Gå til innhold

Rar Julefrokost-tradisjon?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har frokost i 10-tiden, så er det middag kl 17. Har pinnekjøtt julaften, og det er tradisjon med svineribbe første dag. Da vi var yngre var dette en dag for familiebesøk, men nå når vi barna selv har fått barn er det vi som er besøket hos mine foreldre (de står for middagen). Elsker å ha det sånn. Vi går i kirken kl 12 og rusler en tur etterpå, så apetitten får bygd seg opp.

Anonymkode: 97ea3...614

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

En liten avsporing. Men hva skjer med de som må "snakke seg" gjennom julens måltider på den måten?

Understreke hvor mett de er. At ting er farlig godt. Snakke om at på nyåret blir det lettere mat. 

Altså...kan man ikke bare nyte maten som står foran en der og da? Uten høylytte påminnelser om hvor usunt og mye det er. 

Anonymkode: 44a17...ddb

De har helt åpenbart et problematisk forhold til egen kropp og mat, men det er så ubehagelig for alle når disse kommentarene kommer (som regel fra godt voksne kvinner). Jeg forsøker å forklare min egen mor hvorfor hun ikke skal snakke slik om mat, spesielt når hennes barnebarn også er der, men det går ikke inn. 

Anonymkode: aba53...016

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De har helt åpenbart et problematisk forhold til egen kropp og mat, men det er så ubehagelig for alle når disse kommentarene kommer (som regel fra godt voksne kvinner). Jeg forsøker å forklare min egen mor hvorfor hun ikke skal snakke slik om mat, spesielt når hennes barnebarn også er der, men det går ikke inn. 

Anonymkode: aba53...016

Tja, mannen er faktisk slik. Midt i god middag i går "Nei, på nyåret er jeg klar for mye salat og noen lette retter" .... Skal vi liksom sitte der og ha dårlig samvittighet over at vi har god smørsaus til fisken?

Han er supersprek, og hele familien hadde vært timer på tur tidligere på dagen.... 

Anonymkode: 44a17...ddb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har også kun julefrokosten.

De som står opp veldig tidlig tar seg en brødskive om det er for lenge vente. De som blir sulten på kvelden tar seg en brødskive. Vi må ikke ha flere felles måltider.

Anonymkode: 19c26...650

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det som er rart her er jo ikke at noen er sultne, mens andre ikke er det, eller at noen liker en type måltidsrytme mens andre liker en annen.

Det som er rart - helt på trynet faktisk - er at voksne folk går rundt og bruker seg selv som målestokk for når andre "får lov" å være sultne eller mette.

Det er aldri innafor å ytre sin mening om andres sult- eller metthetsfølelse.

Anonymkode: 5fdca...df5

Enig . Både sult / metthet er en privatsak . Å på lik linje med at man ikke bør blande seg inn i andres behov , bør man heller ikke forvente andre skal fylle SINE behov . Må være innenfor å både ha lov til evnt forvente folk smører seg et par blingser selv utenom fastsatte måltid .

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har frokost fra kl 10, og hele dagen. Noe mat blir ryddet vekk, men gjester som kommer senere eller blir hele dagen, klarer å finne det de vil ha. Ingen middag, men mange er ute på tur i løpet av dagen.

Anonymkode: 23496...59f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig lager en skikkelig middag på en av årets helligste dager. Her er jeg vokst opp med frokost med godt pålegg og kokt egg. Og senere på dagen var det skikkelig middag.

Her har jeg ikke rester av julemiddagen annet enn potet og kålrotstappe igjen i kjøleskapet 1 juledag. Rester av pinnekjøtt er fryst ned dagen før.

Anonymkode: 4315f...57d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Vi har frokost fra kl 10, og hele dagen. Noe mat blir ryddet vekk, men gjester som kommer senere eller blir hele dagen, klarer å finne det de vil ha. Ingen middag, men mange er ute på tur i løpet av dagen.

Anonymkode: 23496...59f

Så kun brødskiver med pålegg hele dagen ? Jeg er glad jeg feirer jul hjemme.

Anonymkode: 4315f...57d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes veldig snodig ut. Vi spiser frokost/lunsj kl 12. Så middag ca kl 18, samme middag som julaften (rester), vi putter jo i oss altfor mye godis imellom der selvfølgelig, men selv jeg som er en skikkelig søtmons vil ha middag. Men hadde jeg vært hos familien hadde jeg nå bare funnet meg rester, nå er jeg vokst opp med en mor som alltid kommenterer "hæ? Er du sulten igjen nå?" Så akkurat det preller av oss alle.

Anonymkode: 31b53...fae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.12.2024 den 18.59):

Idag, 1.juledag pleier min familie å spise julefrokost i 12 tiden og vi sitter en stund og spiser. Men senere på dagen spiser vi ikke noe mer mat, bare godteri, kaker etc.

Er dette vanlig? Syns det er en merkelig tradisjon at vi kun skal spise et ordentlig måltid idag. Personlig blir jeg sulten på kvelden selv om jeg spiser i 12 tiden. Føler ikke det er greit å si at man er sulten fordi vi «har spist så mye». Og har ikke akkurat lyst til å spise meg mett på kaker, det er bare kvalmt..

Anonymkode: d4371...57a

Vi spiser en STOR julefrokost 1 og 2 juledag. 4timer senere ca spiser vi middag!

Anonymkode: ca6d6...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjelden vi lager oss middag etter brunsj hos svigers 1 juledag. Men vi spiser da et måltid eller to med brød, frukt og lignende. Lurer på hvor mye folk egentlig spiser i et sånt måltid, når de spiser for en hel dag liksom? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...