrevet 26. desember 2024 Jeg har ptsd og forskjellige symptomer. Men det er et som plager meg mye i det siste. Du vet når noen tuller med deg, står bak en vegg og hopper frem og sier BØ? Den adrenalin rushet man får i kroppen i et par sek? Jeg får den stadig vekk helt plutselig. Særlig om jeg er sliten fra før av. Var hos familie i går og jeg var litt anspent. Alt var rolig og fint, men plutselig får jeg dette adrenalin sjokket 5 ganger på 2 timer. Kan du få sånne? Hva skal jeg kalle de, random bø anfall?😅 Anonymkode: a8f2a...1d1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #2 Del Skrevet 26. desember 2024 Vet ikke hva man skal kalle de, annet enn kanskje panikk? Men ja, jeg også fikk dette hyppig tidligere, og fremdeles av og til. Anonymkode: 402e3...a9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #3 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har ptsd og forskjellige symptomer. Men det er et som plager meg mye i det siste. Du vet når noen tuller med deg, står bak en vegg og hopper frem og sier BØ? Den adrenalin rushet man får i kroppen i et par sek? Jeg får den stadig vekk helt plutselig. Særlig om jeg er sliten fra før av. Var hos familie i går og jeg var litt anspent. Alt var rolig og fint, men plutselig får jeg dette adrenalin sjokket 5 ganger på 2 timer. Kan du få sånne? Hva skal jeg kalle de, random bø anfall?😅 Anonymkode: a8f2a...1d1 Du er rett og slett ‘skvetten’. Enkleste og beste beskrivelsen. Høres jo uskyldig ut, men når man skvetter 2-3 ganger i timen går man fort rundt med konstant høy puls og angstfølelse. Jeg har aldri blitt utredet for ptsd, men har opplevd traumer og kjenner igjen det du beskriver❤️ Anonymkode: 853b1...609 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #4 Del Skrevet 26. desember 2024 Jeg får det ikke like ofte som før, men jeg er veldig mye mer anspent om det er mennesker rundt meg. Vet jeg får det om noen hever stemmen eller har brå bevegelser. Jo lenger jeg er sammen med andre (bor alene og er mye inne i eget hus), jo lettere trigges jeg. Det føles som om forsvaret mitt forbrukes og blir svakere. Jeg tror det er ganske vanlig. Det kan også være andre ting som gjør at kroppen reagerer. Noen ganger musikk eller noen ord eller egne tanker. Sikkert også ting jeg ikke er bevisst på. Anonymkode: e05e6...15e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #5 Del Skrevet 26. desember 2024 Autonom aktivering. Kroppen din er i konstant beredskap, og er sensitiv for indre og ytre stimuli. Muligens triggere i omgivelsene som du ikke er bevisst over. Anonymkode: 31d96...a66 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #6 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har ptsd og forskjellige symptomer. Men det er et som plager meg mye i det siste. Du vet når noen tuller med deg, står bak en vegg og hopper frem og sier BØ? Den adrenalin rushet man får i kroppen i et par sek? Jeg får den stadig vekk helt plutselig. Særlig om jeg er sliten fra før av. Var hos familie i går og jeg var litt anspent. Alt var rolig og fint, men plutselig får jeg dette adrenalin sjokket 5 ganger på 2 timer. Kan du få sånne? Hva skal jeg kalle de, random bø anfall?😅 Anonymkode: a8f2a...1d1 Jeg sier bare at kroppen min reagerer eller at den blir aktivert. For min del har jeg også opplevd det oftere i det siste, og det er logisk som du sier at det henger sammen med stress. Ptsd er jo en stresslidelse (ikke en angstlidelse, som mange tror). Jeg får det feks hjemme i sofaen, ingen mennesker rundt, ingenting jeg kan se som forårsaker det, bare kroppen som reagerer voldsomt, akkurat slik du beskriver. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du er rett og slett ‘skvetten’. Enkleste og beste beskrivelsen. Høres jo uskyldig ut, men når man skvetter 2-3 ganger i timen går man fort rundt med konstant høy puls og angstfølelse. Jeg har aldri blitt utredet for ptsd, men har opplevd traumer og kjenner igjen det du beskriver❤️ Anonymkode: 853b1...609 Nei, det er ikke å være skvetten. Skvetten er lettskremt, og det er noe annet. Her beskriver ts en situasjon der kroppen reagerer «av seg selv», i en tilsynelatende rolig situasjon. Ikke det samme. Men det er veldig vanskelig for folk uten ptsd å forstå. Anonymkode: 7138a...178 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #7 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Autonom aktivering. Kroppen din er i konstant beredskap, og er sensitiv for indre og ytre stimuli. Muligens triggere i omgivelsene som du ikke er bevisst over. Anonymkode: 31d96...a66 Dette. Det er alltid noe som trigger det, så det er noe du kan utforske. Anonymkode: 17704...654 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #8 Del Skrevet 26. desember 2024 Får det, men er ikke akkurat random. Å være med familien var stressende. Brutt kontakten. Anonymkode: 1dd62...c7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine& Skrevet 26. desember 2024 #9 Del Skrevet 26. desember 2024 Stille panikkanfall kaller jeg dette. Har hatt det de siste 30 årene men unntak av perioder der anfallet blir voldsomt med hypeventilering og ukontrolert gråt. Kjipt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå