AnonymBruker Skrevet i går, 05:05 #121 Del Skrevet i går, 05:05 Even Tuell skrev (4 timer siden): Hvor mange promille man har, har aldri vært relevant for å bedømme hvordan folk endrer seg når de har drukket. Vi har alle en venn som klarer å drikke en helflaske alene og fremdeles være stødig i gangen. Vi har også den vennens om blir helt bavian av å lukte på korken til en Claustaler. Øst-europeiske lastebilsjåfører blir stoppet med 5, 6 eller 7 i promille. De klarer røfly å holde et vogntog på veien med den mengden alkohol i kroppen som ville tatt livet av oss vanlige ... to ganger. Dette handler ikke om tall og beregninger. Det handler om å respektere kjærestens ønske om lavt alkohol-konsum, bli satt pris på framfor ei flaske øl og ikke minst at det er viktigst å være sammen og ha det hyggelig på julaften enn å drekka. Det handler om å velge kjæresten foran øl og alkohol. De uttrykkene folk her gir rundt behovet for alkohol "for å kunne slappe av" og "for å nyte jula" høres svært usunt for meg. Det er nesten som at man må ha alkohol for å kunne ha en fin jul. Om ikke det er tekstbok-definisjonen av et alkohol-problem så vet ikke jeg. ... og som kjæreste stiller TS svært svakt. Patetisk og ynkelig når flaska, øl og drekking med svigers er viktigere enn å ha det koselig med kjæresten. Hva pokker har han en kjæreste for egentlig? Hadde det ikke vært enklere for han å bli sammen med ei kasse Ringnes? Kan TS på samme måte nekte dama å bruke Instagram? Å be henne kutte ut en venninne han ikke liker? Pålegge henne å ha langt hår, å spise fisk og å sykle på jobb? Ett sted må grensen for kontroll gå. Å ta imot øl servert av svigers og nippe slik at man fremdeles lovlig kan kjøre bil er for de fleste innafor. Jeg forstår at noen har psykiske problemer, har vokst opp med alkoholiserte foreldre ellet lignende, men da må vi først anerkjenne at det er den «skadde» parten som er problemet. Så kan TS finne ut hva som er en rimelig vei videre. Anonymkode: 85a0b...e25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 05:16 #122 Del Skrevet i går, 05:16 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Men hvorfor skal man takke nei? For å unngå at ei kontrollerende og manipulerende kvinne ikke skal blir gretten allerede etter en øl? Anonymkode: 52d6b...b78 Fordi man har valgt å være sammen med noen som ikke liker rus. Da får man enten respektere det, eller finne seg noen andre. Anonymkode: f45cb...ee3 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 05:57 #123 Del Skrevet i går, 05:57 Komisk at så mange må tviholde på alkoholen sin, og kaller damer for hysteriske og kontrollerende hvis de ikke "får ta seg en øl på julaften". Det er bittelitt patetisk at den alkoholen skal trigge så mye forsvar og at den er så viktig at man ikke kan vise litt hensyn kun denne dagen. Skjønner dere ikke selv ut ifra hvordan dere reagerer her, at det blir et problem for partnerne deres, når ølen går foran en trivelig julekveld for alle, og ikke kun for dere selv? Tenk, det går faktisk an å kose seg uten øl også. Anonymkode: 394d5...168 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:15 #124 Del Skrevet i går, 06:15 AnonymBruker skrev (På 25.12.2024 den 23.41): Hei, Dama jeg er sammen med nå klager over at jeg oppfører meg rart og annerledes hver gang jeg drikker alkohol. Alle eksene mine derimot har tidligere sagt at det er så merkelig med meg fordi uansett for hvor mye jeg drikker oppfører jeg meg alt for normalt, som om jeg ikke har drukket. Har nå feiret jul med min nye svigerfamilie, og igjen har dama laget et stort nummer over at jeg er full og drikker for mye allerede etter første øllen. I går på julaften havnet hun i krangel med sin familie allerede klokken 8 fordi hun mente jeg var for full (De serverte alkoholen ca fra klokken 4, og jeg hadde drukke 2 øl og halveis ferdig med 3 klokken 8). Hennes familie mente jeg ikke hadde gjort eller sagt noe galt, og det endte med at jeg satt med hennes familie i stuen og pratet resten av julaften mens hun lå på soverommet. Vil bare ha ett second opinion her. Er det meg eller henne som har gjort noe galt her? Anonymkode: bfa68...0b2 Verdens verste kjæreste. Hvorfor i huleste sitter du å drikker med foreldrene hennes mens hun ligger på rommet? Må du virkelig drikke på julaften? Hun var klar på at hun ikke likte det og du burde satt fra deg glasset og gått inn på rommet og pratet med henne. Anonymkode: 57c77...89e 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #125 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (12 timer siden): Komisk at så mange må tviholde på alkoholen sin, og kaller damer for hysteriske og kontrollerende hvis de ikke "får ta seg en øl på julaften". Det er bittelitt patetisk at den alkoholen skal trigge så mye forsvar og at den er så viktig at man ikke kan vise litt hensyn kun denne dagen. Skjønner dere ikke selv ut ifra hvordan dere reagerer her, at det blir et problem for partnerne deres, når ølen går foran en trivelig julekveld for alle, og ikke kun for dere selv? Tenk, det går faktisk an å kose seg uten øl også. Anonymkode: 394d5...168 Synes du ikke at det er bittelitt patetisk å lage en scene ut av et svært moderat inntak av et fullt lovlig rusmiddel? Når behovet for å mikro-manage kjæresten går over det å ha kjæreste, skjønner ikke dama at dette er et rødt flagg? Anonymkode: 85a0b...e25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #126 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Synes du ikke at det er bittelitt patetisk å lage en scene ut av et svært moderat inntak av et fullt lovlig rusmiddel? Når behovet for å mikro-manage kjæresten går over det å ha kjæreste, skjønner ikke dama at dette er et rødt flagg? Anonymkode: 85a0b...e25 Nei, jeg synes derimot det er barnslig å likevel måtte ha den ølen når noen andre rundt sier at han oppfører seg annerledes og rart som ruspåvirket. Og i tillegg skylder han på at "alle andre har jo ikke hatt et problem". So? Han er ikke sammen med dem mer. Hva de har sagt, spiller ingen rolle. Det er snakk om én dag, og en ganske viktig dag i tillegg. Og så lar han henne bare ligge på soverommet lei seg mens han selv skal sitte med familien hennes i stede for å snakke med henne. Håper hun innser at han ikke er en god match. En sånn respektløs mann hadde ikke jeg giddet, hvert fall. Men, alt for ølen tydeligvis. Den kommer først! Anonymkode: 394d5...168 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Even Tuell Skrevet 12 timer siden #127 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Synes du ikke at det er bittelitt patetisk å lage en scene ut av et svært moderat inntak av et fullt lovlig rusmiddel? Når behovet for å mikro-manage kjæresten går over det å ha kjæreste, skjønner ikke dama at dette er et rødt flagg? Anonymkode: 85a0b...e25 Synes du ikke det er bittelitt patetisk å bare måtte drekka øl til tross for et helt legitimt ønske om å ikke ruse seg på julaften? Når behovet for alkohol går over det å ha kjæreste, skjønner ikke fyren at dette er et rødt flagg? Se dette virker begge veier 🙂 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Even Tuell Skrevet 12 timer siden #128 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (15 timer siden): Kan TS på samme måte nekte dama å bruke Instagram? Å be henne kutte ut en venninne han ikke liker? Pålegge henne å ha langt hår, å spise fisk og å sykle på jobb? Ett sted må grensen for kontroll gå. Å ta imot øl servert av svigers og nippe slik at man fremdeles lovlig kan kjøre bil er for de fleste innafor. Jeg forstår at noen har psykiske problemer, har vokst opp med alkoholiserte foreldre ellet lignende, men da må vi først anerkjenne at det er den «skadde» parten som er problemet. Så kan TS finne ut hva som er en rimelig vei videre. Anonymkode: 85a0b...e25 Hvis Instagram-bruken går ut over forholdet? Ja Hvis venninna får fram det verste i henne? Ja Hvis partner er svært opptatt av kosthold og sunn kropp? Ja (Motsatsen er selvsagt at den andre nekter ... unstoppable force vs immovable object. Noe må gå ... og som regel er det forholde) Igjen, det handler ikke om hvorvidt man er kjørbar eller ikke. TS' partner synes han endrer seg til det negative når han drikker... og tydeligvis også når han drikker lite. Han har selv glødende tro på egen tåleevne for alkohol, men så han er tydeligvis ikke så god som han tror når folk rundt han plukker opp endringen i oppførsel. TS egen oppfatning av eget rusnivå er absolutt ikke noe å stole på. Ingen som er beruset klarer å bedømme egen rus særlig nøyaktig. Men alt dette er ved siden av punktet; TS vet partners syn på rus. Han vet at hun ønsker ham edru på julaften. Dette er ingen nyhet ... likevel velger han å drikke. Og ikke bare ta i mot en høflighetsdrink av svigers... nei han er innpå 3 flaska og det vil sannsynligvis bli flere i løpet av kvelden. Han velger rett ut å alkoholen framfor partner. Han setter sitt ønske om å drekka øl på julaften høyere enn kjæresten. <-- DER. DER har du hele problemet. Alt annet er egentlig uvesentlig. Uavhengig av hvor rimelig eller urimelig noen mener situasjonen er... det å bevisst ignorere partners ønsker er ikke bra (... om man ønsker å beholde forholdet). TS passer nok bedre med noen som har et annet syn på alkohol og rus. Alkohol er tydeligvis veldig viktig for han (og det er helt fair det. Det er et verdivalg som vi andre må respektere), og da passer det svært dårlig å være sammen med ei som ikke har sansen for alkohol og rus. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #129 Del Skrevet 11 timer siden Even Tuell skrev (28 minutter siden): Synes du ikke det er bittelitt patetisk å bare måtte drekka øl til tross for et helt legitimt ønske om å ikke ruse seg på julaften? Når behovet for alkohol går over det å ha kjæreste, skjønner ikke fyren at dette er et rødt flagg? Se dette virker begge veier 🙂 Even Tuell skrev (12 minutter siden): Hvis Instagram-bruken går ut over forholdet? Ja Hvis venninna får fram det verste i henne? Ja Hvis partner er svært opptatt av kosthold og sunn kropp? Ja (Motsatsen er selvsagt at den andre nekter ... unstoppable force vs immovable object. Noe må gå ... og som regel er det forholde) Igjen, det handler ikke om hvorvidt man er kjørbar eller ikke. TS' partner synes han endrer seg til det negative når han drikker... og tydeligvis også når han drikker lite. Han har selv glødende tro på egen tåleevne for alkohol, men så han er tydeligvis ikke så god som han tror når folk rundt han plukker opp endringen i oppførsel. TS egen oppfatning av eget rusnivå er absolutt ikke noe å stole på. Ingen som er beruset klarer å bedømme egen rus særlig nøyaktig. Men alt dette er ved siden av punktet; TS vet partners syn på rus. Han vet at hun ønsker ham edru på julaften. Dette er ingen nyhet ... likevel velger han å drikke. Og ikke bare ta i mot en høflighetsdrink av svigers... nei han er innpå 3 flaska og det vil sannsynligvis bli flere i løpet av kvelden. Han velger rett ut å alkoholen framfor partner. Han setter sitt ønske om å drekka øl på julaften høyere enn kjæresten. <-- DER. DER har du hele problemet. Alt annet er egentlig uvesentlig. Uavhengig av hvor rimelig eller urimelig noen mener situasjonen er... det å bevisst ignorere partners ønsker er ikke bra (... om man ønsker å beholde forholdet). TS passer nok bedre med noen som har et annet syn på alkohol og rus. Alkohol er tydeligvis veldig viktig for han (og det er helt fair det. Det er et verdivalg som vi andre må respektere), og da passer det svært dårlig å være sammen med ei som ikke har sansen for alkohol og rus. Nemlig! Anonymkode: 394d5...168 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #130 Del Skrevet 11 timer siden Du lager drama selv og da, ts. Greit nok at dama di tilter selv når du drikker lite, men det visste du jo. Du visste det etter første ølen og, for da ble hun sur, men du fortsatte bare. Så jo, du har selv skyld i dette du også. Hadde jeg hatt en sånn kjæreste så hadde jeg a) sørget for å vite hvorfor, om grunnen var forståelig eller om hun bare var vanskelig, b) blitt oppgitt over sinnet, ja, men sørget for å ikke fortsette å gjøre noe jeg visste provoserte på selveste julaften og hjemme hos henne, c) hadde jeg gjort som deg og bidratt til å dramatisere julaften, hadde jeg i det minste prata med kjæresten min, i stedet for å la henne ligge alene på et rom mens jeg snakket med foreldrene hennes. Anonymkode: c8f66...3a1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå