AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #21 Del Skrevet 20 timer siden Bønder skal selvsagt tjene penger og da må man ta grep. Det er ikke dårlig dyrehold å slakte når det skjer på godkjent måte. Man kan ikke avle på det folk ikke vil ha Valgt saueraser gir best kjøtt,finest ull osv. Men det finns de som driver økologisk,så kjøp av dem da. Problemet er at det må være noen som driver stort og effektivt hvis det skal bli nok kjøtt til folket. Og så får folk komme å se i et fjøs at de aller fleste dyra i Norge har det bra. Skulle vi alternativt eksportere mer så fikk vi mindre kontroll på hvordan dyreholdet er. Du som forbruker må ikke tro at alle histiwr om "hvor fælt dyra har det",er sanne Anonymkode: e8eae...c2c 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #22 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ingen av de vi kjenner som har sau ønsker mer en 2 lam pr søye. Naboen her kopper opp hvis søya for mer en 2, og den høsten blir søya avlivet. Årsak han vil ikke avle på søyer som får mer en 2 lam. Som de sier det er å plage dyr. Har heler ikke vært borti en eneste bonde som har drept lam unger. De koppee de opp. Flere pleide å komme til oss for rå melk for å kunne gi lam ungene de første måltidene, før de gikk over til vanlig melk, hvis mor ikke hadde nok mat Men problemet er at mange fanatikere ska helst dra frem det værste så lenge det gjelder bønder det ser en nesten daglig Anonymkode: 29379...e24 Hvorfor avlive? Ei jeg kjenner har småbruk og 40 søyer hvert år får 10 utvalgte lam. Væren byttes ut ,men gårdene låner de seg imellom. . Anonymkode: 14c01...de6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Huldra-78 Skrevet 19 timer siden #23 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (12 timer siden): Men kje drepes jo rett etter fødsel, så hvorfor skulle det ikke skje med lam? Skjønner ikke helt forskjellen der. TS Anonymkode: 750a2...6ec De som holde geit for melk, de har dessverre ikke bruk for bukkekje. Det er heller ikke noe særlig økonomisk å fore opp bukkekje til slakt. Da er valget "enkelt", man avvliver de fleste bukkekjeene ved fødsel. Sau/lam blir avlet for kjøtt, og til en viss grad ulla, derfor fores også værlammene opp til slakt. De avlives derfor ikke ved fødsel. Og du viser jo bare hvor lite du faktis vet om landbruk i Norge. 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #24 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Kan man være naiv? Ja, tydeligvis. Jeg er bevisst naiv. Jeg VELGER å tro på stratos kyrne som spretter rundt sånn at forbrukerne får sine stratos bobler. For å si det sånn, fra midten av januar, om noen dager, der siste du behøver å tenke på er dyrenes velferd. Anonymkode: a6a08...0de De fleste okser står inne hele livet, kyr har krav på to måneder ute. Jeg har gått på jordbruksskole og vet at de ikke spretter rundt og alt er fantastisk, så alle kan ikke velge det. Hva mener du med fra midten av januar? Jeg kan nok ikke la være å tenke på dyrenes velferd, da jeg leier på en gård. TS Anonymkode: 750a2...6ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #25 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Og så får folk komme å se i et fjøs at de aller fleste dyra i Norge har det bra. Skulle vi alternativt eksportere mer så fikk vi mindre kontroll på hvordan dyreholdet er. Du som forbruker må ikke tro at alle histiwr om "hvor fælt dyra har det",er sanne Anonymkode: e8eae...c2c Jeg leier på en økologisk gård og er ikke imponert. TS Anonymkode: 750a2...6ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #26 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ingen av de vi kjenner som har sau ønsker mer en 2 lam pr søye. Naboen her kopper opp hvis søya for mer en 2, og den høsten blir søya avlivet. Årsak han vil ikke avle på søyer som får mer en 2 lam. Anonymkode: 29379...e24 Noen burde fortelle denne bonden at han kan styre lammetallet mye med fôring. Anonymkode: 17900...89a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #27 Del Skrevet 17 timer siden Huldra-78 skrev (1 time siden): De som holde geit for melk, de har dessverre ikke bruk for bukkekje. Det er heller ikke noe særlig økonomisk å fore opp bukkekje til slakt. Da er valget "enkelt", man avvliver de fleste bukkekjeene ved fødsel. Sau/lam blir avlet for kjøtt, og til en viss grad ulla, derfor fores også værlammene opp til slakt. De avlives derfor ikke ved fødsel. Og du viser jo bare hvor lite du faktis vet om landbruk i Norge. Det er ikke mye å tjene på å flaske opp kopplam heller, og det er ekstra jobb å flaske opp nyfødte lam midt i lamminga. De som jeg leier hos gjør det, fordi de ikke orker å drepe dem rett etter fødsel. Poenget mitt er at noen garantert gjør det også. TS Anonymkode: 750a2...6ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Gnom Skrevet 17 timer siden #28 Del Skrevet 17 timer siden Ja,jeg visste vel egentlig alt det du skriver her TS. Det er ikke bare sauer som har det ille heller forøvrig. Her er jeg midt i forberedelsene til pinnekjøtt. Det blir godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #29 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (13 timer siden): Men kje drepes jo rett etter fødsel, så hvorfor skulle det ikke skje med lam? Skjønner ikke helt forskjellen der. TS Anonymkode: 750a2...6ec Det kan ikke jeg svare for for har ikke vært borte i bønder som driver med Geir. Drev selv med ku, sau og villsvin og vi tok aldri liv av ungene. De ble foret for å slaktes i den alder eller vekt som var best. Selv hadde vi ikke plass til okse kalver så de hadde vi til de var 6 mnd og solgte som livdyr til en som kun drev med å fore opp okser Vet flere mener at kje burde fores opp og brukes som mat, men virker ofte som de ikke får solgt kjøttet. Selv om det er itrolig godt kjøtt hvis de blir tatt før de går over til grovfôr. Men da må en del slakterier og butikker være åpne å få dette ut på markedet Anonymkode: 29379...e24 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #30 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (19 timer siden): Trodde dette, med mer, var allment kjent. Også når du drikker melken din hver morgen. Vi har over mange år utelukkende kjøpt kjøtt rett fra produsent. Vi spiser mest mulig vilt. Og kun dyr som er slaktet på gård. Produkter som melk har vi kuttet fullstendig. Det gjelder også enkelte andre produkter. Egg, blant annet. Fra steder der de ikke dreper alle hankyllingene. Det å ukritisk gå å handle i dagligvarebutikk er en uting. Billig mat, ja, når de er presset så mye over mange år. men til hvilken pris? Anonymkode: f2f99...e7c AnonymBruker skrev (19 timer siden): Om det er hanner, ja. Eller så blir de kjøtt når de er året ca. Jentene kommer til å lide samme skjebne som mødrene sine. Blir melkemaskiner. Man blir veganer om man bryr seg nok om dyrevelferd Anonymkode: 0c287...a0a Denne hetsen mot melkeproduksjon er kraftig overdrevet. Norske melkekuer har det veldig bra Anonymkode: 2d813...209 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #31 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det kan ikke jeg svare for for har ikke vært borte i bønder som driver med Geir. Det skulle tatt seg ut, klone Geir og avle dem opp til julemat Anonymkode: 750a2...6ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #32 Del Skrevet 17 timer siden Veganere glimter til med sin mangel på kunnskap igjen. Dyrevelferd er faktisk en av grunnene til at jeg spiser mye mer kjøtt, da fra dyr som har beitet. Det er ikke vanskelig å få tak i hvis man bryr seg med å lete. Men veganerne vil heller ha på seg skylapper og tro at det er kun dyrene på tallerkenen som har måttet bøte med livet for maten vi spiser. Man dreper utrolig mange dyr og insekter og ødelegger hele økosystemer for å ha åker. Noe å tenke på hvis man velger nøttesteik i stedet for pinnekjøtt. Faktisk har sannsynligvis flere dyr dødd for at du skal spise nøttesteik enn pinnekjøtt, i tillegg til at det er mye mer miljøfientlig å spise nøttesteik sammenlignet med pinnekjøtt. Pinnekjøttet er kortreist og beitefôret, så det binder kanskje mer karbon ned i jorda enn hele driften slipper ut. Gress er helt ypperlig på å lagre karbon, og beiting øker lagringen. Nøttesteiken derimot krever transport over halve jorda for mye av ingrediensene, og olje er lagret karbon som er ørten ganger mer skadelig enn utslipp fra naturen som er en del av et syklus. Anonymkode: 3d046...2df 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #33 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Denne hetsen mot melkeproduksjon er kraftig overdrevet. Norske melkekuer har det veldig bra Anonymkode: 2d813...209 I forhold til andre land har de det nok bedre ja, men hvor bra er det å få barna dine tatt fra deg med en gang du har født? Eller etter tre dager, som er like forferdelig. Jeg har bodd på økologisk gård der de hadde melkekyr, så jeg vet hvilken smerte de føler. Melkekyr lever også bare 5-6 år, når en ku kan fint leve i 20 år, så det er rovdrift på dyr uansett hvordan man vrir og vender på det. TS Anonymkode: 750a2...6ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #34 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Veganere glimter til med sin mangel på kunnskap igjen. Dyrevelferd er faktisk en av grunnene til at jeg spiser mye mer kjøtt, da fra dyr som har beitet. Det er ikke vanskelig å få tak i hvis man bryr seg med å lete. Men veganerne vil heller ha på seg skylapper og tro at det er kun dyrene på tallerkenen som har måttet bøte med livet for maten vi spiser. Man dreper utrolig mange dyr og insekter og ødelegger hele økosystemer for å ha åker. Noe å tenke på hvis man velger nøttesteik i stedet for pinnekjøtt. Faktisk har sannsynligvis flere dyr dødd for at du skal spise nøttesteik enn pinnekjøtt, i tillegg til at det er mye mer miljøfientlig å spise nøttesteik sammenlignet med pinnekjøtt. Pinnekjøttet er kortreist og beitefôret, så det binder kanskje mer karbon ned i jorda enn hele driften slipper ut. Gress er helt ypperlig på å lagre karbon, og beiting øker lagringen. Nøttesteiken derimot krever transport over halve jorda for mye av ingrediensene, og olje er lagret karbon som er ørten ganger mer skadelig enn utslipp fra naturen som er en del av et syklus. Anonymkode: 3d046...2df Jøsses, så man ødelegger ikke økosystemet med endeløse flater med gress som høstes før det blomstrer, og hva med åkrene med kraftfor? Tror du dyrene man avler opp for kjøtt spiser kun gress når de er gressforet? Det er noen produsenter som kun gressforer men de er få. Og det er mye kopplam som også blir til kjøtt, og de er flasket opp på melkeerstatning som inneholder vegetabilske oljer, hvete og soya i tillegg til mysepulver, og får senere kraftfor for å legge på seg. TS Anonymkode: 750a2...6ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Huldra-78 Skrevet 17 timer siden #35 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Det er ikke mye å tjene på å flaske opp kopplam heller, og det er ekstra jobb å flaske opp nyfødte lam midt i lamminga. De som jeg leier hos gjør det, fordi de ikke orker å drepe dem rett etter fødsel. Poenget mitt er at noen garantert gjør det også. TS Anonymkode: 750a2...6ec Man får mye mer for 1 lam, enn 1 kje på slakteriet. Bukkekj må uansett slaktes før de blir kjønnsmodne, ofte ved 5 måneder, som betyr små slakt. Og siden geitene kjeer ca januar, kan man ikke benytte seg av beite på samme måte som man kan ved kopplam, som igjen påvirker økonomien ved drifta. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #36 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jøsses, så man ødelegger ikke økosystemet med endeløse flater med gress som høstes før det blomstrer, og hva med åkrene med kraftfor? Tror du dyrene man avler opp for kjøtt spiser kun gress når de er gressforet? Det er noen produsenter som kun gressforer men de er få. Og det er mye kopplam som også blir til kjøtt, og de er flasket opp på melkeerstatning som inneholder vegetabilske oljer, hvete og soya i tillegg til mysepulver, og får senere kraftfor for å legge på seg. TS Anonymkode: 750a2...6ec Er du seriøs nå? Har du virkelig satt deg så lite inn i dette? Kanskje du skal starte med å lese denne? https://www.sabima.no/blomster-og-bier-vil-ha-dyr-pa-beite/ Sitat 29 prosent av de trua artene i norsk natur er knyttet til kulturlandskapet. Naturbeitemark er et av de viktigste habitatene for mange insekter, blomster og sopper. Sitat Monokultur, sprøytemidler og kunstgjødsel er ikke gunstig for et rikt insektliv. For insektene er store områder med ensartet produksjon som en grønn ørken. Lurer du på hvorfor vi mister bia? Blant annet fordi vi har for mye åker (som er en grønn ørken) og for lite naturbeite. Det er biologisk mangfold på naturbeite. Trær, busker, blomster, insekter, fugler, gnagere, fisker, amfibier osv. Det er tusenvis av forskjellige planter på et naturbeite, mens det er én type plante i en åker. Det er mange forskjellige dyr på et naturbeite og ingen dyr i en åker. Man dreper/fjerner rådyr, rev, fugler, ekorn, snegler, slanger, mus, insekter, busker, trær, blomster osv for å anlegge en åker. Et massmord altså. Så fortsetter man å drepe disse hvis de forviller seg inn i åkeren. Og når man høster så er det mange rådyrkalver som blir kvernet hvert eneste år. Det blir anslått at 10-20% av alle rådyrkalver blir kvernet av høstemaskiner i Norge. Det er ikke vanskelig å finne gressfôret. Du kan til og med bestille kjøttkasser levert på døra med gressfôret kjøtt. Dette forteller meg at du ikke har prøvd og at du har skylapper på. Jeg har flere lokale bønder som har gressfôret. Den gården jeg kjøper mest av (på grunn av hvordan kjøttet blir pakket) har kyrne ute på naturbeite over halve året, og så får de høy uten silo på vinteren, med mulighet til å gå ut og lufte seg når det ikke er altfor kaldt. Ingen kraftfôr. En annen gård jeg støtter har ikke gressfôret fordi de produserer melk, men de har gårdsbutikk og har en urfe, og de lar kyrne få gå ut og lufte seg til og med når det er -15 grader. Anonymkode: 3d046...2df 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #37 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Er du seriøs nå? Har du virkelig satt deg så lite inn i dette? Kanskje du skal starte med å lese denne? https://www.sabima.no/blomster-og-bier-vil-ha-dyr-pa-beite/ Lurer du på hvorfor vi mister bia? Blant annet fordi vi har for mye åker (som er en grønn ørken) og for lite naturbeite. Det er biologisk mangfold på naturbeite. Trær, busker, blomster, insekter, fugler, gnagere, fisker, amfibier osv. Det er tusenvis av forskjellige planter på et naturbeite, mens det er én type plante i en åker. Det er mange forskjellige dyr på et naturbeite og ingen dyr i en åker. Man dreper/fjerner rådyr, rev, fugler, ekorn, snegler, slanger, mus, insekter, busker, trær, blomster osv for å anlegge en åker. Et massmord altså. Så fortsetter man å drepe disse hvis de forviller seg inn i åkeren. Og når man høster så er det mange rådyrkalver som blir kvernet hvert eneste år. Det blir anslått at 10-20% av alle rådyrkalver blir kvernet av høstemaskiner i Norge. Anonymkode: 3d046...2df Det er i grunn ikke mye som får blomstret på et naturbeite, da det blir beitet ned. Ville dyr er noe helt annet, da de flytter seg så gresset får vokst opp igjen. Beitet her som jeg bor ligger helt opptil gården, og strekker seg langt utover, og jeg skal fortelle deg at det er vanskelig å finne en blomst på det beitet. Jeg har blomster i grønnsakshagen, ellers blir alt beitet ned her. Det er noe blomster i gresset som slås, men det er ikke mye. Eng blir ofte slått før det blomstrer, og det er ikke mange arter i gress heller, pluss at rådyrkalvene dør i det også: https://www.forskning.no/dyrevelferd-dyreverden-landbruk/mange-radyrkalver-dor-av-slamaskiner-kan-det-hjelpe-a-flytte-dem/2371824 Personlig spiser jeg verken korn eller kjøtt, så ingen rådyrkalver trenger å dø for min mat. TS Anonymkode: 750a2...6ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå