Gå til innhold

Barnløst par med mange søsken med barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi er et (ufrivillig) barløst par, som har en del søsken på hver side som har barn. Det har blitt en "regel" nå om at det er kun barna som skal få gaver, og ikke vi voksne søsken.

Det er jo egentlig greit, men siden vi ikke har barn så blir det kun til at vi gir, og ikke får. I år ble det veldig tydelig da de eneste gavene vi fikk var en fra hverandre, mens vi ga til mange tusen til alle andre:  alle barn, pluss foreldre som får fra alle barna (vi søskene) pluss barnebarna. Jeg og mannen hadde en pakke hver som vi da hadde gitt til hverandre, mens det var helt gavebonansa for resten av familien. Det ble rett og slett litt trist syns jeg. 

Hva tenker dere? 

Anonymkode: 14875...f79

• Hjerte 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg var den første til å få tre barn og i mange år var det kun mine barn. I de årene så ga jeg alltid til de voksne og sa at vi voksne trenger ikke gave siden de handler til ungene. Mente selvfølgelig vi som er foreldre til ungene. Etterhvert fikk de andre også barn og da sluttet vi å gi til de voksne, kun til barna. 

Anonymkode: 4f577...94d

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er yngst i min søskenflokk, og mine eldre søsken hadde barn lenge før jeg. Da ga jeg til deres barn, og de til meg. Da jeg fikk barn selv gir de til barnet mitt, og ikke til meg lenger. I år ga vi søskengaver også, men det har ikke vært standarden. 

Anonymkode: b009d...aca

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi er et frivillig barnløst par og vi er enig om å ikke gi gaver til hverandre og våre søsken. Mine to yngste tantebarn fikk penger på vipps. Eldste fikk ikke noe, men barnet hans (min grandtantebarn) fikk penger på sin sparekonto. Hva samboeren har gitt til sine grandonkelbarn, har jeg ingen oversikt over. Det er hans sak.

Anonymkode: 7d762...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig i at det er smakløst, og dårlige sosiale antenner fra søsknene dine. Jeg er også siste barnløse i søskenflokken, men får likevel gave selv om jeg ikke gir til de voksne søsknene mine. Det setter jeg pris på. Gir likevel mye mer i gaver til tantebarna enn hva jeg får tilbake. Men hyggelig at de tenker på meg.

Anonymkode: 1f3fe...495

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg var den første til å få tre barn og i mange år var det kun mine barn. I de årene så ga jeg alltid til de voksne og sa at vi voksne trenger ikke gave siden de handler til ungene. Mente selvfølgelig vi som er foreldre til ungene. Etterhvert fikk de andre også barn og da sluttet vi å gi til de voksne, kun til barna. 

Vi gjør det også sånn. Vi har mange barn, søsteren min ingen. De gir gave til barna våre, og får gave fra barna våre/oss. Vi som er foreldre får ikke.

Vi gir ellers ikke gave mellom voksne, men når fort bruker en tusenlapp og mer på våre barn skal de selvsagt ha noe tilbake!

Anonymkode: b7043...217

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er yngst i min søskenflokk, og mine eldre søsken hadde barn lenge før jeg. Da ga jeg til deres barn, og de til meg. Da jeg fikk barn selv gir de til barnet mitt, og ikke til meg lenger. I år ga vi søskengaver også, men det har ikke vært standarden. 

Anonymkode: b009d...aca

Ja, det ville kanskje vært litt mer lik fordeling - selv om det føles teit og barnslig å snakke om det, men i år ble der veldig synlig at vi ikke får noen ting, men bare gir, og det følels ikke helt greit det heller, selv om det kanskje er en typ barnslig følelse som slår inn? 😕

Kan jo legge til at selve feiringen var hos oss, og at vi da står for 80 % av maten pluss vertskap. 

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjente selv jeg fikk klump i halsen av innlegget ditt ❤️ Jeg er frivillig barnløs men her gir vi søskene til hverandre. Barna jeg er tante til er over 18 og de gir jeg ikke til lengre (har aldri fått en gave fra de utenom dorullnisser nårde gjekki barnehagen, men det er helt greit). Men vi voksne gir til hverandre enda og samme med mannen sin familie. Jeg synes slike historier som din er ganske urett. Hvis en absolutt skal gå vekk i fra å gi voksne gaver og bare barna skal prioriteres så synes jeg det bør være slik at de som ikke har barn bør få gaver, hvis ikke blir det jo som du sier at en gir og gir og gir og får aldri noe tilbake og det er virkelig ikke ok. Det gir en kjip,  vond og sår følelse. Det er rart at de øvrige familiemedlemene ikke ser det selv. 

Anonymkode: aeefc...13f

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kjente selv jeg fikk klump i halsen av innlegget ditt ❤️ Jeg er frivillig barnløs men her gir vi søskene til hverandre. Barna jeg er tante til er over 18 og de gir jeg ikke til lengre (har aldri fått en gave fra de utenom dorullnisser nårde gjekki barnehagen, men det er helt greit). Men vi voksne gir til hverandre enda og samme med mannen sin familie. Jeg synes slike historier som din er ganske urett. Hvis en absolutt skal gå vekk i fra å gi voksne gaver og bare barna skal prioriteres så synes jeg det bør være slik at de som ikke har barn bør få gaver, hvis ikke blir det jo som du sier at en gir og gir og gir og får aldri noe tilbake og det er virkelig ikke ok. Det gir en kjip,  vond og sår følelse. Det er rart at de øvrige familiemedlemene ikke ser det selv. 

Anonymkode: aeefc...13f

Tusen takk for dette svaret ❤ følt at jeg er smålig og barnslig, og det er da godt å få et lite svar på at følelsene jeg sitter med ikke er så fare off 🙏

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner godt at det ble litt vondt. Jeg har en barnløs bror, han får gaver fra både oss søsken og fra våre foreldre. Men han gir ikke til oss søsken som har fått barn- kun til barna våres. Jeg tror det er ganske vanlig å gjøre det sånn, slik også andre nevner?

Det blir litt feil at noen bare skal gi og gi, men ikke få noe tilbake❤️

Anonymkode: 7e20c...ad0

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi er et (ufrivillig) barløst par, som har en del søsken på hver side som har barn. Det har blitt en "regel" nå om at det er kun barna som skal få gaver, og ikke vi voksne søsken.

Det er jo egentlig greit, men siden vi ikke har barn så blir det kun til at vi gir, og ikke får. I år ble det veldig tydelig da de eneste gavene vi fikk var en fra hverandre, mens vi ga til mange tusen til alle andre:  alle barn, pluss foreldre som får fra alle barna (vi søskene) pluss barnebarna. Jeg og mannen hadde en pakke hver som vi da hadde gitt til hverandre, mens det var helt gavebonansa for resten av familien. Det ble rett og slett litt trist syns jeg. 

Hva tenker dere? 

Jeg synes det er helt utrolig at voksne mennesker kan være så korttenkte som deres søsken, men tror dessverre det er ganske vanlig. Jeg synes og det er helt forkastelig at folk som lager denne regelen, synes det er greitt å lære sine barn opp til å få uten å gi. 

I svigerfamilien har de sluttet å gi mellom voksne, men barna får. I forhold til den barnløse onkelen løser vi på vår side det på den måten at han får en ordentlig gave fra våre barn. Dvs tidligere, da vi voksne ga hverandre, så ga barna noen småting de hadde laget selv, men det var mest som en øvelse i å gi. Men da vi sluttet med gaver mellom de voksne, gikk vi over til å gi ham ordentlig gave fra barna, dvs noen som han faktisk blir glad for, og ikke bare noe vi gir for at barna skal lære å gi. Men jeg registrerer at den tredje brorens barn ikke gir noe til den barnløse onkelen.

Anonymkode: 991ca...f4a

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes ikke det er noe rart at du synes dette er trist. I min familie er det bare jeg som har barn, men vi gir alle gaver til hverandre - søsknene mine får gaver fra både barnet mitt og meg.

Om jeg skal være ærlig hadde jeg syntes det var litt kjedelig å ikke få gaver selv, selv om jeg har barn som får. Det er vel ikke lov å si, men sånn er det nå. 🙈

Anonymkode: b3a49...14c

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg synes ikke det er noe rart at du synes dette er trist. I min familie er det bare jeg som har barn, men vi gir alle gaver til hverandre - søsknene mine får gaver fra både barnet mitt og meg.

Om jeg skal være ærlig hadde jeg syntes det var litt kjedelig å ikke få gaver selv, selv om jeg har barn som får. Det er vel ikke lov å si, men sånn er det nå. 🙈

Anonymkode: b3a49...14c

Jeg er helt enig med deg. Vi har sluttet helt med gaver mellom voksne i mannens familie, mens fra min familie får jeg fremdeles fra min far og en tante. Men de gir penger eller gavekort, og det er likt hvert år. Så den eneste gaven jeg får som har et overraskelsesmoment, og som faktisk gir litt julestemning, er gaven fra mine barn. Jeg synes det er ganske kjedelig at det er sånn. Jeg trenger ikke gull og diamanter liksom, men det hadde vært hyggelig om noen ga meg en bok eller en håndkrem på julaften.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Ts, kan jeg komme med et tips? Hvis jeg var deg ville jeg ha skrevet et julekort med navnene til alle nieser og nevøer dere har, lagt den oppå fellesgave til dem alle. For eksempel et brettspill eller et stort puslespill til ca 700kr.- Som de kan spille/pusle med sammen, gøy og sosialt 😊. Og drar du en uke før påskeferien eller en uke før høstferien får du 40% avslag på gaven. Bokhandlerene har tilbud på sånne ting da. Da sparer du jo både tid og penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere som ikke har barn, bør få gavene selv. Iallefall en liten oppmerksomhet ♥️

Anonymkode: c5434...e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg synes det er helt utrolig at voksne mennesker kan være så korttenkte som deres søsken, men tror dessverre det er ganske vanlig. Jeg synes og det er helt forkastelig at folk som lager denne regelen, synes det er greitt å lære sine barn opp til å få uten å gi. 

Helt enig, noen er virkelig tankeløse. Og det er gjerne de som får i overflod av gaver til seg selv og sine barn. Barnløse slektninger havner i en skvis, de kan jo la være å kjøpe til barn også, men da blir de sett på som kjipe. Men spesielt enig er jeg i det at barn må lære å gi, det er jo en stor del av moroa med jul å velge ut gaver. 

Anonymkode: 6a4c4...cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
fugl fønix skrev (16 minutter siden):

Hei Ts, kan jeg komme med et tips? Hvis jeg var deg ville jeg ha skrevet et julekort med navnene til alle nieser og nevøer dere har, lagt den oppå fellesgave til dem alle. For eksempel et brettspill eller et stort puslespill til ca 700kr.- Som de kan spille/pusle med sammen, gøy og sosialt 😊. Og drar du en uke før påskeferien eller en uke før høstferien får du 40% avslag på gaven. Bokhandlerene har tilbud på sånne ting da. Da sparer du jo både tid og penger.

Jeg skjønner ikke hvordan dette er relatert til problemstillingen. TS spør da ikke om gaveideer.

Anonymkode: 2ca7a...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da være lov å si noe om? Dere skal ikke bare gi og gi, uten å få? Ta det opp! En hver fornuftig søskenflokk vil da være enige!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville sagt at barna ikke får lenger, siden dere ikke får noe

Anonymkode: 4c454...74a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...