AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #1 Del Skrevet 25. desember 2024 Jeg har alltid laget posesaus og tilsatt litt fløte og ribbefett ++ og alltid fått skryt for den, men i går hadde jeg bestemt meg for å lage fra bunnen. Jeg øvde meg tidligere på dagen bare for å se hvor lang tid jeg måtte beregne for at smør og hvetemel skulle bli brunet nok, og det gikk bra. Tilsatte da litt kaldt vann og så at dette skulle gå greit. Jeg helte dette ut, for det var bare en test. Men jeg hadde sett på matprat og der sto det at ribbeskyen skulle tilsettes. Jeg tror ikke jeg turte å brune lenge nok i redsel for at det skulle bli brent, og da jeg tilsatte ribbeskyen, så så det ut som et vulkanutbrudd; det boblet nesten over. Jeg fikk litt kalde føtter og tenkte at dette bli jo for fett, så jeg tilsatte kaldt vann og også fløte, og da skilte det seg og så ut som hjernemasse. Jeg måtte bare kaste det, og starte på nytt; denne gangen uten ribbesky og bare kaldt vann og fløte og det gikk jo greit nok, men hadde dårlig tid og den ble altfor lys og smakløs. Dere som er drevne på dette; bruker dere virkelig å spe med bare ribbesky? Får dere aldri problemene jeg fikk? Har du en god oppskrift på saus til ribbe? Det så jo så lett ut på matprat:( Anonymkode: da865...c27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #2 Del Skrevet 25. desember 2024 Jeg sper med ribbesky, men det ser ofte ut som du beskriver før jeg har hatt i nok væske. Det kan også hjelpe å tilsette kaldt vann i en strålende mens du rører dersom den er på vei til å skille seg. Den trenger da ikke mer fett i form av fløte. Anonymkode: 01696...e33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 25. desember 2024 #3 Del Skrevet 25. desember 2024 Til neste gang kan du bruke det som ligger i formen som saus der ligger det også gjerne litt løk som setter god smak ☺️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #4 Del Skrevet 25. desember 2024 Når du tilsetter ribbeskyen så må du røre, røre, røre og tilsette væske til den ikke er veldig tykk. Når den får et oppkok så vil den tykne, så just trust the process. Anonymkode: 6947d...8ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #5 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg sper med ribbesky, men det ser ofte ut som du beskriver før jeg har hatt i nok væske. Det kan også hjelpe å tilsette kaldt vann i en strålende mens du rører dersom den er på vei til å skille seg. Den trenger da ikke mer fett i form av fløte. Anonymkode: 01696...e33 Men blir ikke sausen veldig fet? Mener du at du tilsetter kaldt vann i en stråle etter at du har tilsatt ribbeskyen? Denne her så så forferdelig ut at jeg fikk helt latterkrampe på kjøkkenet. Folk var på vei til å sette seg Anonymkode: da865...c27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #6 Del Skrevet 25. desember 2024 Du bruker både ribbefett og vann - dvs du steker først ribba en halvtime før du tar den ut og heller ut ribbefettet i en beholder...så tilsetter du noen dl vann i ribbefatet og setter inn i ovnen igjen, ta gjerne en spiseskje og helle over vannet over selv ribba inne i ovnen så får vannet mer smak. Sørg for at du tilslutt har nok ribbefett/vann til at det blir nok saus. Så blander du fettet og vannet før du lager sausen og tilsetter dette gradvis etter smør/mel har smeltet i gryta.....tilsett gjerne brunost og rørte tyttebær også i sauen, og litt fløte.... 😉 Anonymkode: 33cb5...2d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #7 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men blir ikke sausen veldig fet? Mener du at du tilsetter kaldt vann i en stråle etter at du har tilsatt ribbeskyen? Denne her så så forferdelig ut at jeg fikk helt latterkrampe på kjøkkenet. Folk var på vei til å sette seg Anonymkode: da865...c27 Men hvorfor vente så lenge med å lage sausen? Den kan du jo lage ferdig lenge før folk holder på å sette seg også bare gi den et raskt oppkok med litt vann om den har tyknet til. Her pleier sausen være ferdig før folk kommer. Ribben skal jo hvile en stund før skjæring uansett. beste er å helle sjyen over i noe, så fjerner du det meste av det som helt tydelig er rent fett. Det er jo sjyen som setter smak. Da slipper du også at det klumper seg. Blir det klumper tilsetter du vann i en jevn tynn stråle mens du bruker sånn liten mixer. Anonymkode: de149...72f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #8 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men hvorfor vente så lenge med å lage sausen? Den kan du jo lage ferdig lenge før folk holder på å sette seg også bare gi den et raskt oppkok med litt vann om den har tyknet til. Her pleier sausen være ferdig før folk kommer. Ribben skal jo hvile en stund før skjæring uansett. beste er å helle sjyen over i noe, så fjerner du det meste av det som helt tydelig er rent fett. Det er jo sjyen som setter smak. Da slipper du også at det klumper seg. Blir det klumper tilsetter du vann i en jevn tynn stråle mens du bruker sånn liten mixer. Anonymkode: de149...72f Når jeg helte væsken fra formen ribba var i, så skilte den seg ikke i sky og fett, så tilsatte bare alt. Jeg startet prosessen i god tid og tro, men plutselig ble det knapt med tid. Jeg lot ribba hvile en halvtime, så hadde bare denne tiden. Før har jeg alltid laget sausen på forhånd, og bare varmet opp, men her måtte jeg jo vente på ribba. Jaja, får øve meg litt før neste jul. Tusen takk for alle svarene:) Anonymkode: da865...c27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå