Gå til innhold

Rar Julefrokost-tradisjon?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Mala_L skrev (3 minutter siden):

Vi spiser også en stor lunsj kl 13 på førstedag, men sånn i 17-18 tida tar vi gjerne fram igjen restene og de som ønsker spiser igjen da. Ikke så rart at du trenger mer matt enn kl 13, og tenker det er unødvendig av andre å kommentere på det. 

Akkurat som hos oss 😊

Anonymkode: 4af4e...0b5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Den ene tradisjonen er vel like bra som den andre, men frokost så sent som 12-13, og at det er dagens eneste skikkelige måltid virker litt som ekstremsport for meg. Magen og kroppen blir ikke særlig medgjørlig av å fylles med nesten kun kaker og snop hele dagen.

Hos oss har vi ikke frokost senere enn kl 10. I dag ble det 930, fordi noen av oss måtte møte tidligere i kirken for å forberede gudstjeneste.

I dag var vi bedt til venner på lunsj etter kirketid. Det var hyggelig. Da vi kom hjem igjen på ettermiddagen, hadde vi litt ulike ønsker, og det ble til at hver og en av oss fant frem det man ville spise selv. De fleste valgte å spise rester av julemiddagen, men en hadde fått nok av søtt og salt, og valgte brødskiver.

Anonymkode: 6872e...164

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Den ene tradisjonen er vel like bra som den andre, men frokost så sent som 12-13, og at det er dagens eneste skikkelige måltid virker litt som ekstremsport for meg. Magen og kroppen blir ikke særlig medgjørlig av å fylles med nesten kun kaker og snop hele dagen.

Hos oss har vi ikke frokost senere enn kl 10. I dag ble det 930, fordi noen av oss måtte møte tidligere i kirken for å forberede gudstjeneste.

I dag var vi bedt til venner på lunsj etter kirketid. Det var hyggelig. Da vi kom hjem igjen på ettermiddagen, hadde vi litt ulike ønsker, og det ble til at hver og en av oss fant frem det man ville spise selv. De fleste valgte å spise rester av julemiddagen, men en hadde fått nok av søtt og salt, og valgte brødskiver.

Anonymkode: 6872e...164

Jeg har null matlyst før 12 så om jeg skulle satt ved et frokostbord kl 09.30 hadde jeg nippet til en kopp kaffe og latt det bli med det, så hadde jeg heller tatt meg noe mat seinere. Vi er forskjellige, også i julen 

Anonymkode: de9cf...844

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det et ikke rart å arrangere julebrunsj som det eneste felles måltidet, men det er rart at det ikke er rom for å bli sulten på såkalt "ordentlig" mat på kvelden.

Min mor er glad i å høylytt og demonstrativt snakke om hvor mett hun er disse juledagene. Det er ikke måte på, det er noe ikke plass til mer, hvordan klarer dere osv. Det er så giftig, og sprer en ekkel stemning om at man liksom er rar for å bli sulten i romjulen. Men det er altså helt normalt, ts. Lag deg noen brødskiver med julepålegg, du, og nyt. 😊

Anonymkode: aba53...016

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn var det i min oppvekst også, og det er videreført. Giftet meg også inn i en familie som praktiserte det slik, så ikke veldig uvanlig vil jeg tro. Det kan fort bli en blings eller kald medisterkake utpå kvelden…

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Frokost i jula😂. Her sover vi til det er på tide å dra til middag. Der blir da frolumi 🤠

Anonymkode: 24b90...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Idag, 1.juledag pleier min familie å spise julefrokost i 12 tiden og vi sitter en stund og spiser. Men senere på dagen spiser vi ikke noe mer mat, bare godteri, kaker etc.

Er dette vanlig? Syns det er en merkelig tradisjon at vi kun skal spise et ordentlig måltid idag. Personlig blir jeg sulten på kvelden selv om jeg spiser i 12 tiden. Føler ikke det er greit å si at man er sulten fordi vi «har spist så mye». Og har ikke akkurat lyst til å spise meg mett på kaker, det er bare kvalmt..

Anonymkode: d4371...57a

Er du hjemme: Gå inn på kjøkkenet. Lag noe mat. Lag gjerne til flere, om de vil ha.

Er du ikke hjemme: sett deg i bilen, ta en tur på treningssenter, treff noen gamle venner, gå en fjelltur eller bare ti runder i parken. Kom deg uansett ut av huset du er gjest i og hold deg okkupert i 2-7 timer. Sikre deg noe mat når du først er ute. Gjenta rutinen hver eneste dag, oppholdet gjennom. Besøk er best om man tar en solid, daglig, pause. Særlig hos slekt. Og få deg friskluft og trim.

Men ja, det er merkelig. Frokost er jo ikke egentlig et måltid - det er bare brødmat. Og ingen over 13-14 kan vel spise stort mer enn en neve godteri uten å få mageknip, hodepine og føle seg generelt uggen? Så man må ha lunsj og middag, der man spiser ekte mat. Grønnsaker, krydder, varmmat. Solid bolle salat til. Ting som er godt og man gleder seg til å hugge innpå av.

Sier noen noe på at du har lyst på mat? Lat som om du ikke hører dem. Vær døv og stum. Blir de ufine? Si «sånn oppfører vi oss ikke, nå er du ufin.»

Anonymkode: 8816d...bdb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier å ta en lett frokost, så blir det stor brunsj i 14-tiden. Blir man sulten på kvelden er det mange deilige rester fra brunsjen å kose seg med. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Idag, 1.juledag pleier min familie å spise julefrokost i 12 tiden og vi sitter en stund og spiser. Men senere på dagen spiser vi ikke noe mer mat, bare godteri, kaker etc.

Er dette vanlig? Syns det er en merkelig tradisjon at vi kun skal spise et ordentlig måltid idag. Personlig blir jeg sulten på kvelden selv om jeg spiser i 12 tiden. Føler ikke det er greit å si at man er sulten fordi vi «har spist så mye». Og har ikke akkurat lyst til å spise meg mett på kaker, det er bare kvalmt..

Vår er stor frokost buffet som er klar 06:00-06:30 så forsyner folk seg etter behov. Vi har det slik pga vi har gaveåpning og.

Frokosten blir fylt på og går vel over i lunsj 

Varmmat er rester fra julaften så der fikser folk seg selv når de har lyst på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du har sikkert full anledning til å lage deg noe selv? Altsa hvis du er voksen og klarer deg selv ellers ? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru Uperfekt skrev (8 minutter siden):

Vår er stor frokost buffet som er klar 06:00-06:30 så forsyner folk seg etter behov. Vi har det slik pga vi har gaveåpning og.

Frokosten blir fylt på og går vel over i lunsj 

Varmmat er rester fra julaften så der fikser folk seg selv når de har lyst på

Det hørtes veldig fint ut 😊

Anonymkode: 65f09...4c4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Verken vanlig eller sunt for kroppene. 

Den tradisjonen bør dere endre på. 

Anonymkode: fdf0f...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi har alltid middag selv om vi har stor frokost/lunsj. Er jo mange timer igjen av dagen... 

Anonymkode: 656b1...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Joda, men er ikke hjemme hos meg selv. Og blir alltid kommentarer på det hvert år med «er du sulten igjen» og «jeg er så mett jeg». Syns bare det er unødvendig å kommentere på. Jeg er ikke mett bare fordi jeg spiste en litt større middag igår og frokost/lunsj idag. Syns bare det er en litt rar tankegang, at man liksom skal stappe i seg sp mye som mulig til frokost og så ikke spise mer resten av dagen. Syns det er bedre å spise seg passe mett til lunsj og så spise middag igjen senere

Det som er rart her er jo ikke at noen er sultne, mens andre ikke er det, eller at noen liker en type måltidsrytme mens andre liker en annen.

Det som er rart - helt på trynet faktisk - er at voksne folk går rundt og bruker seg selv som målestokk for når andre "får lov" å være sultne eller mette.

Det er aldri innafor å ytre sin mening om andres sult- eller metthetsfølelse.

Anonymkode: 5fdca...df5

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Joda, men er ikke hjemme hos meg selv. Og blir alltid kommentarer på det hvert år med «er du sulten igjen» og «jeg er så mett jeg». Syns bare det er unødvendig å kommentere på. Jeg er ikke mett bare fordi jeg spiste en litt større middag igår og frokost/lunsj idag. Syns bare det er en litt rar tankegang, at man liksom skal stappe i seg sp mye som mulig til frokost og så ikke spise mer resten av dagen. Syns det er bedre å spise seg passe mett til lunsj og så spise middag igjen senere

Men da svarer du bare det :)

Jeg spiser meg heller aldri stappet. Dessuten kan det jo variere mye fra dag til dag hvor sulten man er. Enkelte dager klarer jeg bare noen knekkebrød midt på dagen. Andre ganger er jeg sulten fra jeg står opp til jeg legger meg. 

Anonymkode: 44a17...ddb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det et ikke rart å arrangere julebrunsj som det eneste felles måltidet, men det er rart at det ikke er rom for å bli sulten på såkalt "ordentlig" mat på kvelden.

Min mor er glad i å høylytt og demonstrativt snakke om hvor mett hun er disse juledagene. Det er ikke måte på, det er noe ikke plass til mer, hvordan klarer dere osv. Det er så giftig, og sprer en ekkel stemning om at man liksom er rar for å bli sulten i romjulen. Men det er altså helt normalt, ts. Lag deg noen brødskiver med julepålegg, du, og nyt. 😊

Anonymkode: aba53...016

En liten avsporing. Men hva skjer med de som må "snakke seg" gjennom julens måltider på den måten?

Understreke hvor mett de er. At ting er farlig godt. Snakke om at på nyåret blir det lettere mat. 

Altså...kan man ikke bare nyte maten som står foran en der og da? Uten høylytte påminnelser om hvor usunt og mye det er. 

Anonymkode: 44a17...ddb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da hadde jeg blitt dårlig hvis en ikke fikk mat før klokken 12,og ikke mer skikkelig mat den dagen. Jeg hadde ikke kommet dit.

Anonymkode: 4315f...57d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her i huset spiser vi frokost når vi står opp,jeg spiser noen timer tidligere enn ungdommen. Så har vi alltid skikkelig middag 1 juledag,som faktisk er en av de helligste dagene i året.

Anonymkode: 4315f...57d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er vokst opp med at 1.juledag hadde vi lang brunsj, med både varm og kald mat. Ofte var det også rester etter julemiddagen. Kunne sitte til bords i timesvis. Spise og prate :) Ingen var mer sulten resten av dagen. 

Jeg gjør det samme med mine barn. Lang og god brunsj. Ingen middag på 1.juledag. Er noen sulten til kvelds så varmer jeg rundstykker eller noe. Men det har så langt aldri skjedd. 

Anonymkode: e0e77...31d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...