AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #1 Del Skrevet 26. desember 2024 Må jeg da søke på nytt? Er dessverre pga skade helt ute av arbeidslivet, men kan trolig begynne å jobbe meg oppover igjen etter rehabilitering. Anonymkode: 741ee...915 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #2 Del Skrevet 26. desember 2024 Om du fikk medhold skal du få omgjort vedtaket og tilbakebetalt for klageperioden. Dersom du har fått annen støtte i denne perioden vil det bli trekk fra. Anonymkode: 1d639...667 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #3 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Om du fikk medhold skal du få omgjort vedtaket og tilbakebetalt for klageperioden. Dersom du har fått annen støtte i denne perioden vil det bli trekk fra. Anonymkode: 1d639...667 Takk! Etter 25 år i arbeidslivet har jeg aldri vært sykmeldt før, og merker at dette er mer tidkrevende enn jeg trodde. Har ikke fått noen annen utbetaling, annet enn forsikring som slo inn. Anonymkode: 741ee...915 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #4 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk! Etter 25 år i arbeidslivet har jeg aldri vært sykmeldt før, og merker at dette er mer tidkrevende enn jeg trodde. Har ikke fått noen annen utbetaling, annet enn forsikring som slo inn. Anonymkode: 741ee...915 Ikke noe å unnskylde seg for, det kan skje hvem som helst. God bedring Anonymkode: 1d639...667 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #5 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Om du fikk medhold skal du få omgjort vedtaket og tilbakebetalt for klageperioden. Dersom du har fått annen støtte i denne perioden vil det bli trekk fra. Anonymkode: 1d639...667 Får du tilbakebetalt også for klageperioden? Vil det si fra dagen du klaget, eller fra dagen du søkte fra? Anonymkode: 741ee...915 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #6 Del Skrevet 26. desember 2024 Om vedtaket er omgjort, som det blir om klagen vinner frem, vil du få tilbakebetalt ja. Anonymkode: 1d639...667 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #7 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ikke noe å unnskylde seg for, det kan skje hvem som helst. God bedring Anonymkode: 1d639...667 Takk! Er nok mer usikker enn jeg trodde, hvorfor føler jeg jeg må unnskylde meg? Anonymkode: 741ee...915 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #8 Del Skrevet 26. desember 2024 AAP behandles først av Nav lokal, så av Nav arbeid og ytelser. Mest sannsynlig har du fått medhold i at Nav lokal tok feil da de ga deg avslag. I så fall vil du få endelig svar om du oppfyller de formelle kravene til AAP om 7 uker, at du har fem års medlem i folketrygden, har brukt opp sykepengeretten osv. Dersom du får innvilget, får du etterbetalt fra dagen du søkte/gikk til maksdato for sykepenger. Anonymkode: c5c19...6ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #9 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): AAP behandles først av Nav lokal, så av Nav arbeid og ytelser. Mest sannsynlig har du fått medhold i at Nav lokal tok feil da de ga deg avslag. Jeg har nok vært litt naiv i forhold til hvor godt trygdesystemet vårt fungerer. Hørte om en der behandlingen av klagen tok 15 måneder. Er ikke dette vilt? Det er jo tross alt snakk om penger til livsopphold. Anonymkode: 741ee...915 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #10 Del Skrevet 26. desember 2024 Jo, det er helt vanvittig. Jeg prøver å minne familiemedlemmer og venner på at at de ikke må ta for gitt at folketrygden og det offentlige skal fange dem opp når de plutselig trenger det. Alt er rigget til staten og storsamfunnets beste - sjeldent eller aldri det som er i din beste interesse. Derfor bør man absolutt spare til alderdommen utenom og i tillegg til det offentlige opplegget, det er det mange som ikke gjør fordi det er kostbart, fordi de regner med at staten stiller opp fra vugge til grav og av fornektelse. Selv vurderer jeg å tegne en privat, internasjonal helseforsikring (må ikke forveksles med "helseforsikring" fra If og lignede), som tilbys av en håndfull internasjonale forsikringsselskap. Men dette er kostbart og kommer i tillegg til trygdeavgiften. Har samtidig en uro rundt det ømfintlige finanssystemet på systemnivå. Frister lite å betale 50-70.000 kroner i året for helseforsikring (svak krone!), når jeg samtidig ser med uro på forsikringsselskapenes evne til å overkomme en større finanskrise enn 2008. Dette er ironisk, gitt det jeg skriver videre. En venn av meg har absolutt arbeidsmoralen i orden og har ofret svært mye for å stå i arbeid lengst mulig. Han ble dessverre uføretrygdet men det hjelper mye på tilværelsen at han var dekket av arbeidsgivers uføreforsikring. Han fikk en pen forsikringsutbetaling som han kan forsøke å forvalte videre etter beste evne. Trygden fra NAV er ikke all verden, gitt prisnivået på boligmarkedet og alt annet man trenger - og han har stått i et godt betalt yrke. Jeg mener oppriktig at folketrygden i støre grad bør privatiseres og at ytelsene bør utbetales av private forsikringsselskap. Det fungerer veldig fint i Sveits som har et statlig rammeverk og så konkurrerer de private forsikringsselskapene med hverandre på pris og diverse tilleggstjenester. Trygdeytelsene er i en del tilfeller av høyere verdi enn det norske, fordi kronen har svekket seg så mye. Hjelper jo ikke med flott sikkerhetsnett på papiret, når verdien av kronene smuldrer bort. Mot et relativt beskjedent tillegg, kan man i Sveits droppe fastlege og få timer direkte hos spesialist. Uansett må målet være å skille slike forsikringer fra staten og politikken, og sikre at de er bærekraftige. Men å argumentere for privatisering i Norge er som å snakke til en vegg. De som ser at dette ikke er optimalt, må bare ordne seg selv og familien på best mulig vis. Så får fastlegeordning, folketrygden og NAV være en bonus når det funker, uten årelang kamp... Anonymkode: 5fa60...4a5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hengebuksvinet Skrevet 27. desember 2024 #11 Del Skrevet 27. desember 2024 Hvem tilbyr sånne forsikringer i Norge? Blir jo litt dyrt, om hele familien skal forsikres... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #12 Del Skrevet 27. desember 2024 Nei det er klart, det er ikke for alle. Ektefellen og jeg har ikke barn, så da er det enklere. Men å betale for internasjonal helseforsikring i tillegg til trygdeavgiften blir sannsynligvis for heftig for en vanlig barnefamilie, og jeg tror ikke det gir så mye mening heller fordi du må være villig til å reise bort for å nyte fordelene. Hele poenget er å slippe å være avhengig av norsk helsevesen alene, men kunne benytte deg av private helsetjenester i utlandet (nå og i fremtiden, nye diagnoser gjelder). Du kan naturligvis benytte private helsetjenester i Norge også, men her på berget reguleres tjenestene i stor grad av Stortinget og helsemyndighetene med de begrensninger det medfører. For eksempel tilgang på CT og MR-undersøkelser, selv for private tjenester kreves nå henvisning fra fastlege. De internasjonale helseforsikringene er konstruert for expats, folk som jobber i utlandet, studenter som studerer i utlandet. Men jeg har vært i kontakt med kundeservice hos de ulike større aktørene, og de bekrefter at det ikke skal være noe problem å reise til f.eks. London eller Zurich for å benytte seg av helsetjenester der selv om man bor i Norge til vanlig, så fremt det er klinikker som forsikringsselskapet har avtale med. AXA, Allianz og Bupa er eksempler på forsikringsselskap som tilbyr slike forsikringer. Nordmenn må gjerne forholde seg til kontorene som de har i Irland, Frankrike og i London, etter hva jeg erfarer. Man må derfor regne med at all kommunikasjon går på engelsk. Anonymkode: 5fa60...4a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #13 Del Skrevet 27. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 26.12.2024 den 1.45): Takk! Er nok mer usikker enn jeg trodde, hvorfor føler jeg jeg må unnskylde meg? Anonymkode: 741ee...915 Jeg skrev det siden du sa du aldri har vært sykemeldt før i løpet av 25 år. Og leste det som at du syns det er vondt, og blir usikker, kanskje til og med kjenner skam. Når du fikk avslag på AAP og du må kjempe for rettighetene dine allerede nå, kan det også være forsterkende. Anonymkode: 1d639...667 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #14 Del Skrevet 27. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 26.12.2024 den 17.23): Jeg har nok vært litt naiv i forhold til hvor godt trygdesystemet vårt fungerer. Hørte om en der behandlingen av klagen tok 15 måneder. Er ikke dette vilt? Det er jo tross alt snakk om penger til livsopphold. Anonymkode: 741ee...915 Jo, det er leit at det tar så lang tid. Men du kan søke om økonomisk sosialhjelp mens du venter på aap. Det bør du gjøre uansett dersom du ikke har sparepenger, for hvis du ikke får aap, så vil ikke sosialhjelpen trekkes etterpå. Det er mye lurere enn f.eks kredittkort. Når du kommer deg på beina igjen, anbefaler jeg at du sparer deg opp en buffer, det burde alle voksne ha. Anonymkode: c5c19...6ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #15 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jo, det er leit at det tar så lang tid. Men du kan søke om økonomisk sosialhjelp mens du venter på aap. Det bør du gjøre uansett dersom du ikke har sparepenger, for hvis du ikke får aap, så vil ikke sosialhjelpen trekkes etterpå. Det er mye lurere enn f.eks kredittkort. Når du kommer deg på beina igjen, anbefaler jeg at du sparer deg opp en buffer, det burde alle voksne ha. Anonymkode: c5c19...6ea Takk! Jeg klarer meg, men vil tro dette er vanskelig for mange. Anonymkode: 741ee...915 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #16 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 26.12.2024 den 15.22): AAP behandles først av Nav lokal, så av Nav arbeid og ytelser. Mest sannsynlig har du fått medhold i at Nav lokal tok feil da de ga deg avslag. I så fall vil du få endelig svar om du oppfyller de formelle kravene til AAP om 7 uker, at du har fem års medlem i folketrygden, har brukt opp sykepengeretten osv. Dersom du får innvilget, får du etterbetalt fra dagen du søkte/gikk til maksdato for sykepenger. Anonymkode: c5c19...6ea Aap behandles ikkeav lokalt NAV-kontor. Det lokale NAV _innstiller_ på innvilgelse eller avslag, men det er NAY som fatter vedtaket. Anonymkode: b4ad0...d02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #17 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Aap behandles ikkeav lokalt NAV-kontor. Det lokale NAV _innstiller_ på innvilgelse eller avslag, men det er NAY som fatter vedtaket. Anonymkode: b4ad0...d02 Du kaller ikke innstilling for saksbehandling? Ja, NAY fatter vedtaket. Men det skjer ofte at det klages på at Nav lokal ikke instiller til vedtak. Så får bruker medhold, men ikke nødvendigvis informasjon om at medholdet bare gjelder Nav lokal sin manglende innstilling og at saken må behandles av NAY. I Nav sine rutiner, står det at saksbehandlingen av AAP er todelt. Anonymkode: c5c19...6ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #18 Del Skrevet 31. desember 2024 Kom på en ting. Hvordan blir det skattemessig? Når man venter over et år på klagebehandling, og så får etterbetalt? Anonymkode: 741ee...915 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå