Gå til innhold

Sparemål 2025

Jessica Jones

Anbefalte innlegg

Hva er deres sparemål for 2025?

Mine er

- Få bufferen opp til 100K(har per i dag 60K)

- Betale inn ca 50K ekstra på boliglånet 

- Runde 500K i fond/aksjer(har ca 420K i dag)

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sparemål 2025 

- 25 000 i mnd til fond og aksjer 

- 5000 i mnd til ny bil om noen år

- 5000 til kortsiktig sparing 

- 100 000 til ferie 

= 35000 i fast sparing i mnd 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsette den månedlige sparingen - ca 15-20 000kr i fond. Øke sparingen hvis vi kan, men det er jeg mer usikker på om vi klarer. 

Spare det vi mangler til en familieferie i Australia til sommeren (har allerede spart lenge til denne).

Ideelt sett spare opp nok cash til å betale for nye vinduer på hytta. Usikker på om det går. 

Anonymkode: 7cce2...fa1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å gå ned i lønn i 2025 dessverre. Vil utgjøre ca 60.000 i året🙁 Så jeg aner ikke helt hvordan jeg skal gjøre det til neste år og hvilke mål jeg skal sette meg. Men håper jeg klarer å betale like mye ned på lånet så jeg ikke må øke nedbetalingstiden. Og må prøve å finne meg en ekstra inntektskilde for å veie opp for inntektstapet.  Forbaska altså, jeg som så for meg å kunne klare meg bedre til neste år.. 

Men skal prøve å redusere de andre kostnadene med 5000 i måneden, det blir jo også et sparemål. Men lever veldig sparsomt allerede da, så ikke si mer å spare inn på heller..

Anonymkode: d2209...c6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer til ny EL-sykkel og håpet er å ha skrapet i sammen nok penger så jeg kan bestille den i april.

Ellers så har jeg en plan om å bytte tak på huset i 2026, så sparer så mye jeg klarer mot det så jeg muligens klarer det uten å låne noen penger. 

Anonymkode: 27e4a...eab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Minste ufør, har lån og bil, så sparingen går trått gitt. 

Sparer fast 1000,- i fond hver måned, noen ganger greier jeg å sette inn mer, ca 3300,-4000 - som da er absolutt maks av det jeg kan spare i måneden, og det er jeg egentlig fornøyd med med tanke på inntekt.. 

Anonymkode: e5a7b...87f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stramme inn på forbruket, er vel det eneste. Det blir vell som alle andre år real-lønnsnedgang og høy inflasjon. Bare håper jeg ikke begynner å gå i minus bare på faste utgifter.

Anonymkode: dd3cc...957

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alene med barn og har ikke mye å gå på, men ønsker å bygge opp bufferen mere. Sparer ca 2500,- fast hver måned, ønsker å prøve å få til 1000,- ekstra ved å kutte strømmetjenester og redusere matbudsjettet litt. 🤞

Anonymkode: 67b66...79f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ble ingen lønnsøkning i 2024, så lønna går i beste fall akkurat til å dekke utgiftene. Men har kapitalinntekter ved siden av, så målet blir å ikke røre disse. Så da blir målet å ha ca 230 000 mer ved årets slutt. Litt avhengig av hvor mye sparerenten faller. 

Anonymkode: b351f...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg håper å øke sparing på fond og konto med kr 300k, dette inkluderer urealisert fondsoppgang. 

Rimelig hårete mål gitt at vi planlegger et par litt dyrere ferier til utlandet (dyrere enn å feriere hos familie i Norge i alle fall, slik vi pleier). Her blir min andel 50%. Men 250k er i alle fall realistisk, og et minimum. 300k et mål. 

Anonymkode: 07fd4...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Inntekten er under snittet og planen er å spare 41% av husstandens inntekt etter skatt. Vil forsøke å finne områder å spare inn på for å komme opp i 50% men realistisk sett er det vanskelig når prisene øker såpass som de har gjort de siste årene. Det er ikke før høsten 2025 vi regner med å kunne øke inntekten en god del, og da vil det være mulig å spare ca 54% av inntekt etter skatt. Vi har gjort ganske mange grep for å komme dit vi er i dag, men motarbeides av økte priser samtidig som inntektene ikke følger tritt. En omlegging til et sunnere kosthold ble jævlig dyrt, doblet matbudsjettet (hvorav mye sikkert er prisvekst).

Anonymkode: bdffe...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 25.12.2024 den 22.04):

Minste ufør, har lån og bil, så sparingen går trått gitt. 

Sparer fast 1000,- i fond hver måned, noen ganger greier jeg å sette inn mer, ca 3300,-4000 - som da er absolutt maks av det jeg kan spare i måneden, og det er jeg egentlig fornøyd med med tanke på inntekt.. 

Anonymkode: e5a7b...87f

Klarer ikke så mye mer jeg heller. Men nå jeg leser her kan ikke folk slite...... Beklager å ødelegge tråden. 

Anonymkode: 6afca...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har altfor mange klær, sko og andre eiendeler som er i god stand og kan selges. Målet er først og fremst å bruke inntektene fra salget til å betale ned et forbrukslån på 150 000 kroner så raskt som mulig, da rentene på dette lånet er svært høye.

I tillegg trenger jeg å sette av 100 000 kroner for å dekke en kommende skattesmell. På lengre sikt ønsker jeg å spare minst 350 000 kroner. Dette skal oppnås gjennom en kombinasjon av inntekt fra jobb, ekstraarbeid, salg og andre tiltak. Målet er å få økonomien mer stabil og redusere gjeldsbyrden så fort som mulig.

Anonymkode: 50b07...ed1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Klarer ikke så mye mer jeg heller. Men nå jeg leser her kan ikke folk slite...... Beklager å ødelegge tråden. 

Du ødelegger ikke tråden, folk har forskjellige muligheter og utgangspunkt. ❤️ Må innrømme at jeg selv føler jeg ser inn i en annen verden her, mtp hvilke sparemål noen har og får til. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg har lyst til å klare å spare til å betale ut eiendommen vi ser på. Ca 700 000 kr men jeg trur ikke jeg klarer det. Men har lyst å prøv. Jeg har no. Jeg har egentlig pengene. Men mye av det er på fond som jeg egentlig ikke har så lyst å røre. Men jeg mangler 300 000 hvis jeg skal bare tenke det jeg har i kontant. Jeg har alt jeg trenger. Så jeg må bare kjøp mat. Alt annet har jeg. 

Anonymkode: dd037...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Du ødelegger ikke tråden, folk har forskjellige muligheter og utgangspunkt. ❤️ Må innrømme at jeg selv føler jeg ser inn i en annen verden her, mtp hvilke sparemål noen har og får til. 

Det kan da ikke være noen overraskelse at folk har helt ulike utgangspunkt for sparing? Både når det gjelder inntekt, utgifter og forbruk? Jeg ser den du quotet ikke forsto at folk kunne slite - selvsagt er det ikke alle som sliter. Alle har opplevd at ting har blitt dyrere de siste årene. For noen betyr dette at de nå sliter, for de levde marginalt før. For andre betyr det bare at de kanskje sparer litt mindre enn før. 
Dette er en tråd som handler om sparing, og da er det kanskje ikke så rart at det er en overvekt av folk som har overskudd til å spare som svarer i tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det kan da ikke være noen overraskelse at folk har helt ulike utgangspunkt for sparing? Både når det gjelder inntekt, utgifter og forbruk? Jeg ser den du quotet ikke forsto at folk kunne slite - selvsagt er det ikke alle som sliter. Alle har opplevd at ting har blitt dyrere de siste årene. For noen betyr dette at de nå sliter, for de levde marginalt før. For andre betyr det bare at de kanskje sparer litt mindre enn før. 
Dette er en tråd som handler om sparing, og da er det kanskje ikke så rart at det er en overvekt av folk som har overskudd til å spare som svarer i tråden?

Skjønner ikke helt hva du vil med dette innlegget, jeg skriver jo selv at folk har forskjellige muligheter og utgangspunkt? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

De som var på kniven fra før er nå over hos sliterne men mange sliter ikke 

Ser det når jeg er med å dele ut mat o.l at det er flere og fler vi må si nei til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...