Gå til innhold

Kan denne vekten være grunnen til at vi ikke lykkes?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For meg hjalp det å gå ned i vekt. Hadde litt høyere BMI som deg da vi begynte å prøve uten å lykkes det første året. Vi begynte å prate om assistanse, og var ikke så ivrig på prøvingen lengre. Det hele tok bort lysten kan du si. Men jeg hadde også noe uregelmessig menstruasjon før. Da jeg kom meg nærmere en BMI på 25 så opplevde jeg først at mensen ble ekstremt regelmessig. 29 dager. På klokken. Så vi begynte å prøve igjen og jeg ble gravid på andre forsøket. 

Er også glad for at jeg var nesten på normalvekt da vi ble gravide fordi svangerskapskiloene har vært vanskelige å bli kvitt. Hadde utgangspunktet mitt vært fedme før graviditeten så hadde det virkelig vært ille etterpå. 

Anonymkode: 6fc6c...4ba

Så bra 🥰 Hva var vekten din før / etter? 

Anonymkode: 7ef48...369

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så bra 🥰 Hva var vekten din før / etter? 

166 cm/rundt 85 kg. Ble gravid da jeg veide 71 kg. Gikk greit å gå ned i vekt faktisk. Jeg var ganske bestemt 😄 La på meg 14 kg med ❤️. Og sliter fremdeles med å gå ned igjen etter et år. Det er mye vanskeligere nå. Så glad at jeg gjorde den innsatsen det på forhånd. 

Anonymkode: 6fc6c...4ba

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo vondt å være så feit. Fett som går og gnisser. Sliter på ledd og ødelegger kroppen. 

Anonymkode: 7d018...67b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Er jo vondt å være så feit. Fett som går og gnisser. Sliter på ledd og ødelegger kroppen. 

Må jo være vondt å være så enkel, dum og uvitende også... 

Anonymkode: 28b24...9d1

• Liker 6
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akupunktur var veldig effektivt mot stress hos meg. Og dermed så gikk vekten nedover også! ❤️ 

Anonymkode: 522a2...ff2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, vekten har betydning. Og akupunktur virker ikke. Det burde du vite som sykepleier! Les Marit Kolby sin bok «hva og når skal vi spise». 

Anonymkode: 30446...2f1

Du vet at WHO har en egen avdelig som kun jobber med akupunktur...? 

:be:

Anonymkode: 522a2...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ja, har desverre vært så feit. Var ikke dummere enn at jeg klarte å gå ned til normal vekt da. Det var vondt å være stor. Og man ødelegger livet sitt med vond og dårlig kropp, og har man det ikke enda, så kommer det.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i samme båt selv og lyktes etter vektnedgang. 

Det er ikke nødvendigvis vekten i seg selv som er problemet for å bli gravid, men hvis du som aktiv kvinne ikke spiser sukker og trener har en kropp som likevel lagrer mengder av overskuddsfett så kan det tyde på at det er en hormonell ubalanse til stede. 

Jeg leste meg opp på kosthold og hormmoner. 

Anonymkode: 1ddd1...87e

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har tatt bodyscan / fettklype for å finne % kroppsfett. Har 10-12 kilo rent fett for mye, ikke 25 kilo. Har en del muskler også fra å ha trent styrke i mange år :) På riksen sa hun ene som ikke visste vekten at "du er jo innenfor normalvekt" mens bmien tilsier fedme så man ser det kanskje ikke så godt. Men at det er noen kilo for mye er det ingen tvil om :) 

Akkurat dette har jeg hørt om før og forsøkt å finne forskning på, men ikke lykkes. Syns dette er veldig spennende, så gjerne del om du har noen artikler :) Fikk faktisk spm om mor har brukt antibiotika eller vært syk under svangerskap med meg, men det har hun ikke. Har 2 søstre som alle har fått flere barn naturlig så jeg er det eneste avviket.   

Ellers, har ikke PCOS eller endometriose. Takk for alle svar :) Vi får forsøke å gå ned i hvert fall noen kilo før privat forsøk. 

Jeg er veldig stressa, har sikkert skyhøyt kortisolnivå 😅 veldig spennende, skal prøve å lese mer om det. Og så bra du lykkes ☺️💕

TS 

Trener du ofte? Vil anta det gjelder vekt uansett, men å trene mye gjør noe med fruktbarheten. Vet at mange som ikke har mensen på grunn av trening.

Anonymkode: 5b3a7...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hva søren? Det er jo fakta da. 

Anonymkode: 85ecb...7f9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livmålet ditt bør ikke være over 80 cm. Fett rundt livet påvirker hormonene dine.

Er du under- eller overvektig (19 < BMI > 35) kan hormonelle endringer gjøre det vanskelig å bli gravid. Det på grunn av ingen eller sjelden eggutvikling og eggløsning. Syklusen går som regel tilbake til normalen etter at kroppsvekten har normalisert seg, men noen vil likevel trenge hjelp for å bli gravid.

https://medicus.no/9-arsaker-til-at-det-er-vanskelig-a-bli-gravid/

Anonymkode: 79582...757

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Livmålet ditt bør ikke være over 80 cm. Fett rundt livet påvirker hormonene dine.

Er du under- eller overvektig (19 < BMI > 35) kan hormonelle endringer gjøre det vanskelig å bli gravid. Det på grunn av ingen eller sjelden eggutvikling og eggløsning. Syklusen går som regel tilbake til normalen etter at kroppsvekten har normalisert seg, men noen vil likevel trenge hjelp for å bli gravid.

https://medicus.no/9-arsaker-til-at-det-er-vanskelig-a-bli-gravid/

Dette kommer da også an på hvor høy man er. Jeg er 189, og kan aldri i verden ha midjemål som en normalvektig person på 160.

Så, svar til ts. 
Jeg har mer eller mindre alltid vært overvektig, men ble gravid på første ivf forsøk med sønnen min året jeg fylte 32. Nå er jeg 38 og vi har prøvd på søsken i noen år uten å lykkes. Har totalt hatt 4 innsett og ble gravid på nest siste forsøket, men dette endte dessverre i en dramatisk exu.

Jeg har kjempet med vekta mellom disse forsøkene da jeg har vært oppmot 13 kilo overvektig i forhold til bmi-kravene til Riksen. Vi har brukt opp forsøkene våre der, og skal over på privat. Jeg har brukt de siste 6 månedene på "meg selv" og har gått ned totalt 20 kilo. Lei av jojoslanking og stress.
Grunnen til at vi antar dette vil hjelpe er av mange grunner, men mest på grunn av at min venstre side har under alle søskenførsøkene vært utenfor rekkevidde for egguttak. Egguttak er i tillegg ekstremt smertefullt og jeg har mistet mye blod hver gang. Det vi nå håper på er at vektnedgangen vil bidra til lettere egguttak og flere egg ut. Det er flere grunner til at egguttak for meg er unormalt smertefullt, ikke bare at jeg er høy. Det er også fordi jeg har ammenvoksninger rundt eggstokken på venstre side. Håpet er da at med mindre overflødig fett vil gjøre eggstokkene lettere tilgjengelig. 
Om det hjelper, eller om det generelt er bedre resultat med 20 kilo mindre, finner vi forhåpentligvis ut nå i februar 🙂
Hadde uansett brukt tid på å gå ned i vekt da det er tungt å gå gravid som overvektig. Med sønnen min gikk jeg opp 25 kilo og slet med bekkenet fra uke 5. Håper på å slippe det om jeg skulle bli gravid igjen 😅

Endret av Frk.Pøls
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.12.2024 den 18.27):

BMI er en problematisk skala, spesielt om du trener styrke. Om du faktisk har mye muskler på kroppen og lite fett, så er det ikke så sikkert at at det er BMI som er grunnen.

MEN en ting er jo, vi kvinner skal jo ha en del fett på kroppen. Mellom 21-34%

Så det er mulig at problemet ditt heller ligger i at du har for lite fett på kroppen.

Kanskje det kan være en mulighet å endre komposisjonen av kroppen din, men ville rådført meg med noen profesjonelle.

Anonymkode: 93b7f...44d

168 cm og 82 kg og du tror hun har for lite fett? Er du mentalt tilbakestående? TS har 25 kg for mye fett på kroppen. 57 kg er en god og sunn vekt for en kvinne på 168 for å prøve å bli gravid.

image.thumb.jpeg.2da871363dcace7832ff9f4c74e3a432.jpeg

Her har du bilde av en kvinne som veier 55 kg.

Anonymkode: 2a0f7...c8b

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du spurt behandlende lege? Sykehuset burde vel ha gitt dere beskjed på forhånd/underveis hvis vekten din kunne ha stor negativ innvirkning på deres sjanser til å lykkes med IVF?

Personlig hadde jeg definitivt prøvd å komme under BMI 25 før jeg gikk videre med kostbar privatbehandling. Normal kroppsvekt er jo unektelig det mest optimale "sånn generelt". 

Anonymkode: 28a88...9bb

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frk.Pøls skrev (2 timer siden):

Dette kommer da også an på hvor høy man er. Jeg er 189, og kan aldri i verden ha midjemål som en normalvektig person på 160.

Så, svar til ts. 
Jeg har mer eller mindre alltid vært overvektig, men ble gravid på første ivf forsøk med sønnen min året jeg fylte 32. Nå er jeg 38 og vi har prøvd på søsken i noen år uten å lykkes. Har totalt hatt 4 innsett og ble gravid på nest siste forsøket, men dette endte dessverre i en dramatisk exu.

Jeg har kjempet med vekta mellom disse forsøkene da jeg har vært oppmot 13 kilo overvektig i forhold til bmi-kravene til Riksen. Vi har brukt opp forsøkene våre der, og skal over på privat. Jeg har brukt de siste 6 månedene på "meg selv" og har gått ned totalt 20 kilo. Lei av jojoslanking og stress.
Grunnen til at vi antar dette vil hjelpe er av mange grunner, men mest på grunn av at min venstre side har under alle søskenførsøkene vært utenfor rekkevidde for egguttak. Egguttak er i tillegg ekstremt smertefullt og jeg har mistet mye blod hver gang. Det vi nå håper på er at vektnedgangen vil bidra til lettere egguttak og flere egg ut. Det er flere grunner til at egguttak for meg er unormalt smertefullt, ikke bare at jeg er høy. Det er også fordi jeg har ammenvoksninger rundt eggstokken på venstre side. Håpet er da at med mindre overflødig fett vil gjøre eggstokkene lettere tilgjengelig. 
Om det hjelper, eller om det generelt er bedre resultat med 20 kilo mindre, finner vi forhåpentligvis ut nå i februar 🙂
Hadde uansett brukt tid på å gå ned i vekt da det er tungt å gå gravid som overvektig. Med sønnen min gikk jeg opp 25 kilo og slet med bekkenet fra uke 5. Håper på å slippe det om jeg skulle bli gravid igjen 😅

Jeg er 183 og er 74 cm rundt livet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville tenkt at alt som kan burde prøves og optimaliseres så godt man kan i en slik situasjon (med vekt på ordet kan - jeg vet at vekt ikke er en easy fix for mange).

Da jeg var til utredning for infertilitet hos gynekolog, var det første gynekologen sa, noe slikt som "...og mannen din er like slank som deg eller deromkring?" underforstått at dette med vekt er viktig i dette henseendet for begge to (jeg er normalvektig, noe han var vekdig fornøyd med). Jeg ville etter beste evne gjort det som måtte gjøres for å lykkes, og gått ned i vekt. Men det er jo enkelt å si når man er normalvektig i utgangspunktet.

Ønsker deg uansett masse lykke til! Plutselig lykkes det❤️❤️

Anonymkode: be01b...334

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg er 183 og er 74 cm rundt livet.

Ingen som sa at høye ikke kunne ha midjemål under 80.

Det jeg sa, det er ikke realistisk for en veldig høy kvinne å ha samme midjemål som en normalvektig person på rundt 160. Var det noe som var uklart ettersom dette måtte kommenteres?

Endret av Frk.Pøls
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frk.Pøls skrev (6 minutter siden):

Ingen som sa at det ikke finnes unntak 🤓 

uansett, som jeg sa, det er ikke realistisk for en veldig høy kvinne å ha samme midjemål som en normalvektig person på rundt 160. Var det noe som var uklart ettersom dette måtte kommenteres?

Hvorfor er ikke det realistisk? 
Maks 80 rundt livet gjelder alle kvinner.

Jeg er 186 og 72 i midjemål. Det er ikke sånn at du må være bredere fordi du er høyere. 

Anonymkode: 7ede3...c7c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg gjort alt for å lykkes, så selvfølgelig ville jeg gått ned i vekt. 12kg ned er jo helt overkommelig. Hadde jo egentlig gjort det uansett om jeg prøvde å bli gravid da.

Anonymkode: 158fe...43b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...