Gå til innhold

Spise middag helst senest kl 18

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er vant med å spise middag  kl 18, og har det best med det. 

Selvsagt kan jeg spise senere feks i besøk eller v og til. Men hjemme og til hverdags liker jeg helst å spise tidlig, gjerne mye tidligere også.

Kjæresten min vet det. Likevel når vi snakker om qt han skal komme til meg og vi skal spise sammen, blir det ofte til t vi utsetter spisingen, fordi han blir forsinket. 

Nå har jeg begynt å holde på mitt med å si at jeg spiser kl 18. Hvis han kommer senere, er det helt greit, men da må han spise alene.

Synes dere jeg er urimelig?

Anonymkode: abbfb...923

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Neida, bare egosentrisk. 

Anonymkode: b1610...55d

Synes du det er negativt i denne sitasjonen? Han får jo gjøre som han vil. Og jeg gjør som jeg vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så viktig om du spiser kl 18 eller 1830? Skjønner det hvis han ikke dukker opp før kl 1930, men mindre marginer må da gå greit? 

Anonymkode: 8b696...2b4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner meg igjen, ts. Han spiste gjerne middag 22.00 på kvelden. Da ville jo jeg helst begynne å tenke på å legge meg. Han la seg ikke før langt på natt. Jeg måtte tilslutt tilbake til mine rutiner. Hender seg vi spiser 20.00 i helgene, men det er helt innafor synes jeg

Anonymkode: b4c07...4ac

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo respektløst å ikke forholde seg til avtalte tidspunkter. Men man kommer ofte lengre ved å ikke være så rigid i utgangspunktet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hvorfor blir han forsinket hele tiden? Det lurer jeg på.

Anonymkode: 7dd76...a7a

Godt spørsmål. Det lurer jeg og på. Men vet at han er utrolig dårlig på å beregne tid. Han skal hele tiden "bare" noe som han sier "er fort gjort". Men det er ikke fort gjort, og ikke bare bare

Han er vant til å spise mye senere enn meg.

Det er litt kjedelig for meg, men akkurat som at det sikkert er litt kjedelig for ham at jeg spiser tidlig. Men da blir det sånn at vi spiser hver for oss. Noen ganger spiser vi samtidig og jeg tøyer meg, og noen ganger tøyer han seg.

Det er jo igrunnen greit sånn. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er dumt å være så rigid som du er. 

Anonymkode: da2d2...962

Ja, det er vel det.

Hvorfor er det så viktig om du spiser kl 18 eller 1830? Skjønner det hvis han ikke dukker opp før kl 1930, men mindre marginer må da gå greit? 

Ja da, mindre marginer går jo greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi drøyer til 19-20 for å spise sammen. Vi har jo hele kvelden sammen, så foretrekker å gjøre oss ferdig med jobb, trening og andre ærender først.

Har du prøvd å spise skikkelig mat til lunsj? Mange nordmenn er jo skrubbsultne fordi de ikke spiser ordentlig mat gjennom dagen. 

Anonymkode: 4f6e0...85f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er poenget med at dere skal spise sammen? Er det for å ha en hyggelig stund sammen, eller er det bare for få næring? 

Hvis det er det siste kan dere spise hver for dere, men om dere også ser mat som noe sosialt venter du til han kommer, innenfor rimelighetens grenser så klart. Her han så sein som 2 timer er det noe annet. 

Anonymkode: 3e244...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Godt spørsmål. Det lurer jeg og på. Men vet at han er utrolig dårlig på å beregne tid. Han skal hele tiden "bare" noe som han sier "er fort gjort". Men det er ikke fort gjort, og ikke bare bare

Han er vant til å spise mye senere enn meg.

Det er litt kjedelig for meg, men akkurat som at det sikkert er litt kjedelig for ham at jeg spiser tidlig. Men da blir det sånn at vi spiser hver for oss. Noen ganger spiser vi samtidig og jeg tøyer meg, og noen ganger tøyer han seg.

Det er jo igrunnen greit sånn. 

Ja, det er vel det.

Ja da, mindre marginer går jo greit.

Kanskje han kan ha ADHD? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner meg igjen, ts. Han spiste gjerne middag 22.00 på kvelden. Da ville jo jeg helst begynne å tenke på å legge meg. Han la seg ikke før langt på natt. Jeg måtte tilslutt tilbake til mine rutiner. Hender seg vi spiser 20.00 i helgene, men det er helt innafor synes jeg

Anonymkode: b4c07...4ac

Akkurat sånn er det her og. Han kan gjerne spise 22, mens da tenker jeg snart på legge meg.

Emmajunga skrev (Akkurat nå):

Det er jo respektløst å ikke forholde seg til avtalte tidspunkter. Men man kommer ofte lengre ved å ikke være så rigid i utgangspunktet. 

Enig at man ikke skal være så rigid.  Men lett for det å skjeie ut litt, blir til mer og mer.

Maskinfører skrev (2 minutter siden):

Fine folk spiser alltid sent efter 18 mener jeg det var 😉

Det kan godt være

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi drøyer til 19-20 for å spise sammen. Vi har jo hele kvelden sammen, så foretrekker å gjøre oss ferdig med jobb, trening og andre ærender først.

Har du prøvd å spise skikkelig mat til lunsj? Mange nordmenn er jo skrubbsultne fordi de ikke spiser ordentlig mat gjennom dagen. 

Anonymkode: 4f6e0...85f

Jeg liker helst å spise middag til lunsj, ja. Skikkelig måltid til lunsj er det jeg liker best. Heller så et lite middagsmåltid i 18 tiden

Hva er poenget med at dere skal spise sammen? Er det for å ha en hyggelig stund sammen, eller er det bare for få næring?

Begge deler, tror jeg. Kanskje helst det første. For god næring er jeg opptatt av, men det spiser jeg ofte tidligere.

Men nå spiser vi ofte ikke med hverandre. Da vi har litt forskjellige jobbrutiner og rutiner ellers.

Hvis det er det siste kan dere spise hver for dere, men om dere også ser mat som noe sosialt venter du til han kommer, innenfor rimelighetens grenser så klart. Her han så sein som 2 timer er det noe annet. 

Anonymkode: 3e244...9e7

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje han kan ha ADHD? 

Nei da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Neida, bare egosentrisk. 

Anonymkode: b1610...55d

Det er vel han som alltid er sen til avtaler som er egoistisk? 

Anonymkode: 1feb8...078

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er dumt å være så rigid som du er. 

Anonymkode: da2d2...962

Rigid? Han er jo forsinket hele tiden jo, og ts er sulten .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg syns det er dette du må ta opp,om han faktisk var tidsnok så ville det ikke vært noe problem. Syns det er rart at det bare er vanlig for dere å bryte avtaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er vel han som alltid er sen til avtaler som er egoistisk? 

Anonymkode: 1feb8...078

Vi har jo begynte ikke ha faste avtaler, så vi gjør det bare sånn at han ringer på forhånd og sier ca når han kommer. Blir det nærmere ca 18.30, så spiser jeg alene, og han får varme det når han kommer.

Jeg syns det er dette du må ta opp,om han faktisk var tidsnok så ville det ikke vært noe problem. Syns det er rart at det bare er vanlig for dere å bryte avtaler.

Vi bryter ikke avtaler. Vi snakker om en tid. 

Men kan være vi snakker om at i dag satser vi på kl 18.00. Så ringerhan f.eks kl 17 og sier at han kan godt nå det, men da må han heller ut å gjøre ........ fordi han nådde ikke bla bla. Så for at han ikke skal stresse, sier jeg at han bare må bli ferdig med sitt først. Så spiser jeg heller alene, og han spiser senere når han kommer. 

Vi begge blir vel litt skuffet. Men vi velger vel å ha det sånn.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Rigid? Han er jo forsinket hele tiden jo, og ts er sulten .

Hi,hi. Ja, det kolliderer nok en del med disse vanene/uvanene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo flere ting her.

1. dersom dere, sammen, er enige i at han kommer til mat klokken 18 og han stadig velger å ikke komme i tide så er det et problem. Da er ikke tiden for middag problemet - problemet er at han velger å si en ting, og deretter velger å ikke holde seg til det. Det er ikke et «middag for sent» type problem. Det er mangel på respekt for enten alle andre enn han selv, eller også bare deg. Uansett tenker jeg dette er uforenelig med å fortsette forholdet. Respekt er en av forutsetningene for å være et normalt ok menneske. Uten respekt for andre er man et møkkamenneske. Og de er man jo ikke sammen med, er man?

2. dersom du, helt alene og uten å sjekke med han har bestemt at det er middag 18 og at han har å innfinne seg så er det problematisk adferd. Da må det være greit om han sier «nei, da spiser jeg heller hjemme og prioriterer trening» eller tilsvarende. 

3. dersom du tenker - sånn på alvor - å etablere et langvarig forhold med et annet menneske så må du for at det skal funke være villig til å ikke bare «få viljen din». La oss si dere to tenker flytte sammen. Du foretrekker middag 18. Han foretrekker middag 20. Det er ingen av dere som har «rett» eller «tar feil». Det er to preferanser angående noe som er irrelevant. Så tenker du at du alltid skal tvinge gjennom din vilje? Tenker du at dere for alltid skal spise til to ulike tider? Eller tenker du at et relasjonelt voksent menneske tilpasser seg sin partner?

Anonymkode: 418f1...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...