AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #1 Del Skrevet 25. desember 2024 Jeg er veldig glad i tante, og har god kontakt med henne. Grunnen er den at min onkel er veldig frekk mot meg, jeg klarer ikke å ta slike "spøker" Jeg kan heller ikke akseptere det. Står jeg opp for meg selv de få gangene jeg gjør det, så begynner han å kverulere og det blir veldig dårlig stemning. Dette er harde personsangrep jeg ikke kan finne meg i som også mine venner bekrefter da jeg forteller de. Men familien ser det ikke på samme måte som meg. "Jeg må jo tåle dette". Men jeg kan ikke akseptere det for min del, for da rakker jeg også meg selv ned. Jeg er sår for personangrep da det minner meg om tiden jeg ble mobbet fra barneskole og vgs, så de som er rundt ser det sikkert på en annen måte enn meg. Men for meg stikker det, når det blir gjort ett poeng og latterliggjøring av mine problemer for eksempel angst som jeg ikke har snakket om med han om, men som han har funnet ut av pga. mine handlinger. Slik som unngåelse som han kommenterer på. Jeg har prøvd å forklare hvorfor at jeg jobber med saken. Men til ingen nytte (jeg er jo pingle og feig". (Er i behandling hos DPS, så har diagnosen angst og depresjon). Jeg vil kutte kontakten med han, fordi jeg er så usikker rundt han og er alltid på tå hev. Problemet er min kjernefamilie er veldig knytta til de. Ja, jeg kan velge å ikke være tilstede når de er på besøk osv, og stoppe å dukke opp i selskaper fordi han er der, men da går det utover mine nærmeste også og meg selv. Det hjelper mindre at jeg bor hjemme for en periode fordi jeg akkurat har flyttet fra studiebyen for å finne meg jobb, men og å spare noen måneder før jeg kjøper noe eget. Så da må jeg eventuelt dra fra mitt eget hjem om de skulle komme på besøk, da jeg har ingen å dra til. Hvordan kan det la seg gjøre i praksis nå? Anonymkode: 63b3d...9d7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 25. desember 2024 #2 Del Skrevet 25. desember 2024 Du trenger ikke kutte kontakten, du kan øve deg på gråsteinmetoden, det er en nyttig teknikk å kunne: https://frilanser.tjenester.org/2017/06/07/strup-drivstofftilforselen-bli-kvitt-en-narsissist-grastein/ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vaffelhunden Skrevet 25. desember 2024 #3 Del Skrevet 25. desember 2024 Helt ærlig. Kanskje han er en drittsekk, men det kan også være at du er for hårsår. Sannsynligvis begge deler. Jeg tror ikke du får det noe bedre av å kutte noen ut av livet ditt i denne situasjonen. Hvis du går på DPS vil du uansett få eksponeringsterapi, før eller siden. Hva med å bruke ham som eksponeringsterapi? Den beste måten å bli venn med noen på er ved å lære av hverandre, eller hjelpe hverandre med ting. "Tøffe mannfolk" blir gjerne mer glad i folk hvis de får lov til å hjelpe dem med ting. Har denne onkelen en ferdighet du vil lære deg, eller evt. late som du vil lære deg? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #4 Del Skrevet 25. desember 2024 Vaffelhunden skrev (7 minutter siden): Helt ærlig. Kanskje han er en drittsekk, men det kan også være at du er for hårsår. Sannsynligvis begge deler. Jeg tror ikke du får det noe bedre av å kutte noen ut av livet ditt i denne situasjonen. Hvis du går på DPS vil du uansett få eksponeringsterapi, før eller siden. Hva med å bruke ham som eksponeringsterapi? Den beste måten å bli venn med noen på er ved å lære av hverandre, eller hjelpe hverandre med ting. "Tøffe mannfolk" blir gjerne mer glad i folk hvis de får lov til å hjelpe dem med ting. Har denne onkelen en ferdighet du vil lære deg, eller evt. late som du vil lære deg? Han her er ganske god på å kverrulere og er en besserwiser. Flere i familien har faktisk problemer med han. Alle har egentlig gitt han opp og vender kinnet til noe jeg også gjør iblandt. Jeg vet at jeg kan være hårsår, men når det kommer til personangrep, så synes jeg det blir feil ovenfor meg selv å akseptere dette. Men dette er vist noe vi bare må tåle og finne oss i. Ingen tørr egentlig stå i mot han. Men likevel er han en stor del av familien Det tok meg lang tid å svare tilbake. Så jeg har pleid å overhøre det han sier, men det siste åra står jeg opp for meg selv om jeg har overskudd. Men det blir dårlig stemning. Det har vært mye krangling mellom han og ungene også. Han har ikke vært snill med de heller. Noe de selv har sagt og som vi som familie har sett og hørt. Min kusine bodde noen ganger hos hos TS Anonymkode: 63b3d...9d7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #5 Del Skrevet 29. desember 2024 Høres ut som en vanskelig situasjon. Av prinsipp mener jeg at man kan kute kontakt med alle voksne som behandler en dårlig. Men i praksis er det ikke enkelt. Spesielt hvis ikke familien din har forståelse for utfordringen heller. Du har to valg mens du bor hjemme: Gå ut, hvis din tante og onkel kommer. Du kan ta en hvit løgn om at du må trene e.l., hvis du ikke har noen å gå til. Eller du kan være tilstede under besøket, men holde mest mulig avstand og ignorere han. Anonymkode: b39a8...8e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå