Fru Uperfekt Skrevet torsdag kl 17:17 #121 Del Skrevet torsdag kl 17:17 AnonymBruker skrev (På 25.12.2024 den 11.12): Nå liker ikke voksne alt heller. Jeg blir kvalm bare av lukta til pinnekjøtt. Anonymkode: 29b6f...bbc Og jeg klarer ikke medisterkaker, tror det alltid er noen som ikke liker alt 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:21 #122 Del Skrevet torsdag kl 17:21 AnonymBruker skrev (På 25.12.2024 den 14.53): Aksepterer andre tradisjoner har jeg ingen problem, dette er ikke tradisjoner. Dette kommer av at barna skal bestemme alt Anonymkode: 5cb43...cbc Barna bestemmer det meste over seg selv ja (så lenge det ikke er snakk om noe skadelig, da griper man selvsagt inn). Hvorfor skal jeg bestemme hva andre skal spise og kle seg i? For meg er det faktisk en helt absurd tanke. Anonymkode: f9816...d33 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:21 #123 Del Skrevet torsdag kl 17:21 AnonymBruker skrev (På 25.12.2024 den 10.41): Alle gjør selvsagt som de vil. Mine preferanser gjelder ikke for andre. Anonymkode: f9816...d33 For egne barn jo. Noen kaller det oppdragelse. Anonymkode: f22a0...708 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:23 #124 Del Skrevet torsdag kl 17:23 Barna spiser det de får, men det gjør de alltid, der har vi vært heldige. Men kunne nok tilrettelagt med en type passende pølse til pinnekjøttet om de ikke spiste alt. Kampen om klær tok vi med hun på 3 i år, hun fikk ikke lov å sitte i ullundertøy, men fikk velge mellom tre antrekk jeg la frem, hvor jeg vet hun liker alle. Ble litt hyl og skrik, men så snakket vi litt om å pynte seg for anledningen og for hverandre i storfamilien, så gikk det greit. Anonymkode: 622bd...d87 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:24 #125 Del Skrevet torsdag kl 17:24 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Barna bestemmer det meste over seg selv ja (så lenge det ikke er snakk om noe skadelig, da griper man selvsagt inn). Hvorfor skal jeg bestemme hva andre skal spise og kle seg i? For meg er det faktisk en helt absurd tanke. Anonymkode: f9816...d33 Fordi du er forelder og har et oppdrageransvar. Med din metode blir barna historieløse gratispassasjerer og ubrukelige partnere, da de ikke lærer seg respekt og hensynet til tradisjoner og andre. Hadde alle vært slik, og ikke tatt ansvar for oppdragelse, ville kultur og høytider kokt bort i white trash. Anonymkode: f22a0...708 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet torsdag kl 17:33 #126 Del Skrevet torsdag kl 17:33 AnonymBruker skrev (På 25.12.2024 den 11.31): Ja, og ja. Hvorfor ikke? Det er jul. Stek en pizza og server. Min far laget hjemmelaget pizza til meg. Og jeg bryr meg ikke hvordan folk går kledd. Dette er ikke nazi tyskland og jeg er ikke Hitler. Anonymkode: bbffe...192 Gratulerer du klarte å hitle tråden. Å sammenligne det å kle seg pent og spise tradisjonsmat med nazi Tyskland gjør at jeg lurer på hvordan du klarer å trekke de linjene...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet torsdag kl 17:37 #127 Del Skrevet torsdag kl 17:37 AnonymBruker skrev (På 25.12.2024 den 12.58): Det finnes dessverre ikke penklær i joggebuksestoff og -snitt. Heller ikke pene overdeler i stoff og snitt som herreavdelingens T-skjorter. Som er det eneste min hypersensible jente på 13 greier å ha på seg. Dermed er det absolutt å foretrekke at hun stiller i svart joggebukse og ren ny T-skjorte på julaften enn at hun stiller naken eller sitter på rommet og furter. Anonymkode: 29942...5b4 Jo det finnes og er langt mer vanlig nå kontra for 20-15-20 år siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:41 #128 Del Skrevet torsdag kl 17:41 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Fordi du er forelder og har et oppdrageransvar. Med din metode blir barna historieløse gratispassasjerer og ubrukelige partnere, da de ikke lærer seg respekt og hensynet til tradisjoner og andre. Hadde alle vært slik, og ikke tatt ansvar for oppdragelse, ville kultur og høytider kokt bort i white trash. Anonymkode: f22a0...708 Her prøver vi så godt vi kan å avlive det meste av tåpelige tradisjoner (eller hjernevasking om du vil). Så utrolig mye rart og meningsløst folk får seg til å gjøre, helt uten å stille et eneste spørsmål, bare fordi det er «tradisjon». Skremmende. Anonymkode: f9816...d33 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet torsdag kl 17:46 #129 Del Skrevet torsdag kl 17:46 AnonymBruker skrev (På 25.12.2024 den 15.02): Vi sørger for at alle får noe de liker på julemiddagen. Et av barna har Aspergers, og det er liksom ikke så enkelt som å si at “du må spise det du får servert”, og “barn må smake ti ganger på en rett før de liker den” og alskens annen bullshit som man gjerne får høre fra folk som har barn uten utfordringer. De har ikke peiling, rett og slett. Det er ikke frivillig å ha på seg finklær denne ene dagen i året, og det tok jeg en meltdown over. Anonymkode: e8e5e...bc7 Enig i at Aspergers barn, og autisme barn krever mer i forhold til å lære de nye smaker og konsistenser. Har hatt flaks med mine for de er glad i bla lutefisk eneste sære er ene ikke skal ha noe tilbehør (ikke engang poteter) kun fisken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:50 #130 Del Skrevet torsdag kl 17:50 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Her prøver vi så godt vi kan å avlive det meste av tåpelige tradisjoner (eller hjernevasking om du vil). Så utrolig mye rart og meningsløst folk får seg til å gjøre, helt uten å stille et eneste spørsmål, bare fordi det er «tradisjon». Skremmende. Anonymkode: f9816...d33 Du beviste nettopp hvor historieløs du er. Tradisjonell julefeiring er ikke religiøs og ikke hjernevasking. Du er vel typen som protesterer mot innvandring , men selv ikke har peiling på egen kultur. Anonymkode: f22a0...708 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet torsdag kl 17:58 #131 Del Skrevet torsdag kl 17:58 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Barna bestemmer det meste over seg selv ja (så lenge det ikke er snakk om noe skadelig, da griper man selvsagt inn). Hvorfor skal jeg bestemme hva andre skal spise og kle seg i? For meg er det faktisk en helt absurd tanke. Anonymkode: f9816...d33 Lurer på hvordan min hverdag eller jul hadde sett ut med det tankesettet, 5-10-15 forskjellige retter til forrett, hoved og dessert? Driver ikke restaurant så de får klare seg med 1 rett pr del av middagen. Klesstiler har alle barna, men joggebukser har vi ikke i huset behagelige bukser har de likevel 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:58 #132 Del Skrevet torsdag kl 17:58 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du beviste nettopp hvor historieløs du er. Tradisjonell julefeiring er ikke religiøs og ikke hjernevasking. Du er vel typen som protesterer mot innvandring , men selv ikke har peiling på egen kultur. Anonymkode: f22a0...708 Jeg har da ikke nevnt religion i det hele tatt. Og jo, all tradisjon er hjernevasking i den forstand at man får store deler av befolkningen til å helt ukritisk gjøre meningsløse ting. Ikke dermed sagt at det alltid er skadelig, men hjernevasking er det. Anonymkode: f9816...d33 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:01 #133 Del Skrevet torsdag kl 18:01 Fru