Gå til innhold

Plutselig alene mor med 2 barn

Lislangel

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg har ett spørsmål, jeg mistet min samboer 14 des brått og uventet. Vi har vært samboere i 15 år og har 2 barn sammen. 

Han eide en gård uten dyr som jeg står som medlåntaker på men ikke medeier. Vet jeg skulle ha krevd noen prosent eierskap mens han levde, noe jeg maste om men han hadde dårlig erfaring med det pga sin barndom. 

Mine spørsmål er:

Burde jeg sitte i skifte eller uskifte? Hvordan gjøres dette? 

Han betalte alt av regninger til hus osv, hva MÅ jeg regne med å betale for? 

Siden vi har/hadde 2 stk mindreårige felles barn, hvordan blir det med evt verge? Eldste skal arve/kjøpe gården når den tid kommer da det er odel. 

Kjenner dette er veldig mye og vanskelig å sette seg inn i. Hvertfall nå i denne høytiden og når det ikke er så lenge siden han døde. 

Endret av Lislangel
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dette er en veldig krevende situasjon, og det er forståelig at du føler deg overveldet. Jeg skal forsøke å gi deg en oversikt over de viktigste punktene, men det er sterkt anbefalt at du kontakter en advokat med kompetanse på arverett for å få skreddersydd hjelp.

Når det gjelder spørsmålet om uskifte eller skifte, kan du som samboer ha rett til å sitte i uskiftet bo dersom dere hadde felles barn og han ikke hadde barn fra tidligere forhold. Uskifte betyr at du kan overta eiendelene og bruke dem som om de var dine, uten at arven fordeles med det samme. Hvis du velger skifte, fordeles arven direkte til arvingene etter loven. Dette innebærer at barna arver alt, men det kan være regler om samboerarv eller testament som gir deg noen rettigheter.

For å komme i gang må du kontakte tingretten og melde fra om dødsfallet. De vil hjelpe deg med å registrere hva du velger, og om det skal opprettes et skifte eller uskifte. Dette innebærer å kartlegge verdiene i boet, gjeld og hvem som er arvinger.

Når du tar over uskiftet bo, overtar du også ansvaret for gjeld og løpende utgifter. Dette inkluderer lån knyttet til gården siden du står som medlåntaker, og faste kostnader som strøm, kommunale avgifter og forsikringer. Det kan være lurt å få en oversikt over alle regninger og lage et budsjett for hva som må betales.

Siden dere har mindreårige barn, vil deres arv bli forvaltet av Statsforvalteren fram til de blir myndige. Når det gjelder gården og odel, er det viktig å få avklart hvordan dette skal håndteres framover, særlig dersom eldste barnet skal overta gården en dag. Her kan det være lurt å inngå en skriftlig avtale med hjelp fra en advokat, slik at alt blir tydelig og forutsigbart.

Det kan være svært tungt å måtte håndtere alt dette mens sorgen fortsatt er fersk, særlig i høytiden. Ta små skritt av gangen, og ikke nøl med å søke hjelp fra en advokat, familie, venner eller andre ressurser. Med riktig støtte kan du få en strukturert løsning som ivaretar både deg og barna.

Anonymkode: 02661...a56

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer. Er du medlem i fagforening? Da kan du ha advokatforsikring inkludert i kontigenten og bør ta kontakt over nyttår for rådgivning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kondolerer så mye ❤️❤️

Vil anbefale deg å ta kontakt med bondelaget. Hvis du ikke er medlem, er sikkert mannen din det og jeg regner med at du kan bruke hans medlemskap for jurdisk bistand for å få vite alt du trenger med tanke på videre drift av gården. De har veldig flinke jurister og advokater der. 

De fleste bønder har også uføre og noen også livsforsikring gjennom Landkreditt. Det kan hende det er enkelte ting der du også bør sjekke ut. 

Det kan også være lurt å ta kontakt med regnskapsføreren til mannen din, så du får vite hva du må være klar over i tiden som kommer. 

Håper du får hjelp til alt det praktiske og får en oversikt 🙏❤️

Anonymkode: ede02...7b3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kondolerer så mye ❤️❤️

Vil anbefale deg å ta kontakt med bondelaget. Hvis du ikke er medlem, er sikkert mannen din det og jeg regner med at du kan bruke hans medlemskap for jurdisk bistand for å få vite alt du trenger med tanke på videre drift av gården. De har veldig flinke jurister og advokater der. 

De fleste bønder har også uføre og noen også livsforsikring gjennom Landkreditt. Det kan hende det er enkelte ting der du også bør sjekke ut. 

Det kan også være lurt å ta kontakt med regnskapsføreren til mannen din, så du får vite hva du må være klar over i tiden som kommer. 

Håper du får hjelp til alt det praktiske og får en oversikt 🙏❤️

Tror ikke han var medlem i bondelaget da det var skogsdrift han holdt på med 🙂 men er registrert som gård 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette er en veldig krevende situasjon, og det er forståelig at du føler deg overveldet. Jeg skal forsøke å gi deg en oversikt over de viktigste punktene, men det er sterkt anbefalt at du kontakter en advokat med kompetanse på arverett for å få skreddersydd hjelp.

Når det gjelder spørsmålet om uskifte eller skifte, kan du som samboer ha rett til å sitte i uskiftet bo dersom dere hadde felles barn og han ikke hadde barn fra tidligere forhold. Uskifte betyr at du kan overta eiendelene og bruke dem som om de var dine, uten at arven fordeles med det samme. Hvis du velger skifte, fordeles arven direkte til arvingene etter loven. Dette innebærer at barna arver alt, men det kan være regler om samboerarv eller testament som gir deg noen rettigheter.

For å komme i gang må du kontakte tingretten og melde fra om dødsfallet. De vil hjelpe deg med å registrere hva du velger, og om det skal opprettes et skifte eller uskifte. Dette innebærer å kartlegge verdiene i boet, gjeld og hvem som er arvinger.

Når du tar over uskiftet bo, overtar du også ansvaret for gjeld og løpende utgifter. Dette inkluderer lån knyttet til gården siden du står som medlåntaker, og faste kostnader som strøm, kommunale avgifter og forsikringer. Det kan være lurt å få en oversikt over alle regninger og lage et budsjett for hva som må betales.

Siden dere har mindreårige barn, vil deres arv bli forvaltet av Statsforvalteren fram til de blir myndige. Når det gjelder gården og odel, er det viktig å få avklart hvordan dette skal håndteres framover, særlig dersom eldste barnet skal overta gården en dag. Her kan det være lurt å inngå en skriftlig avtale med hjelp fra en advokat, slik at alt blir tydelig og forutsigbart.

Det kan være svært tungt å måtte håndtere alt dette mens sorgen fortsatt er fersk, særlig i høytiden. Ta små skritt av gangen, og ikke nøl med å søke hjelp fra en advokat, familie, venner eller andre ressurser. Med riktig støtte kan du få en strukturert løsning som ivaretar både deg og barna.

Anonymkode: 02661...a56

Tusen takk. Ringte rundt til forskjellige folk mandagen etter dødsfallet. Tingretten er kontaktet, de skulle sende formuesfullmakt. 

Banken er kontaktet.

Forsikringer er kontaktet. 

Nav har jeg sendt inn alle papirer til. 

Så nå er det mest bare eierskifte og kartverket som må ordnes før jeg kan fikse Forsikringer på huset og div. 

Er skikkelig tungt dette kjenner jeg, da han var så hemmelighetsfull når det gjaldt penger. Har virkelig ikke gått opp enda for meg at han er borte. 

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer, sender deg en klem. Kan ingenting om dette, så resten overlater jeg til de med greie på det 💚

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lislangel skrev (6 minutter siden):

Tror ikke han var medlem i bondelaget da det var skogsdrift han holdt på med 🙂 men er registrert som gård 🙂

Åh, men ta i hvert fall kontakt med regnskapskontoret hans så får du oversiketen 🙏

Vi har både jord og skog, men ikke kjent med hvordannde innretter swg de som kun har skog. Det er vel da skogeierforbudet som blir deres lag? Det finner du nok uansett ut av 🙏

Ligger mye god kunnskap hos disse medlemsforeningene altså. Vi har fått mye god hjelp der i fra, så håper du kan få det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis han har brukt et regnskapskontor, så kan de gi veiledning, evt landbruks/ skogbruk kontoret i kommunen 

Endret av Apis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville absolutt fått oversikt over økonomi, lån osv. spesielt siden han var hemmelighetsfull. Ikke sikkert det ligger noe mer bak det enn at han var av typen som ville ordne selv og stå for det meste. Men viktig å sjekke grundig opp i dette så du vet hva du evt overtar av ansvar.
Hvordan blir det med odel og arv? Jeg kan ingenting om dette. Men med to barn er det vel urettferdig om den ene får gård og arv, mens den andre «kun» arv.

Anonymkode: 54ca3...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ville absolutt fått oversikt over økonomi, lån osv. spesielt siden han var hemmelighetsfull. Ikke sikkert det ligger noe mer bak det enn at han var av typen som ville ordne selv og stå for det meste. Men viktig å sjekke grundig opp i dette så du vet hva du evt overtar av ansvar.
Hvordan blir det med odel og arv? Jeg kan ingenting om dette. Men med to barn er det vel urettferdig om den ene får gård og arv, mens den andre «kun» arv.

Er nok helst det at han hadde dårlig erfaring generelt med at andre skulle vite til med penger. Minstemann har evt mulighet til å arve gården/skogbruket til mine foreldre da det eldre søsknene mine ikke har barn 🙂 men ja blir veldig urettferdig hvis minstemann bare får arv🙂  vi kjøpte gården av svigerfar pga dette 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du må kontakte en advokat som kan dette med odel og en som kan arverett. Å sitte i usifte er ikke p anbefale, det kan bli svørt dyrt å betale seg ut på et senere tidspunkt. Husk at yngstebarnet også har krav på farsarv. Dette er alt for komplisert til at KG folk kan mene noe særlig om det. 

Anonymkode: 56d43...df5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis dere bare driver med skogbruk, så anbefaler jeg deg å ta kontakt med en lokal skogeierforening for å få tips om driften. Ihvertfall hvis du ikke er skogbrukskyndig selv. Det er viktig at gårdens inntektskilde blir bevart, så ikke dere og fremtidige generasjoner plutselig står på bar bakke.

Anonymkode: 1393c...d21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du må kontakte en advokat som kan dette med odel og en som kan arverett. Å sitte i usifte er ikke p anbefale, det kan bli svørt dyrt å betale seg ut på et senere tidspunkt. Husk at yngstebarnet også har krav på farsarv. Dette er alt for komplisert til at KG folk kan mene noe særlig om det. 

Anonymkode: 56d43...df5

Enig. Du må finne en advokat som er god på arverett og ikke minst odelsrett, for sistnevnte er komplisert. Ikke bruk evt. advokat gjennom fagforeningen som noen andre foreslo, det er svært begrenset antall timer, og du må virkelig ha en advokat som er spesialisert på disse temaene. Odelsrett gjør det hele komplisert. 
Du må også tenke på deg selv i dette. Det er en gård du ikke eier noe av, men som du ved uskifte vil være forpliktet til å betale for alle utgifter på? Diskuter dette med advokaten. Som inngiftet på odelsgård er det mange som har gått på en smell ved brudd, og sittet igjen med veldig lite sammenlignet med midlene de har lagt inn i gård og hus. For deg kan det bli enda mer komplisert nå. Ta dette med advokat! Det er interessene til både deg, barnet som har best odel og det yngre søskenet som skal ivaretas her - samtidig. 

Anonymkode: c7778...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Odel er ikke det samme som arv. Begge barna arver. Kun det eldste barnet har best odel. 

Anonymkode: c7778...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...