Gå til innhold

Får barn virkelig spise og gå med hva de vil på julaften?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg gjør meg jo noen tanker om sosiale klasser her ja. Håper ikke vi nordmenn blir en gjeng som ser Luksusfellen, går i pysjamas og serverer grandis på julaften. 

Anonymkode: 32ec5...103

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Her pynter vi oss. Men jeg har en gutt med autisme så vi bruker god tid i forveien på å finne behagelige finklær til han som han greier å gå med. I tillegg spiser han ikke pinnekjøtt så vi har noen pølser ved siden av  pinnekjøttet som har spiser sammen med gulrot og potet.

Så litt tilpassing samtidig som han ikke får spesialmat. 

Anonymkode: 5cb8c...217

Gjør det likedan, er i samme situasjon som dere. 
Legger frem noen bukser og skjorter, som jeg synes er akseptable og lar ham velge blant de (han er 12).  Heldigvis liker han å pynte seg, og koser seg med å velge slips ☺️

Kappahl har behagelige «finbukser».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
DelvisPresley skrev (2 minutter siden):

I 2024 er det stort sett barna som bestemmer😂

Ikke så rart de er mer selvopptatte og hårsåre enn før. Man får kanskje de barna man selv ber om. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi pynter oss ikke. Har en veldig avslappet holdning til hele jula. Ungen spiser julemiddagen, ribbe med tilbehør. Ungen har aldri spurt om tilpasset mat.

Er oppvokst med meget strikte regler, noe som gjorde jula til alt annet enn hyggelig. De voksnes falske fasade var rett og slett kvalmende å se på.

Anonymkode: 75f0e...270

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er helt i orden at hver familie setter de standardene og lager de tradisjonene de ønsker, men om du mener at folk som bare serverer julemat, også til barna, og hvor alle pynter seg er noe som kan sammenlignes med Hitler og nazi-Tyskland, er det noe grunnleggende galt med deg som ikke handler om hverken mat eller klær.

Anonymkode: b92b6...113

Vel, i familier hvor barna spiser julematen og synes det er greit å pynte seg er det jo fullstendig uproblematisk å kreve at de spiser julematen og pynter seg.

Å kreve det av barn som ikke greier å spise julematen eller ikke greier å ha på seg litt stivere klær slik at julaften blir krangling, tvang og gir ungene dårlige minner er litt julenazi-tendenser ja.

Anonymkode: 29942...5b4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei. Og Nei. 

Litt julestrømpe morgen, erstatter frokost akkurat denne dagen. Men så holder vi oss for å orke lunsj og middag. 

Kan alltid legge til proteiner og grønnsaker til middag. Forstår at kål ikke er godt. Men rosenkål er populært, selv om det egentlig ikke er tradisjon. Medister og sossier like så. 

Og i jula pynter vi oss. Alle skal være pyntet til kl 17. Eneste som er frivillig er 1. og 2.dag. Er selv vokst opp med at dette er høytid, og at man stiller i dress/kjole til frokost. Den tradisjonen har vi valgt å gå bort fra. 

Anonymkode: 44109...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at i jula er det greit å balansere tradisjon og hygge/komfort. 
Mat fex kan tilpasses innen rimelige grenser. Personlig har jeg fex aldri kunnet servere grandis på julaften. 
Det med å gå i julepysjamas hele jula ser jeg på som en amerikansk tradisjon, ikke en norsk. Tradisjonelt i Norge er å pynte seg på julaften. Og så får hver enkelt tolke det å pynte seg som de vil. Tenker jeg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vel, i familier hvor barna spiser julematen og synes det er greit å pynte seg er det jo fullstendig uproblematisk å kreve at de spiser julematen og pynter seg.

Å kreve det av barn som ikke greier å spise julematen eller ikke greier å ha på seg litt stivere klær slik at julaften blir krangling, tvang og gir ungene dårlige minner er litt julenazi-tendenser ja.

Det går da an å kjøpe penklær i riktig størrelse, med behagelig snitt. 

Er jo selv høyt og lavt på kjøkkenet denne kvelden, og blir raskt litt søl. Så en behagelig (men pen) sort kjole, som tåler en runde i vaskemaskinen, er en gjenganger. 

Legger meg heller ikke opp i om gutten vil ha kjole, for den sags skyld, uten at den har blitt prøvd ut. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle får mat de vil ha, og alle kler seg som de vil, ingen kleskode her. 

Anonymkode: 6126d...a16

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det går da an å kjøpe penklær i riktig størrelse, med behagelig snitt. 

Er jo selv høyt og lavt på kjøkkenet denne kvelden, og blir raskt litt søl. Så en behagelig (men pen) sort kjole, som tåler en runde i vaskemaskinen, er en gjenganger. 

Legger meg heller ikke opp i om gutten vil ha kjole, for den sags skyld, uten at den har blitt prøvd ut. 

Det finnes dessverre ikke penklær i joggebuksestoff og -snitt. Heller ikke pene overdeler i stoff og snitt som herreavdelingens T-skjorter. Som er det eneste min hypersensible jente på 13 greier å ha på seg. Dermed er det absolutt å foretrekke at hun stiller i svart joggebukse og ren ny T-skjorte på julaften enn at hun stiller naken eller sitter på rommet og furter.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Litt inspirert av en annen tråd her; 

er det noen av dere som lar barna spise hva som helst på julaften? Altså ikke å tilpasse med pølser til pinnekjøtt og ribbe, men å si ja til lasagne, pizza eller lignende. 

Får også barna lov å gå kledd som de vil? 

Batna må pynte seg, men de får lov til å ha et ord med i laget. De må ikke nødvendigvis ha på seg det JEG syns er finest. 

De trenger ikke annen mat, men om de ikke hadde likt noe av det som serveres hadde vi kanskje sørget for at det var noe mat på bordet som de likte, men som passet inn. Pizza ville vi ikke servert, men vi kunne f.eks servert potetmos i tillegg til poteter eller lagt på litt grillpølser ved siden av julepølsa. Julaften skal være hyggelig for barna, og det er ikke dagen der man må stå på alle prinsipper. 

Anonymkode: c005d...3b8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det finnes dessverre ikke penklær i joggebuksestoff og -snitt. Heller ikke pene overdeler i stoff og snitt som herreavdelingens T-skjorter. Som er det eneste min hypersensible jente på 13 greier å ha på seg. Dermed er det absolutt å foretrekke at hun stiller i svart joggebukse og ren ny T-skjorte på julaften enn at hun stiller naken eller sitter på rommet og furter.

Norge er mulig et håpløst land der.. Vi har fått god hjelp på de større varehusene i for eksempel London. 

Men man klarer da å ha en pen skjorte, eller i alle fall en v-hals genser, selv om man har en nøytral, sort bukse? 

Og kjoler til jenter er da virkelig ikke noe problem, der er det mye som er løst og ledig, i gode materialer. Klikket hjem to fra Ella&il, i mykt merinoull, for ikke lenge siden. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi kler oss opp i finklær (dress og kjole) og tilpasser pinnekjøttet med å også ha sossisser i tillegg+gulrøtter. Etter pakkeåpningen har ofte ungene byttet til nattaser/koseklær og begynner å bygge/leke med lekene. Nå er mine fra 14-22 år og det var likt i år selv om kvelden var sen og de andre gjestene og foreldrene la seg, men nå var det bygging av trimapperat som stod på planen😂 Jeg tenker at barn i alle aldre så lenge det ikke er spesielle diagnoser involvert skal kunne lære å forstå at vi av og til tilpasser oss til samfunnets normer og de rundt oss, og ikke alltid skal sette egne behov først. Da har vi på finklær på 17 mai, om vi går i dåp, på jul ++ Vi sitter ved bordet og sier takk for maten og kaster oss ikke over riskremen før alle har forsynt seg.

Anonymkode: 224a5...90c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Litt inspirert av en annen tråd her; 

er det noen av dere som lar barna spise hva som helst på julaften? Altså ikke å tilpasse med pølser til pinnekjøtt og ribbe, men å si ja til lasagne, pizza eller lignende. 

Får også barna lov å gå kledd som de vil? 

Ja. Barna får ønske seg middag på juleaften. Hadde noen tvunget i meg noe jeg ikke liker på julekvelden, eller at jeg sultet, så hadde juleaften vært en dag jeg gruet meg til. Mine unger skal glede seg til juleaften.
Begge vil pynte seg, så bekledning har aldri vært et tema.

Anonymkode: e2b9c...79b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi kler oss opp i finklær (dress og kjole) og tilpasser pinnekjøttet med å også ha sossisser i tillegg+gulrøtter. Etter pakkeåpningen har ofte ungene byttet til nattaser/koseklær og begynner å bygge/leke med lekene. Nå er mine fra 14-22 år og det var likt i år selv om kvelden var sen og de andre gjestene og foreldrene la seg, men nå var det bygging av trimapperat som stod på planen😂 Jeg tenker at barn i alle aldre så lenge det ikke er spesielle diagnoser involvert skal kunne lære å forstå at vi av og til tilpasser oss til samfunnets normer og de rundt oss, og ikke alltid skal sette egne behov først. Da har vi på finklær på 17 mai, om vi går i dåp, på jul ++ Vi sitter ved bordet og sier takk for maten og kaster oss ikke over riskremen før alle har forsynt seg.

Sanseprosesseringsvansker er helt reelt og noe man kan ha helt uten diagnoser.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sanseprosesseringsvansker er helt reelt og noe man kan ha helt uten diagnoser.

Det finnes da masse penklær for barn/ungdom med samseprosesseringsvansker også. Jeg har ikke barn selv med slike utfordringer, men jobber med desto flere. Vi bruker tid, tar hjem forskjellige klær (deponerer) slik at personen kan prøve ut noe som er behagelig. Det er værre for menn enn for damene som vil gå i kjole da, men har ikke opplevd å ikke finne noe. En sort myk bukse fra Sparkjøp (de har mye penklær i joggedressmaterialet) og en fin hvit topp kan fungere fint det :)

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Norge er mulig et håpløst land der.. Vi har fått god hjelp på de større varehusene i for eksempel London. 

Men man klarer da å ha en pen skjorte, eller i alle fall en v-hals genser, selv om man har en nøytral, sort bukse? 

Og kjoler til jenter er da virkelig ikke noe problem, der er det mye som er løst og ledig, i gode materialer. Klikket hjem to fra Ella&il, i mykt merinoull, for ikke lenge siden. 

Nei, min klarer ikke det. Hun klarer heller ikke å gå i kjoler. Hun er så ukomfortabel i alt annet enn joggebukser og T-skjorter med herresnitt at hun blir ute av stand til å fungere. Dermed blir det svart joggebukse (ser hakket bedre ut enn gråmelert) og ny T-skjorte der trykket ikke er slitt av vask - og en koselig julefeiring.

• Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det har heldigvis aldri vært noe problem. Vi er ikke stivpyntet, men vi kler oss pent, ungene gjør det frivillig. Hvordan de velger å tolke «pent» legger jeg meg ikke borti (bukse og pen genser er flott, jenter må ikke gå i kjole).

Når gavene åpnes kan de som vil skifte til koseklær. Vi feirer uansett bare de nærmeste, mor, far, to barn og en bestefar. Vi kommer fra ulike tradisjoner så vi serverer «alt»; ribbe, pinnekjøtt, medister kake/pølse, rosenkål, rotmos, potet, sur/rødkål. Alle finner noe de liker.

Jeg tror ikke vi som har «enkle» barn, eller enkle tradisjoner vi fint kan tilpasse, kan forestille oss hvordan det er å ha unger som sliter med teksturer, ARFID, generelt utilpass, tenåringshormonbomber etc. Eller hvor firkantet det er mulig å bli rundt tradisjoner 😅

Alle fortjener en hyggelig jul, jeg hadde funnet kompromisser der det var nødvendig for å slippe tårer og unødig stress. 

Anonymkode: 4e323...364

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De spiste sosisser og medisterkaker da de var i barnehagealder. Så begynte de å like ribbe også. Vi går i pene, men behagelige klær julaften. Ikke dress, stramme slips og kjoler man snubler i.

Anonymkode: 76865...bfa

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...