Gå til innhold

Sjenert svigerdatter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sønnen min har en kjæreste som er svært introvert. Vi inviterer dem til oss når det er naturlig, f.eks på middag, eller i bursdagsselskap, men hun blir aldri med fordi det er flaut. De er 20 år og bor 2 timer unna oss pga studier. Når de er på hjemtraktene er de alltid hos hennes familie fordi hun synes det er flaut å treffe oss og har ikke lyst å være hos oss. Vi har bare tilbrakt kanskje 2 timer totalt sammen med henne i løpet av det 1,5 året de har vært kjærester, mens sønnen vår er med i familieselskaper til hele slekten hennes. Han er utadvendt og sosial av seg. 
Sønnen min synes det er kjipt at det er sånn, men han klarer ikke å tvinge henne med til oss, og det ønsker vi selvsagt heller ikke.

Lurer på om noen har lignende erfaring og hvordan vi skal forholde oss til dette? Vi er ikke sære og rare mennesker å omgås. 

Anonymkode: 271b7...fa4

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hør om dere kan besøke dem en dag isteden? Om dere kan komme innom en time på kaffe. Da er hun på hjemmebane og kanskje føler seg mer trygg og komfortabel.

• Liker 21
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er 20 år og synes det er flaut, hun vil ikke og hun har ikke lyst?? Slike sære og vanskelige mennesker hadde jeg ikke orka å forholde meg til. Stakkars sønnen din :( 

Anonymkode: 5a963...e25

• Liker 15
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sønnen min har en kjæreste som er svært introvert. Vi inviterer dem til oss når det er naturlig, f.eks på middag, eller i bursdagsselskap, men hun blir aldri med fordi det er flaut. De er 20 år og bor 2 timer unna oss pga studier. Når de er på hjemtraktene er de alltid hos hennes familie fordi hun synes det er flaut å treffe oss og har ikke lyst å være hos oss. Vi har bare tilbrakt kanskje 2 timer totalt sammen med henne i løpet av det 1,5 året de har vært kjærester, mens sønnen vår er med i familieselskaper til hele slekten hennes. Han er utadvendt og sosial av seg. 
Sønnen min synes det er kjipt at det er sånn, men han klarer ikke å tvinge henne med til oss, og det ønsker vi selvsagt heller ikke.

Lurer på om noen har lignende erfaring og hvordan vi skal forholde oss til dette? Vi er ikke sære og rare mennesker å omgås. 

Hva med at dere drar dit? For eksempel på overraskelsesbesøk, å inviterer de med ut på middag, dere spanderer? 

Er dere flinke til å invitere? Lage til middag som frister og lignende? Går dere ekstra langt for å vise at hun er velkommen? 

Anonymkode: ffe35...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg er introvert jeg å. Men jeg forstår jo at jeg må treffe hans familie også. Så dette er noe hun må bare lære seg. Blir ikke bedre med årene. Men bare introvert kan hun ikke være. Introvert betyr jo at hun blir sliten av å være med folk. Det blir jeg å. Derfor trekker jeg meg unna når det blir for mye. Sjenert er jeg å. Men har lært meg å kamuflere det. De fleste trur at jeg elsket å snakke med folk. Det gjør jeg ikke. Men jeg har lært meg triks. Og er ekspert på å små prate med alle sammen. Og jeg kan snakke om alle temaer. 

Anonymkode: e83fb...ca5

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tenker uansett at sønnen din er den som må ta tak. Han får si at dersom hun ikke begynner å treffe sin familie, nekter han å bli med henne. Det er vel neste steg 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva om dere drar en gang hver for dere til de? Slik at hun ikke må treffe alle på en gang. 

Anonymkode: bd750...24b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Et annet tips: 

Kontakt henne! Send melding å spør om hun kunne tenke seg å bli med på middag, å hvor hun eventuelt vil spise. Si at du gjerne vil treffe de. Det er vanskeligere å si nei, når hun må gjøre det direkte til deg og ikke til kjæresten. Om hun sier nei første gang, fortsett å spørre en gang i uka. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår bare ikke bruken av ordet "flaut". 

Er det sønnen som har sagt det? Er det noe du har tenkt ut selv? 

Anonymkode: fb403...1cf

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet dere at hun synes det er flaut? Regner med at det ikke er hennes ord, men kanskje din sønns forklaring?

Hun høres ikke introvert ut om de begge er på familieselskap hos hennes familie, da begge deles vil være slitsomt for rn introvert. Jeg mistenker at det er andre grunner, men at din sønn unnskylder det med at hun er sjenert..

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sniff76 skrev (4 minutter siden):

Hør om dere kan besøke dem en dag isteden? Om dere kan komme innom en time på kaffe. Da er hun på hjemmebane og kanskje føler seg mer trygg og komfortabel.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva med at dere drar dit? For eksempel på overraskelsesbesøk, å inviterer de med ut på middag, dere spanderer? 

Er dere flinke til å invitere? Lage til middag som frister og lignende? Går dere ekstra langt for å vise at hun er velkommen? 

De bor på en liten hybel så det er ikke sitteplass til oss der. Når vi har vært i byen de studerer har vi invitert de begge med ut på middag, men hun vil ikke bli med. 
vi har sagt til ham at han bør tenke gjennom om det er som dette han vil ha det, men det er nok vanskelig å ta stilling til når de er så unge. Jeg synes jo det er trist hvis det ender opp med de to slik at vi sjelden får sett dem, men det viktigste er jo at han har det bra. Jeg er bare i stuss på hvordan vi skal håndtere det; om vi skal holde avstand eller om vi skal forsøke å «presse på..»

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Å er du sikker på at det er henne og ikke din sønn? Regner med det kun er sønnen din du snakker med. Ville ha kontaktet henne istedet. 

Jeg har en samboer, når moren sender meldinger og invitasjoner til han, glemmer han å fortelle det til meg. Det ender da med at vi ikke kommer. Når jeg oppdaget det ble jeg å svigermor enige om å la slikt gå mellom oss to. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De bor på en liten hybel så det er ikke sitteplass til oss der. Når vi har vært i byen de studerer har vi invitert de begge med ut på middag, men hun vil ikke bli med. 
vi har sagt til ham at han bør tenke gjennom om det er som dette han vil ha det, men det er nok vanskelig å ta stilling til når de er så unge. Jeg synes jo det er trist hvis det ender opp med de to slik at vi sjelden får sett dem, men det viktigste er jo at han har det bra. Jeg er bare i stuss på hvordan vi skal håndtere det; om vi skal holde avstand eller om vi skal forsøke å «presse på..»

Send melding til henne som jeg nevnte ovenfor. Da må hun ta stilling til det direkte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har forsøkt å sende henne melding og invitert, men hun lar være å svare. Det er sønnen min som sier at hun synes det er flaut, jeg ser ikke at han skal lyve om det. Vi er en sosial familie, og han trives tilsynelatende med oss. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har forsøkt å sende henne melding og invitert, men hun lar være å svare. Det er sønnen min som sier at hun synes det er flaut, jeg ser ikke at han skal lyve om det. Vi er en sosial familie, og han trives tilsynelatende med oss. 

Oi. Den er ikke bra. Hvor mange meldinger har du sendt? Å hvor? Jeg ville fortsatt å sende til henne, eventuelt ringt. 

Akkurat det du sier her gjør at min alarm ringer. Om hun ikke klarer å svare på en melding engang og ikke bryr seg litt om hvordan hun fremstår ovenfor kjærestens familie, er det noe som skurrer. Selv om hun er introvert tar det henne en kalori å gi et hyggelig svar. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva er flaut? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Spør din sønn hvordan hun klarer å studere dersom hun er så sjenert at hun ikke engang klarer å svare på dine meldinger. Dette henger ikke på greip. 

• Liker 5
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg forstår bare ikke bruken av ordet "flaut". 

Er det sønnen som har sagt det? Er det noe du har tenkt ut selv? 

Dette er kanskje dialekt. På Sørlandet betyr flau sjenert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun studerer sykepleie og jeg må jo si jeg lurer på hvordan hun klarer seg i praksis etc. 

Har invitert de gangene vi har hatt selskap via direkte sms til henne, og ellers via sønnen min når vi «bare» har invitert til en vanlig middag. Jeg skjønner jo at dette er litt «sykelig» men vet ikke hvordan vi kan hjelpe sønnen vår å innse om han vil ha det som dette resten av livet eller om han bør stille noen krav. Han er konfliktsky. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...