Uperfekt skrev (1 minutt siden): Lurer på hvordan min hverdag eller jul hadde sett ut med det tankesettet, 5-10-15 forskjellige retter til forrett, hoved og dessert? Driver ikke restaurant så de får klare seg med 1 rett pr del av middagen. Klesstiler har alle barna, men joggebukser har vi ikke i huset behagelige bukser har de likevel Så mange barn har heldigvis ikke jeg. Jeg lager ribbe og pizza, og alle er fornøyde. Anonymkode: f9816...d33 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:01 #134 Del Skrevet torsdag kl 18:01 Det korte svaret er ja. Noe lengre og mer utfyllende forklart: de blir spurt om de ønsker pinnekjøtt, ribbe eller kalkun til julemiddag og så lager jeg det. Angående antrekk: vi går i matchende julepysj frem til middagen, så har vi skiftet til penere tøy (men fortsatt avslappet i stilen: julegenser/skjorte med bukser er mer enn godt nok). Etter middag har vi i de siste årene fått julenatrekk (julegensere, pysj, i år ble det grinch onepiece fra sparkjøp) som vi tar på oss mens vi pakker opp pakker, spiser godteriet osv. Komfort står høyt i kurs hos meg da jeg selv er oppdratt med at jeg måtte gå i kjole, nylonstrømper og lakksko på dagen. Forferdelig ubehagelig, varmt og klamt OG kaldt om hverandre, i tillegg til at det klødde. Og for all del ikke søl noe på deg! Huff.. sånt vil ikke jeg ha det her hos meg. Anonymkode: 7cd73...501 1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:09 #135 Del Skrevet torsdag kl 18:09 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har da ikke nevnt religion i det hele tatt. Og jo, all tradisjon er hjernevasking i den forstand at man får store deler av befolkningen til å helt ukritisk gjøre meningsløse ting. Ikke dermed sagt at det alltid er skadelig, men hjernevasking er det. Anonymkode: f9816...d33 Jeg mener også at religion er hjernevasking. Men om du sikter til at tradisjon som julefeiring er hjernevasking, hvordan er det da hjernevasking? Folk vet utmerket hva de gjør. Det er ikke ukritisk og hjernedødt når det er ufarlig, hyggelig og samlende. Det er ingen grunn til å fortsette å være kritisk når noe allerede er moderert til en ufarlig form. Men klart, konspiratorisk white trash ser jo alt som skummelt og alle andre som ukritiske. Eller trenger du bare en unnskyldning for å ikke gidde styre med jul og oppdragelse? Anonymkode: f22a0...708 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:10 #136 Del Skrevet torsdag kl 18:10 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Fordi du er forelder og har et oppdrageransvar. Med din metode blir barna historieløse gratispassasjerer og ubrukelige partnere, da de ikke lærer seg respekt og hensynet til tradisjoner og andre. Hadde alle vært slik, og ikke tatt ansvar for oppdragelse, ville kultur og høytider kokt bort i white trash. Anonymkode: f22a0...708 Eh? Da jeg vokste opp (i USA) hadde vi norsk jul på julaften og amerikansk/italiensk jul 1. Juledag. Kan trygt si at jeg lærte kultur og skikker fra en tidlig alder, men jeg har også lært om hvor viktig det er å være raus i julehøytiden. Folk feirer forskjellig av ulike årsaker og det skal være rom for alle. Jeg har to barn og tar ansvar for både oppdragelse og kulturformidling, men barna skal også få sin stemme hørt. Hva er vitsen med å pine dem inn i stivt blondetøy for anledningen når de har mer glede av å gå med noe som er behagelig? Hva er vitsen med å insistere på juletorsk om ingen liker det (eller er vant med det) og er det så nøye om det er riskrem med bringebærsaus til dessert eller om vi har noe annet? Julen skal ikke oppleves som tvangstrøye "bare fordi det er tradisjon". Lag dine egne