Gå til innhold

Hvor skal jeg bo?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvor skal jeg bo? Hva er fordeler og ulemper ved å bo ett sted kontra ett annet sted? Jeg har flytta så mye at jeg ikke kommer fra noen sted. Ikke har familie eller venner heller. Hva er fordeler med å bo på Østlandet kontra Sørlandet? Landlig eller midt i mellom eller liten by eller stor by? Innlandet eller ved kysten? Hvor? Jobber heller ikke så jeg aner virkelig ikke noe som helst. Jeg vet ikke hva eller hvor jeg trives fordi har ikke trives før heller. Hus eller rekkehus eller blokk? Jeg har ingen hobbyer.

Anonymkode: 0eea1...59a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Om du ikke har tilknytning noen steder?! Ingen besteforeldre eller søskenbarn? Velg stedet hvor du trives best , får en jobb og det er rimelige boliger. Finnmark om du liker åpne landskap å vinter, sørlandet har mildere klima med nærhet til kontinentet er viktig. 

Anonymkode: 73b10...481

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du ikke har tilknytning til noen steder eller har mennesker eller jobb som drar deg i noen retning, så tenker jeg at du bør velge ut i fra preferanser mtp hva du liker. 

Det virker vel egentlig som du trenger en hel del veiledning og kanskje terapi i forhold til at du aldri klarer trives og ha det bra noe sted. 

Hvis du ikke jobber så har du sikkert begrenset inntekt. Økonomi vil jo da åpenbart være veldig viktig kriterie for hvor du kan bosette deg. Liker du å ha mennesker rundt deg og tåler å høre lyder av folk som lever, så er jo blokk fint. Vil du ha mer plass, men fortsatt ha folk rundt deg, så er rekkehus fint. Er du en einstøing som ikke kommer godt overens med folk, så er hus fint. 

Innlandet blir veldig kaldt om vinteren og ofte mye snø. Om sommeren kan det bli klamt, og visse steder er utsatt for flom. 

Østlandet er stort, veldig stort. Det innebefatter alt fra Larvik til Elverum som er store kontraster og langt fra hverandre. Du må finne ut hva som er viktig for deg:

1. Nærhet til godt utvalg servicetilbud og butikker.
2. Må du ha bil eller er det godt tilbud med kollektiv
3. Liker du best sjø eller skog
4. Hva er budsjettet ditt for å leie/eie bolig
5. Liker du å reise og trenger flyplass innen noenlunde avstand
6. Legevakt/sykehus/godt utvalg av fysioterapi, terapeuter, m.m i nærhet
7. Ønsker du å ha dyr
9. Er klimaet viktig for deg. Liker du mye snø og lange vintere, eller liker du tidlig vår og lengre sommer. 
10. Ønsker du å bo et sted hvor du kan gjemme deg litt i folkemassen, eller går det greit å bo et sted hvor alle vet hvem du er
11. Ønsker du å bo et sted hvor det er lett å bli kjent med folk, eller vil du være alene. 

Altså, det er mange ting du kan spørre deg selv om. 

Anonymkode: dabca...8d3

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hvor skal jeg bo? Hva er fordeler og ulemper ved å bo ett sted kontra ett annet sted? 

Oslo = best klima (lite regn og grei temperatur), men alt for dyrt for fattige folk, og veldig mange/bare innvandrere i billige områder.

Kristiansand = brukbart klima, billig å bo, mange kristne folk relativt sett. 

Bergen = for mye regn, noe høyt kostnadsnivå, vet ikke mye om kulturen men er nordmenn i det minste.

Trondheim = litt kaldt og en del regn, noe høyt kostnadsnivå, kultur preget av at studenter dominerer (på godt og vondt)

Bodø = kaldt, vet ikke så mye mer enn det

Personlig om jeg skulle velge fritt, ville jeg gått for Kristiansand (når en ikke jobber/ikke skal jobbe i fremtiden, jobbtilbudet er ganske begrenset der). Men, du bør nesten vurder det selv basert på hva du liker....

Anonymkode: 20610...360

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei ts, jeg er litt i samme båt som deg☺️Er ufør og står sånn sett fritt. Jeg vil slå et slag for nærhet til sykehus og nødvendige behandlere. Jeg ønsker å være anonym i en blokk, men samtidig ikke midt i en støyende by. Har kikket litt på finn, og synes Grimstad og Kristiansand ser interessant ut. Men ønsker å kunne besøke gamle foreldre i Bergen 4-5 ganger i året, uten heldagsreise🤔Jeg kunne tenkt meg å bodd et sted med greit klima, mulighet for å dra på forelesinger/foredrag/bibliotek/teater, sånn sett er UIA av en viss interesse. Prismessig er Grimstad innenfor mitt budsjett, men jeg har jo aldri vært der😳Teller på fingrene om jeg skal fortsette å leie 28m2(Oslo) til 13500kr, eller bruke EK som har tatt meg 20 år😅og ta sjansen å flytte! Har venner, behandlere og masse bra ting her jeg bor, så er bekymret for å bare dra. Men er heller ikke fristende å sitte som 60-åring i en leid hybel som koster 80% av pensjonen🤪For å sette det litt på spissen. Sett at jeg fremdeles lever(er 50 år).

