Gå til innhold

Vanlig at unge har egen leilighet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig å eie egen leilighet i begynnelsen av 20 årene?

Må de da i så fall ha hjelp av foreldre, eller er det noen som karer dette selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, vanlig og vanlig, i denne artikkelen https://www.ssb.no/bygg-bolig-og-eiendom/artikler-og-publikasjoner/faerre-unge-kjoper-bolig står det at 18 % eier egen bolig tidlig i 20-åra. (Den er fra 2019.)

Hvis man bor et billig sted og begynner å jobbe rett etter videregående er det sikkert mulig å spare opp egenkapital selv, men de fleste får nok hjelp fra foreldrene om de kjøper tidlig.

Anonymkode: 13ee3...d6e

• Nyttig 1
Skrevet

Kjenner ikke mange som får det til, men vet noen som har gått yrkesfag på vgs og blitt f.eks. mekaniker og bodde billig hjemme mens de har fått lærlinglønn fra 18 års alder og full lønn fra ca 20 år. Har da mulighet til å spare mye.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er 26 i dag, og I min omgangskrets var det veldig få (stort sett studenter) i starten av 20 årene. De få fikk hjelp av foreldre, både med kapital og som medlånstakere ( såvidt jeg vet). For 6 år siden var også renta en del lavere. Nå, 2.5 år etter vi leverte master har de fleste kjøpt seg leilighet, de fleste med en partner, noen med hjelp fra foreldre. Hvis de fleste har leilighet i starten av 20 årene ville jeg tenkt at man hadde en gjeng med veldig ressurssterke foreldre, eller bor landlig med lavere boligpriser og kanskje har tatt fagbrev slik at man allerede har fulltidsjobb. 

Anonymkode: 2dc7c...55c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
exictence skrev (11 minutter siden):

Må de da i så fall ha hjelp av foreldre, eller er det noen som karer dette selv?

Stebarna her fikk bolig i forskudd på arv. De var unge i tidlig tjueåra. 

Anonymkode: 478fc...800

Skrevet

Ja, det er nok noen få som har det. 

Får høre av noen unge i familien at dette er helt vanlig at 22 åringer har egen leilighet som foreldre kjøper for dem. Jeg tror nok det er noen, men tviler vel på at det er mange.

Hva seier man til disse unge som spør sine foreldre om å få det?

Skrevet
exictence skrev (17 minutter siden):

Rike mennesker vil hevde at det er vanlig, noe det ikke er. 

Anonymkode: 453a8...7e5

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg klarte det 24 år gammel, ett år etter endte studier. I Oslo. 

- Hadde ikke sløst bort sparepenger fra dåp og konfirmasjon, med mer, så det hadde jo kastet godt av seg på så mange år. 

- Året etter at jeg var ferdig studert fortsatte jeg å bo i kollektiv, og leve som student,med unntak av klær til jobb. Tok også på meg veldig mye overtid. Sparte da mer en 3/4 av hva jeg fikk utbetalt. 

- Hadde kjæreste jeg kjøpte med, som hadde de samme prioriteringene. 

Anonymkode: 2c2bb...92b

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Rike mennesker vil hevde at det er vanlig, noe det ikke er. 

Anonymkode: 453a8...7e5

Ja

Synes det er rart at disse unge i min familie virkelig tør å spørre sine foreldre om å få en leilighet. Jeg vet at faren ikke helt vet hva han skal si. 

Skrevet

Klarer du ikke TS å regne på det selv, om du får det til eller ikke før 25år? F.eks. om hvor mye du klarer å spare i måneden på jk ben du har nå for å nå egenkapital?
Det er noen ganske enkle regler på dette. 
Eller hva var poenget? 

Anonymkode: 2863d...539

Skrevet

Jeg klarte det 24 år gammel, ett år etter endte studier. I Oslo. 

- Hadde ikke sløst bort sparepenger fra dåp og konfirmasjon, med mer, så det hadde jo kastet godt av seg på så mange år. 

- Året etter at jeg var ferdig studert fortsatte jeg å bo i kollektiv, og leve som student,med unntak av klær til jobb. Tok også på meg veldig mye overtid. Sparte da mer en 3/4 av hva jeg fikk utbetalt. 

- Hadde kjæreste jeg kjøpte med, som hadde de samme prioriteringene. 

Fantastisk. Så flott av deg og din kjæreste-.

Skrevet

Jeg kjøpte min første leilighet som 19-åring. Nå er jeg 26 og har nettopp kjøpt hus. 
Har to vennepar som eier leilighet. Har maaange venner som leier. 

Anonymkode: 2f70b...c5c

Skrevet

Klarer du ikke TS å regne på det selv, om du får det til eller ikke før 25år? F.eks. om hvor mye du klarer å spare i måneden på jk ben du har nå for å nå egenkapital?
Det er noen ganske enkle regler på dette. 
Eller hva var poenget? 

Anonymkode: 2863d...539

Dessverre klarer jeg ikke helt å sette meg inn i det. Det gjelder ikke meg som er godt over 50 år. Men disse unge jeg snakker om, er misfornøyd fordi faren ikke kjøper dem leilighet. Det synes jeg er utrolig av dem, og jeg lurer på hva andre tenker

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kjøpte min første leilighet som 19-åring. Nå er jeg 26 og har nettopp kjøpt hus. 
Har to vennepar som eier leilighet. Har maaange venner som leier. 

Anonymkode: 2f70b...c5c

Flott at du har hatt anledning til det. Du har sikkert god økonomisk sans. Og så har du vel fått en del hjelp/støtte av foreldre? 

• Liker 2
Skrevet
exictence skrev (1 minutt siden):

Dessverre klarer jeg ikke helt å sette meg inn i det. Det gjelder ikke meg som er godt over 50 år. Men disse unge jeg snakker om, er misfornøyd fordi faren ikke kjøper dem leilighet. Det synes jeg er utrolig av dem, og jeg lurer på hva andre tenker

Jeg kjenner ingen som har bedt om hjelp. Ingen som har fått hjelp, heller.

Men mange som har gjort som meg og mannen. Innsett at det er veldig lett å skru opp forbruket når man plutselig tjener mye mer. Men også veldig lett å ikke gjøre det, da man er vant med et visst forbruk. Så har nesten gått litt sport i å ikke skru opp forbruket i det man får høyere lønn, en bonus, feriepenger, og alt slikt. Det gjør også at vi har kjøpt bil kontant, og slipper billån. Har penger på konto til ferie, og mer. Som jo igjen genererer mye mer penger enn om man lever over evne og tar kortsiktige lån. 

Skrevet

Vi kjøpte leilighet rett etter studiene da vi var 24. Foreldrene til samboeren min kausjonerte. Begge hadde fast jobb og det hjalp jo på at det ikke var i noen storby. Nå er vi 27 , har fått to barn og har nettopp kjøpt stor og oppusset enebolig, men for å få til det måtte vi flytte til et usentralt sted. Her er heldigvis mange barnefamilier og relevante arbeidsplasser i rimelig nærhet likevel, så vi er fornøyde 😊

Anonymkode: d2cb3...312

Skrevet

Min datter kjøpte hus når hun var 20. ja jeg synes det var alt for tidlig men hun gjorde no det da. Veldig bra lærlingplass. Spart nesten hele lønna når hun bodde hjemme. Minste mann sitter ikke så godt i det. Hun bor i ei leilighet som vi eier. Men hun vet ikke hva hun skal bli så hun jobber litt og går skole i tillegg. Litt mere vimsete. Men det går fint det å. 

Anonymkode: d3e9a...49d

Skrevet

Datter kjøpte leilighet som 20-åring. 1,8 mill finansiert selv.

Anonymkode: f0635...54c

Skrevet

Her jeg bor så koster en 2 roms, fra 3 mill. Mine barn har ikke råd til det, men de er single, jeg har ingen mulighet til å hjelpe de. Og de tjener ikke nok. De sier jo og selv at de enten må spare i mange år, eller få seg kjæreste de kan kjøpe med.

Anonymkode: 0d53a...aa1

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg er 36 år. Jeg fikk kjøpt min første leilighet som 21 åring. Var veldig heldig, å fikk hjelp av pappa som stilte som kausjonist. Var også en veldig billig leilighet. (1,4 mill). 

Nå i dag kjenner jeg svært få unge som eier eget. Kjenner også for øvrig flere på min alder også som ikke eier. 

Anonymkode: 6ca9d...266

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...