tradisjoner! (Jeg tror vi hadde blitt overrasket om vi visste opprinnelsen og årsaken til at en del av våre "tradisjoner" oppstod. Det er sannsynligvis ikke av den grunn vi tenker i dag. En del handlet nok om tilgjengelighet, om å utnytte ressurser som var tilgjengelig og noen har sikker en mer usikker årsak: "fordi det var sånn min mor gjorde det" uten at noen i det hele tatt VET hvorfor). Anonymkode: 7cd73...501 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:10 #137 Del Skrevet torsdag kl 18:10 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Så mange barn har heldigvis ikke jeg. Jeg lager ribbe og pizza, og alle er fornøyde. Anonymkode: f9816...d33 Og dine barn blir håpløse partnere om noen år som må ha pizza på julaften 🙄 Anonymkode: f22a0...708 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:17 #138 Del Skrevet torsdag kl 18:17 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Eh? Da jeg vokste opp (i USA) hadde vi norsk jul på julaften og amerikansk/italiensk jul 1. Juledag. Kan trygt si at jeg lærte kultur og skikker fra en tidlig alder, men jeg har også lært om hvor viktig det er å være raus i julehøytiden. Folk feirer forskjellig av ulike årsaker og det skal være rom for alle. Jeg har to barn og tar ansvar for både oppdragelse og kulturformidling, men barna skal også få sin stemme hørt. Hva er vitsen med å pine dem inn i stivt blondetøy for anledningen når de har mer glede av å gå med noe som er behagelig? Hva er vitsen med å insistere på juletorsk om ingen liker det (eller er vant med det) og er det så nøye om det er riskrem med bringebærsaus til dessert eller om vi har noe annet? Julen skal ikke oppleves som tvangstrøye "bare fordi det er tradisjon". Lag dine egne tradisjoner! (Jeg tror vi hadde blitt overrasket om vi visste opprinnelsen og årsaken til at en del av våre "tradisjoner" oppstod. Det er sannsynligvis ikke av den grunn vi tenker i dag. En del handlet nok om tilgjengelighet, om å utnytte ressurser som var tilgjengelig og noen har sikker en mer usikker årsak: "fordi det var sånn min mor gjorde det" uten at noen i det hele tatt VET hvorfor). Anonymkode: 7cd73...501 Du har ikke noe å tilby mellom stivt blondeundertøy (høres ut som du er fra 1800-tallet) og torsk og «hva de vil»? Hva med et pent antrekk og gode strømpebukser fra Lindex? Og noe julemat folk liker? Det er mange gode råd i tråden. Du svarte jo ikke at du laget dine egne tradisjoner, men at barna fikk gjøre det. Som om de har peiling. Det er din oppgave som forelder å veilede dem og når du ikke gjør det, da får du barn som er lite samfunns tilpasset og vant til å ta hensyn. Lykke til. Anonymkode: f22a0...708 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:21 #139 Del Skrevet torsdag kl 18:21 AnonymBruker skrev (På 25.12.2024 den 11.31): Ja, og ja. Hvorfor ikke? Det er jul. Stek en pizza og server. Min far laget hjemmelaget pizza til meg. Og jeg bryr meg ikke hvordan folk går kledd. Dette er ikke nazi tyskland og jeg er ikke Hitler. Anonymkode: bbffe...192 Mulig, men høres ut som du er sær og lite tilpasningsdyktig. En del av tradisjonen er lukten av julematen, og pizza ødelegger «julelukta». Pizza kan serveres 364 dager ellers i året. Anonymkode: bf7f5...02e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunnfjording Skrevet torsdag kl 18:22 #140 Del Skrevet torsdag kl 18:22 AnonymBruker skrev (1 time siden): For egne barn jo. Noen kaller det oppdragelse. Anonymkode: f22a0...708 Fremmedord nå til dags i mange hjem, med stor og ubehagelig reality check med en gang man kommer utenfor hjemmet og møter vanlige krav. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå