Gå til innhold

Tips til fjerning av fettflekker fra klær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk ribbefett på penklærne. Har prøvd med Vanish før vask, gikk ikke bort. Prøvd med zalo en stund før neste vask, gikk ikke bort. Nå har jeg tatt på zalo på flekkene og skal la det ligge til i kveld, eventuelt i morgen tidlig før jeg vasker igjen. Er det håp?

Når jeg googler står det man skal gni flekkene i zalo til man ser de løser seg opp. Men det er umulig å se, siden flekkene kun synes når plagget er tørt. Er også litt redd for å gni for mye.

Har vasket med Milo, men er kanskje bedre med vanlig vaskepulver? Satengstoff tåler vel det?

Svært irriterende. Min peneste plutselig som jeg kun har brukt en gang.

• Hjerte 1
Skrevet

På dette tidspunktet hadde jeg levert plagget til rens, men jeg vet ikke om det kan redde det dessverre. Min erfaring er at hvis fett setter seg, og det vaskes og tørkes, så blir det der. Jeg løper og fjerner fett med såpe og vann med en gang jeg får flekken nå, det som setter seg, det blir dessverre.. 

Anonymkode: 4fd99...e9e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

På dette tidspunktet hadde jeg levert plagget til rens, men jeg vet ikke om det kan redde det dessverre. Min erfaring er at hvis fett setter seg, og det vaskes og tørkes, så blir det der. Jeg løper og fjerner fett med såpe og vann med en gang jeg får flekken nå, det som setter seg, det blir dessverre.. 

Jeg oppdaget det ikke med en gang, dessverre..

Skrevet
Thyra skrev (3 minutter siden):

Jeg oppdaget det ikke med en gang, dessverre..

Det skjønner jeg, jeg har en kjole som fikk en skikkelig fettflekk, den fikk tørke, på rens fikk de den nesten bort, så det er vanskelig med fettflekker dessverre 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det skjønner jeg, jeg har en kjole som fikk en skikkelig fettflekk, den fikk tørke, på rens fikk de den nesten bort, så det er vanskelig med fettflekker dessverre 

Og rens koster jo også litt. Et raskt googlesøk antydet fra 400 kroner. Fant plagget på nett til 50%, så bestilte meg likesågodt en ny før det blir tomt.. Så kan jeg ha den flekkete i "reserve". Er små flekker på et mørkt stoff, så er ikke veldig synlig før man legger merke til det...

Skrevet
Thyra skrev (2 minutter siden):

Og rens koster jo også litt. Et raskt googlesøk antydet fra 400 kroner. Fant plagget på nett til 50%, så bestilte meg likesågodt en ny før det blir tomt.. Så kan jeg ha den flekkete i "reserve". Er små flekker på et mørkt stoff, så er ikke veldig synlig før man legger merke til det...

Det gjorde du veldig lurt i! Jeg gjorde faktisk det samme med den kjolen som renseriet ikke fikk helt rent, rent nok og det er den jeg bruker når jeg skal i selskap med mat og drikke. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.12.2024 den 12.50):

Det gjorde du veldig lurt i! Jeg gjorde faktisk det samme med den kjolen som renseriet ikke fikk helt rent, rent nok og det er den jeg bruker når jeg skal i selskap med mat og drikke. 

Ved siste vask ble blusen såpass bra at jeg fint kan brukes den. Nesten ikke synlig nå. Så da får jeg to brukbare like bluser .

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.12.2024 den 12.01):

Slik tenker og handler jeg også. Det må gjøres MED EN GANG. Da går det bort, med masse varmt vann på en ren klut. Men bare om du tar det MED EN GANG. Litt vanskelig om du er i selskap. Men det er det eneste som nytter.

Anonymkode: 9ac0c...8ac

• Liker 1
Skrevet

Har lest tips om å vaske med sminkefjerner, og en nevnte tørrsjampo 

Skrevet

Kanskje prøv sitronsåpe forresten, ei venninne fikk det til jul og sier den tar alle flekker

• Liker 1
Skrevet

Zalo er best, men det må takast på første vask. Om ikkje er det for seint

Skrevet
Pilleville skrev (26 minutter siden):

Det ble nå så godt som borte etter siste vask😊.

Skrevet

Oljerens. Altså sminkefjerner skal visstnok fungere

Anonymkode: ce3c9...705

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Oljerens. Altså sminkefjerner skal visstnok fungere

Anonymkode: ce3c9...705

Jeg skulle til å nevne micellærvann. Bare test det først på et sted det ikke synes for å være sikker på at stoffet tåler det. 

Anonymkode: 13078...ad8

Skrevet
Pilleville skrev (19 timer siden):

Jeg sølte tomatsaus med olivenolje på et par hvite jeans på ferie i Hellas. Prøvde "alt", til og med vaskeri, uten af flekken ble borte, og var overbevist om at buksa var ødelagt. Vel hjemme besluttet jeg å gjøre et siste forsøk med Zalo. Jeg gnidde flekken godt inn og lot Zaloen virke over natta, før jeg vasket buksa som normalt på 40 grader, og jammen funket det! Så man bør ikke gi seg før man har prøvd en runde eller to med Zalo😊

• Liker 4
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har veldig god erfaring med å gni inn fettflekker med gallesåpe, for deretter å blande vanish og vanlig vaskepulver i såpeskuffen i vaskemaskina, men det skal innrømmes at jeg ikke har prøvd på flekker som allerede har vært vasket flere ganger med ulike vaskemidler først.  

Endret av Ullvott
Skrevet

Prøv gallesåpe! Det bør egentlig finnes i ethvert hjem, for det er utrolig kjekt å ha når uhellet først er ute! Fåes på helsekosten.

Anonymkode: cb8e8...b2c

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Prøv gallesåpe! Det bør egentlig finnes i ethvert hjem, for det er utrolig kjekt å ha når uhellet først er ute! Fåes på helsekosten.

Anonymkode: cb8e8...b2c

Nå gikk det jo ganske bra denne gangen, nesten usynlige flekker, og fullt brukbart plagg. Men jeg skal skaffe meg gallesåpe til en senere anledning. Takk for tips!

P.S. Anbefaler du flytende eller såpestykke?

Endret av Thyra
Skrevet (endret)
Thyra skrev (17 minutter siden):

P.S. Anbefaler du flytende eller såpestykke?

Ikke meg du siterer, men siden jeg også anbefalte det svarer jeg gjerne. :) Jeg har bare prøvd såpestykke, og synes det fungerer veldig godt.

Jeg fukter flekken med vann først, og deretter gnir jeg såpestykket på flekken, omtrent som om det var et viskelær.  Det skal skumme litt. Deretter lar jeg det virke, før jeg skyller av såpa og vasker plagget i vaskemaskin. Jeg har kombinert vaskepulver med Vanish når flekkene har vært av det vanskelige slaget, som f.eks sauser med både mye fett OG tomat.  

Endret av Ullvott
  • Liker 1
Skrevet
Ullvott skrev (16 timer siden):

Ikke meg du siterer, men siden jeg også anbefalte det svarer jeg gjerne. :) Jeg har bare prøvd såpestykke, og synes det fungerer veldig godt.

Jeg fukter flekken med vann først, og deretter gnir jeg såpestykket på flekken, omtrent som om det var et viskelær.  Det skal skumme litt. Deretter lar jeg det virke, før jeg skyller av såpa og vasker plagget i vaskemaskin. Jeg har kombinert vaskepulver med Vanish når flekkene har vært av det vanskelige slaget, som f.eks sauser med både mye fett OG tomat.  

Du legger vaskepulver sammen med Vanish i kammeret? Jeg har bare Vanish som spray, da egner det seg kanskje best i pulverform til å legge i kammeret? Hvor mye bruker du?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...