Anonymkode: dcd19...d7e

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvor skal jeg bo? Hva er fordeler og ulemper ved å bo ett sted kontra ett annet sted? Jeg har flytta så mye at jeg ikke kommer fra noen sted. Ikke har familie eller venner heller. Hva er fordeler med å bo på Østlandet kontra Sørlandet? Landlig eller midt i mellom eller liten by eller stor by? Innlandet eller ved kysten? Hvor? Jobber heller ikke så jeg aner virkelig ikke noe som helst. Jeg vet ikke hva eller hvor jeg trives fordi har ikke trives før heller. Hus eller rekkehus eller blokk? Jeg har ingen hobbyer.

Ingen hobbyer? 
Men kva brukar du dagane dine til? 

Anonymkode: f3004...d50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det kommer an på hva som er viktigst for deg. 

Skulle jeg ha flyttet til en annen kant av landet nå, er det klimaet som hadde vært aller viktigst. Jeg har heller ikke noe ønske om å bo i blokk eller rekkehus eller enebolig tett i tett med andre. Jeg har heller ingen interesse av bibliotek eller teater, men liker å gå tur på fjell og i skog. Må også ha nærhet til havet. På denne måten er det lett å utelukke veldig mange steder. 

Anonymkode: 08217...a44

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Liker minst mulig snø og best klima. Er det da best å bo i nærheten av Oslo eller i nærheten av Kristiansand da? Liker å bade om sommeren og å gå i skogen. Blir ikke innlandet men tenkte bare på pris da. Vil bo alene. Har bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kommer an på hva som er viktigst for deg. 

Skulle jeg ha flyttet til en annen kant av landet nå, er det klimaet som hadde vært aller viktigst. Jeg har heller ikke noe ønske om å bo i blokk eller rekkehus eller enebolig tett i tett med andre. Jeg har heller ingen interesse av bibliotek eller teater, men liker å gå tur på fjell og i skog. Må også ha nærhet til havet. På denne måten er det lett å utelukke veldig mange steder. 

Anonymkode: 08217...a44

Hvor ville du bodd da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis ts er syk og ufør, så er det mulig dagene ligner på mine: 3-4 t i snitt for dagen går til div helseoppfølging. Så går det tid til handling, husarbeid, matlaging, div off.søknader, trffe litt venner osv. Med 0 i restarbeidsevne og et vindu på ca 5 t dagen man holder seg oppe er det begrenset med hvor mye man kan”fylle dagene med”😊

Anonymkode: dcd19...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det ikke veldig dyrt å bo i nærheten av havet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Liker minst mulig snø og best klima. Er det da best å bo i nærheten av Oslo eller i nærheten av Kristiansand da? Liker å bade om sommeren og å gå i skogen. Blir ikke innlandet men tenkte bare på pris da. Vil bo alene. Har bil.

Lindesnes? 

Anonymkode: 5d03e...870

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Lindesnes? 

Anonymkode: 5d03e...870

Kysten mellom Lindesnes og Kristiansand har rimelige boliger nært sjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hva med Halden, Fredrikstad, Moss, og steder nedover østfold?

Der er det lite snø, masse bademuligheter, og ikke minst kort til sverige for handling. Det er enkelt komme seg til Oslo for kulturelle ting, eller fly.

Anonymkode: f87dd...4c6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Når du verken har venner, jobb eller hobbyer så ville jeg valgt meg et sted der boligprisene er lavere, nærhet til naturen og som har et greit nok utvalg av butikker. Tror jeg hadde landet på Finnmark :)

Trenger du nærhet til sykehus og god helsehjelp er kanskje ikke Finnmark et godt alternativ. Da ville jeg valgt meg et lite sted på Helgeland eller i Trøndelag. Vestlandet er også fint, men i likhet med Finnmark sliter mange mindre steder med lang reisevei til sykehus og helsehjelp

Anonymkode: 636cc...8a4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=374273976&ci=27

Hiv på en million i oppussing, så har du en flott bolig nær sjøen for under 3 millioner.

Tvangssalg. Ville styrt unna. Kan være MANGE skjulte feil og mangler der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tvangssalg. Ville styrt unna. Kan være MANGE skjulte feil og mangler der

Enig. I tillegg er det ikke akkurat et veldig bra strøk. 

Anonymkode: 9a940...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...