Gå til innhold

Andre som har psykolog som tror at psykologtimen er representativ for hvordan du har det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte nylig hos offentlig betalt psykolog.  Første timen gråt jeg ekstremt mye og neste time så gråt jeg ingenting. Jeg prøver å forklare psykologen at hvordan jeg er i psykologtimene ikke er representativt for hvordan jeg har det i løpet av dagen eller uken mellom psykologtimene. Om jeg gråter i psykologtimen så betyr ikke det at jeg gråter 24 timer i døgnet 7 dager i uken og om jeg ikke gråter i psykologtimen så betyr ikke det at jeg ikke gråter mellom psykologtimene. 

Psykologen min sier hun forstår, men hun kommer regelmessig med kommentarer som: "Du gråt sist psykologtime og du gråter ikke nå, det betyr at behandlingen har begynt å fungere". Dette selv om jeg sier at jeg ikke har blitt noe bedre i løpet av uka og at hvordan jeg er i psykologtimen ikke er representativt for hvordan jeg har det utenfor psykologtimen. 

Anonymkode: c373d...de8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså, jeg har grått masse de første psykologtimene og så har det blitt mindre og mindre etterhvert. Det har stått i stil med hvordan psyken har vært hos meg. Har hatt det tøft, og så har livet blitt lettere å takle etterhvert med hjelp. Har hatt to psykologer, og det samme har skjedd med begge. 

Jeg tror ikke psykologene mine har formening om gråten er "svar" på hvordan jeg har det, men den ene kommenterte at "nå ser jeg at du har blitt mye sterkere og reflektert enn du var da vi startet".

hvorfor kan ikke mengde gråt være med på å gi et totalinntrykk på hvordan man har det? 

Anonymkode: 1a285...80a

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler deg å snakke med psykologen om dette igjen, ts. 

Selv blir jeg ekstremt trigget av folk som definerer meg, og mange psykologer gjør det. «Nå ser jeg at du føler deg trist», «Du ser sint ut», «Nå ser jeg at du føler masse vanskelige ting, vil du fortelle om det?»

Jeg får bare lyst til å avslutte hele behandlingen, så vi har hatt masse samtaler om det at hun ikke skal tolke ansiktsuttrykk, jeg liker det ikke. 

Anonymkode: 503a9...b77

Skrevet

Terapeuten ser oss fra utsiden og vil ofte se ting som vi ikke ser. Det tenker jeg er naturlig, sånn er det bare. De er bare mennesker, ofte har de rett og noen ganger tar de feil. Selv om det er visse ting dere ikke er helt enige om så behøver ikke det å ha noe å si for behandlingen sin del. Man må ikke bli forstått 100% hele tiden for at behandling skal virke. Bare fortsett å gi tilbakemeldinger om hvordan du mener at det er. Dere vil bli bedre og bedre kjent etter hvert.

Anonymkode: e7604...4f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...