Gå til innhold

Pinnekjøtt - kraft - fett- gjenbruk

Perine

Anbefalte innlegg

Pinnekjøtt er populær julemat, og det hadde vi her også.  Alle vet jo at det er fet mat, men vi teller jo ikke kalorier i jula.  Det gjør ikke jeg heller, men jeg prøver å holde meg selv litt i ørene. Det sies jo at en sulten person lett kan få i seg hele dagsbehovet for kalorier bare av en god porsjon av denne middagen.

I går dampet jeg en kilo pinnekjøtt, og da vi var ferdige så tok jeg vare på restene. De varmes nok opp og spises i løpet av dagen.  Dampevannet/kraften under risten, helte jeg i et litermål og satte i kjøleskapet.  Den skal brukes til å sette god, salt lammesmak på ertesuppe eller lapskaus senere.  Før i tiden pleide vi å øse opp noe av denne varme kraften og bruke til saus, med eller uten jevning, men det har jeg sluttet med. Jeg bruker den heller ikke direkte i kålrotstappa, det gjorde jeg før.

I dag tok jeg litermålet ut av kjøleskapet og ble ganske imponert over mengden av tykt, hardt fett,  som hadde samlet seg øverst etter damping av kun 1 kilo pinnekjøtt.  Jeg kastet dette og fordelte resten i 3 engangskopper som jeg satte forsiktig inn i fryseskapet.  Dvs. jeg bruker disse pappbegrene kun som isbitformer, for jeg skal løsne de frosne kraftklumpene og pakke godt inn i plast i morgen.  Det tar mindre plass når jeg gjør det sånn. Klumpene løsner lett når jeg heller litt varmt vann utenpå.

Det var ikke meningen å mase, bare vise og komme med forslag til bruk av kraftrester.  

God romjul og nyt maten 😀

IMG_2997.jpg

IMG_2998.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fettet fra pinnekjøttet er veldig godt å ha på kokt klippfisk - servert sammen med kålrabi. Har hørt det også er veldig bra å ha på lutefisk. Generelt fisk.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fantastisk god kraft, dette. Gjør det samme selv, og lager brennsnut av kraften etter jul😋

Anonymkode: 7283d...7eb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan uten land skrev (Akkurat nå):

Fettet fra pinnekjøttet er veldig godt å ha på kokt klippfisk - servert sammen med kålrabi. Har hørt det også er veldig bra å ha på lutefisk. Generelt fisk.

Ja, det brukes ofte på samme måte som baconfett.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er morsomt hvor forskjellige vi er.

Jeg husker min mor brukte pinnekjøttkraft til ertesuppe og lapskaus. Jeg elsker begge deler og lager det gjerne, men når hun serverte det laget på pinnekjøttkraft var jeg som regel opptatt og kunne ikke spise middag hjemme.

Pinnekjøtt er godt med pinnekjøttt, og kraften går i en tom melkekartong og videre i søpla. :ler:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (1 time siden):

Det er morsomt hvor forskjellige vi er.

Jeg husker min mor brukte pinnekjøttkraft til ertesuppe og lapskaus. Jeg elsker begge deler og lager det gjerne, men når hun serverte det laget på pinnekjøttkraft var jeg som regel opptatt og kunne ikke spise middag hjemme.

Pinnekjøtt er godt med pinnekjøttt, og kraften går i en tom melkekartong og videre i søpla. :ler:

Ja det er helt sant, og folk må ha lov til å ha forskjellig smak 😀 Jeg er glad i å bruke opp alt av kraft fra kjøtt, fisk og skalldyr, men jeg vil helst ikke spise fettet.  Men jeg har jo andre ting som jeg ikke spiser. Det er f.eks. karri og koriander, som er i det meste av indisk mat.  Da vrir jeg meg unna, haha. Det er jo litt kjedelig når man ikke liker den maten som andre elsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Perine skrev (3 timer siden):

Ja det er helt sant, og folk må ha lov til å ha forskjellig smak 😀 Jeg er glad i å bruke opp alt av kraft fra kjøtt, fisk og skalldyr, men jeg vil helst ikke spise fettet.  Men jeg har jo andre ting som jeg ikke spiser. Det er f.eks. karri og koriander, som er i det meste av indisk mat.  Da vrir jeg meg unna, haha. Det er jo litt kjedelig når man ikke liker den maten som andre elsker.

Og jeg, derimot, elsker curry og koriander. Indisk mat er høyt oppe på listen over favorittmat. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra gammelt av så ble fettet på toppen, spart på, og brukt til å steike i på steikepanna istedenfor smør/olje. 

Anonymkode: 63afb...400

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (På 25.12.2024 den 14.07):

Før i tiden pleide vi å øse opp noe av denne varme kraften og bruke til saus, med eller uten jevning, men det har jeg sluttet med. Jeg bruker den heller ikke direkte i kålrotstappa, det gjorde jeg før.

Lagde selv saus på denne krafta i dag. Var en nytelse å stå og lage middag med så gode lukter over komfyren. Og trengte slett ikke tilsette ekstra salt. 

Lurt triks du har med nedfrysing, tror jammen jeg må kopiere den selv. 

Anonymkode: 7fd4c...6de

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...