AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #21 Del Skrevet 14 timer siden BobbySocks skrev (4 minutter siden): Det må da være lov å si noe om? Dere skal ikke bare gi og gi, uten å få? Ta det opp! En hver fornuftig søskenflokk vil da være enige! Denne søskenflokken har allerede bevist at de ikke er fornuftige eller rettferdige. Anonymkode: 6a4c4...cf6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #22 Del Skrevet 14 timer siden Så trist å lese, jeg er helt enig med deg i at dette ikke er greit. Og i tillegg er det dere som står for nesten alt på julaften også? Ubetenksomt av din familie. Jeg forstår det føles litt ubehagelig å ta det opp, men jeg ville gjort det🙏❤️ Jeg ville gitt gave til dere som vertskap uansett, veldig rart at de ikke tenker på dette selv. Anonymkode: e9ffd...cb8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #23 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): Kan jo legge til at selve feiringen var hos oss, og at vi da står for 80 % av maten pluss vertskap. Anonymkode: 14875...f79 Hvis dere blir vertskap neste år også, så si at maten er gaven fra dere. Men den er jo forsåvidt også til de voksne, da. Anonymkode: 6a4c4...cf6 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #24 Del Skrevet 14 timer siden Tusen takk for alle svar! Godt å se at jeg ikke er helt bak mål her 🙏 Jeg tror det blir superdårlig stemning om jeg skulle tatt det opp, og jeg vet ikke hvordan jeg i så fall skulle lagt det frem uten å fremstå som barnslig og smålig: de mener åpenbart at vi ikke skal ha noen gave. Usikker på hvordan vi skal gjøre det her neste år... Anonymkode: 14875...f79 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #25 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (12 timer siden): Vi er et (ufrivillig) barløst par, som har en del søsken på hver side som har barn. Det har blitt en "regel" nå om at det er kun barna som skal få gaver, og ikke vi voksne søsken. Det er jo egentlig greit, men siden vi ikke har barn så blir det kun til at vi gir, og ikke får. I år ble det veldig tydelig da de eneste gavene vi fikk var en fra hverandre, mens vi ga til mange tusen til alle andre: alle barn, pluss foreldre som får fra alle barna (vi søskene) pluss barnebarna. Jeg og mannen hadde en pakke hver som vi da hadde gitt til hverandre, mens det var helt gavebonansa for resten av familien. Det ble rett og slett litt trist syns jeg. Hva tenker dere? Anonymkode: 14875...f79 Skjønner godt at du blir skuffet over dette. Jeg har sluttet å feire med storfamilien. Mine er veldig selvopptatte og gir mye og dyrt til hverandre slik du beskriver. Jeg feirer bare med mitt eget barn, og vi gir til hverandre og "fra nissen". Mye koseligere. Dette med gaver eller mangel på det samme kommer jo ofte i tillegg til andre ting som gnager familien. For eksempel kan det være forskjellsbehandling fra besteforeldrene. Da kan det bli litt mye å absorbere. Julen blir giftig rett og slett. Anbefaler å feire med de nærmeste, de som vet hva du ønsker deg, og tar hensyn til følelsene dine!! Anonymkode: 5a7d2...7f8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #26 Del Skrevet 13 timer siden fugl fønix skrev (1 time siden): Hei Ts, kan jeg komme med et tips? Hvis jeg var deg ville jeg ha skrevet et julekort med navnene til alle nieser og nevøer dere har, lagt den oppå fellesgave til dem alle. For eksempel et brettspill eller et stort puslespill til ca 700kr.- Som de kan spille/pusle med sammen, gøy og sosialt 😊. Og drar du en uke før påskeferien eller en uke før høstferien får du 40% avslag på gaven. Bokhandlerene har tilbud på sånne ting da. Da sparer du jo både tid og penger. Men i alle dager da... For min del snakker vi om fem ulike familier, på ulike geografiske lokasjoner. Man kan til nøds gi en fellesgave til barna per familie, om de er nære nok i alder og interesser. Anonymkode: 88dc6...ba2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #27 Del Skrevet 13 timer siden Vi er i samme situasjon, med unntak av at barna aldri kom, så vi vil ikke "få igjen" senere. Mengder med tid og penger brukt på gaver til bursdag og jul. 22 gaver fra oss til tante/onkelbarn hvert eneste år. Til bursdag får vi kanskje en tekstmelding. Merker hvor mye jeg bare hadde satt pris på en blomst, mulig noe hjemmelaget, med en takk for hvordan vi stiller opp. Julegaver blir kjøpt, men er utrolig lite gjennomtenkt. Selve julaften er vi residualen, de som bare må tilpasse seg alle andre hensyn som må tas. Jeg forstår det, det er jo barnas jul, men likevel ikke kjekt for oss. Vi har valgt bort jul med storfamilien. Reiser heller et sted, og koser oss som par. Bruker litt ekstra på oss selv. Kan virkelig anbefale det når jula er slik.. Anonymkode: 88dc6...ba2 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #28 Del Skrevet 13 timer siden Tror jeg hadde sendt ut en felles melding til alle rett over nyttår: "Tar dette nå da mange kjøper julegaver gjennom hele året. Vi har nå blitt en familie med mange nye tilskudd og gavekjøp har blitt en stor kostnad. Så til neste jul trenger ingen å kjøpe gave til oss da vi ikke kommer til å delta på gaveutvekslingen. Vi kommer kun for det sosiale og julekosen og vil kun bytte gave oss to imellom. Nyttårsklemmer fra Ola og Kari" Anonymkode: 9cc0f...7f4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fugl fønix Skrevet 13 timer siden #29 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Men i alle dager da... For min del snakker vi om fem ulike familier, på ulike geografiske lokasjoner. Man kan til nøds gi en fellesgave til barna per familie, om de er nære nok i alder og interesser. Anonymkode: 88dc6...ba2 Men i alle dager da, skjønte du ikke at det bare var et tips til ts og ikke deg? Tråden handler jo ikke om deg. Ikke alle har familien spredd rundt om i landet, noen har hele familien sin bosatt i nærheten, samme kommune eller fylke for eksempel. Ingen familie er helt lik. Kom med et bedre tips til ts du da. Hjelper ikke ts en dritt at du reagerer negativt på mitt innlegg.. herlighet. 🙄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #30 Del Skrevet 12 timer siden fugl fønix skrev (36 minutter siden): Men i alle dager da, skjønte du ikke at det bare var et tips til ts og ikke deg? Tråden handler jo ikke om deg. Ikke alle har familien spredd rundt om i landet, noen har hele familien sin bosatt i nærheten, samme kommune eller fylke for eksempel. Ingen familie er helt lik. Kom med et bedre tips til ts du da. Hjelper ikke ts en dritt at du reagerer negativt på mitt innlegg.. herlighet. 🙄 Men TS ba da aldri om gavetips?? Anonymkode: 88dc6...ba2 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fugl fønix Skrevet 12 timer siden #31 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men TS ba da aldri om gavetips?? Anonymkode: 88dc6...ba2 Å herregud, det var kun et tips, et eksempel,samme hva ts, velger å kjøpe ,poenget var at ts slapp å gi så mange gaver til familien da ts får få gaver selv, slik at det blir mer rettferdig. Ikke rettferdig at en gir masse og få lite igjen, noe som irriterte ts, derfor foreslo jeg gavereduksjon som å gi fellesgave. Så ga jeg bare et eksempel på hva hun kunne kjøpe til de. Skjønte du virkelig ikke det?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #32 Del Skrevet 12 timer siden Jeg er i samme situasjon som TS, så føler med deg. Jeg er også ufrivillig barnløs og vil alltid være det. Familien min er ekstremt opptatt av at det er kun barn som er viktig i julen. Jeg blir ikke en gang invitert på julegrøt fordi det liksom er barnas greie. Anonymkode: d0bbd...f4f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #33 Del Skrevet 11 timer siden fugl fønix skrev (45 minutter siden): Å herregud, det var kun et tips, et eksempel,samme hva ts, velger å kjøpe ,poenget var at ts slapp å gi så mange gaver til familien da ts får få gaver selv, slik at det blir mer rettferdig. Ikke rettferdig at en gir masse og få lite igjen, noe som irriterte ts, derfor foreslo jeg gavereduksjon som å gi fellesgave. Så ga jeg bare et eksempel på hva hun kunne kjøpe til de. Skjønte du virkelig ikke det?? Det var jo ikke det som var TS sitt problem.. 🙄 Anonymkode: 88dc6...ba2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fugl fønix Skrevet 11 timer siden #34 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det var jo ikke det som var TS sitt problem.. 🙄 Anonymkode: 88dc6...ba2 Oj, tydelig at du misforsto både mine innlegg og ts sitt innlegg. 🙄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #35 Del Skrevet 11 timer siden Vi er frivillig barnløse, og etter hvert så gamle at barn uansett ikke er aktuelt. Ett av mine søsken har ett barn, ellers er vi bare voksne. Vi kjøper gaver til de voksne, ikke bare til barnet. I mannens familie har alle hans søsken i gjennomsnitt 3 barn hver. Og der har de som har barn bestemt at det bare skal gis gaver til barna, og bare til barna er konfirmert. De fleste "barna" i den familien er nå voksne, og vi gir gaver til deres barn (våre grandnieser og -nevøer). Men her har det skjedd noe merkelig. Vi fikk aldri noe fra mannens søsken selv om vi kjøpte gaver for tusenvis av kroner til deres barn. Men våre nieser og nevøer kommer med vin, konfekt og blomster til oss til jul, takker for gaver på vegne av de barna som er for små til å takke selv, passer på at de større barna takker osv. Så det er håp for de kommende generasjoner 🙂 Anonymkode: cda7d...0ef 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #36 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg skjønner godt at det ble litt vondt. Jeg har en barnløs bror, han får gaver fra både oss søsken og fra våre foreldre. Men han gir ikke til oss søsken som har fått barn- kun til barna våres. Jeg tror det er ganske vanlig å gjøre det sånn, slik også andre nevner? Det blir litt feil at noen bare skal gi og gi, men ikke få noe tilbake❤️ Anonymkode: 7e20c...ad0 Vi gjør også sånn. Der det er barn, så gir man til barna ikke foreldre. Der det er barnløs onkel, så får han fra nieser og nevøer (men ikke dorullnisser, vi kjøper en ordentlig gave) Anonymkode: c4f53...fc8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #37 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tror jeg hadde sendt ut en felles melding til alle rett over nyttår: "Tar dette nå da mange kjøper julegaver gjennom hele året. Vi har nå blitt en familie med mange nye tilskudd og gavekjøp har blitt en stor kostnad. Så til neste jul trenger ingen å kjøpe gave til oss da vi ikke kommer til å delta på gaveutvekslingen. Vi kommer kun for det sosiale og julekosen og vil kun bytte gave oss to imellom. Nyttårsklemmer fra Ola og Kari" Anonymkode: 9cc0f...7f4 Mulig jeg misforstår, men det er ingne som kjøper gave til oss uansett, så jeg tror ikke en slik melding vil ha noe si? Ts Anonymkode: 14875...f79 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #38 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Mulig jeg misforstår, men det er ingne som kjøper gave til oss uansett, så jeg tror ikke en slik melding vil ha noe si? Ts Anonymkode: 14875...f79 Og det er meningen med meldingen, å folk til å stoppe og tenke litt. At ingen kjøper jo til dere... Samtidig får dere sakt at fra neste år kjøper dere kun til hverandre, du og mannen din, ikke til hele flokken av andre sine barn. Anonymkode: 9cc0f...7f4 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #39 Del Skrevet 11 timer siden Jeg har flere søsken der samme regel har vært; barna får, ikke vi voksne i mellom. Men unntaket er en bror og hans samboer, for de er barnløse (ufrivillig) og derfor får de gaver, selv om de er voksne. Skulle de sitte helt uten gaver da, bare måtte gi uten å få noe tilbake, bare fordi de er barnløse? Nei det er ikke rettferdig. Så ja, de barnløse voksne får. Men de voksne som har barn, der er det kun barna som får gaver. Synes dere burde ta det opp, at det blir urettferdig at dere kun gir og aldri får julegaver i retur. Anonymkode: bdc3f...3b6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 46 minutter siden #40 Del Skrevet 46 minutter siden Litt vanskelig det der. For de vil sikkert se på deres som kravstore og sutrete om dere tar det opp. Men jeg er enig med dere. Det er rart. Jeg ville fra nå av gitt betydelig mindre summer. De gir færre gaver sannsynligvis da det koster og det kan bli overdådig. Dere kan gjøre det samme. Barn trenger ikke dyre gaver! Anonymkode: 45ffa...943 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå